Pankkien palvelumaksut

Pankit tarkistivat Euromuunnosten yhteydessä palvelumaksujaan vuoden vaihteessa. Osa hintatarkennuksista meni alaspäin, mutta suurin osa tarkistuksista oli ylös päin ja mm. Sampo toi pari uutta palvelumaksua entisten lisäksi.

Yli 80% suomalaisista maksaa laskunsa maksuautomaattien tai verkkopalveluiden kautta. Maksuautomaatit lanseerattiin aikoinaan kuluttajille helppona ja ilmaisena vaihtoehtona. Nyt Verkkopalveluja markkinoidaan samantyyppisellä idealla. Verkkopalveluista tosin peritään kuukausimaksua, mikä on liitetty yleensä pankin asiakkaalleen tarjoamiin palvelupaketteihin yhdeksi osaksi. Aktia korotti verkkopalvelujen hintaa vedoten verkkopalvelun sisällön laajenemiseen. Sampo puolestaan laski verkkopalveluhintaa, mutta se sisältyy Sammon muihin palvelupaketteihin ja vastaavasti Sammon maksuautomaatien kertakorvaus per lasku on tällä hetkellä kaksinkertainen perushinnaltaan, jos sitä verrataan muiden pankkien vastaavaan hintaan.

Kuluttajia kehotetaan aina olemaan valppaana ja kilpailuttamaan palveluita. Pankkipalveluiden osalta se on nykyään äärimmäisen vaikeaa, koska kaikilla pankeilla on omat etuasiakasjärjestelmänsä palvelupakettien lisäksi. Palvelupakettien sisällöt vaihtelevat asiakkuuksittain ja näin ollen hintojen vertailu on lähes mahdotonta paitsi aivan perushinnoilla, joita vain murto-osa asiakkaista käyttää käytännössä.

Pankit lähettävät asiakkailleen muutoksistaan kirjeen, missä kerrotaan uusista ehdoista. Jos asiakas ei reagoi kirjeeseen määräajan kuluessa pankki katsoo hänen hyväksyneen uudet ehdot hiljaisesti. Sampo postitti noin miljoona kirjettä ja sai vain neljätuhatta vastausta. Loput asiakkaat tyytyvät päivittelemän tilannetta itsekseen.

Tämä on yllättävää pankkialan asiakasneuvontatoimiston johtaja Erik Sirénin mukaan. Tosin hän toteaa, että esimerkiksi eurooppalaisittain pankkien palveluhintatasoon verrattaessa hintamme eivät ole vielä huippuluokkaa. Ennen palvelumaksuja pankissa asiointi oli näennäisesti ilmaista, mutta kulut peitettiin silloin korkomarginaaleista.

Pankkien trendi on tällä hetkellä siirtää asiakkaat verkkopalveluiden käyttäjiksi, jopa niin että pankkisaleihin on tullut ilmaisia, varta vasten räätälöityjä verkkopäätteitä asiakkaiden käyttöön. Toistaiseksi Sammon tuotepäällikkö Liisa Neimala kiistää, että niiden käyttö olisi tulossa maksulliseksi. Onko se vain ajan kysymys? Hän myös myöntää, että kentällä rikkoutuvat maksuautomaatit saatetaan tilanteen mukaan korvata netti-päätteillä. Tästä jää kysymys ilmaan; milloin pankit päättävät lopullisesti poistaa maksuautomaatit ja siirtää asiakkaat pääosin verkkopalvelukäyttäjiksi? Ja jos näin käy, niin ovatko verkkopalvelut siten enää niin edullisia ja miten asiakkaat sen jälkeen luokitellaan eri eturyhmiin? Maksavatko pienimmät velat ja säästöt omaavat asiakkaat silloinkin kalleimmat palvelukulut?


Toimitus / Kuningaskuluttaja (TV1 17.1.2002)

Julkaistu . Päivitetty