Hyppää pääsisältöön

Isännöitsijä – itsevaltias?

Suomalaiset isännöitsijät eivät saaneet mairittelevia pisteitä, kun asiakkailta eli taloyhtiöiltä kysyttiin, mitä mieltä ne ovat isännöitsijöiden asiakaspalvelu- ja viestintätaidoista. Onko isännöinnissä sitten kuluttajansuojaa? Ja mitä voi tehdä, jos ei ole tyytyväinen?

Helsinkiläisellä isännöitsijällä Riitta Säilyllä on kiire, sillä on yhtiökokousten aika. Siitä huolimatta isännöitsijän on riennettävä isännöimäänsä taloyhtiöön, jos ongelmia ilmenee.
- Jos joku soittaa ja käskee katsomaan vesivahinkoa, tai mitä tahansa akuuttia, on silloin lähdettävä, Säily kertoo.

Kuningaskuluttaja seurasi Säilyä vuokrataloyhtiön parvekeremontin tarkastusmatkalle. Iso remontti on nyt edennyt hyvin. Lähes kaikissa parvekkeissa on jo lasit.
- Remontti oli pikkaisen myöhässä. Nyt miehet ovat olleet hommissa, Säily toteaa.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Isännöitsijöiden tehtävät vaihtelevat taloyhtiöittäin. Periaatteessa isännöitsijä hoitaa yhtiön taloutta ja juoksevia asioita. Tekniikastakin pitäisi jotain ymmärtää ja ihmisten kanssa tulla toimeen. Asukasta voi esimerkiksi joskus joutua huomauttamaan melusta. Säilynkin isännöimissä taloyhtiöissä tilanteet ovat joskus hankalia. Häntä on jopa uhkailtu, kun hän on puuttunut järjestyshäiriöihin.

Kuka tahansa voi ryhtyä isännöitsijäksi

Ala on hyvin ukkoutunut, ja isännöitsijöiden keski-ikä yli viisikymmentä vuotta. Myös asuntoyhtiöiden hallitukset ovat miesvaltaisia.
- Aika monella se käsitys, että nainen ei tiedä mitään. Ja nuori nainen ei ainakaan voi tietää mitään! Säily sanoo.

Mutta Säilypä tietää. Hänellä on niin merkonomin, sairaanhoitajan, insinöörin kuin isännöitsijänkin tutkinto. Mutta moni muu isännöitsijä on vailla alaan liittyvää koulutusta, sillä Suomessa kuka tahansa voi ryhtyä isännöitsijäksi, kunhan on täysi-ikäinen eikä ole konkurssissa.

Alan liiton vuosittaisen tutkimuksen mukaan ammattitaidon puute näkyy varsinkin isännöitsijöiden asiakaspalvelutaidoissa. Edes taloyhtiöiden hallituksissa istuvat eivät ole tyytyväisiä isännöitsijöiden viestintätaitoihin. Myöskään tekninen osaaminen ei ole aina hanskassa.

Isännöitsijä ei välittänyt ilmanvaihto-ongelmasta

Otetaanpa pari todellisen elämän esimerkkiä. Ensimmäisessä esimerkissämme kerrostaloasuntoon oli jo monen vuoden ajan tullut tupakansavua naapurista. Asukas valitti asiasta isännöitsijälle, mutta ongelmasta ei päästy. Lopulta asukas otti yhteyttä kunnalliseen ympäristötarkastajaan, jonka mukaan talon ilmanvaihto oli pielessä. Kaikissa asunnoissa ei ollut muun muassa korvaus- ja poistoilmaventtiilejä.

Asia nytkähti eteenpäin vasta, kun tarkastaja määräsi taloyhtiön korjaamaan ilmanvaihdon. Teknisen isännöitsijän mukaan ongelma oli yhtiössä tiedetty jo vuosia.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

- Menettely tuntuu uskomattomalta, samoin se, että tilanne on kestänyt vuosia. Isännöitsijän keskeinen tehtävä on myöntää oman osaamisensa rajat ja saada hallitus ymmärtämään, että jos isännöitsijän ja hallituksen kyvyt eivät riitä, pitää ottaa ulkopuolinen asiantuntija, toteaa hallituksen puheenjohtaja Mikko Peltokorpi Suomen Isännöintiliitosta.

Asukkaalle ei oman asuntonsa dokumentteja

Toisessa esimerkissämme asukas epäili, että juuri ostamassaan asunnossa on vesivahinko. Myyjä oli tehnyt asuntoon kylpyhuoneremontin. Isännöitsijä ei suostunut antamaan uudelle asukkaalle dokumentteja asunnossa tehdyistä mittauksista tai tarkastuksista. Myös taloyhtiön kokouspöytäkirjat evättiin asukkaalta. Vesivahinko ei kiinnostanut isännöitsijää.

Asukkaalle tuli terveysongelmia. Hän teetti kosteusmittauksen, jonka mukaan asunnossa oli kosteus- ja homeongelma. Tarvittiin lakimies ja kunnallinen ympäristötarkastaja ennen kuin taloyhtiön ryhtyi toimimaan.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Kiinteistöliiton mielestä myös isännöitsijällä voi olla korvausvastuu tämäntyyppisessä viivyttelyssä, jos se jatkuu kauan.
- Jos osakas pystyy osoittamaan, että hänen oireilunsa johtuu huoneiston homeesta ja että ne ovat pahentuneet siitä, että isännöitsijä ei toimi ajoissa, sanoo lakimies Juha Terho, Suomen Kiinteistöliitosta.

Mitään kovin tavatonta näissä kahdessa tapauksessa ei ole. On melko yleistä, että asukkaan on vaikea saada omaa huoneistoaan koskevia todistuksia. Merkintöjä remonteista ei ole tai tietoja ei haluta antaa.
- Kirjaustapa ja kirjaukset ovat hyvin puutteellisia suomalaisessa asunto-osakeyhtiössä, Terho toteaa.

Jos isännöitsijä ei reagoi, asukkaan kannattaa pyytää apua yhtiön hallituksen puheenjohtajalta ja saada hallitus käsittelemään asiaa. Jos sekään ei auta, on syytä kääntyä viranomaisten puoleen. Varsinaista kuluttajansuojaa isännöintipalveluilla ei kuitenkaan ole, vaan apu täytyy hakea asiaan erikoistuneilta lakimiehiltä.

Isot taloyhtiöt jättävät kilpailuttamatta

Isännöintiala on kilpailuttanut itsensä henkihieveriin. Hinnat on laskettu liian alas. Yksi isännöitsijä saattaa hoitaa yli kahtakymmentä yhtiötä.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Ottavatko isännöitsijät liikaa yhtiöitä hoidettavakseen?
- Varmaan se isännöintiyritys, joka on palveluita tarjonnut, on mitoittanut toimintansa väärin. Alan markkinat ovat ihmeelliset, toteaa Mikko Peltokorpi.

Toisaalta isoissa vuokratalo- tai asumisoikeusyhtiöissä isännöintiä ei monesti ole kilpailutettu ollenkaan. Isännöintiyhtiön vaihtaminen on hankalaa, sillä isot taloyhtiöt tilaavat isännöintipalvelut omilta tytäryhtiöiltään. Kiinteistöliiton lakimiehen mukaan toiminta ei ole avointa.
- Näissä uudiskohteissa on pyritty sitomaan yhtiön tulevat osakkaat hankalasti irtisanottaviin tai määräaikaisin sopimuksiin, joissa palvelut tarjoaa se taho, joka on rakennuttanut kohteen, Kiinteistöliiton Juha Terho toteaa.

- Avoimuus ja läpinäkyvyys on selkeä tavoite, ei siitä ole syytä keskustella sen enempää, Mikko Peltokorpi toteaa.

Patruunaisännöitsijöiden ajalle piste

Isännöitsijä Säilyn päivä jatkuu seuraavassa kohteessa, jossa on sattunut vesivahinko. Kosteus on päässyt saunaosaston suihkuhuoneen seinälaattojen alle. Säily odottelee nyt tietoja kosteusmittauksista, ja sen jälkeen pitäisi tehdä nopea korjausremontti.

Isännöitsijä verrataan useasti toimitusjohtajaan. Hänellä on taloyhtiössä paitsi vastuuta myös valtaa.

Kolmannessa esimerkissämme taloyhtiön tarvitsi parvekeremontin. Isännöitsijä tilasi remontin paljon suppeampana ja eri materiaalein kuin yhtiö oli sopinut. Taloyhtiölle seurasi budjetin ylitys ja huonosti tehty remontti.

Luottavatko taloyhtiöiden hallitusten jäsenet liikaa isännöitsijään?
- Aivan ilmiselvästi luottavat, ja joko heillä ei aikaa tai kykyä paneutua asioihin. Tämä on aivan kestämätön yhdistelmä, vastaa Mikko Peltokorpi.

kerrostalo (copyright YLE/videokuvaa)

Jotkut isännöitsijät myös jättävät tarjouskilpailun kokonaan tekemättä, ja urakka menee tutulle. Tällaiset tapaukset eivät ole yllätys Kiinteistöliiton lakimiehelle.
- Pahinta on, että isännöitsijä ei ole rehellinen toiminnassaan tilaajalle. Tällaisia on hyvin paljon, tämän tyyppisiä kategorisia virheitä. Se on huolestuttavaa, Kiinteistöliiton Juha Terho toteaa.

Taloyhtiö on pässi lieassa

Asiakasta eli taloyhtiöitä edustavan Kiinteistöliiton mielestä patruunaisännöitsijöiden ajalle pitäisi laittaa piste. Taloyhtiön hallituksen pitäisi olla se, joka määrittelee, mitä se isännöitsijältään haluaa.
- Isännöitsijä ikään kuin käskyttää ja kääntää tämän lainmukaisen vastuusuhteen toisin päin, että itse asiassa hallitus onkin näissä tilanteissa se pässi siellä narun päässä ja patruuna siellä toisessa päässä. Kyllä näitä on, ja ihan ammattimaisissa isännöitsijöissä, sanoo Juha Terho.

Isännöitsijän voi aina vaihtaa. Nykylaki sallii, että isännöintiä voi harjoittaa kuka vain. Taloyhtiö voi nostaa isännöitsijäkseen vaikka oman asukkaansa.

Maarit Åström-Kupsanen / TV1 Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Nainen vs puutarha

    Vertaistukea meille, joilla viherpeukalo keskellä kämmentä

    Kuningaskuluttajan kesäsarjassa on tullut sadonkorjuun aika: Oliko puutarhurin omatuotantoisesta lannoitteesta kaupallisten tuotteiden haastajaksi? Mistä mullasta poimitaan paras kurkkusato?

  • Virtuaalitodellisuuslasit tulevat — matka kotisohvalta ulkoavaruuteen lyhenee

    Isot valmistajat tuovat nyt lasejaan voimalla markkinoille.

    Maailman suurimmat teknologiayritykset tuovat kiihtyvällä vauhdilla omia virtuaalitodellisuuslasejaan markkinoille. Ihmisiä halutaan kokemaan virtuaalinen todellisuus hinnalla millä hyvänsä, halvimmillaan viidellä eurolla ja älypuhelimella. Virtuaalinen todellisuus on kokemisen arvoinen mediamuoto. Se tuntuu intiimiltä ja siihen todella uppoutuu tavalla, joka eroaa muista viihteen muodoista.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kalliit pikavipit eivät kadonneet: Vanhat ongelmat piilevät nyt uusissa tuotteissa

    Samoilla markkinoilla kilpailevat myös vertaislainat.

    Pari vuotta sitten säädetty korkokatto ei ole poistanut markkinoilta kalliita pikalainoja. Lainasummia on korotettu ja laina-ajat ovat venyneet jopa vuosien mittaisiksi. Lainasivustoille on ilmestynyt myös uusia termejä, kuten joustoluotto ja vertaislaina. Pikavippien ongelmia on yritetty suitsia erilaisilla laeilla jo useampaan otteeseen.

  • Tiedämme mitä haet Googlessa – testaa tunnistatko kuukauden hakujen perusteella

    Missä kuussa googlataan Cooperin testiä ja kaalikääryleitä?

    Missä kuussa suosittuja hakuja ovat Cooperin testi, kaalikääryleet, enterorokko ja riistakamera? Kaikki verkkoon julkaisevat haluavat, että heidän juttunsa löydetään. Parhaiten jutut löytyvät Googlen kautta. Oikea ajankohta ja avaintermien tuntemus, niin kutsuttu hakukoneoptimointi, nostaa sivustoa hakutuloksissa.

  • Näin tullaat verkko-ostokset netissä

    Euroopan unionin ulkopuolelta tehdyistä verkkokauppaostoksista pitää tehdä tulliselvitys. Kun tilatun postipaketin arvo ylittää 22€ pitää maksaa arvonlisävero. Tulli-nimistä veroa aletaan kantaa, kun lähetyksen arvo ylittää 150€. Tulliselvityksen voi tehdä Tullin verkkopalvelussa. Kun verkkokauppa on EU:ssa, ei tulliselvitystä tarvita eikä lisäveroja koidu.

  • Varoituslista valemedioista – älä luota näihin sivustoihin

    Tunnetuimmat valeuutis- ja satiirisivustot kootusti.

    Valeuutisista on tullut merkittävä bisnes ja poliittisen mielipidevaikuttamisen muoto, vaikka juuri kukaan ei tarkoituksella kirjoita selaimeensa valeuutissivustojen osoitteita. Tarkista nimi tästä listasta seuraavan kerran, kun kohtaat sosiaalisessa mediassa epäilyttävän uutislähteen.

  • Facebook mainosti valeuutista

    Onko Facebook häviämässä sotansa valeuutisia vastaan?

    Facebook irtisanoi Trending topics -listalle uutisia kuratoivat toimittajansa. Kolme päivää myöhemmin palvelu mainosti valeuutista yhtenä päivän kiinnostavimmista jutuista.

  • Tervetuloa faktojen jälkeiseen aikaan

    Sosiaalinen media voimistaa populistien viestiä

    Poliitikot uskaltavat nykyään valehdella päin äänestäjien naamaa, sillä kiinni jääminen ei johda kannatuksen romahtamiseen. Sosiaalinen media on populistien käsissä voimakas megafoni. Elokuun toisella viikolla republikaanipuolueen presidenttiehdokas Donald Trump sanoi, että presidentti Barack Obama on perustanut Isis-terroristijärjestön.

  • Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

    TV-kuvan asetusten optimointi voi maksaa sata euroa.

    TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna. Kuningaskuluttajan lukija lähetti viestin: "Olin ostamassa televisiota. Katselin esillä olevia eri merkkisiä televisioita ja huomasin, että yhdessä oli erittäin hyvä kuva.

  • Kotimaan Energian sähkösopimukseen on pakko ostaa vakuutus

    Sähköyhtiön "säästöpaketti" onkin vakuutus.

    Sähköyhtiön “säästöpaketti” onkin vakuutus, jonka tarve kerrostaloasujalle on kyseenalainen. Puhelinmyynnin härskit toimintatavat yhtiö kertoo putsanneensa. “Meillä oli huono maine, me oltiin surkeita”, yhtiön toimitusjohtaja myöntää.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Ilmoittaudu testaajaksi

    Mukaan voi ilmoittautua myös kolmen kaverin porukalla.

    Haluatko mukaan Kuningaskuluttajan tekemiseen? Tule testaajaksi. Tarvitsemme erilaisia ihmisiä ympäri Suomea auttamaan meitä tekemään entistä parempaa Kuningaskuluttajaa. Ilmoittaudu itse, tai kokoa kolmen kaverin, naapurin tai kollegan porukka ja tulkaa mukaan porukalla!

  • Jäljitä koululainen älypuhelimella: 5 paikannuspalvelua

    Eri käyttöjärjestelmät mutkistavat paikannusta.

    Pienten koululaisten vanhemmat saattavat olla näinä päivinä melko herkillä ja huolissaan siitä, missä lapset kulkevat. Älypuhelimiin on tarjolla monenlaisia sovelluksia, joiden avulla vanhempien huolta voi helpottaa. Kuningaskuluttaja tutustui viime syksynä niistä muutamiin.