Hyppää pääsisältöön

Isännöitsijä – itsevaltias?

Suomalaiset isännöitsijät eivät saaneet mairittelevia pisteitä, kun asiakkailta eli taloyhtiöiltä kysyttiin, mitä mieltä ne ovat isännöitsijöiden asiakaspalvelu- ja viestintätaidoista. Onko isännöinnissä sitten kuluttajansuojaa? Ja mitä voi tehdä, jos ei ole tyytyväinen?

Helsinkiläisellä isännöitsijällä Riitta Säilyllä on kiire, sillä on yhtiökokousten aika. Siitä huolimatta isännöitsijän on riennettävä isännöimäänsä taloyhtiöön, jos ongelmia ilmenee.
- Jos joku soittaa ja käskee katsomaan vesivahinkoa, tai mitä tahansa akuuttia, on silloin lähdettävä, Säily kertoo.

Kuningaskuluttaja seurasi Säilyä vuokrataloyhtiön parvekeremontin tarkastusmatkalle. Iso remontti on nyt edennyt hyvin. Lähes kaikissa parvekkeissa on jo lasit.
- Remontti oli pikkaisen myöhässä. Nyt miehet ovat olleet hommissa, Säily toteaa.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Isännöitsijöiden tehtävät vaihtelevat taloyhtiöittäin. Periaatteessa isännöitsijä hoitaa yhtiön taloutta ja juoksevia asioita. Tekniikastakin pitäisi jotain ymmärtää ja ihmisten kanssa tulla toimeen. Asukasta voi esimerkiksi joskus joutua huomauttamaan melusta. Säilynkin isännöimissä taloyhtiöissä tilanteet ovat joskus hankalia. Häntä on jopa uhkailtu, kun hän on puuttunut järjestyshäiriöihin.

Kuka tahansa voi ryhtyä isännöitsijäksi

Ala on hyvin ukkoutunut, ja isännöitsijöiden keski-ikä yli viisikymmentä vuotta. Myös asuntoyhtiöiden hallitukset ovat miesvaltaisia.
- Aika monella se käsitys, että nainen ei tiedä mitään. Ja nuori nainen ei ainakaan voi tietää mitään! Säily sanoo.

Mutta Säilypä tietää. Hänellä on niin merkonomin, sairaanhoitajan, insinöörin kuin isännöitsijänkin tutkinto. Mutta moni muu isännöitsijä on vailla alaan liittyvää koulutusta, sillä Suomessa kuka tahansa voi ryhtyä isännöitsijäksi, kunhan on täysi-ikäinen eikä ole konkurssissa.

Alan liiton vuosittaisen tutkimuksen mukaan ammattitaidon puute näkyy varsinkin isännöitsijöiden asiakaspalvelutaidoissa. Edes taloyhtiöiden hallituksissa istuvat eivät ole tyytyväisiä isännöitsijöiden viestintätaitoihin. Myöskään tekninen osaaminen ei ole aina hanskassa.

Isännöitsijä ei välittänyt ilmanvaihto-ongelmasta

Otetaanpa pari todellisen elämän esimerkkiä. Ensimmäisessä esimerkissämme kerrostaloasuntoon oli jo monen vuoden ajan tullut tupakansavua naapurista. Asukas valitti asiasta isännöitsijälle, mutta ongelmasta ei päästy. Lopulta asukas otti yhteyttä kunnalliseen ympäristötarkastajaan, jonka mukaan talon ilmanvaihto oli pielessä. Kaikissa asunnoissa ei ollut muun muassa korvaus- ja poistoilmaventtiilejä.

Asia nytkähti eteenpäin vasta, kun tarkastaja määräsi taloyhtiön korjaamaan ilmanvaihdon. Teknisen isännöitsijän mukaan ongelma oli yhtiössä tiedetty jo vuosia.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

- Menettely tuntuu uskomattomalta, samoin se, että tilanne on kestänyt vuosia. Isännöitsijän keskeinen tehtävä on myöntää oman osaamisensa rajat ja saada hallitus ymmärtämään, että jos isännöitsijän ja hallituksen kyvyt eivät riitä, pitää ottaa ulkopuolinen asiantuntija, toteaa hallituksen puheenjohtaja Mikko Peltokorpi Suomen Isännöintiliitosta.

Asukkaalle ei oman asuntonsa dokumentteja

Toisessa esimerkissämme asukas epäili, että juuri ostamassaan asunnossa on vesivahinko. Myyjä oli tehnyt asuntoon kylpyhuoneremontin. Isännöitsijä ei suostunut antamaan uudelle asukkaalle dokumentteja asunnossa tehdyistä mittauksista tai tarkastuksista. Myös taloyhtiön kokouspöytäkirjat evättiin asukkaalta. Vesivahinko ei kiinnostanut isännöitsijää.

Asukkaalle tuli terveysongelmia. Hän teetti kosteusmittauksen, jonka mukaan asunnossa oli kosteus- ja homeongelma. Tarvittiin lakimies ja kunnallinen ympäristötarkastaja ennen kuin taloyhtiön ryhtyi toimimaan.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Kiinteistöliiton mielestä myös isännöitsijällä voi olla korvausvastuu tämäntyyppisessä viivyttelyssä, jos se jatkuu kauan.
- Jos osakas pystyy osoittamaan, että hänen oireilunsa johtuu huoneiston homeesta ja että ne ovat pahentuneet siitä, että isännöitsijä ei toimi ajoissa, sanoo lakimies Juha Terho, Suomen Kiinteistöliitosta.

Mitään kovin tavatonta näissä kahdessa tapauksessa ei ole. On melko yleistä, että asukkaan on vaikea saada omaa huoneistoaan koskevia todistuksia. Merkintöjä remonteista ei ole tai tietoja ei haluta antaa.
- Kirjaustapa ja kirjaukset ovat hyvin puutteellisia suomalaisessa asunto-osakeyhtiössä, Terho toteaa.

Jos isännöitsijä ei reagoi, asukkaan kannattaa pyytää apua yhtiön hallituksen puheenjohtajalta ja saada hallitus käsittelemään asiaa. Jos sekään ei auta, on syytä kääntyä viranomaisten puoleen. Varsinaista kuluttajansuojaa isännöintipalveluilla ei kuitenkaan ole, vaan apu täytyy hakea asiaan erikoistuneilta lakimiehiltä.

Isot taloyhtiöt jättävät kilpailuttamatta

Isännöintiala on kilpailuttanut itsensä henkihieveriin. Hinnat on laskettu liian alas. Yksi isännöitsijä saattaa hoitaa yli kahtakymmentä yhtiötä.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Ottavatko isännöitsijät liikaa yhtiöitä hoidettavakseen?
- Varmaan se isännöintiyritys, joka on palveluita tarjonnut, on mitoittanut toimintansa väärin. Alan markkinat ovat ihmeelliset, toteaa Mikko Peltokorpi.

Toisaalta isoissa vuokratalo- tai asumisoikeusyhtiöissä isännöintiä ei monesti ole kilpailutettu ollenkaan. Isännöintiyhtiön vaihtaminen on hankalaa, sillä isot taloyhtiöt tilaavat isännöintipalvelut omilta tytäryhtiöiltään. Kiinteistöliiton lakimiehen mukaan toiminta ei ole avointa.
- Näissä uudiskohteissa on pyritty sitomaan yhtiön tulevat osakkaat hankalasti irtisanottaviin tai määräaikaisin sopimuksiin, joissa palvelut tarjoaa se taho, joka on rakennuttanut kohteen, Kiinteistöliiton Juha Terho toteaa.

- Avoimuus ja läpinäkyvyys on selkeä tavoite, ei siitä ole syytä keskustella sen enempää, Mikko Peltokorpi toteaa.

Patruunaisännöitsijöiden ajalle piste

Isännöitsijä Säilyn päivä jatkuu seuraavassa kohteessa, jossa on sattunut vesivahinko. Kosteus on päässyt saunaosaston suihkuhuoneen seinälaattojen alle. Säily odottelee nyt tietoja kosteusmittauksista, ja sen jälkeen pitäisi tehdä nopea korjausremontti.

Isännöitsijä verrataan useasti toimitusjohtajaan. Hänellä on taloyhtiössä paitsi vastuuta myös valtaa.

Kolmannessa esimerkissämme taloyhtiön tarvitsi parvekeremontin. Isännöitsijä tilasi remontin paljon suppeampana ja eri materiaalein kuin yhtiö oli sopinut. Taloyhtiölle seurasi budjetin ylitys ja huonosti tehty remontti.

Luottavatko taloyhtiöiden hallitusten jäsenet liikaa isännöitsijään?
- Aivan ilmiselvästi luottavat, ja joko heillä ei aikaa tai kykyä paneutua asioihin. Tämä on aivan kestämätön yhdistelmä, vastaa Mikko Peltokorpi.

kerrostalo (copyright YLE/videokuvaa)

Jotkut isännöitsijät myös jättävät tarjouskilpailun kokonaan tekemättä, ja urakka menee tutulle. Tällaiset tapaukset eivät ole yllätys Kiinteistöliiton lakimiehelle.
- Pahinta on, että isännöitsijä ei ole rehellinen toiminnassaan tilaajalle. Tällaisia on hyvin paljon, tämän tyyppisiä kategorisia virheitä. Se on huolestuttavaa, Kiinteistöliiton Juha Terho toteaa.

Taloyhtiö on pässi lieassa

Asiakasta eli taloyhtiöitä edustavan Kiinteistöliiton mielestä patruunaisännöitsijöiden ajalle pitäisi laittaa piste. Taloyhtiön hallituksen pitäisi olla se, joka määrittelee, mitä se isännöitsijältään haluaa.
- Isännöitsijä ikään kuin käskyttää ja kääntää tämän lainmukaisen vastuusuhteen toisin päin, että itse asiassa hallitus onkin näissä tilanteissa se pässi siellä narun päässä ja patruuna siellä toisessa päässä. Kyllä näitä on, ja ihan ammattimaisissa isännöitsijöissä, sanoo Juha Terho.

Isännöitsijän voi aina vaihtaa. Nykylaki sallii, että isännöintiä voi harjoittaa kuka vain. Taloyhtiö voi nostaa isännöitsijäkseen vaikka oman asukkaansa.

Maarit Åström-Kupsanen / TV1 Kuningaskuluttaja

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuningaskuluttajan toimitus kiittää kuluneista vuosista ja toivottaa hyvää joulua!

    TV-ohjelman ja nettisivuston tulevaisuudesta päätös keväällä

    On aika sanoa iso KIITOS meiltä kaikilta teille kaikille. Kuningaskuluttaja jatkaa verkossa, kuvan väki vilkuttaa ja siirtyy alkuvuonna uusien sorvien äärelle. TV-ohjelman ja verkkosivujen tulevaisuudesta päätetään tarkemmin kevään aikana. Toivottavasti pääsemme metelöimään kuluttajien puolesta taas isommallakin joukolla. Hyvää ja rauhaisaa joulua!

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttajan toimittajat vapauttavat sisäisen Kuningasvalittajansa:

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Tunnistatko tarjouksen?

    Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina ole helppoa

    Tarjousmainonnan keinot on mietitty tarkasti. Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina olekaan helppoa.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.

  • Soitto numerotiedusteluun voi maksaa jopa 10 euroa minuutissa

    Numeropalvelut ovat nostaneet hintojaan moninkertaisiksi.

    Fonectan 020202 –palvelussa sekä Sentraalin 0100 100 –numerossa saa 50 sekunnin puhelusta pulittaa noin kuusi euroa. Lankapuhelinajalta tutussa 118:ssa hinta riippuu palveluntarjoajasta – kalleinta on iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin puhelun minuuttitaksa nousee lähes kymmeneen euroon.

  • Näin saat sopuisankin kuolinpesän asiat solmuun

    Oikein laadittu perukirja voi pelastaa sukuriidalta

    Useimmista meistä tulee jossain vaiheessa kuolinpesän osakas eli perikunnan jäsen. Huonosti selvitetty kuolinpesä voi kylvää kalliin riidan siemenet sopuisaankin sukuun. Nämä ovat perinnönjaon seitsemän yleisintä virhettä.

  • Tuliko riita juristin kanssa? — 5 väylää valittaa

    Kuluttajansuoja koskee myös lakipalveluita.

    Ostamaansa lakipalveluun tyytymätön kuluttaja on tenkkapoon edessä pohtiessaan, uskaltaako juristin kanssa ruveta riitelemään. Päätä joutuu raapimaan myös sen suhteen, mikä on oikea paikka valittaa. Lakipalveluita kuitenkin koskee samanlainen kuluttajansuoja kuin muitakin palveluita. Niistä voi valittaa ilmaiseksi kuluttajaviranomaisille tai asianajajia valvovaan Valvontalautakuntaan.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Lapsiystävälliset ravintolat kartalla: asenne ja ruoka ratkaisee

    Ratsasimme #perherafla-kartalla kehutun ravintolan.

    Kuningaskuluttaja ja Marja Hintikka Live ovat etsineet yhdessä yleisön kanssa lapsiystävällisiä ravintoloita. Yhteistyössä toteutetusta #perherafla-kartasta selviää, että vaikka tiloihin tai näkymiin ei pystyisi vaikuttamaan, ravintola pääsee pitkälle jo nopean palvelun, hyvän ruuan ja oikean asenteen avulla.

  • Voiko Finnair perua lennon, jos lippuja ei ole myyty tarpeeksi?

    Katsojamme ihmettelee toistuvia lentojen perumisia.

    Finnairin lento Brysseliin peruuttiin ja matkustajat siirrettiin myöhemmälle lennolle. Kyseistä lentoa ei peruttu ensimmäistä kertaa, joten katsojallemme heräsi ajatus, että peruuko Finnair lentojaan kustannussyistä?

  • Vaihtoautojen mainonnassa pimitetään kolaritietoja

    Ostajalla oikeus hyvitykseen, jos tieto jää saamatta.

    Kun kolarivahinko on riittävän iso, vakuutusyhtiö lunastaa auton. Huomattavan moni lunastusauto palaa kuitenkin korjattuna myyntiin. Kuningaskuluttaja tutki kolariautojen mainontaa: Lunastuksesta ei kerrottu yhdessäkään myynti-ilmoituksessa. Jos ostaja ei saa tietoa auton lunastustaustasta, hän voi vaatia jälkikäteen hyvitystä.

  • Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä

    Suosittelualgoritmit pitävät sinut kuplassa

    Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä Oletko huomannut että törmäät jatkuvasti samojen ihmisten juttuihin somessa? Näetkö netissä useimmiten mielipiteitä, joista olet samaa mieltä? Jos kuulostaa tutulta, niin olet luultavasti joutunut suosittelualgoritmien aiheuttamaan informaatiokuplaan.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Miksi prepaid-liittymä syö saldoa itsekseen?

    Dataa hupeni, vaikka puhelin oli lentotilassa tai kiinni.

    Mies oli ostanut DNA:n prepaid-liittymän. Hän ihmetteli, miksi dataa hupeni päivittäin, vaikka puhelin oli pois mobiiliverkosta, lentotilassa tai kiinni.

  • Miksi Kossin kuulokkeissa varoitetaan syövästä?

    Varoitusmerkintä perustuu Kalifornian lainsäädäntöön.

    Kuulokkeiden pakkauksesta löytyi hämmentävä teksti: Siinä sanottiin kuulokkeiden sisältävän ainetta, joka aiheuttaa syöpää, syntymävikoja ja hedelmättömyyttä.

  • Suksipenkit testissä: maalikamera liian lujilla

    Sadasosatkaan eivät olisi riittäneet erojen löytämiseen suksipenkkien välillä. Kuningaskuluttajan kolmen kovan mielestä todella huteran oloinen halpispenkki paljastui tositoimissa kelpo raudaksi.

  • Keitä ovat valeuutisten tekijät ja miksi he huijaavat?

    Valeuutismaakareita yhdistää yksi asia: rahanhimo.

    Yhdysvaltalainen ammattimedia on jäljittänyt ja haastatellut useita valeuutisivustojen omistajia ja kirjoittajia. Valeuutismaakareita yhdistää ainakin yksi asia: rahanhimo. Tässä katsaus siihen, mitä heistä ja heidän motiiveistaan nyt tiedetään. Keskustelu verkon valemediaongelmasta ei osoita juurikaan laantumisen merkkejä.

  • Kuka perkaisi valeuutiset verkosta?

    Valeuutisongelman ratkaisuun on keinoja, mutta onko halua?

    Valeuutisista ja niiden vaikutuksesta yhteiskuntaan on Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen väitelty enemmän kuin koskaan. Tekoja feikkiuutisten pysäyttämiseksi ovat lupailleet niin Facebook kuin Googlekin, mutta onko puheissa konkretiaa? Yhdysvalloissa äänestettiin uudesta presidentistä, ja sen jälkeen keskustelu internetin misinformaatiosta on ollut kiivaampaa kuin koskaan ennen.