Hyppää pääsisältöön

Isännöitsijä – itsevaltias?

Suomalaiset isännöitsijät eivät saaneet mairittelevia pisteitä, kun asiakkailta eli taloyhtiöiltä kysyttiin, mitä mieltä ne ovat isännöitsijöiden asiakaspalvelu- ja viestintätaidoista. Onko isännöinnissä sitten kuluttajansuojaa? Ja mitä voi tehdä, jos ei ole tyytyväinen?

Helsinkiläisellä isännöitsijällä Riitta Säilyllä on kiire, sillä on yhtiökokousten aika. Siitä huolimatta isännöitsijän on riennettävä isännöimäänsä taloyhtiöön, jos ongelmia ilmenee.
- Jos joku soittaa ja käskee katsomaan vesivahinkoa, tai mitä tahansa akuuttia, on silloin lähdettävä, Säily kertoo.

Kuningaskuluttaja seurasi Säilyä vuokrataloyhtiön parvekeremontin tarkastusmatkalle. Iso remontti on nyt edennyt hyvin. Lähes kaikissa parvekkeissa on jo lasit.
- Remontti oli pikkaisen myöhässä. Nyt miehet ovat olleet hommissa, Säily toteaa.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Isännöitsijöiden tehtävät vaihtelevat taloyhtiöittäin. Periaatteessa isännöitsijä hoitaa yhtiön taloutta ja juoksevia asioita. Tekniikastakin pitäisi jotain ymmärtää ja ihmisten kanssa tulla toimeen. Asukasta voi esimerkiksi joskus joutua huomauttamaan melusta. Säilynkin isännöimissä taloyhtiöissä tilanteet ovat joskus hankalia. Häntä on jopa uhkailtu, kun hän on puuttunut järjestyshäiriöihin.

Kuka tahansa voi ryhtyä isännöitsijäksi

Ala on hyvin ukkoutunut, ja isännöitsijöiden keski-ikä yli viisikymmentä vuotta. Myös asuntoyhtiöiden hallitukset ovat miesvaltaisia.
- Aika monella se käsitys, että nainen ei tiedä mitään. Ja nuori nainen ei ainakaan voi tietää mitään! Säily sanoo.

Mutta Säilypä tietää. Hänellä on niin merkonomin, sairaanhoitajan, insinöörin kuin isännöitsijänkin tutkinto. Mutta moni muu isännöitsijä on vailla alaan liittyvää koulutusta, sillä Suomessa kuka tahansa voi ryhtyä isännöitsijäksi, kunhan on täysi-ikäinen eikä ole konkurssissa.

Alan liiton vuosittaisen tutkimuksen mukaan ammattitaidon puute näkyy varsinkin isännöitsijöiden asiakaspalvelutaidoissa. Edes taloyhtiöiden hallituksissa istuvat eivät ole tyytyväisiä isännöitsijöiden viestintätaitoihin. Myöskään tekninen osaaminen ei ole aina hanskassa.

Isännöitsijä ei välittänyt ilmanvaihto-ongelmasta

Otetaanpa pari todellisen elämän esimerkkiä. Ensimmäisessä esimerkissämme kerrostaloasuntoon oli jo monen vuoden ajan tullut tupakansavua naapurista. Asukas valitti asiasta isännöitsijälle, mutta ongelmasta ei päästy. Lopulta asukas otti yhteyttä kunnalliseen ympäristötarkastajaan, jonka mukaan talon ilmanvaihto oli pielessä. Kaikissa asunnoissa ei ollut muun muassa korvaus- ja poistoilmaventtiilejä.

Asia nytkähti eteenpäin vasta, kun tarkastaja määräsi taloyhtiön korjaamaan ilmanvaihdon. Teknisen isännöitsijän mukaan ongelma oli yhtiössä tiedetty jo vuosia.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

- Menettely tuntuu uskomattomalta, samoin se, että tilanne on kestänyt vuosia. Isännöitsijän keskeinen tehtävä on myöntää oman osaamisensa rajat ja saada hallitus ymmärtämään, että jos isännöitsijän ja hallituksen kyvyt eivät riitä, pitää ottaa ulkopuolinen asiantuntija, toteaa hallituksen puheenjohtaja Mikko Peltokorpi Suomen Isännöintiliitosta.

Asukkaalle ei oman asuntonsa dokumentteja

Toisessa esimerkissämme asukas epäili, että juuri ostamassaan asunnossa on vesivahinko. Myyjä oli tehnyt asuntoon kylpyhuoneremontin. Isännöitsijä ei suostunut antamaan uudelle asukkaalle dokumentteja asunnossa tehdyistä mittauksista tai tarkastuksista. Myös taloyhtiön kokouspöytäkirjat evättiin asukkaalta. Vesivahinko ei kiinnostanut isännöitsijää.

Asukkaalle tuli terveysongelmia. Hän teetti kosteusmittauksen, jonka mukaan asunnossa oli kosteus- ja homeongelma. Tarvittiin lakimies ja kunnallinen ympäristötarkastaja ennen kuin taloyhtiön ryhtyi toimimaan.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Kiinteistöliiton mielestä myös isännöitsijällä voi olla korvausvastuu tämäntyyppisessä viivyttelyssä, jos se jatkuu kauan.
- Jos osakas pystyy osoittamaan, että hänen oireilunsa johtuu huoneiston homeesta ja että ne ovat pahentuneet siitä, että isännöitsijä ei toimi ajoissa, sanoo lakimies Juha Terho, Suomen Kiinteistöliitosta.

Mitään kovin tavatonta näissä kahdessa tapauksessa ei ole. On melko yleistä, että asukkaan on vaikea saada omaa huoneistoaan koskevia todistuksia. Merkintöjä remonteista ei ole tai tietoja ei haluta antaa.
- Kirjaustapa ja kirjaukset ovat hyvin puutteellisia suomalaisessa asunto-osakeyhtiössä, Terho toteaa.

Jos isännöitsijä ei reagoi, asukkaan kannattaa pyytää apua yhtiön hallituksen puheenjohtajalta ja saada hallitus käsittelemään asiaa. Jos sekään ei auta, on syytä kääntyä viranomaisten puoleen. Varsinaista kuluttajansuojaa isännöintipalveluilla ei kuitenkaan ole, vaan apu täytyy hakea asiaan erikoistuneilta lakimiehiltä.

Isot taloyhtiöt jättävät kilpailuttamatta

Isännöintiala on kilpailuttanut itsensä henkihieveriin. Hinnat on laskettu liian alas. Yksi isännöitsijä saattaa hoitaa yli kahtakymmentä yhtiötä.

piuhoja (copyright YLE/videokuvaa)

Ottavatko isännöitsijät liikaa yhtiöitä hoidettavakseen?
- Varmaan se isännöintiyritys, joka on palveluita tarjonnut, on mitoittanut toimintansa väärin. Alan markkinat ovat ihmeelliset, toteaa Mikko Peltokorpi.

Toisaalta isoissa vuokratalo- tai asumisoikeusyhtiöissä isännöintiä ei monesti ole kilpailutettu ollenkaan. Isännöintiyhtiön vaihtaminen on hankalaa, sillä isot taloyhtiöt tilaavat isännöintipalvelut omilta tytäryhtiöiltään. Kiinteistöliiton lakimiehen mukaan toiminta ei ole avointa.
- Näissä uudiskohteissa on pyritty sitomaan yhtiön tulevat osakkaat hankalasti irtisanottaviin tai määräaikaisin sopimuksiin, joissa palvelut tarjoaa se taho, joka on rakennuttanut kohteen, Kiinteistöliiton Juha Terho toteaa.

- Avoimuus ja läpinäkyvyys on selkeä tavoite, ei siitä ole syytä keskustella sen enempää, Mikko Peltokorpi toteaa.

Patruunaisännöitsijöiden ajalle piste

Isännöitsijä Säilyn päivä jatkuu seuraavassa kohteessa, jossa on sattunut vesivahinko. Kosteus on päässyt saunaosaston suihkuhuoneen seinälaattojen alle. Säily odottelee nyt tietoja kosteusmittauksista, ja sen jälkeen pitäisi tehdä nopea korjausremontti.

Isännöitsijä verrataan useasti toimitusjohtajaan. Hänellä on taloyhtiössä paitsi vastuuta myös valtaa.

Kolmannessa esimerkissämme taloyhtiön tarvitsi parvekeremontin. Isännöitsijä tilasi remontin paljon suppeampana ja eri materiaalein kuin yhtiö oli sopinut. Taloyhtiölle seurasi budjetin ylitys ja huonosti tehty remontti.

Luottavatko taloyhtiöiden hallitusten jäsenet liikaa isännöitsijään?
- Aivan ilmiselvästi luottavat, ja joko heillä ei aikaa tai kykyä paneutua asioihin. Tämä on aivan kestämätön yhdistelmä, vastaa Mikko Peltokorpi.

kerrostalo (copyright YLE/videokuvaa)

Jotkut isännöitsijät myös jättävät tarjouskilpailun kokonaan tekemättä, ja urakka menee tutulle. Tällaiset tapaukset eivät ole yllätys Kiinteistöliiton lakimiehelle.
- Pahinta on, että isännöitsijä ei ole rehellinen toiminnassaan tilaajalle. Tällaisia on hyvin paljon, tämän tyyppisiä kategorisia virheitä. Se on huolestuttavaa, Kiinteistöliiton Juha Terho toteaa.

Taloyhtiö on pässi lieassa

Asiakasta eli taloyhtiöitä edustavan Kiinteistöliiton mielestä patruunaisännöitsijöiden ajalle pitäisi laittaa piste. Taloyhtiön hallituksen pitäisi olla se, joka määrittelee, mitä se isännöitsijältään haluaa.
- Isännöitsijä ikään kuin käskyttää ja kääntää tämän lainmukaisen vastuusuhteen toisin päin, että itse asiassa hallitus onkin näissä tilanteissa se pässi siellä narun päässä ja patruuna siellä toisessa päässä. Kyllä näitä on, ja ihan ammattimaisissa isännöitsijöissä, sanoo Juha Terho.

Isännöitsijän voi aina vaihtaa. Nykylaki sallii, että isännöintiä voi harjoittaa kuka vain. Taloyhtiö voi nostaa isännöitsijäkseen vaikka oman asukkaansa.

Maarit Åström-Kupsanen / TV1 Kuningaskuluttaja

  • Mies istuu tyhjässä elokuvateatterissa, grafiikka.

    Saako elokuvateatteri näyttää mainoksia ilman rajoituksia?

    Elokuvissa voi olla kaupallisia mainoksia enintään 12 min/h.

    Turkulainen mies meni katsomaan kello 21 alkavaksi ilmoitettua elokuvaa Finnkinon teatteriin. Elokuva alkoi kuitenkin vasta kello 21.15, kun mainokset päättyivät. Mies oli mielestään ostanut lipun elokuviin, ei mainoksiin.

    3
  • WhatsApp-logo ja muita logoja älypuhelimen näytöllä

    Näin räätälöit WhatsAppista itsellesi paremman

    Ota palvelusta täysi hyöty irti - ja minimoi haitat.

    Pikaviestipalvelu WhatsAppilla on hurjat noin miljardi aktiivista käyttäjää kuukausittain. Suomessakin teinin saa jo paljon paremmin kiinni WhatsAppilla kuin soittamalla. Näillä vinkeillä otat palvelusta täyden hyödyn irti - ja minimoit haitat ja häiritsevät kilkutukset. Äläkä muuten enää valehtele, ettet ollut huomannut jonkun viestiä. Siitä nimittäin jää kiinni.

    2
  • Kädet joissa aktiivisuusrannekkeet

    Älyvakuutukset tulevat: Kerro sykkeesi, saat alennusta vakuutusmaksuista

    Hyvinvointiaan mittaava vakuutusasiakas on mieluisa asiakas.

    Elintapojen mittaamiseen perustuvat älyvakuutukset mullistavat vakuutusyhtiöiden mahdollisuudet arvioida ja hinnoitella vakuutusten riskejä. Hyvä asiakas voi jatkossa saada vakuutuksensa aiempaa halvemmalla, huono asiakas ei ehkä saa vakuutusta lainkaan.

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Mies istuu tyhjässä elokuvateatterissa, grafiikka.

    Saako elokuvateatteri näyttää mainoksia ilman rajoituksia?

    Elokuvissa voi olla kaupallisia mainoksia enintään 12 min/h.

    Turkulainen mies meni katsomaan kello 21 alkavaksi ilmoitettua elokuvaa Finnkinon teatteriin. Elokuva alkoi kuitenkin vasta kello 21.15, kun mainokset päättyivät. Mies oli mielestään ostanut lipun elokuviin, ei mainoksiin.

    3
  • Nuorallatanssija ja teksti Saisitko henkivakuutuksen? Grafiikka

    Tee testi: Saisitko henkivakuutuksen - ja mihin hintaan?

    Maksuhäiriömerkintä voi torpata henkivakuutuksen saamisen.

    Henkivakuutuksen hakija joutuu selvittämään vakuutusyhtiölle paljon muutakin kuin terveydentilaansa liittyviä asioita. Kokosimme vakuutusyhtöille lähettämämme kyselyn pohjalta testin. jonka perusteella voit arvioida omat mahdollisuutesi henkivakuutuksen saamiseen sekä sen, mistä yhtiöstä kannattaa edes yrittää.

    1
  • Kädet joissa aktiivisuusrannekkeet

    Älyvakuutukset tulevat: Kerro sykkeesi, saat alennusta vakuutusmaksuista

    Hyvinvointiaan mittaava vakuutusasiakas on mieluisa asiakas.

    Elintapojen mittaamiseen perustuvat älyvakuutukset mullistavat vakuutusyhtiöiden mahdollisuudet arvioida ja hinnoitella vakuutusten riskejä. Hyvä asiakas voi jatkossa saada vakuutuksensa aiempaa halvemmalla, huono asiakas ei ehkä saa vakuutusta lainkaan.

  • Windows 10 tulee

    Ilmainen Windows 10 on houkutteleva, muttei aina edullinen

    Kannattaako Windows 10 päivittää juuri nyt?

    Microsoft markkinoi Windows 10 -käyttöjärjestelmää voimallisesti. Rajoitetun ajan voimassa oleva ilmainen tarjous ja päivitystä vilkutteleva kotikone aiheuttaa levottomuutta. Uskallanko? Osaanko? Kannattaako? Onko pakko? Edes uuden koneen ostaja ei pääse päivitysmurheista, sillä tavaratalojen ja elektroniikkaliikkeiden hyllyistä löytyy vielä paljon win 7 ja win 8.1 -koneita.

    16
  • Kaksi ihmistä puhuu ja yksi salakuuntelee, grafiikka.

    Viisi vinkkiä vainoharhaiselle: Näin suojaudut tietojenkeruulta verkossa

    Avainsana on hajauttaminen: Ei kaikkia munia samaan koriin.

    Lähes kaikki sovellukset keräävät ja säilövät käyttäjästään kaiken mahdollisen tiedon - ihan varmuuden vuoksi. Vaikka tietojenkeruuta ei pystykään kokonaan estämään, voi kuluttaja panna kapuloita rattaisiin, jos niin haluaa. Avainsana on hajauttaminen: Älä laita kaikki munia samaan koriin.

    2
  • Lähikuva silmälasien kehyksistä.

    Miksei silmälasilinssejä saa vanhoihin kehyksiin?

    Vanhojen kehysten käytön lisähinta jopa 100 euroa.

    Kuopiolainen herra halusi laitattaa uudet linssit vanhoihin hyviin silmälasikehyksiinsä. Optikkoliikkeissä vastattiin: Ei kannata. Uusien kehysten osto tulisi halvemmaksi. Vanhoihin kehyksiin kyllä saa uudet linssit, mutta aiempaa harvemmista liikkeistä.

    5
  • Viisi miestä mobiililaite kädessä, grafiikka

    Saako operaattori pakottaa ottamaan puhelinliittymään netin?

    Puhelinoperaattorit lakkauttavat netittömiä liittymiään.

    Puhelinoperaattorit ovat yksi kerrallaan lakkauttaneet netittömiä liittymiään. Tele Finland pakotti ottamaan puhelimeen vähintään hitaan netin loppuvuonna 2015. Isoista operaattoreista enää Sonera myy liittymää ilman nettiä. Arviolta joka viidennellä suomalaisella ei ole älykännykkää.

    7
  • Pihvi paistumassa hiiliteräspannulla

    Hiiliteräspannu yhdistää valuraudan kestävyyden ja pinnoitettujen pannujen helppouden

    Näin käytät hiiliteräspannua kuin ammattilainen.

    Valurautapannu on loistava kuumissa lämpötiloissa, mutta käyttö vaatii tarkkuutta, jotteivat ruuat jämähdä pannun pohjalle. Pinnoitetut pannut taas ovat liukkaita, mutta monia huolestuttaa niiden kuluminen. Vaikka pintamateriaalin irtoamisen terveysvaikutuksista ollaan vielä montaa mieltä, ei kukaan tykkää pannusta, joka ei kestä käyttöä.

    5
  • Kollaasi muovipakkausten kuvista

    Näin kierrätät biomuovit oikein

    Biomuovi ei kompostoidu, biohajoavakin vain ajan kanssa.

    Kierrätysmuovi, biomuovi, biohajoava, kompostoituva... menitkö sekaisin? Vain biohajoava muovi voi kompostoitua eli tuottaa ravinteita, mutta muovinkierrätykseen se ei sovellu. Kierrätysmuovi tai yleistyvät biopohjaiset pakkausmuovit eivät maadu ollenkaan. Ne voi viedä muovinkeräyspisteeseen, joiden valtakunnallinen verkosto avautuu viimeistään kesällä 2016.

    5
  • Kolme kovaa ikkunanpesijää: Jaakko Laasanen, Heli Halava ja Soile Sydänmäki.

    Ilmoittaudu testaajaksi

    Mukaan voi ilmoittautua myös kolmen kaverin porukalla.

    Haluatko mukaan Kuningaskuluttajan tekemiseen? Tule testaajaksi. Tarvitsemme erilaisia ihmisiä ympäri Suomea auttamaan meitä tekemään entistä parempaa Kuningaskuluttajaa. Ilmoittaudu itse, tai kokoa kolmen kaverin, naapurin tai kollegan porukka ja tulkaa mukaan porukalla!

  • Oletki fiksu kosmetiikan käyttäjä - grafiikka

    #kosmetiikkahaaste: Testaa oma kemikaalikuormasi

    Kosmetiikan määrä ei yksin ratkaise, laadullakin on väliä.

    Käytämme päivittäin voiteita, pesuaineita, deodorantteja ja meikkejä, joiden sisältämien kemikaalien lista on pitkä ja kryptinen. Testaa oma kosmetiikan käyttösi - ja poimi asiantuntijan vinkit pienempään kemikaalikuormaan.

    27
  • Nuori mies kuulokkeet päässä. Kuvamanipulaatio.

    Kannattaako brändistä maksaa? - merkkituote vs halpa haastaja

    Beats, Sorel ja Dressmann - haastajina halpamerkit.

    Maailma on täynnä ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään samanlaisia tuotteita. Niiden suurimmat erot ovat hinta ja tuotemerkkiin liittyvät mielikuvat. Onko brändin ja brändituotteen laatulupaukselle katetta? Tutkimme kolme tuoteparia: Beatsin kuulokkeet, Sorelin kengät ja Dressmannin miesten boxerit sekä niiden halvemmat haastajat.

    18