Pieleen mennyt yksityistäminen

Renny Jokelin – Katsastusalan täydellinen yksityistäminen on osoittautunut  toistaiseksi virheliikkeeksi Suomessa. Valtio myi Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeet yksityisille vuonna 2003. Sen jälkeen katsastushinnat ovat voimakkaasti nousseet ja alan suomalaiset pienyritykset on yksi toisensa jälkeen ostettu pois markkinoilta.
 
 
Totta on, että palvelu on vuosikymmenen takaisiin aikoihin verrattuna parantunut. Katsastusasemia on enemmän, aukioloajat ovat pitkiä, kahvitarjoilu pelaa ja katsastajalta irtoaa hymykin. Tämä tilanne vallitsi kuitenkin pääosin jo 1990-luvun lopussa kun valtionyhtiöllä oli markkinaherruus Suomessa.
 
 
Totta on sekin, että alan suuryritys on laajentunut ulkomaille. Itse asiassa valtionyhtiö oli jo ehtinyt investoida Latviaan, Puolaan ja Venäjälle.
 
 
Entinen liikenneministeri Kimmo Sasi (kok) kehuu yhä valtion 2003 tekemää kauppaa, jossa se sai katsastusyhtiönsä osakkeista 59 miljoonaa euroa. Hinta ei siis ollut 71 miljoonaa, kuten on väitetty. Siihen on laskettu valtion ottama ylimääräinen 12 miljoonan osinko, jonka valtio olisi voinut rahastaa ulos ilman osakkeiden myyntiäkin. Vain kolme vuotta myöhemmin samat osakkeet myytiin eteenpäin sadoilla miljoonilla euroilla ja valtion leivistä yksityiseen kelkkaan lähteneet viisi johtajaa tienasivat vuonna 2006 yhteensä yli 44 miljoonaa euroa.     
 
 
MOT:n haastattelemien alan toimijoiden mukaan yksi yritys, A-Katsastus, määrää markkinoiden hintatason. Eli brittiläinen rahoitusyhtiö määrää suomalaisautoilijan maksaman katsastushinnan, jolle toinen ulkomaalainen yritys, espanjalainen K1-Katsastajat ei voi mitään.
 
 
Rajut voitot ja hinnat ovat saaneet liikettä aikaan liikenneministeriössä ja Ajoneuvohallintokeskuksessa (AKE), joiden olisi toki pitänyt puuttua tilanteeseen jo aikoja sitten. AKE ehdottaa nyt kilpailun lisäämiseksi (=palauttamiseksi) mm. katsastajien koulutustason alentamista ja asemien vapauttamista kuorma-autojen tarkastuspakosta. Nämä uudistukset lienevät mahdollisia.
 
 
Sen sijaan ehdotus, jonka mukaan autojen maahantuojat tai autokorjaamot voisivat hoitaa katsastuksia saattaisi johtaa kiusaukseen: korjaamo kyllä päästäisi auton läpi kunhan siihen olisi tehty erilaisia ”pikkuremppoja” – korjaamojen tunnetusti huimilla hinnoilla. Auton katsastamisen harventaminen tuskin johtaa suuriin muutoksiin, ellei liikenteessä sallita vaarallisia romuja.
 
 
Merkille pantavaa on, että A-Katsastuksen johto kieltäytyi MOT:n haastattelusta ja kielsi maakuntienkin miehiä puhumasta. Syitä ei kerrottu. K1-katsastajista kerrottiin avoimesti, että espanjalaiset omistajat olivat kieltäneet suomalaisjohtoa antamasta tv-haastatteluja. Yhtiön johto kuitenkin keskusteli ja antoi tietoja puhelimitse.
 
 
Autojen katsastus on voittoyhtälö, jos alaa hallitsee yksi yhtiö. Valtio pakottaa joka vuosi yli kaksi miljoonaa autoa katsastusfirmojen asiakkaaksi. Jokainen kympin korotus autoilijan maksamaan hintaan merkitsee siten 20 miljoonan euron lisätuloa katsastusfirmoille.
 
 
Renny Jokelin
toimittaja, MOT

Julkaistu . Päivitetty

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä KaSu (ei varmistettu)

Katsastin tänään 02 -mallisen Saabin ja maksoi 82 euroa! Ruuhkaa ei ollut ja pääsin ilman ajanvarausta.
Jos nyt katsastustoimi "vapautetaan" uudelleen, tarvitaan lisää asemia ja laitteita. Auton omistaja joutuu nämäkin kulut maksamaan.Seurauksena on asemien runsas tyhjäkäyntikin kun kapasiteettia on liikaa. Tätä kauttakaan ei ole toiveita hinnan alennuksista.
Auton omistaja näyttää olevan pysyvästi ilman suojaa taloudellista ryöstöä vastaan.

Valitettavasti sama kuvio näyttää toteutuvan kaikessä, mikä vapautetaan kilpailulta ja globalisoidaan. Luen paraikaa Naomi Kleinin "Tuhokapitalismin nousu" -nimistä kirjaa. Eipä tarvitse kauempaa hakea selitystä nykyiselle kehitykselle, vaikka tässä tapauksessa ei kyse olekaan katastrofin seurauksesta. Tai katastrofi
kai se on idiootin tasoiset päättäjätkin.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Yrityksen kannattavuudesta lopullisen totuuden kertoo tuloslaskelma. Se myös MOT:ssa tuotiin esille, ja siitä paperista selviää, että nämä "korkeista investointikustannuksista ja suurista palkkakuluista" kärsivät katsastusyrittäjät tahkovat yli 30% liikevoittoa liikevaihdostaan. Tällaisiin lukemiin ei kykene kuin Fortum ja Jari Sarasvuo.

Harmittavasti ohjelmasta jäi pois terve vertailu katsastusaseman ja autojen merkkihuollon kustannusrakenteen välillä. Kummallakin tiettyyn pisteeseen asti sama kustannusrakenne: on oltava kassahenkilö, työnjohtaja joka ei osallistu mekaaniseen työhön (jota tosin katsastusasemilla ei usein erikseen ole), asiakastilat sekä korjaamotila nostureineen, jarrudynamometri, pakokaasumittauslaitteet sekä ns. OBD-testilaitteisto. Näiden lisäksi autojen merkkikorjaamolla on mittava merkkikohtainen testauslaitteisto sekä työkaluvarasto, jota katsastusasemalla ei ole laisinkaan.

Mitä sitten maksaa tunti työtä merkkikorjaamolla? Keskimäärin ehkä noin 80 euroa tunti. Kun olen käyttänyt autoani katsastuksessa, siihen ei ole koko tällä vuosikymmenellä mennyt yli 15 minuuttia kerrallaan. Silti viimeisin lasku oli noin 70 euroa. Tästä saadaan katsastajan tuntipalkaksi 70 x 4 = 280 euroa! Huikea hinta. Ei mikään ihme, että toiminta kannattaa. Minun matikkapääni mukaan sen pitäisi kannattaa merkkikorjaamon tavoin, vaikka hinta olisi vain kolmas-, jopa neljäsosa nykyisestä. Onhan otettava huomioon, että siinä missä merkkikorjaamon täytyy markkinoida palveluitaan ja kilpailla ns. avoimia korjaamoja vastaan, katsastajalla on valmiit, oligopolia muistuttavat markkinat.

Merkittävä katsastusyrityksen tuottavuutta parantava seikka on myös suhdeluku tehdyt työtunnit per laskutetut työtunnit. Kun merkkikorjaamon lähes jokainen asiakastapaus on yksilöllinen ja ajanvarausta vaativa, on katsastus täysin standardoitu tapahtuma. Suurin osa asiakkaista ei edes edellytä ajanvarausta, yrittäjälle riittää kun varaa hallin eteen tilaa autojonolle, johon asiakkaat kiltisti pitkin päivää ajavat odottamaan vuoroaan.

Harkitsen vakavasti oman katsastusaseman perustamista, mikäli alan kilpailutilanne ei ratkaisevasti muutu. Valitettavasti autoinsinöörin koulutusta minulla ei ole, mutta eiköhän senkin voi hankkia jos mehevä korvaus on tiedossa.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Käykääpä katsomassa Nurmijärven kunnan kotisivuilta valtuuston jäsenten listaa. Kunnanvaltuuston puheenjohtajan nimi kuulostaa kovin samalle kuin erään A-Katsastuksen johtoviisikon jäsenen. Sähköpostiosoitteenaankin on ilmoittanut A-katsastuksen osoitteen.

Samassa kunnanvaltuustossa istuu myös eräs johtavassa asemassa oleva Suomen tasavallan hallituksen jäsen. Sattumalta puoluekin on sama...

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

A-Katsastus on myynyt melkein kaikki valtion aikaiset katsastusasemat Varmalle ja jollekin sijoittajalle, ja ne mitä ei ole vielä myyty niin niistä on myyty osa tontista pois. Kohta on kaikki myytävä rahastettu, pian varmaan vaihtuu yhtiön omistajat.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Olen katsastanut autoani 5 kertaa peräkkäin samalla katsastusasemalla. Palvelu on parantunut valtion ajoista. Auton voi viedä sinne myöhäänkin illalla ja ilman ajanvarausta. Ajan erittäin vähän vuosittain, n. 3000-5000km, joten jokavuotinen katsastus tuntuu tosi tyhmältä. Lisäksi katsastusmaksu on noussut tasaisesti. Kaiken huipuksi viime kerralla todettiin, että jatkuvasti pitämäni kitkarenkaat on asennettu väärin päin. Tähän vaadittiin siis 5 katsastuskertaa! Ammattitaito hoi!

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Onhan koko katsastus kuvio tänäpäivänä aivan hanurista,miten on mahdollistaa että, valtio pakottaa auton omistajat katsastamaan autot vuosittain ja yksityiset firmat hoitavat sen katsastus toiminnan, ei perke...e on aika ihmeellistä touhua.Kyllä valtion pitäisi hoitaa tuo katsastus toiminta tai joku rajoitus hintoihin,nykyisessä mallissaahaan valtio tukee ulkolaisia firmoja ja kuitenkin kotimaisten firmojen valtion tukia rajoittaa eu.Ottakaahan nyt hallitus lusikat kauniisiin käsiinne ja tehkää asoille jotakin.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

.....näyttöruudullani tuksuu tässä yhteydesä... A-KATSASTUS ! ! ! !

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

A-katsastus sai ensin "ilmaiseksi" laitteet ja kiinteistöt.
Nyt YRITETÄÄN perustella hintaa laiteinvestoinneilla ja viimeksi TULOSTUSPAPERIN hinnalla henkilökunnalle.

ONKO JOKIN MENNYT PIELEEN AHNEUDESSA, kauan se onnistukin?

Katsastajien palkoihin ei rahaa kuulema riitä - onneksi edes johtoryhmä rypee siinä.

Ohjelma oli HYVÄ ja A-KATSASTUKSEN KIELTÄYTYMINEN kertoo TODELLA PALJON, ...nyt on tullut aika jäädä "kiinni" !

AUTOKORJAAMOT KYKENEVÄT SAMAAN TASOON JA SEN YLIKIN (varsinkin merkkiliikeet), joten katsastusoikeus heti sinne ja uusile autoille/säännöllisesti merkkihuollossa käville vapautus katsastuksesta, nykymuodossaan.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Jos Sasi (ja kumppanit) olisivat ajatelleet kuluttajia eli autojen omistajia ja halunneet pitää hinnat kohtuullisina, he olisivat tietenkin katsastustoiminnan myydessään asettaneet ehdon, jonka mukaan valtion tulee hyväksyä voimassa olevat hinnat, joiden yli ei voi mennä.
Näin toimitaan esim. apteekkialalla, apteekki on henkilöyritys, mutta apteekkari ei suinkaan voi itse päättää lääkepurkin hintaa vaan Lääkelaitoksen hintalautakunta asettaa hinnat ja sillä on myytävä, halusi tai ei.
Vastaavasti olisi voinut asettaa Ajoneuvohallintokeskuksen yhteyteen hintalautakunnan (ilman sitä viiden koplaa), joka määrittäisi vuosittain enimmäiskatsastushinnat.
Sasin selvitys siitä, että kun toimiva johto oli innokas ja halukas menemään ulkomaille, niin valtio päätti myydä?! Jos Altian toimiva johto olisi 'innokas' niin myytäisiinkö monopoliliike esim. Ruotsin Systembolagetille ja toimiva johto jäisi pienosakkaiksi keräämään voittoja? Varmasti löytyisi innokkuutta!!!

Lähettänyt käyttäjä RHG1 (ei varmistettu)

Ohjelma oli todella paikallaan. Puhuttiin investoinneista ja niiden hinnoista ja koulutuksen vaativuudesta. Autoteknikon koulutus riittää ja on ylikin tarpeen, jokainen vähänkin autojen kanssa toiminut voi todeta laakeri-ja nivelvälykset, ei vaadi kovin suurta koulutusta työntää pistoketta
testipistokkeeseen ja lukea näytöstä arvojen pysyminen toleranssialueella. Piikkivasaran käyttö
ei myöskään vaadi kovin korkeaa äö:tä. Investoinnit ovat myös varsin pienet: Jarrudynamometri, pakokaasuanalysaattorit ( bens ja dies ), vaimennintesteri ja nivelvälykset esiintuova " puistelija" lienevät tärkeimmät, eivät ole mitään suurinvestointeja. Pakokaasuanalysaattori on se varsinainen "SAMPO", laite hankkii hintansa parin kolmen päivän mittauksilla näillä nykyhinnoilla jos katsatettavia on kaupukitasoisesti. Vuokratiloissahan toiminevat useimmat asemat, joten se myös niistä investoinneista.
Pakollisissa asoissa monopoli ei sovi, vauraita osakkeenomistajia syntyy kuin entisessä suurvallassa, jossa valtion omaisuus yksityistettiin.
Toki kehitystäkin oman tapahtunut, entinen "inkvisiittio"-tarkastus on mennyt aurinkoisempaan suuntaan, joskus ennen muuten kunnossa oleva auto saatettiin hylätä kun rekisterikilven kiinnitysruuveissa oli ruostetta, näin oli aikoinaan 50-luvulla Rovaniemeellä.

RHG1

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Hei!

Toivottavasti kerrotte ohjelmassa myös AKE:n hallinnosta; hallintoneuvoston puheenjohtajana Autotuojat Ry:n Tj Pekka Puputti ja jäsenenä Autoalan keskusliiton Rantala! Pukit kaalimaan vartijoina....