Kahden pallin luottamusta

Osuuskaupoilla on kaupan kilpailussa ylittämätön valtti käsissään: hallintoneuvostot. Niissä istuu kuntien ja maakuntien luottamushenkilöitä ja korkeita virkamiehiä.

Esimerkiksi Turussa kolme kaupunginvaltuutettua ja neljä kaupungin johtavaa virkamiestä istuu paikallisen osuuskaupan hallintoneuvostossa. Lisäksi Turun Osuuskaupan hallintoneuvoston varapuheenjohtajana toimii Länsi-Suomen läänin maaherra Rauno Saari.

Oulussa kaavoituksesta vastaavan teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja Raimo Hämeenniemi on paikallisen osuuskaupan hallintoneuvoston jäsen. Lisäksi Osuuskauppa Arinan hallintoneuvostossa istuvat muun muassa entinen Lapin liiton huippuvirkamies ja nykyinen kansanedustaja, tuomiorovasti sekä Tornion kaupunginlakimies, ja niin edelleen.

Poliittiset napamiehet ja virkamiehet tekevät hallintoneuvostossa strategisia linjauksia vieraan isännän, siis osuuskaupan laskuun. He ovat siellä esimerkiksi päättämässä, mihin uusia kauppoja saa rakentaa.

Ja kuitenkaan heidän ei pitäisi olla siellä, koska he istuvat näin kahdella pallilla: julkisen vallan ja liikeyrityksen. Hallintolaki rajoittaa tällaista toimintaa.

Poliitikon ja virkamiehen pitää lain mukaan jäävätä itsensä päätöksenteossa silloin, jos osuuskauppa on osallisena kaavoitus- tai muussa kunnan hankkeessa. Tai jos hän tai hänen läheisensä voi hyötyä tuosta hankkeesta. Näin poliitikot eivät tunnu läheskään aina tekevän. Miksi eivät?

Ehkä he eivät tunne hallintolain esteellisyyssäännöksiä. Tai vielä pahempaa: he eivät välitä niistä.

Ei myöskään riitä, että osuuskauppapuolueen poliitikko tai virkamies jäävää itsensä osuuskauppaa koskevissa päätöksissä. Hänen pitää pidättäytyä päätöksenteosta myös silloin, kun kunnan tai maakunnan hallinnossa käsitellään osuuskaupan kilpailijoiden kaavoitusasioita.

Lähtökohtana pitäisi olla, että henkilö ei voi välillisesti vaikuttaa siihen asiaan, josta omalle yritykselle – tässä tapauksessa osuuskaupalle – on etua tai haittaa. Jos kunnallispolitiikassa aktiivinen osuuskaupan hallintoneuvoston jäsen noudattaa hallintolain kirjaimen lisäksi myös sen henkeä, hänelle ei jää kaavoitusasioissa kovinkaan paljon päätettävää.

Lopulta, olennaista esteellisyyden arvioinnissa ei ole se, että luottamushenkilö jäävää itsensä, jos hän on esteellinen. Tai että hän kokee toimineensa oikein kunnallisessa päätöksenteossa. Olennaista on se, miltä asiat näyttävät ulospäin. Eikä kahdella pallilla istuminen näytä hyvältä.

Simo Sipola
toimittaja, MOT

Julkaistu . Päivitetty

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Turussa on jo parkkihalli mistä pääsee kauppatorille, sen nimi on Louhi ja se on vuoden ympäri vajaakäytöllä.

Ei tässä ole kysymys siitä etteikö Turun keskustasta löytyisi riittävästi parkkitilaa.

Yli 13,000 allekirjoitusta ei kannata väheksyä.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Silakkamarkkinat tukkivat täydellisesti Aurajoen rannan pyörätien, saman tekisivät torimyyjät. Ehdotus on huono ja se on myös toimimaton, koska rannan molemman puoliset autottomat pyörätiet ovat ahkerasti pyöräilijöiden käytössä.

Turun keskusta on pieni ja kaikki palvelut ovat kävelymatkojen päässä, ei autolla ole mikään tarve päästä ihan ydinkeskustaan saakka.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Onhan ohjelman aihe! Käykää Kuopiossa katsomassa miten hyvin 2-kerroksinen parkkihalli torin alla toimii. Torin ympäristö on rauhoitettu muulta kuin bussi- ja taksiliikenteeltä. S-kauppa maksaa kortin haltijalle tunnin ilmaista pysäköintiaikaa. Mitä valitatte? Ympäristöystävällistä jos mikä! Ajatelkaas vähän minkä verran palaa bensaa parkkipaikkaa etsiskellessä! Parkkihalli on hyvä ja turvallinen ratkaisu.

Lähettänyt käyttäjä sattumaako vain (ei varmistettu)

Suomessahan ei ole onneksi korruptiota.
Kotkassa rakennettin myös toriparkki josta pääsee maan alaisesti kauppakeskukseen. Ja siellä toimii myös S-ryhmän kauppa.
Kotkan tilanteen tekee mielenkiintoisemmaksi se että kaikki kolme Alkoa (Kotkansaari, Sutela ja Karhula) sijaitsevat S-ryhmän kaupan kanssa saman katon alla.
Naapurikunnassa Pyhtäällä on ABC, sielläkin toimii Alko.
Kotkasta itään päin lähtiessä Haminassa sekä Virolahdella on myös Alkot, arvatkaapa vain minkä kaupparyhmän välittömässä läheisyydessä...
Mahtaa olla hyvä piristysruiske viikonloppuisin kaupalle kun Alko on vieressä, mutta toteutuuko tässä tasapuolisuus?
Pitäisikö Alkon monopoli romuttaa ja antaa ruokakaupoille oikeus myydä alkoholia (myös viinejä sekä väkeviä juomia) kuten Keski-Euroopassa on käytäntönä?

Tielinjauksista sekä kaavoituksista saisi varmasti kiinnostavia juttuja, paikallista lehteä ei ns. tutkiva journalismi taida paljoa kiinnostaa, ehkä resurssit ovat liian pienet.

Valtakunnallisesti tuli mieleen Oulun ministeri ;)

Hienoa työtä MOT, olen aina ihaillut tapaanne kaivella asioita ja rohkeuttanne esittää asiat kuten ne ovat.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Mitä parhain paikka rakentaa keskelle kaupunkia ja vieläpä suomen parhaan torin alle. Ainut asia mikä tulee huomioida-RAKENTAKAA TARPEEKSI SUURI.Esim Vaasan erinomainen toriparkki hieman pieni.

Lähettänyt käyttäjä Turkulainen (ei varmistettu)

Salomonin ehdotus Turun toriparkista

Yleensä, kun joku voittaa, täytyy toisen osapuolen hävitä. Voisiko löytää ratkaisun ongelmaan, missä ei olisi häviäjäosapuolta?

Nyt on näkemyseroja keskustan kauppiailla, torimyyjillä ja Turun torinparkkihanketta vastustavilla. Ehdotukseni on; ei kaiveta torin alle parkkihallia, vaan muutetaan kauppatori maksulliseksi parkkialueeksi, arkisin 9-20 ja lauantaisin 9-16.

Kyllä torin päälle saman verran parkkipaikkoja mahtuu,kuin torin allekin ja säästyy keskustan liikenteen sekoittaminen ja rakennusurakkarahat.

Torimyyjät sijoitetaan Aurajoen rantakaduille, missä silakkamarkkinatkin on vetänyt hyvin ihmisiä puoleensa. Rantakaduilla ihmiset kävelevät ja pyöräilevät työ- ja opiskelumatkoja ja viettävät iltaisin vapaa-aikaa, ainakin kesäisin. Epäonnistunut iltatorimyyntikin toimisi paremmin rantakadulla kesäaikana.

Keskustan kauppiaat varmaankin antaisivat asiakkailleen ostoksistaan ilmaista parkki-aikaa vetoapuna keskustaan ja omiin liikkeisiin. Ehkäpä Turun kaupunki voisi ottaa myös vuokratuloja torin käytöstä

Näin meille syntyy torikiistan sijaan vain voittajia!

Toriparkin vastustajat saavat pitää kauppatorin.

Torimyyjät saavat maisemallisesti ja paremmin myyvät myyntipaikat Aurajoen rannalta.

Keskustan yrittäjät saavat lisää paikoitustilaa ja asiakkaita ja samalla säästyy parkkihallin urakkarahat.

Turun keskusta säästyy liikennehässäkältä.

Turkulaiset saavat ”ilmaista” pysäköintiaikaa ja Turun kaupunki lisää tuloja.

Ari Eskola

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Linja-autot maan alle?
Siitä ei keskustella Turun toriparkin keskustelussa.
Tietenkin silloin kaupunki myös joutuu maksumieheksi.

Lähettänyt käyttäjä TAKSIKUSKI Turu... (ei varmistettu)

Kyllä Turussa luolia riittää,mutta turkulainen menttaliteetti edellyttää,että vikkelle mennessä pitää auto saada oven eteen.Turkulaisen Salomonin ehdotus on loistava,se palvelee meitä kaikkia!!!!Ottakaa Phoenix-looshin jäsenet nyt järki käteen...

Lähettänyt käyttäjä tonto (ei varmistettu)

Kiitos jälleen herättävästä ohjelmasta!

Parkkihalleja Turussa riittää. Kaikki ovat vajaakäytössä, myös Louhi, josta kulku suoraan kauppatorille. Monenkaan turkulaisen järkeen ei mahdu, miksi tarvitaan uutta parkkihallia. Mutta nyt syy selvisi.

Mukavaa, että kävi ilmi Osuuskaupan tuki niille puolueille, jotka ajavat parkkihallia vastoin suuren enemmistön tahtoa.

Aion boikotoida Wiklundia ja ravintola Börsiä, ehdottomasti.

Lähettänyt käyttäjä Tuomen Surku (ei varmistettu)

Mielenkiintoista Turun kohdalla on, että yritetään muka houkutella asukkaita omien rajojen sisälle, tekemällä autoilua koko ajan helpommaksi, mikä taas johtaa siihen, että niillä "hyvillä veronmaksajilla" on koko ajan entistä vähemmän syitä asua lähellä keskustaa, autolla kun voi ajaa sujuvasti yhä pidempiä matkoja. TS julkaisi uutisen, jonka mukaan Turun seudulla työmatkojen pituus on 2-kertaistunut 20 vuodessa. Lapsiperheitä ei ruutukaava-alueella enää juuri ole: keskustan pihat ovat parkkipaikkoina, kaduilla vallitsee vahvimman oikeus, ilma täynnä pölyä, melua ja saastetta. Uusi moottoritie tuotiin keskustan tuntumaan, perusteluna mm. Aninkaistenkadun rauhoittuminen. Nyt 10v myöhemmin katu on enemmän tukossa kuin silloin, sen lisäksi keskustaan tuo autoja uusi leveä kaupunkimoootoritie. Samalla tavalla perustellaan Toriparkkia ja "kävelykeskustaa": autoliikenne rauhoittuu, kun autoille tehdään entistä enemmän tilaa. Sitten yllätytään, kun väljyys ja sujuvuus tuo uusia autoja, lopputuloksena on samanlainen tasapainotila kuin ennenkin, autoilijalla parkkipaikan etsimiseen käytettävän vaivan ja ruuhkien sietokyky on suunnilleen vakio.

Pahinta koko ns. demokratiassa eli oikeasti parlamentarismissa on, että keskustan "kehittämisessä" siella asuvien mielipide sivuutetaan täysin, ilmeisesti koska keskustassa asuu paljon autottomia ja lapsettomia talouksia, jotka siis ovat "huonoja veronmaksajia". Omakotialueella läpiajokiellot ja 20km/h nopeusrajoitukset tulevat heti, kun joku niitä älyää pyytää. Keskustassa vastaavat ehdotukset hylätään, koska omakotialueilla asuvien pitää päästä ajamaan autoillaan vapaasti keskustassa ilman mitään hidasteita. Tällaiset ja muut ilmiöt aiheuttavat yhteiskuntarakenteen hajautumista: saat parempaa kohtelua ja koet olevasi kaupungin suosiossa, kun otat vihjeistä vaarin ja muutat asumaan automatkan päähän kaikesta.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Lahteen olisi myös kannattanut tulla. Täällähän paikallinen pää-äänenkannattaja ajaa voimakkaasti Vesijärven ainoaa vapaata kaupunkirantaa, jonka vieressä on lähellä olevan kisa-alueen parkkipaikkoja, rakennettavaksi. Valtuusto ei vielä ole tehnyt päätöstä Ranta-Kartanosta, mutta kovasti jo nimetään katuja ja aukioita pää-äänenkannattajassa. Samoin ajetaan voimakkaasti kirjaston taakse parkkialueelle uutta oikeustaloa. Tästä saadaan yhtälö, että lehti ajaa voimakkaasti torinalusparkkia. Eräs paikallinen arkkitehti on oikein valjastettu kirjoittamaan tästä asiasta lehtiyhtiön päälehteen ja ilmaisjakelulehteen. Pääasialliset asiointipaikat Lahdessa ovat kaupungin ulkopuolella Laune-Renkomäki-alueella, jonne juuri avattiin uusi suurmarketti. Torin ympäristössä on runsaasti tavaratalojen ja kauppakeskusten omia parkkipaikkoja. Torilta on matkaa lähimpään tavarataloon 500 m ja lähimpään kauppakeskukseen kilometri. Kuka varsinkin vammainen tai huonokuntoinen tai vanhus jaksaa kantaa ostoksiaan niin pitkän matkaa, kun näillä kauppapaikoilla on omat parkkihallit.
Semmoinen kuvio liittyy myös asiaan, että torinalusparkin muka kustantaa Lahden Pysäköinti Oy, joka ottaisi rakentamiseeen velkaa 17-20 miljoonaa euroa. Mutta kun Lahden Pysäköinti on kaupungin tytäryhtiö, niin kyllä ne velat vaan kaatuu kaupungin veronmaksajien niskaan. Samoin kävi täällä messuhallin lisärakennuksessa. Kaupunki joutui ottamaan velat kontolleen. Ja ihan sama juttu on tapahtunut joka ikisessä urheilurakentamisessa. Joten tehkääpä mottilaiset ohjelma siitä, miten kunnissa muka joku itsenäinen yhtiö rakennuttaa kunnalle jotain, mutta yllätys yllätys paljastuu, että sehän onkin kunnan omistama tytäryhtiö ja veronmaksajat maksaa velat niin sanotusti pyytämättä ja tilaamatta. Lahdessakaan ei kyllä poliitikoista tiedä ihan tarkkaan, ketkä on toriparkin kannalla. Kun noita takinkääntäjiäkin on ja äänestäjällä ei ole kuluttajansuojaa.

Lähettänyt käyttäjä Jari (ei varmistettu)

Oli kyllä todella asenteellinen ohjelma, kuten jo aiemmin on kommentoitu. Hakemalla haettiin negatiivisia kommentteja ja jätettiin huomiotta positiiviset vaikutukset lähes kokonaan.
Miksi ei otettu esimerkiksi Kuopion toripysäköintiä esille? Haastateltu hankkeen entisiä vastustajia ja heidän mielipiteitään nyt, kun pysäköinti on ollut toiminnassa lähes 15v.
Kuopion toripysäköintiä ollaan nyt kovaa vauhtia laajentamassa ja alatoria kehittämässä vailla lähes minkäänlaista vastarintaa. Autoton keskusta kävelyalueineen vaan laajeneen.

Lähettänyt käyttäjä autoileva turku... (ei varmistettu)

Tästä "turuntaudista" ja toriparkista riittäisi aihetta toiseenkiin ohjelmaan. Ei pelkästään näistä kahdella pallilla istujista. Käsittääkseni valtuustossa istuu henkilöitä, jotka ennen vaaleja vastustivat toriparkin rakentamista, mutta nyt ovat muuttaneet kantaansa. Eivät suostuneet järjestämään kansanäänestystä. Toivottavasti ryhdistyvät siihen mennessä kun itse asiasta päätetään.
Jos sitä savimonttua todella aletaan kaivaa, niin se useamman vuoden työmaa (ja se lasku) voi ihmeesti pidentää poliittista muistia seuraaviin vaaleihin asti.

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Tai miksei kaupunki vuokraisi toria Wiklundille parkkipaikaksi klo 16-21 parhaaseen ostosaikaan. Eikä tarvitsisi kaikkien kaupunkilaisten kaivaa kuvettaan.

Lähettänyt käyttäjä maalainen turusta (ei varmistettu)

Kyllä, asiaan olisi pitänyt perehtyä paremmin ja tasapuolisemmin. Täällä riittää torin alla savea ties kuinka syvälle. Sen kaivaminen epäilemättä aiheuttaa arvaamattomia ja kalliita seurauksia.

Lähettänyt käyttäjä tantta turusta (ei varmistettu)

Olipahan harvinaisen pliisu M.O.T

Olisi ollut paikallaan seurata esim. Louhen, mistä on alle 100m torille, käyttöastetta. Päivittäisten havaintojeni mukaan en ole huomannut sen koskaan olleen täynnä vaan tavallisesti vapaana on jopa satoja paikkoja.
Eikä maanpäällisen parkkipaikan löytäminen torin läheltä ole vaikeaa paitsi perjantai-iltana 18 jälkeen kun paikat ovat ilmaisia.

Mitään huomiota ei kiinnitetty siihen, että torin kohdalla on paksu kerros savea. Ei mikään järkevä paikka ruveta kaivamaan. Jo olemassa olevia luolia kaivettaessa vanhat puupaalutukset kuivuivat ja aiheuttivat suuria kustannuksia uusien paalutusten muodossa. Olisi ollut mukava kuulla ohjelmassa myös näiden keskustan talojen asukkaiden mielipiteitä. Tai jonkun puolueettoman maanrakennusalan ammattilaisen.
Tämän luolan kaivaminen ehkä aiheuttaa vahinkoa osuuskaupan
omillekin rakennuksille.
Omalta osaltani olen ajatellut vähentää omaa riskiäni nostamalla rahani S-pankista ja myymällä osuuteni ko osuuskunnasta.

Torialueen elvyttämiseksi ehdotan seuraavaa:
Kesällä ei tarvita mitään toimia. Toistaiseksi meillä on ihana vilkas ja viihtyisä kauppatori.
Talvella kun kauppiaita on vähemmän, riittää heille kolmasosa alasta. Lopulle alalle LUISTELUkenttä Helsingin rautatientorin malliin. Osuuskauppa voisi vuokrata välineitä ja tarjota hotelliasukkailleen ilmaisia lippuja alueelle. Samoin voisivat hankkia parkkipaikkoja asiakkailleen olemassa olevista halleista ja kuljettajan viemään ja tuomaan hotellivieraiden autoja niihin. Näin tiemmä toimivat hyvät hotellit maailmallakin.

Muuten olen joskus lukenut, että merkittävä osa autilijoista karttaa parkkiluolia. Niin minäkin. Ensisijaisesti asioin keskustassa ilman autoa. Jos taas ostokset kokonsa tai raskautensa vuoksi edellyttvät autoa, ajan mieluummin kaupungin ulkopuolella oleviin liikkeisiin.

Lähettänyt käyttäjä Eero Saukkonen (ei varmistettu)

Olipahan asenteellinen MOT- ohjelma! Toimittaja hakemalla haki vain vastustavia mielipiteitä. Hänen käyttämä termikin "pysäköintikuilu" kuvaa hyvin asennetta. Asiallisempi termi olisi pysäköintihalli.Toimittajan olisi pitänyt perehtyä paremmin ja laajemmin käsittelemäänsä aiheeseen.
Esim. Kuopiossa on torin alla erittäin hyvin toimiva ratkaisu. Sitäkin aikanaan paljon vastustettiin, mutta kun se nähtiin valmiina ja on saatu jo usean vuoden kokemukset, niin tuskinpa löytyy enää kritiikkiä.Siitä tehtiin ensivaiheessa vain liian pieni ( 700 autopaikkaa ), joten nyt sitä joudutaan laajentamaan. Tätä on turkulaisten syytä välttää!
Torin alle parkkipaikkojen rakentamisessa torin ilme ja toimivuus eivät muuttuneet huonompaan suuntaan, vaikka aikanaan vastustajat sitä suuresti pelkäsivätkin.
Tottakai rakentamisen aikana syntyy häiriöitä, mutta ne on helppo kestää, kun tiedetään, että lopputulos on hyvä ja pitkäaikainen ratkaisu.
Torin ympäristö on rauhoittunut henkilöautoliikenteeltä. Vain linja-autot ja taksit pääsevät keskeisimmälle alueelle.Kuitenkin henkilöautolla liikkuvat pääsevät varsin lähelle ydinkeskustan monipuolisia palveluita.
Summa summarum: olisin toivonut toimittajan perehtyvän aiheeseen laajemmin ja - TASAPUOLISEMMIN.
Rohkaisisin turkulaisia ja oululaisia toteuttamaan hyvät suunnitelmansa!

Lähettänyt käyttäjä Anonyymi (ei varmistettu)

Lisätiedot ovat tarpeen, hyvä anonyymi. Minkälainen maaperä on Kuopiossa. Täällä maaperä on pelkkää savea ja rakentaminen on aivan toista kuin kivi/kalliopohjassa. Sitten meillä on jo kiveen louhittu Louhi, torin naapurissa (palvelee parhaiten toria ja ympäristöä laajalti, vajaat 700 paikkaa). Toinen anonyymi.