Hyppää pääsisältöön

Kovassa kasvussa: lasten virtuaalimaailmat

Kzero-konsulttiyhtiön mukaan virtuaalimaailmojen rekisteröityneiden käyttäjien määrä kasvoi tämän vuoden toisella neljänneksellä 39% :lla noin 579 miljoonaan maailmanlaajuisesti. Suurimpia ovat suomalainen Habbo, teinien suosima Poptropica, Star Dolls ja mediajättien palvelut: Nickelodeonin omistama Neopets ja Disneyn Club Penguin.

Mediayhtiöt kohtaavat virtuaalimaailmabisneksessä kilpailua naapuritoimialalta: lasten ajasta ja perheiden rahasta kilpailevat menestyksellisesti lelutalot: Lego, Mattel Barbie Girls -maailmoineen, Hello Kitty ja Webkinz... Alle 18-vuotiaille suunnattuja virtuaalimaailmoja on tarjolla jo yli sata ja vielä 80 kehitteillä, kertoi The Economist heinäkuussa.

Zula World

Myös julkisen palvelun yleisradioyhtiöt alkavat tarttua virtuaalimaailmojen mahdollisuuksiin. American Public Televisionin opetusohjelmalla The Zula Patrolilla on jo oma Zula World -virtuaalimaailmansa.

Ajan merkki on sekin, että ensi kertaa ensi helmikuussa New Yorkissa järjestetään Engage Expo, joka yhdistää netin, lelut, virtuaalimaailmat, sosiaalisen median ja pelit samaan messutapahtumaan. 

Virtuaalimaailmat oppimisympäristöinä

Virtuaalimaailmabisnes on eri kohderyhmissä hyvin eri vaiheissa. Yli 35-vuotiaisiin aikuisiin vetoava virtuaalimaailma Second Life on tullut vuoden 2006 hypen kukkuloilta romahtaneiden odotusten solaan, Gartnerin hype-sykliä lainatakseni, ja noussee sieltä pikkuhiljaa kohti tavallista käyttöä.

Suomessa Second Life näyttäisi olevan eniten pinnalla opetuskäytön näkökulmasta. Viime viikolla järjestettiin Joensuun yliopiston virtuaalisella kampuksella Oppiminen eri maailmoissa -seminaari, jonka esityksiä voi katsoa vielä jälkikäteen videotaltioina (klikkaa ohjelman otsikosta).

Olen tosin kuullut sellaistakin, että Ulkoministeriön Eurooppa-tiedotus olisi rakentamassa Second Lifeen omaa aluettaan, mikä tekisi siitä jo toisen suomalaisen ministeriön, jolla on läsnäolo virtuaalimaailmassa.