Hyppää pääsisältöön

Henrik Otto Donnerille musiikki oli rajatonta

Säveltäjä ja muusikko Henrik Otto Donner oli 1960-luvulta alkaen suomalaisen kevyen musiikin vahva vaikuttaja.

Otto Donner (1939–2013) alkoi 1950-luvulla soittaa jazzia ja opiskella taidemusiikkia. Hänen opettajinaan toimivat Joonas Kokkonen, Nils-Eric Fougstedt ja György Ligeti.

Vuonna 1963 tehdyssä haastattelussa Donner sanoo jazzin soittamisen suorastaan helpottaneen taidemusiikin opintoja. Hänen mielestään siirtyminen jazzpohjalta konserttimusiikkiin oli laajempikin ilmiö pohjoismaisessa modernismissa.

1960-luvulla Donner nousi kotimaisen avantgardemusiikin keskeiseksi hahmoksi. Hän teki sävellyksissään radikaaleja kokeiluja ja toi aktiivisesti Suomeen poikkitaiteellista, yllätyksellistä happeningtaidetta.

1960-luvun puolivälissä suomalaisen jazzmodernismin kärkeen kuului Christian Schwindtin yhtye, jossa Donner soitti trumpettia. Vuosikymmenen jälkipuoliskolla hän kokosi jazz- ja rocksoittajia yhteen oman Otto Donner Treatmentinsa puitteisiin.

Musiikin yhdistäminen muihin taiteisiin oli yksi Donnerin päälinjoista. Hänen kuuluisia produktioitaan oli mm. Pori Jazziin 1969 valmistettu jazzsovitus Pentti Saarikosken runokokoelmasta En soisi sen päättyvän.

Jo 1960-luvun lopulla Donner profiloitui kärjekkäänä kulttuurikeskustelijana. Populaarikulttuurille vaadittiin oikeuksia ja tukea, ja erilaisten musiikkilajien arvosta kiisteltiin tiukasti.

Jatkoaika-ohjelmaan tallentui vuonna 1969 aihetta koskeva debatti. Donner vaatii siinä musiikkikoulutusta ja -tarjontaa, joka soisi kaikille mahdollisuuden luoda musiikista kokonaiskuvan ja panna itse sen lajeja tärkeysjärjestykseen.

Tämä kulttuuripoliittinen moniarvoisuus oli konkretisoitunut jo muutamaa vuotta aiemmin. Vuonna 1966 Donner perusti yhdessä Atte Blomin ja Christian Schwindtin kanssa Love Records -yhtiön, joka mullisti monin tavoin siihen astisen suomalaisen musiikkituotannon.

"Levy-yhtiö ei ole mikään sukkatehdas", Donner totesi vuonna 1979, kun Love oli jo lähellä loppuaan. Musiikkialalla oltiin tekemisissä luovien ihmisten kanssa, ja levyfirman tehtävänä oli luoda miljöö, jossa luovuus voi tulla esille.

"Lopputulos ei ole se levy tai kasetti, vaan se henkinen omaisuus, mikä siellä urissa on."

Lovelle oli Otto Donnerin mielestä tunnusomaista, ettei siellä kukaan ollut erikoistunut vain yhteen kapeaan kulttuurisegmenttiin. Tärkeää ei ollut, mitä tyyliä tai lajia musiikki edusti vaan miten se puhutteli.

1970-luvulla mittava osa kiinnostavasta taiteesta kanavoitui kotimaiseen rockiin, ja Lovesta tulikin aikakauden rockmusiikin tärkein julkaisija.

Donner on toiminut monissa musiikkialan viroissa ja luottamustehtävissä, mm. Yleisradion viihdepäällikkönä 1970–1974 sekä Elvis ry:n ja Teosto ry:n puheenjohtajana.

Musiikin sosiaalinen ulottuvuus – suhde musiikin, muusikoiden ja yleisön välillä – oli hänelle tärkeää läpi uran. Donner olikin tärkeä vaikuttaja myös Elmun, Radio Cityn ja Lepakon taustalla.

Otto Donner jätti jälkeensä monialaisen sävellystuotannon, joka käsitti jazzia, modernia taidemusiikkia, iskelmiä, poliittisia lauluja sekä teatteri-, elokuva- ja mainosmusiikkia.

Hänen musiikissaan rytmi pysyi aina tärkeänä elementtinä. Vuonna 1992 valmistuneessa säveltäjäkuvassa Donner selittää umolaisille kappaletta Ritual I ja pohtii musiikin mielenkiinnon säilyttämistä sekä rytmin merkitystä.

Teksti: Jukka Lindfors ja Elina Yli-Ojanperä

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Jazz tidkaaja 1945 mallia Chrisini Schwintin näin DDD Jazz

Bändin konsertissa Tapiolasalissa noi 1986 rummut oli hänen

juttunsa sitten Atte Blomin näin Musik Fazerilla Aleksilla

myyjänä myi minulle Saksofoni opetuksen harjoitus opuksen

Erkki Tuomikosken 1955 tehty laitos näin harjoittelin Alto

Saksofonin soiton

Lähettänyt käyttäjä

Näin Christian Schwindtin Tapiola salissa DD jazz bändissä noi 1990 sekä Fazren musiiiki kaupan Atte Blomin mulle Saksofoni opetus kirjaa ja ehdotti osta Erkki Tuomikosken 1955 Saksofoni kurssi on tehty suomeksi osto vuosi oli noi 1981

Lähettänyt käyttäjä

Hei, en ole koskaan tavannut Henrik Otto Donneria, mutta olen nukkunut yhden yön hänen pianonsa alla. Hän asui silloin Helsingin Kalliossa (muistaakseni linjoilla). Tämä tapahtui 60-luvun alussa ollessani vielä koulussa (Andra svenska lyceum, nykyisin Åshöjdens skola och gymnasium.)

Olimme luokkakaverini kanssa Expo-hallissa kuuntelemassa Pohjoismaiden rock-kuninkaita (mm. Kaj Järnstström eli Rock Jerry, joka sinä vuonna voitti kisan). Minä ja tyttöystäväni Birgitta emme pitäneet Kajsta, jonka naapurissa Birgitta asui Lönnrotinkadulla, vaan meistä norjalainen Per-Elvis Nordlund oli paras. Birgitta ihastui mm. punatukkaiseen orkesterinjohtajaan Lennart Blomqvistiin, joka oli Ruotsista, mutta Per-Elvis oli valinnut hänet orkesterikseen. Expo-hallin ulkopuolella oli pilvin pimein nuoria pyytämässä autograafia Rock-Jerryltä, mutta Birgitta etsi vain tätä punatukkaista Lennartia ja löysikin hänet ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Per-Elvis asui orkestereineen Hakaniemessä pienessä hotelissa Elannon tavarataloa vastapäätä ja sinne mekin sitten päädyimme - mutta vain pikavisiitille. Pojat viipyivät Helsingissä kuitenkin viikon verran. Heiltä ilmeisesti hupenivat rahat, eikä viimeisinä päivinä enää ollutkaan rahaa hotellilaskuun. Joku, ilmeisesti Veneskoski hankki pojille tilapäisen majoituksen. Se oli Henrik Otto Donnerin nimissä oleva pienehkö kaksio? Sähkölasku oli jostain syystä maksamatta, joten kun me menimme sinne iltamyöhään muistaakseni torstai tai perjantai-iltana ei kynttilänvalossa nähnyt juuri mitään. Lennart ja Birgitta menivät toiseen huoneeseen ja minä päädyin pianon (tai flyygelin?) alle nukkumaan yhdessä Norjan rock-kuninkaan kanssa. Vaikka olen suomenruotsalainen en ymmärtänyt juuri mitään Per-Elvis Nordlundin puheesta. Selvisi kuitenkin, että hänellä oli morsian Norjassa, joten mitään intiimiä suhdetta ei syntynyt. Lähdin kuitenkin Birgitan seuraksi kiertämään orkesterin mukana Suomea. Ensimmäinen etappi oli muistaakseni Tampere. Mukaan tuli myös laulajatar, jota en kylläkään silloin tunnistanut. Selvisi kuitenkin myöhemmin, että hän oli Ritva Mustonen, jolla oli keikka samassa kaupungissa. Sieltä minä tulin omin neuvoin kotiin, mutta Birgitta jatkoi matkaa orkesterin mukana. Hän menikin naimisiin (presidentin luvalla) jo seuraavana vuonna ja muutti Eskilstunaan Ruotsin ja he saivat kaksi punatukkaista villiä poikaa, mutta se onkin jo sitten aivan eri tarina...

Lähettänyt käyttäjä

helvetin hyvät trumpettisoolot. pääsi mukaan suomijazz skeneen. kiitos.

Lähettänyt käyttäjä

Otto Donner oli se moottori, joka käynnisti 1973 Yleisradion legendaarisen kokokeilustudion, joka on tuottanut yli 800 sävellystä elektronimusiikkia.
Monet niistä haudattuja, unohdettuja, koskaan esitettyjä. Mutta ne ovat
nauhoilla ja jonain päivänä ne soivat taas.

  • Uusi tutkimus osoitti Pirkkalan marxilaisen koulukokeilun vaietut mittasuhteet

    Keväällä 2016 saatiin uutta tietoa Pirkkalan koulukokeilusta

    Vuonna 1975 keskeytynyttä Pirkkalan marxilaista koulukokeilua on pidetty yhtenä suomettumisen ajan ääriesimerkkinä, hätkähdyttävänä tapauksena, joka kuitenkin oli kuriositeetti. Keväällä 2016 julkaistu tutkimus toi aiheeseen uutta valoa: sen mukaan virkamiesten ja psykologien tarkoin valmistelema koulukokeilu oli huomattavasti tiedettyä pidempi ja määrätietoisempi askel kohti sosialistista Suomea. Poikkeuksellisesta hankkeesta tallentui merkittäviä osia Ylen ääni- ja kuvanauhoille.

  • Lapinlahden sairaala – hourujen hoidosta psyyken parantamiseen

    Suomen vanhin mielisairaala oli toiminnassa 167 vuotta.

    Suomi sai ensimmäisen mielisairaalansa eli psykiatrisen sairaalan vuonna 1841. Yli sataviisikymmentä vuotta palvelleen Lapinlahden tarina pitää sisällään koko psyykkisen hoidon kehityksen, joka oli aivan alkutekijöissä vielä 1800-luvulla. Jalkaraudoista, pakkopaidoista ja kuumista kylvyistä on edetty moderniin psykiatriaan ja terapioihin.

  • Pekka Valkeejärvi miettii miehen yksinäisyyttä

    Pekka Valkeejärven harvinainen haastattelu vuodelta 1993

    Näyttelijä Pekka Valkeejärvi (1957–2016) vastasi vuonna 1993 harvinaisessa tv-haastattelussa kysymyksiin, joita hänen tuolloinen roolihahmonsa Armas Härmä nostatti esiin. Oliko Härmän tavassa ratkaista ongelmansa Valkeejärven mielestä järkeä?

  • Jaakko Kolmonen oli Suomen ensimmäinen tv-kokki

    Kokki Kolmonen Arto Nybergin haastattelussa ja valokuvissa.

    Keittiömestari Jaakko Kolmonen, tuttavallisemmin Kokki Kolmonen, muistetaan vuosikymmenien mittaisesta tv-urastaan. Kolmonen oli ennen kaikkea puhtaan kotimaisen ruoan ja terveellisen ruokavalion puolestapuhuja. Nokkela sanankäyttäjä ja iloluontoinen esiintyjä muisteli uraansa vuonna 2007 Arto Nybergin vieraana. Tuohon mennessä Kolmonen oli ehtinyt itse syödä noin 1200 kiloa puurohiutaleita ja peräti 12 000 jälkiuunileipää.

Elävä arkisto


Elävän arkiston nettiradio

Elävän arkiston nettiradio tuo takaisin menneiden vuosikymmenten kansanviihdyttäjät ja kulttuurivaikuttajat, urheilijoiden kiihkeät kamppailut ja poliittiset käännekohdat Suomessa ja ulkomailla.

Uusimmat julkaisut

  • Uusi tutkimus osoitti Pirkkalan marxilaisen koulukokeilun vaietut mittasuhteet

    Keväällä 2016 saatiin uutta tietoa Pirkkalan koulukokeilusta

    Vuonna 1975 keskeytynyttä Pirkkalan marxilaista koulukokeilua on pidetty yhtenä suomettumisen ajan ääriesimerkkinä, hätkähdyttävänä tapauksena, joka kuitenkin oli kuriositeetti. Keväällä 2016 julkaistu tutkimus toi aiheeseen uutta valoa: sen mukaan virkamiesten ja psykologien tarkoin valmistelema koulukokeilu oli huomattavasti tiedettyä pidempi ja määrätietoisempi askel kohti sosialistista Suomea. Poikkeuksellisesta hankkeesta tallentui merkittäviä osia Ylen ääni- ja kuvanauhoille.

  • Lapinlahden sairaala – hourujen hoidosta psyyken parantamiseen

    Suomen vanhin mielisairaala oli toiminnassa 167 vuotta.

    Suomi sai ensimmäisen mielisairaalansa eli psykiatrisen sairaalan vuonna 1841. Yli sataviisikymmentä vuotta palvelleen Lapinlahden tarina pitää sisällään koko psyykkisen hoidon kehityksen, joka oli aivan alkutekijöissä vielä 1800-luvulla. Jalkaraudoista, pakkopaidoista ja kuumista kylvyistä on edetty moderniin psykiatriaan ja terapioihin.

  • 27.9. Teeman Elävä arkisto: Eksoottinen Patakakkonen

    Kokki Kolmonen kokkasi usein tulkinkin avulla 1980-luvulla.

    Jaakko "Kokki" Kolmosen luotsaamassa Patakakkonen-sarjassa tutustutettiin 1980-luvulla katsojia etnisten keittiöiden ruokakulttuureihin. Eri maiden erikoisuuksia valmistettiin vaihtuvien vieraiden kanssa studiossa – usein tulkin avustuksella.

  • Pekka Valkeejärvi miettii miehen yksinäisyyttä

    Pekka Valkeejärven harvinainen haastattelu vuodelta 1993

    Näyttelijä Pekka Valkeejärvi (1957–2016) vastasi vuonna 1993 harvinaisessa tv-haastattelussa kysymyksiin, joita hänen tuolloinen roolihahmonsa Armas Härmä nostatti esiin. Oliko Härmän tavassa ratkaista ongelmansa Valkeejärven mielestä järkeä?

Viikon suosituimmat Elävässä arkistossa

Lue lisää:

Hello, Hello, Hello

Pelokkaat englantilaispoliisit Stan ja Dud pohtivat klassikkokielikurssissa, missä se kissa oikein on. Kaikki olisi paljon helpompaa, mikäli viekkaat Cecil ja Cissy jättäisivät hyväuskoiset poliisimiehet rauhaan.

Lue lisää:

Lestadiolainen liike salasi lasten hyväksikäytön

Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen piirissä on paljastunut satoja lasten seksuaalisia hyväksikäyttöjä. Liikkeen johto yritti aluksi vaieta rikokset, mutta nyttemmin tekojen uhrit ovat tulleet julkisuuteen.

  • Bill Haleyn pelättiin villitsevän Erottajalla 1956

    Rock Around the Clockin ensi-illassa ei mellakoitukaan.

    Rocktähti Bill Haleyn tähdittämän Rock Around the Clock -elokuvan ensi-ilta 28. syyskuuta 1956 oli ensimmäinen merkittävä rocktapaus Suomessa. Maailmalla filmi oli saanut aikaan mellakoita, mutta helsinkiläisessä Edison-teatterissa ei nähty "edes tanssitaudin oireita". Nuorten ikkunasta -ohjelmasarjan ensimmäisessä lähetyksessä tarkasteltiin kuitenkin huolestuneesti "nuoria villitsevää rock and roll -ilmiötä".

  • Rokkenrolli meni 1950-luvulla ihan pelleilyksi

    Rock and rollia pidettiin Suomessa aluksi hullutteluna.

    Rock and rollia pidettiin 1950-luvun Suomessa aluksi ohimenevänä hullutteluna. Vanhemmat muusikot naureskelivat amatöörimäisille lanteenvatkaajille, ja arvioivat uuden ilmiön "neliskulmaiseksi" musiikiksi kunnon jazzin rinnalla.

  • Uskomaton Randi testasi suomalaisen taikavarvun

    Yhdysvaltalainen skeptikko Rajatiedon messuilla 1989.

    Järjestyksessään seitsemännet Rajatiedon messut pidettiin vuonna 1989 Helsingissä. Messuilla vieraili myös yhdysvaltalainen yliluonnollisten ilmiöiden epäilijä ja paljastaja James Randi eli The Amazing Randi.

  • Taivu, lusikka, taivu!

    Israelilainen Uri Geller Studio 1:ssä 1974.

    Yleisradion Studio 1:ssä nähtiin kummia, kun israelilainen Uri Geller saapui näyttämään taitojaan. Mies esitteli suorassa lähetyksessä esimerkiksi telepatiaa, lusikan taivutusta ja pysähtyneiden kellojen korjaamista ajatuksen voimalla.

  • Olliver Hawk ja ihmeparantamisen taito

    Ihmeparantajien huijaus paljastettiin televisiossa.

    Hypnotisoijana tunnettu Olliver Hawk paljasti havainnollistavalla esimerkillään ihmeparantamisen todellisen puolen. Verellä läträys ja harras tunnelma luovat illuusion johon on helppo uskoa.

  • 27.9. Teeman Elävä arkisto: Eksoottinen Patakakkonen

    Kokki Kolmonen kokkasi usein tulkinkin avulla 1980-luvulla.

    Jaakko "Kokki" Kolmosen luotsaamassa Patakakkonen-sarjassa tutustutettiin 1980-luvulla katsojia etnisten keittiöiden ruokakulttuureihin. Eri maiden erikoisuuksia valmistettiin vaihtuvien vieraiden kanssa studiossa – usein tulkin avustuksella.

  • Patakakkonen muiden maiden ruokien äärellä

    Esitellään eri maiden perinneruokia Intiasta Islantiin.

    Keittiömestari Jaakko Kolmosen suunnittelemassa ja juontamassa Patakakkosessa poikettiin ajoittain myös suomalaisen ruokaympyrän ulkopuolelle. Tähän koosteeseen on kerätty 1980- ja 1990-luvuilta sarjan jaksoja, joissa esitellään eri maiden perinneruokia vaihtuvien vieraiden avustuksella. Lähempiin kohdemaihin Kolmonen myös matkusti paikan päälle.

  • Haggista ja kalapylsyä grillistä Patakakkosen tapaan

    Jaakko Kolmonen ja Turkka Aaltonen pötsiruokien äärellä.

    Patakakkosen Jaakko Kolmonen ja Turkka Aaltonen grillaavat skotlantilaista pötsipiirakkaa eli haggista. Myös siika kypsennetään mahalaukussa. Kalasta valmistetaan haggiksen pohjoismainen sukulaisruoka pylsy.

  • Patakakkosen paastoajan ruokia

    Vanamo ja Kolmonen tutustuvat karjalaisten pääsiäiseen.

    Kolmonen ja Vanamo tutustuivat ortodoksikarjalaisten pääsiäistä edeltävään paastoaikaan, paastoajan ruokiin ja karjalaiseen kulttuuriin Nurmeksessa Bomban karjalaistalolla 1979.

  • Kokki Kolmonen riistan ja ruhojen kimpussa

    Riistakakkonen keskittyi metsästyksen erikoisuuksiin.

    Jaakko Kolmosen 1980-alussa vuosittain isännöimä Riistakakkonen keskittyi metsästyksen erikoisuuksiin. Ohjelmissa esiteltiin Suomen saaliseläimiä ja valistettiin kansaa saaliin taloudellisesta paloittelusta, lihakirveestä pitäen.

  • Kymmenen vuotta täyttävä Yle Elävä arkisto on nettipalvelujen pioneeri

    Elävä arkisto avatiin 9.9.2006.

    Kun Yle Elävä arkisto 10 vuotta sitten eli 9.9.2006 avattiin, Yle otti kansainvälisestikin vertailtuna huimia harppauksia. Netti oli vielä nuori ja suomalaiset, nykyiset nettipalvelut perustamatta. Ohjelmapäällikkö Reijo Perälä muistelee Ylen pitkäikäisimmän suoratoistopalvelun alkuvaiheita blogissaan. Eilinen elää!

  • Elävän arkiston verkkopalvelu 10 vuotta

    Yle Elävä arkisto avattiin syyskuussa 2006.

    Yle Elävä arkisto täyttää syyskuussa jo 10 vuotta. Palvelu avattiin vuonna 2006 osana Yleisradion 80-vuotisjuhlallisuuksia. Juhliaksemme arkistopalvelun kymmenvuotista eloa, kokosimme Elävän arkiston suosikkivideoita ohjelmapaketiksi.

  • Jos synnyit 2000-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    Näyttääkö Yle sinusta vaikkapa tältä?

    Uuden vuosituhannen alkaessa television kuva oli melkeinpä aina sellainen postimerkin muotoinen. Et varmaan muistakaan sitä? Entä muistatko digiboksin? Sellaisen laatikon, johon tarvittiin oma kaukosäätimensä ja jonka tarpeellisuus ei ehkä täysin auennut edes vanhemmillesi. Aiemmin katsoit varmasti Pikku Kakkosen säntillisesti televisiosta. Nyttemmin et ehkä enää muista milloin olet näin viimeksi tehnyt – minkään Ylen ohjelman suhteen.

  • Jos synnyit 1990-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    1990-lukulaisen silmin Yle saattaa näyttää tältä.

    1990-luvun lapsena synnyit keskelle teknologista vallankumousta: kännykät ja tietokoneet arkipäiväistyivät lapsuudessasi, ja tv:stä tuli enemmän ohjelmaa kuin koskaan. Ensimmäisiä ohjelmasuosikkejasi olivat muumit ja lauantaisin ruutuun puksuttava Veturi. Koululaisena suosikkiaikasi oli kesäloma, jolloin aamut aloitti Summeri. Muistat, kuinka New Yorkin kaksoistornit romahtivat ja hyökyaalto tuhosi Kaakkois-Aasiaa. Seurasit, kuinka Suomi nousi maailmankartalle euroviisuvoiton ja Conan O'Brienin talk shown myötä. Vuonna 2011 juhlit Suomen MM-jääkiekkokultaa ensimmäistä kertaa elämässäsi. Älypuhelimen myötä tv ja radio kulkivat kanssasi, missä ikinä liikuitkaan.

  • Jos synnyit 1980-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    1980-lukulaisen silmin Yle ja Suomi saattaa näyttää tältä.

    Jos synnyit 1980-luvulla, synnyit nousukauden loppua elävään Suomeen. Lapsuutesi kavereita olivat Ransu ja Sirkuspelle Hermanni ja sinua ärsytti, kun jokin nimeltä Tšernobyl esti sinua leikkimästä vesilätäköissä. Kasvaessasi maailma muuttui hurjaa vauhtia. Neuvostoliitto katosi ja Saksat yhdistyivät. Myöhemmin musiikkiohjelmista tuli sinulle identiteetin lähde. Ja kun ajankohtaisohjelmista tuli sinulle tärkeitä, et ehkä kuluttanutkaan niitä televisiosta tai radiosta.

  • Jos synnyit 1970-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    1970-lukulaisen silmin Yle ja Suomi saattaa näyttää tältä.

    Jos olet syntynyt 1970-luvulla, katselit kenties pienenä Hyrrää ja Noppaa sekä ihastuit ihan uuteen lastenohjelmaan Pikku Kakkoseen. Presidentin synonyymi oli Kekkonen, koulussa katsottiin Koulu-tv:tä ja koulun jälkeen Kasmasiinia. Nuoruutesi identiteetin rakentuessa maa kynti lamassa, radiokanava oli Radiomafia ja vitsit Kummelista. Kotikatua ehdit katsoa ainakin jonkin jakson 17 vuoden ajalta. Suomi hyppi sohvilla, kun Leijonat voitti jääkiekon MM-kultaa 1995, Lordi Euroviisut 2006, ja kun poika palasi kotiin saunomaan 2011.

  • Jos synnyit 1960-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    Ylen vuosikymmenet 1960-luvulla syntyneeen silmin.

    Kun synnyit, Urho Kekkonen oli presidenttinä, ihminen kävi kuussa, televisiokuva oli mustavalkoinen ja radio televisiota yleisempi suomalaiskodeissa. Mutta maailma muuttui ja televisio- sekä radiotoiminta sen mukana. Tulevien vuosikymmenten aikana Yleisradio tarjosi enemmän katsottavaa ja kuunneltavaa kuin lapsuudessasi – ja vieläpä silloin, kun itse halusit.

  • Jos synnyit 1950-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    Yleisradio 1950-luvulla syntyneen silmin.

    Jos synnyit 1950-luvulla, synnyit Suomeen, jossa oli enemmän hevosia kuin autoja ja useimmat asuivat maaseudulla. Maa muuttui kuitenkin nopeasti, kaupungit ja elintaso kasvoivat, teollisuus ja palvelut ohittivat maanviljelyn Euroopan-ennätysvauhdilla. Lapsuusvuosiesi aikana radio alkoi vaihtua näköradioon.

  • Jos synnyit 1940-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    Ylen vuosikymmenet 1940-luvulla syntyneen ihmisen silmin

    Jos synnyit 1940-luvulla, et ehkä muista kuunnelleesi radiota lapsena ollenkaan. Saatat kuitenkin muistaa kidekoneen tai radion kiehtovan äänimaailman, vaikket sen sisällöstä vielä mitään ymmärtänytkään. Radio oli kuitenkin vahvasti läsnä suomalaisten arjessa. Saavuttaessa vuosikymmenen puoliväliin, istuit ehkä äitisi sylissä tämän kuunnellessa Paasikiven puhetta sodan loppumisesta. Sodan päätyttyä ja pula-ajan taittuessa kohti varovaista kasvua, myös radion tarjonta monipuolistui ja sen sisällöt saivat kevyempiä sävyjä.

  • Jos synnyit 1930-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    Ylen vuosikymmenet 1930-luvulla syntyneen ihmisen silmin

    1930-luvun lapsena muistat ehkä, millainen oli ensikohtaamisesi radion kanssa. Kiersitkö sinäkin vastaanottimen taakse katsomaan, missä ne ihmiset oikein olivat? Jos asuit kaupungissa, saatoit jo lapsena päästä elokuviin ja tottua siten liikkuvaan kuvaan. Asuitpa missä päin maata tahansa, viimeistään sodan myötä opit tuntemaan nuo molemmat väylät, jotka tarjosivat sekä tietoa että tarinoita. Muistat hyvin, kun televisiolähetykset 1950-luvulla alkoivat. Olit jo aikuinen ja kiinni omassa elämässäsi – ajattelitko ehkä, että tuota villitystä minä sentään en tarvitse?

  • Jos synnyit 1920-luvulla, muistat ehkä – Sinun tarinasi

    Yleisradio 1920-luvulla syntyneen silmin.

    1920-luvulla synnyit maalaiskylien Suomeen. Neljä viidestä maanmiehestäsi sai tuolloin toimeentulonsa maa- ja metsätaloudesta. Ensimmäisen kosketuksesi Yleisradioon sait radion välityksellä, kun viralliset radiolähetykset aloitettiin vuonna 1926. Kun radio tuolloin löytyi vain harvoista taloista, kuuntelit todennäköisesti ihmeellistä äänirasiaa ensi kerran koulussa tai naapurissa. Ja hyvin todennäköistä on, että ensimmäisellä kerralla korvasi tavoittivat Markus-sedän äänen. Nuoruuden kynnyksellä kuuntelit jännityksen vallassa raportteja talvisodasta, ja sota oli läsnä jokapäiväisessä elämässäsi.

  • Rauta-aika

    "Unohtakaa Kalevala" kuului käsikirjoittajan ohje ohjaajalle

    "Unohtakaa Kalevala", kuului käsikirjoittaja Paavo Haavikon neuvo ohjaaja Kalle Holmbergille. TV2:n komea suursarja ensiesitettiin vuonna 1982.

  • Holmberg toi Tuntemattoman takaisin Pyynikille

    Kalle Holmberg ojasi Tuntemattoman sotilaan 1997.

    Tuntemattoman sotilaan ulkoilmaversio nähtiin Pyynikin kesäteatterissa kolmenkymmenen vuoden tauon jälkeen vuonna 1997. Panu Rajalan dramatisoimaa ja Kalle Holmbergin ohjaamaa tulkintaa luonnehdittiinn dynaamiseksi ja toimintaa täynnä olevaksi spektaakkeliksi, jossa ruutia ja huutoa ei säästelty.

  • Kalle Holmberg: Taistojen tiellä

    Teatterimies Kalle Holmberg johtaa esitystä Paattisissa 1972

    Suosittu työväenlaulu oli alunperin suojeluskuntamarssi. Teatterimies Kalle Holmberg johtaa komealla tyylillään sen joukkoesitystä Paattisissa vuonna 1972.

  • Kössi Kenguru ystävystyttää yksinäisiä

    Satumaan kuningas toivoo uusia kavereita, ja toive toteutuu.

    Satumaan kuninkaalla on tylsää. Kuningas on yksinäinen kolkosti kumahtelevassa satulinnassaan. Jalkapallo sentään piristää aina hetkeksi.

  • Erilainen muurahaistyttö Caru seikkailee

    Kaunis piirroskuvitus on Aivo Taivalvuon käsialaa.

    Piirrostarina muurahaiskeossa syntyneen Caru-tytön seikkailuista on tarina kasvamisesta, erilaisuudesta ja oppimisesta. Tarinan on kirjoittanut Kristiina Taivalvuo ja kaunis piirroskuvitus on Aivo Taivalvuon käsialaa.

  • Myttö ja vuodenajat

    Jokaisessa vuodenajassa on puolensa, tietää Tiina Halosen vastaansanomattoman viehättävän animaation päähenkilö, pikkutyttö nimeltään Myttö.

  • Lohikäärme Justus

    Aika ei ole haalistanut Tuula Pukkilan riemastuttavaa animaatiota lohikäärme Justuksesta ja ystävyyden merkityksestä. Elämä lohikäärmeenä ei aina ole helppoa mutta hauskaa se on!

  • Taikuri Savinen

    Tuula Pukkilan suosittu animaatiosarja aloitti tv:ssä 1977

    Niin ihmiset kuin eläimetkin iloitsevat Taikuri Savisesta, joka tarpeen tullen taikoo asiat paremmin päin. Kaikkien mielen mukaan ei voi toimia, mutta Savinen keksii konstit, joilla lopputulos sittenkin sopii jokaiselle. Tuula Pukkilan suosittu animaatiosarja aloitti Pikku Kakkosessa vuonna 1977.

  • Ylen 90 vuotta 90 päivässä 90 kuvalla

    Elä kansamme Ylen 90 vuotta 90 päivässä

    Kerromme kuvin 90 päivän ajan Ylen 90 vuoden tarinaa. Julkaisemme joka päivä yhden kuvan yhdestä Ylen vuodesta, aloitamme 12. kesäkuuta Yleisradion perustamisvuodesta 1926. Tämän päivän kuviin ja tunnelmiin saavumme 9.9. – Ylen syntymäpäivänä.

    Seuraa @elavaarkisto-tiliä Instagramissa. Pääset katsomaan kuvia myös selaimen kautta ilman oman profiilin luomista, klikkaamalla oheista linkkiä sekä koontina tässä artikkelissa.

  • Upota Elävän arkiston soitin sivuillesi

    Voit upottaa videoita ja audioita sivuillesi.

    Voit upottaa Elävän arkiston videon tai audion omille verkkosivuillesi Elävän arkiston soittimesta löytyvän koodin avulla.