Hyppää pääsisältöön

Machinima opetuksessa, kulttuurissa ja tiedonvälityksessä

Machinima, pelimaailmojen pelimoottorien piirtämän 3D-näkymän avulla kuvattu elokuva sopii monenlaiseen tarinankerrontaan. Tulevaisuus Labin järjestämässä machinima-seminaarissa toimittaja, tietokirjailija Minni Niemelä kertoi hyvin käytännönläheisesti, millä tavalla aloitteleva machiniman tekijä opetteli elokuvantekoa. Tallenteen ajassa noin 50 minuttia aloittaa Helsingin Työväenopiston IT-suunnittelija Juhana Mykrä vaikuttavan katsauksensa siihen, miten virtuaalimaailmassa voi järjestää opetustilanteita ja mikä rooli machinima-elokuvilla voi olla niiden taltioimisessa. Viimeiset 25 minuuttia olemme yhteydessä Ouluun, jossa Ludocraftin AD Tomi Kujanpää kertoo realXtend -virtuaalimaailmateknologiasta.

Seminaarin ensimmäisessä osassa tutkija Olli Sotamaa kertoi pelimaailmojen käyttäjien motiiveista tehdä machinimaa. Sotamaa väitteli aiheesta viime vuonna.

  • Yle Areenan klippejä voi nyt upottaa verkkosivuille

    Upota Areena-sisältöä omille sivuillesi

    Areenan klippejä voi nyt upottaa

    Areenan klippisisältöä voi nyt upottaa mille tahansa verkkosivulle, esimerkiksi omaan blogiin. Tällä hetkellä upotusominaisuus koskee Areenassa julkaistuja lyhyitä klippejä. Klippeinä julkaistaan esimerkiksi uutisjuttuja ja kohtauksia ohjelmista. Klipin upottaminen omalle sivulle onnistuu kopioimalla klipin upotuskoodi.

  • Näyttelijä Petteri Jamalainen seisoo Kotikadun bensiksen edessä kädessään spray-maalipurkki ja takanaan seinäkirjoitus

    Harmittaako katsoa Kotikatua ihan yksin? Katsotaan ja kommentoidaan yhdessä!

    23.5. live-twiitataan yhdessä #kotikatulive

    Striimipalveluista, kuten Areenasta, ohjelmia katsotaan tutkimusten mukaan yksin. Tv-ohjelmien katsominen on kuitenkin paljon kivempaa, jos voi kommentoida, hehkuttaa tai buuata yhdessä muiden katsojien kanssa. Katsotaan siis Kotikatua yhdessä Areenasta ja kokoonnutaan Twitterin ja #Kotikatulive-tunnisteen ääreen tiistaina 23.5. kello 19.