Italialaista jäänmurtoa

Suomen monitoimimurtajat tekevät tappioita maailmalla. Kotimaisen jäänmurron hinta nousee. Merenkulkulaitoksen johto jäi kymmenisen vuotta sitten kiinni monitoimimurtajien vuokraustoimintaan liittyneistä lahjuksista. Jutussa langetettiin ehdollisia vankeustuomioita, ja laitoksen johtajat joutuivat eroamaan.

MOT päätti selvittää, miten murtajabisnes on sujunut skandaalin jälkeen.

Mikä on norjalaisten rooli?

Kävi ilmi, että valtion omistamat kolme monitoimimurtajaa tekevät raskaita tappioita seilatessaan maailman merillä ns. offshore-toiminnassa. Suomalaiset Botnica, Fennica ja Nordica eivät pärjää hintakilpailussa öljy- ja kaasukentillä avustavien uudempien erikoisalusten kanssa.

Tänä syksynä jäänmurron tilauksia hoitava Liikennevirasto teki uuden, entistä huomattavasti kalliimman sopimuksen seuraavien 15 vuoden jäänmurrosta kotimaan laivareiteillä.

Toimittaja Magnus Berglund kysyy ohjelmassa, miten offshore-toiminnan tappiot ja kotimaan jäänmurron hinnankorotus liittyvät toisiinsa.

Tutkimustyö herätti muitakin kysymyksiä. Niiden selvittämiseksi oli käytävä Norjassa, joka on offshore-liiketoiminnan johtava maa. Alalla on vaikea toimia ilman norjalaisia välittäjiä. Mutta vetävätkö norjalaiset välistä, kuten on epäilty?

Berglund löysi Botnican Välimereltä. Alus on parhaillaan toimettomana parkissa italialaisella telakalla. Aluksen kapteeni kertoo muun muassa, että jäänmurtotaidot pääsevät ruostumaan Välimerellä ja Meksikonlahdella seilatessa.

Haastatellut

  • Leif Kämpe, kapteeni, Botnica
  • Rune Lyngvi, toimitusjohtaja, omistaja, GDV Maritime AS
  • Raimo Tapio, Meriosaston ylijohtaja, Liikennevirasto
  • Atso Uusiaho, merikapteeni, Arctian jäänmurtojohtaja -1.7.2010
  • Tero Vauraste, toimitusjohtaja, Arctia Shipping