Perässäroikkujien kirous

Perässäroikkujien kirous. Kuva: Mika Kanerva, Yle

Useimpien autoilijoiden mielestä yksi ehdottomasti ärsyttävimpiä asioita liikenteessä on perässäroikkujat. Eikä syyttä. Liian lähellä perässä tuleva aiheuttaa edellä ajavalle jatkuvan vaaratilanteen ja siinä sivussa ylimääräistä stressiä. Liikenneympäristön harmonia järkkyy.


Missä perässäroikkujia kasvatetaan?

Kun Puskuri-ohjelmassa perässäroikkujilta tivattiin syytä käyttäytymiseen, niin yleisimpinä vaihtoehtoina mainittiin kova kiire, vahinko ja ruuhka. Mutta mikään syy ei anna oikeutta liimautua toisen perään tai jopa ”työntämään” edellä ajavalle lisää vauhtia. Perässäroikkujan synnyttämästä tilanteesta ei kukaan hyödy mitään, ja perässäroikkuja itsekin stressaantuu. Tappituntumassa ajaessa ei pääse ajamaan omaa ajoa vaan on jatkuvasti edellä ajavan ehdoilla. Perässäroikkujia ei ilmeisesti kasvateta missään - heitä sikiää itsestään milloin minkäkin syyn seurauksena. Kuulunkohan minä tuohon joukkoon?


Perässäroikkuja - taparikollinenko?

Liikennepsykologien mukaan joukossamme on kuljettajia, jotka eivät halua ajaa yksin vapaata kaistaa, vaan heillä on tarve seurata toista. Onkohan tuo parantumaton vika vai vain ominaisuus? Oire on helposti havaittavissa nelikaistaisella tiellä. Ajat vasenta kaistaa ja saat perääsi kaverin ihan tappituntumaan. Tilaisuuden tullen siirryt oikealle kaistalle ja kas kummaa - tappituntumassa oleva kaveri seuraa perässä - eikä siis jatka matkaansa vapaaksi tulleella kaistalla. Käsittämätöntä.

Kiire ja tunne siitä, että olen myöhässä, ovat syitä roikkua toisen puskurissa. Näin väitetään. Mutta käsi sydämelle – onko lopputulos eli minuutin parin säästö kaiken sen vaivan ja vaaran arvoinen?


Riittääkö sekunti?

Liikenneturva kertoo, että suomalaiset autoilijat pitävät jonoutuneessa liikenteessä toisiinsa noin sekunnin mittaista väliä. Satasen nopeudella se on noin 30 metriä. Ajattele urheilukenttää ja satasen suoraa. Jos jonossa sekunnin välein ajettaessa yksi osapuoli poikkeaa kaavasta ja tekee jotain poikkeavaa, niin nippu on valmis. ”Turunväylällä on sattunut neljän auton ketjukolari vasemmalla kaistalla”. Jos joudut toisen perässä ajaessa jatkuvasti väläyttelemään jarruvaloja, niin olet aivan liian lähellä. Kun jonossa ajaessa edellä ajavaan olevaa välimatkaa pystyy kontrolloimaan kaasupolkimella, niin väli on vähintäänkin sopiva.

Olisiko minun sittenkin parasta ajaa omilla ehdoillani edellä ajavan asettamien ehtojen sijasta?

Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan on pääsyy peräänajoihin. Jos ajan liian lähellä kaveria, joudun ajamaan hänen asettamillaan ehdoilla. Ajoni on tempoilevaa, epätaloudellista ja rasittavaa. Kuuluisa pelivara on poissa. Olen liikkeellä ollessani täysin toisten armoilla, oma tahto puuttuu. Tätäkö haluan? En tosiaankaan, vaan…

 

Kun pidän kunnon välin edellä ajavaan, niin

  • näen mitä edessä tapahtuu ja voin ihan rauhassa ennakoida tilanteisiin
  • muutkin liikenteessä mukana olevat näkevät minut ja pystyvät ennakoimaan minun toimiini
  • minulle jää tarpeen niin vaatiessa aikaa ja tilaa toimia
  • teen matkaa rauhallisemmin, tasaisemmin ja taloudellisemmin

 

Jos perässäroikkuja valitsee minut kohteekseen, niin

  • pyrin päästämään hänet ohitseni antamalla tietä. Mutta jos se ei onnistu, niin
  • teen tilaa eteeni eli annan pelivaraa, kunnes se ohitus onnistuu

Puskuri-ohjelmassa asiaa perässäroikkujista, YLE TV2 maanantaina 7.3. klo 21.20

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

Linkit:

Julkaistu . Päivitetty

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Seppo Rantanen (ei varmistettu)

"Useimpien autoilijoiden mielestä yksi ehdottomasti ärsyttävimpiä asioita liikenteessä on perässäroikkujat."

Joudun ajamaan satunnaisesti kolmostietä työmatkalaisten seassa; kuitenkin joka kerta kun tullaan lähemmäs pk-seutua turvavälit lyhenevät ja lyhenevät, Keimolassa tehdään jo lukkojarrutuksia kun turvavälit ovat "vahingossa" jääneet liian pieniksi.

Jos useampia tuo ärsyttää miksi fiksu turvaväli on niin harvinainen näkymä?

Lähettänyt käyttäjä Mennään eikä meinata (ei varmistettu)

Esitän vastakysymyksen: Missä alinopeutta ajavat kasvatetaan? Mistä sikiävät ne kuljettajat, joista on hienoa vetää perässään kymmenien ajoneuvojen letkoja? Milloin saadaan "peltipoliisi" välähtämään myös autoilijalle, joka ajaa 80 km/h alueella 7-kymppiä? Se olisi täysi oikeus ja kohtuus muita autoilijoita kohtaan.

Lähettänyt käyttäjä Jobin postia (ei varmistettu)

Vähintään yhtä rasittavia on edessäroikkujat. Maantiellä ajetaan hitaasti aina kun ohitusmahdollisuutta ei ole, ja sitten kun on, painetaan kaasua hullun lailla ettei vaan tulisi ohitetuksi.

Moottoritiellä homma taas toimii siten että kun takaa tuleva lähstyy niin edellä menijän vauhti alkaa kiihtymään sitä mukaa mitä lähemmäs tullaan. Sitten kun ohituksen aloitus on ilmeinen niin edessä roikkuja nostaa vauhtia niin että välimatka alkaa taas kasvamaan. Näin mennään pumppaamalla kymmeniä kilometrejä. Takaatulijalla on koko näytelmän ajan vakionopeussäädin päällä ja edessä roikkuja suorittaa kuvioitaan. Välillä nähdään mitä erikoisempia edessä roikkujan esittämiä ohitus- ja muita vaaratilanteita hänen nopeutensa käydessä aika-ajoin reippaasti laittoman puolella. Tämmöistä näkee päivittäin joten kaippa sillekin joku selitys löytyisi.

Lähettänyt käyttäjä frt (ei varmistettu)

itse tiputan nopeutta heti 10 km/h alle rajoituksen, kun joku tulee nuuskimaan persaustani... Menköön ohi ja aiheuttakoon kolarin jollekin toiselle.. Tai ottakoon kunnon turvavälin niin nostan nopeuteni normaaliin.

Lähettänyt käyttäjä Kolmostielläkin... (ei varmistettu)

Ja Te arvon Vasemman Kaistan Varaajat voivat myös ajatellan muutakin kuin itseään. Joka päivä joku isä tai äiti, veli tai sisko katsoo oikeidekseen varata OHITUSKAISTAN roikkuakseen muiden etupuskurin edessä. Joku vielä kehtaa valittaa siitä että puskurissa ajetaan kiinni.
Katso omaa toimintaasi seuraavasti:
-Olenko tulppana ohituskaistalla
-Tiedänkö missä autossani on peruutuspeili
-Osaanko kiihdyttää nopeusrajoituksen osoittamalle nopeudelle
-Tulisiko minun käyttää linja-autoa tai junaa.
Näitä yksinkertaisia ohjeita kun noudattaa niin ei ole enää puskurissa niitä vaarallisia roikkujia, vaan pelkästään niitä kanssa-autoilijoita jotka ovat tyytyväisiä kun vihdoinkin alkaa liikenne sujumaan!
Muiden kiusaaminen näillä nopeuskoulutusjutuilla on tosi lapsellista ja vaarallista. Hyi sinä ilmeisesti aikuinen kun olet ajokortinkin saanut?

Lähettänyt käyttäjä Vastaisku (ei varmistettu)

Perässäroikkujat, joille ei normaali järkikasvatus auta, ovat
jonkinlaisia narsistisia psypoaatteja (eli nillä on narsistinen peronallisuushäiriö). Monella on joko rikollisuustausta tai muunlainen käyttäytymis-
ongelma,psyykkinen häiriö, tai on huume- ja alkoholi
vaikutuksen alainen alkoholisti. Mutta siihen on olemassa keino. a) valokuva tilannetta (mielummin videokameralla, b) jarruta kevyesti (niin että jarruvalot palaa; peräänajajalla on 100 % syyllisyys, c) merkitse rekisteritunnuksen muistiin ja d) huomio jos mahdollista vieressä olevien autojen rekisteritunnukset (todistajina)ja e) ilmoita poliisille. Jää sitten samalla kiinni muunlaisesta rkoksesta ! Tämä on tepsinyt ja aika moni on jäänyt kiinni.On kyllä omat riskinsä.

Lähettänyt käyttäjä Jurnu (ei varmistettu)

Kaikista huvittavimpia ovat nämä, jotka roikkuvat perässä ja sitten kun päästää ohitse, niin jäävät ajamaan samaa tahtia kuin itse ajan, siihen eteen.

Mikä ihmeen järki oli ohituksessa? Onko se jotain ajanvietettä? Yksi eniten riskejä luovista tilanteista on kuitenkin kyseessä ja sitä ei pitäisi tehdä, ellei ole oikeasti tarvetta.

Ihmettelen muutenkin, että miksi ohittaa työmatkalla 10 autoa. Kun kuitenkin saapumisero on korkeintaan minuutin kohteeseen. Ei tuossa ajassa ehdi edes kahvia töissä hakea. Aivan järjetöntä riskeerausta.

Lähettänyt käyttäjä Rampe ja Naukkis (ei varmistettu)

Syy puskuriin liimautumiseen on täysin selvä.
Älkää nyt viitsikö.

Sillä halutaan osoittaa omaa ehdotonta ajotaitoa - ei vain edellä ajavalle - vaan aivan kaikille, jotka tämän loistavan esityksen osaamisesta näkevät.
Hyvin usein yleisönä ovat autoilijan omat kanssamatkustajat.
Tilannetta osaajan kannalta parantaa vielä, jos auton merkki ja malli auttavat erottautumaan muusta rahvaasta.

Nämä henkilöt ovat lähes poikkeuksetta sukupuoleltaan miehiä.
On ajokortissa sitten mikä syntymävuosi tahansa, liikenteessä he ovat ikuisia pikkupoikia.
Niitä, joiden koulutie ensimmäisellä kaksirattaisella polkupyörällä oli täynnä kilvanajoa, sutareita ja keulia.
"Hei kato mä osaan ajaa ilman käsiä"

Henkinen kehitys jäi sinne pienille pihateille sutareita vetämään.

Lähettänyt käyttäjä Puuttuukohan ro... (ei varmistettu)

mitä normaalijärjellä varustetuilta löytyy?

Siis jos on kyse tiestä, jossa ajetaan riittävää nopeutta, 80+ jonossa eikä ohi juuri pääse, voisi kokeilla esim. seuraavia, jos ei takasumuvalo auta (on huvittavaa seurata kuinka joissain tapauksissa kartturin paikalla istuva fiksumpi, useimmiten vaimo, reagoi ensin, katsoen kuskiaan kommentoi jotain ja autojen välimatka alkaakin kasvamaan:

1. Valojen painepesu useamman kerran - auttaa aika usein, jos takana vähänkään fiksuja
2. Varovainen nopeuden vähentäminen, jotta saat reagointitilaa edellä ajavaan mahd. riskitilanteessa.
3. Ottakaa (muut autossa) kuvia takana olevasta - on luvallista julkisella paikalla, useimmiten tehoaa, kun takana huomaavat, että heitä dokumentoidaan
4. Selvitä takana ajajat ja soita heille ystävällisesti- helppoa, jos yrityksen, ammatilaisten tiedot näkyvät. Onnistuu myös rekisterinumeron avulla.

Kokeiltu on, toimii oikein hyvin, kun samalla kysyy, minne he haluavat kuvan itsestään lähetettäväksi. Yleensä syntyy hiljaisuus, joku ymmärtää pahoitella toimiaan, useimmat poistuvat jonosta huoltoasemalle tms.
On harvassa ne liikennöitsijät, jotka haluavat itselleen negatiivista julkisuutta, etenkin palvelualalla. Yleensä lupaavat keskustella firmassaan ja ottaa yhteyttä kuskiinsa.

Ei typeryyden muille kanssaihmisille aiheuttamaa lisäriskiä liikenteessä tarvitse loputtomiin hyväksyä!

Lähettänyt käyttäjä ajuri (ei varmistettu)

Alinopeudesta on turha valittaa ja sillä on varsin huono perustella perässä roikkumista. Varsinkin kun useimpien persiissä roikkujien mielestä autoilija menee alinopeutta, jos ajaa kymmennen kilometriä alle sallitun maksiminopeuden. Ei maanteillä ole minimi nopeuksia, ihan vain muistutukseksi. Eikä se mitään auta, jos roikkuu puskurissa.
Kumma kun itse ajan suomen teillä satoja kilometrejä painamatta kertaakaan jarrupoljinta, mutta hyvin yleistä on, että jonoissa jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti. Yleensä se vilkkuu vielä saman auton persiissä, jopa pari kertaa kilometrin aikana. Jonon muodostaja ei myöskään ole se ensimmäinen auto, vaan yleensä se toinen autoilija, joka roikkuu takapuskurissa, eikä osaa ohittaa.

Lähettänyt käyttäjä niin11 (ei varmistettu)

Huvittavia ohjeita täältä sataa!

Kuka on sanonut että moottoritiellä pitäisi ajaa kuin päättömät kanat, ainakin sen nopeusrajoituksen (joka tosiaan ilmaisee MAKSIMI nopeutta, EI suositus nopeutta!!) verran, ja jos ei joku esim. sääolosuhteiden vuoksi halua riskeerata henkeään niin tietysti kyseessä on nynny ja on aivan oikeutettua roikkua perässä!

Kuinkakohan monta kertaa minullekkin on käynyt niin että olen moottoritiella ajanut nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta ja lähtenyt ohittamaan autoa joka siis ajaa alle tämän nopeusrajoituksen nopeuden. Eipä aikaakaan kun sieltä ohituskaistaa pyyhältää reilusti ylinopeutta ajava, usein nk. bemari/mersu -kuski (keski-ikäinen mies) joka alkaa väläyttelemään valoja ja melkein puskee auton perästä sisään.
Nämä kukkoilijat luulevat että ohituskaista on varattu vain ja ainoastaan heidän hurjastelijoiden käyttöön!

Katsokaa peiliin ennenkuin alatte muita syyttelemään.
Luuletteko todella että alinopeutta/suositusnopeutta ajavat aiheuttavat ne vaaratilanteet? (Vai olisiko se sittenkin teidän höyrypäiden vika)

Lähettänyt käyttäjä ajuri (ei varmistettu)

Olen huomannut, että suomalaisiin ei ainakaan minkäänlainen neuvominen auta. Jos perässäroikkujalle vilauttaa jarruvaloja tai takasumuvaloa, se kusipää tulee varmasti lähemmäksi. On minulla silti keino tähänkin, joskin erittäin laiton, mutta toimiva ja omaa ja muiden turvallisuutta liisäävä. Vilautan jarruvaloja, jolloin juntti suomalainen provosoituu tulemaan vielä lähemmäksi, sitten alkaa tapahtua. Autosta löytyy pieniä esineitä, jotka sopivasti sivuikkunasta ylöspäin heitettynä lentävät suoraan takana tulevan tuulilasiin. Tässä ei kannata kuitenkaan lähteä rikkomaan toisen autoa eikä ajattamaan toista tieltä ulos. Kesällä hyviä esineitä ovat esimerkiksi nippu herneen palkoja. Joskus kuitenkin, käy niin että takana tuleva provosoituu tästä vielä lisää ja tulee entistä lähemmäksi. Tällöin hänellä on kyllä adrelaniili korkealla ja aistit valppaina. Siinä tilanteessa, kun lyö jarrut hetkeksi kiinni, niin takana tuleva tekee hätäjarrutuksen ja varmasti alkaa sitä turvaväliä syntyä. "Enhän minä ketään yllytä mihinkään mutta..."

Lähettänyt käyttäjä ajuri (ei varmistettu)

Alinopeudesta on turha valittaa ja sillä on varsin huono perustella perässä roikkumista. Varsinkin kun useimpien persiissä roikkujien mielestä autoilija menee alinopeutta, jos ajaa kymmennen kilometriä alle sallitun maksiminopeuden. Ei maanteillä ole minimi nopeuksia, ihan vain muistutukseksi. Eikä se mitään auta, jos roikkuu puskurissa.
Kumma kun itse ajan suomen teillä satoja kilometrejä painamatta kertaakaan jarrupoljinta, mutta hyvin yleistä on, että jonoissa jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti. Yleensä se vilkkuu vielä saman auton persiissä, jopa pari kertaa kilometrin aikana. Jonon muodostaja ei myöskään ole se ensimmäinen auto, vaan yleensä se toinen autoilija, joka roikkuu takapuskurissa, eikä osaa ohittaa.

Lähettänyt käyttäjä hidas kuljettaj... (ei varmistettu)

liian hitaasti ajava vaarantaa myöskin liikenteen. syntyy jonoja ja perässäroikkumista. hidas kuski, siirry moottoritiellä oikealle kaistalle, älä jää tukkimaan vasenta, ohituskaistaa. jos perässäsi on enemmänkuin yksi auto, olet selvästi liian hidas kyseiselle kaistalle, olkoon nopeusrajoitus mitä tahansa. perässäroikkumisia tapahtuu usein, kun vasen kaista tukitaan liian hitaalla kuskilla. ns. kyläpoliisilla.

Lähettänyt käyttäjä Miten ohitan jo... (ei varmistettu)

Nimimerkissä jo lähestyin asiaa. Ei "roikkuja" läheskään aina halua roikkua, joskus on pakko edelläajavan suorituksen vuoksi.
Ennemminkin täällä oikeassa elämässä edellä ajava pitää nopeutensa sellaisena, ettei takana ajava voi ohittaa asiallisesti. Lisäksi on "sääntö" NOSTA NOPEUTTASI JOS JOKU YRITTÄÄ OHITTAA, MIKÄLI VAAN ON MAHDOLLISTA. Ohituskaista järjestelmä oikein ruokkii tekemään niin.

MIKSI OHITAN!?!
1. Haluan ajaa sallittua/mitattua nopeutta(siis autoni digitaalinen vakionopeusmittari on mitattu), ja näin välttää useampia ohitustilanteita sekä liikenteen jonoutumista.
2. Haluan ajaa sallittua tasaista nopeutta, jolloin en joudu kokoajan kyttäämään miten muut ajavat ja vaihtelemaan ajorytmiä.

EN HALUA OHITTAA!!!

Mutten voi aina hiljentää omaa nopeuttani.
1. Koska eteeni jättämäni tila, ihme kyllä täyttyy samantien, aiheuttaen taas hiljentämisen jne.
2. Koska takanani tulevat katsovat minun syyllistyvän liikenteen kulun häirintään, ja pyrkivät ohitseni keinolla millä hyvänsä.
Jotta ei asia olisi näinkään helppo/ja liittyy edelliseen. NS.AMMATTIKULJETTAJAT jopa kirjoittelevat palstoille edellään ajavien rajoituksien noudattamisesta, joka häiritsee heitä, ovat kuulemma etuoikeutettuja ajamaan ylinopeutta!?!

Niin miten se olikaan? Oliko se edellä ajava vai takana ajava, joka vaarantaa muut?!?

Tottakai liikenteessä on henkilöitä jotka ei yksinkertaisesti tiedä nopeuttaan. Mittarit heittää, silmä heittää ja ei viitsitä käydä mittaamassa nopeutta. esim. Porin ympäristöstä löytyy ainakin 3 nopeuden mittaus pistettä ( ilman sakkoa).

NIIN, ja ihminen on sellainen!!!

Lähettänyt käyttäjä Kolmostielläkin... (ei varmistettu)

Niin, ainahan voi antaa sen mennä ohi, sitten seurata ja kun se pysähtyy seuraavan jkerran niin käy näyttämässä keskisormee ja vaikka pyllistää samalla.
Kyllä vastaisku kannattaa...

Lähettänyt käyttäjä Sikaniska (ei varmistettu)

Ruuhkaliikenteessä Espoo-Helsinki-Vantaa alueella kaikki tietävät että vain ne 2 tai se 1 kaista jatkavat seuraavasta liittymästä eteenpäin ja se nyt tyhjä kaista päättyy. Näitä paikkoja löytyy useita. Mistä kasvavat ne idiootit jotka ajavat koko pitkän jonon ohi tyhjää kaistaa ja kiilaavat väkisin jonoon? Tämä jos mikä aiheuttaa jonon nykimisen ja vaaratilanteet.

Lähettänyt käyttäjä Tee (ei varmistettu)

Alinopeudesta itkeville: Mitä on tämä mystinen alinopeus?

Perässänotkujia pitäisi rangaista liikennekameroiden kuvien perusteella. Eikö niihin saa softaa, joka näkisi, miten lähellä takana tuleva on? Onhan tässä jo Kuussakin käyty, miksei tuommoisia pahvipäitä voida rangaista millään?

Lähettänyt käyttäjä kyläpoliisi (ei varmistettu)

"jos perässäsi on enemmänkuin yksi auto, olet selvästi liian hidas kyseiselle kaistalle, olkoon nopeusrajoitus mitä tahansa."

Oikeasti, mietihän vielä tätä kommenttiasi..
Kyllä sen nopeusrajoituksen määrää ne kyltit, ei muut autoilijat?

Paljon on rajoitus motarin oikealla kaistalla?
Entä paljon vasemmalla?

Lähettänyt käyttäjä työkseen (ei varmistettu)

isolla ajeleva.
jos joku roikkuu perseessä kiinni ,niin se on hänen typeryyttään. jossakin vaiheessa roikkuja menee lopulta ohi ja kuin magneetti olisi vetäissyt ohittajan suoraan eteen ja erityisesti huonolla kelillä , vaikka tyhjää olisi ollut kilometrikaupalla jatkaa ennen oikealle siirtymistä.
on samantekevää onko kyseessä tavallinen tai useampikaistainen väylä. lisäksi vauhti loppuu siihen kun on päästy ohitettavasta ohi.
tuo tapa on helkkarin typerä ja lisäksi kelistä riippuen myös vaarallinen.
eräät eivät näytä tajuavan massojen tuhovaikutusta mikäli huono tuuri käy.
on eroa kun liikutaan alle 2000 kilon vehkeellä suhteessa vehkeisiin jotka painavat 20000-60000 kiloo.
noitten kevyempien pitäisi suosiolla pysyä mahdollisimman kaukana eikä tehdä mitään äkkinäistä ainakaan edessä.
eli jos ohitat niin jatka sitten matkaa äläkä jää roikkumaan nenän eteen.
ja mitä tulee valituksiin isojen roikkumisesta toisen puskurissa ,niin totean vaan ,että niissä isoissa on aina tarkemmat mittarit jotka näyttävät oikeaa nopeutta paremmin.
ja mikään ei estä päästämästä ohi jos itse ei halua ajaa sitä nopeutta mikä kulloinkin on sallittua.
yleensä se iso on toimittamassa tavaraa jota juuri tuo jaloissa tumpuloiva on menossa hakemaan ja kiroilee jos sitä ei olekkaan paikalla kun olis jo pitäny olla.
nykyään kaikki toimitetaan tarkasti ajastettuna , eli se ei salli munimista tiellä eikä muitakaan hidasteita.
joten suositus on : pysykää mahdollisimman kaukana kaikista isoista vehkeistä jos siihen on tilaisuus.

Lähettänyt käyttäjä työkseen (ei varmistettu)

tuossa on syy miksi menen työmaalle paljon aikaisemmin kun on tarvetta.
en halua olla samassa parvessa toisten parveilijoitten kanssa.

Lähettänyt käyttäjä Ärsyyntynyt (ei varmistettu)

Fiksu turvaväli on pk-seudulla olematon väli.
Pidän aina turvaväliä ja siihen tulee viereiseltä kaistalta se 1-2 pujottelijaa. Turvavälistä ei siis mitään hyötyä kun alat jarruttamaan, sitä ei ole.
Lisäksi näiden "kaista pujottelijoiden" kanssa kun jätät lisää turvaväliä, siihen löytyy pujottelija toisen jälkeen = ajat itse 80 rajoituksella n50-60km/h että saat turvaväliä edellä menijään, sitten takana jono kasvaa ja valot vilkkuu.

Lähettänyt käyttäjä Janus (ei varmistettu)

Ainoa syy perässäroikkujiin on vasemmalla kaistalla ajavat idiootit, jotka eivät ymmärrä että vasen kaista on ohituskaista. Urveloiden mateleminen vasemmalla kaistalla aiheuttaa vasemman kaista ruuhkautumisen, joka johtaa siihen, että vasen kaista kulkee samaa tahtia kuin oikea kaista. Itse voin sanoa, että tämä vetelehtiminen vasemmalla kaistalla ärsyttää aivan kaatamalla ja saa minutkin roikkumaan perässä tavoitteena saada mahdollisimman moni sille kaistalle, jolle kuuluu eli oikeanpuoleiselle kaistalle. Ei tässä maassa ongelma ole ne jotka hurjastelevat ja roikkuvat vaan ne, jotka aiheuttavat ärtymystä olemalla tien tukkeena, kun eivät tiedä, miten liikenteessä tulee toimia.

Lähettänyt käyttäjä speedkeke (ei varmistettu)

kaikista ärsyytävintä on tiettyjen kuskien kusipäisyys
esimerkki:

ajetaan 80kynpina aluella kun on ohitus sallittua 90 km/h,
ja sitten kun on ohitus kielto, vauhti on 70/km/h ,

EN IHMETTELE että on puskurissa roikkujaia, voisi kyllä edessa ajava katso mitä hänen nopeus on, miten se "vaihtelee"

JOs ei pysty ajamaan sallittua niin, väistykööt sivuun .

Laillista on ajaa 80 km/h alueella 88 km/h :o)

Lähettänyt käyttäjä juba (ei varmistettu)

Kenenekään ei tarvitse roikkua kenenkään perässä jos vaan edelläajava ajaa tarpeeks lujaa.Ei mua ainakaan haittaa vaikka takana tuleva ajaa kiinni puskurissa...kuhan vaan ei tarvi ajaa siinä edessä olevan puskurissa.

Lähettänyt käyttäjä Ohi vaan (ei varmistettu)

Kaikille vaan tiedoksi, hidastan vauhtia niin paljon, että perässä roikkuja joutuu menemään viimeisellä ohitseni ja jos se ei auta, niin sitten vilkku vasemmalle ja jarruvalot syttymään.Kaikki ovat ohi menneet.Jos nyt yleensä se perässä roikkuminen on alkanut "ahdistamaan" minua.

Lähettänyt käyttäjä Etsivä Ripatti (ei varmistettu)

On se vaan niin.
Autoilijoita on monenlaisia!
On näitä ikuisija ohittajia;
Ohituksen estäjiä ja autoilijoita.
Nämä ikuiset ohittajat keräävät peräänsä "roikkujia".
Ohituken estäjät saavat "käyrän nousemaan".
ja sitten autoilijat jotka huomaavat toiset ja ajavat yleisten sääntöjen mukaa!
Sellaista se vaan on autoilu.
Toivottavasti useimmat selviävät hengissä.

Lähettänyt käyttäjä Psyykkisesti hä... (ei varmistettu)

Tyypillinen perässäroikkuja on useimmiten psyykkisesti häiriintynyt yksilö (joko psykopaatti tai on muuten mielen-
terveydellisesti häriintynyt) taikka yksinkertaisesti alkoholisti tai huumerikollinen jotka niin nopeasti kuin mahdollista saatavat kiinni. Yleisessä yhteiskuntaelämässä muutenkin erittäin varallisia yksilöitä. Polisit vain perään, kortti ja myös auto pois, rangaistus (sakko tai vankeus).

Lähettänyt käyttäjä Autoilija (ei varmistettu)

Jos jonoa alkaa kertyä perääsi niin voisit päästän jonon ohitse eikä keksiä mitään k....pää juttuja. Esim. Ruotsissa päästettiin ohitse kun oli kiire ja vastaavasti mekin päästimme ohitse kun jollakin oli kiire. Kun ajaa navigaattorin mukaan kuusi kilsaa yli nopeutta niin varmasti turvavälit pysyvät oikeina. Ainakin täällä kehäkolmosen ulkopuolella.

Lähettänyt käyttäjä paljon ajnut (ei varmistettu)

Perässäroikkujat syntyvät suomen ajokulttuurissa,kun aina ajetaa hiukan ylinopeutta jolloin sallittua nopeutta ajava välittömästi ohitataan.ja sitten kun sä jätät taasen riittävän välimatka edellä ajavaan niin takaatuleva hiukan ylinopeutta ajava on taasen sinut ohittamassa ja tuikkaa siihen väliin ja sinun vauhtisi hiipuu taasen kun sä jätät riittävän välin niin seuraava on jo puikkaamassa sun uudelleen jättämään riittävään ajo väliin.Eli Ajetaan sitten kaikki hiukan ylinopeutta puskuri puskurissa kiinni et kukaan ei siihen väliin voi puikata.Eli aivan päätontä touhua.Mutta sitä en myöskään voi ymmärtää kun ajan sallittua nopeutta lumisella tavitiellä niin täydessä lastissa oleva rekka auto ajaa perään ja on aivan puskurituntumassa, entäpä jos minä joudun jarruttaan jonkin esteen vuoksi niin rekka tulee päälle kuin jyrä eli kyllä rekkakuskien ajotavoissa olis paljon korjaamista myös

Lähettänyt käyttäjä Ajokortin ehdok... (ei varmistettu)

"Kenenekään ei tarvitse roikkua kenenkään perässä jos vaan edelläajava ajaa tarpeeks lujaa."

AINA löytyy jokin ajoneuvo, joka kulkee vielä LUJEMPAA, joten tuolla ajatusmallilla ei kyllä päästä ongelmasta.

Kyllä se ainoa ongelma löytyy korvien välistä.

Vanha sääntö: Joka kronkkii toisen perää, maksaa aina (ja omasta pussista, eikä osaavien vakuutusmaksajien yhteiseltä tililtä). Onhan se niin, että jokainen, joka ymmärtää... ymmärtää myös vaaratilanteen syntyvän liian lähellä ajamisesta.

Minulla kamera tallentaa eteen ja taakse.

Lähettänyt käyttäjä mbkskjau (ei varmistettu)

Huolestuttavaa on että yhä useampi ns. "ammatti"autoilija on sairastunut em. "liikennevammaan"
Kun iso auto liukuu niskaan...seuraukset murheellisia !

Poliisihan valvoo eri välinein vain "nopeustuottoja" ja ainesekoilijoita.

Anna merkki ja päästä ohi...selviät henkissä

Lähettänyt käyttäjä normaalisuoritus (ei varmistettu)

Todellinen kirous ovat alinopeutta ja/tai häiritsevän nykivästi ajavat, jotka ohituskaistan alkaessa kiihdyttävät vaihtia niin paljon, että ohittamiseen vaadittava nopeus vaatisi reilua ylinopeutta ja tietäisi kortin lähtemistä poliisin osuessa paikalle. Yleensä kyseessä on melko iäkäs tai muuten täyttä ymmärrystä vailla oleva kuljettaja.

Itse laitan maantiellä vakionopeussäätimen päälle sallittuun nopeuteen (luonnollisesti mittarivirhe arviolta huomioiden) eikä takanaroikkujat ole koskaan olleet ongelma. Jos ohituskaistalla nopeampi ehtii perään ohituksen aikana, kiihdytän hetkellisesti vauhtia ja palaan takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle ASAP. Ehdottaisinkin nille, joille takanaroikkujat ovat ongelma normaalia ajokäytöstä. Toimii ainakin omalla kohdallani.

Lähettänyt käyttäjä Olli (ei varmistettu)

Tuossa näkee noista jutuista taas kerran, miten nuo jurnuttajat luulevat omistavansa koko tien, eivätkä vahingossakaan suostu myöntämään, että heissä olisi mitään vikaa. He luulevat olevansa ainoita oikeutettuja sille tielle. Mikä ihmeen into heillä on kerätä kauheat jonot peräänsä. Onko se jokin nautinto? Miksi he sitten valittavat perässä ajavista? Olisivat hiljaa tai antaisivat toisten mennä pois häritsemästä. Vai saavatko he suurta nautintoa, kun voivat aina valittaa muista ihmisistä. Kieroutunutta väkeä, sanon minä. Hoitoon joutaisivat. Ovat vaarallisia ja haitallisia yhteiskunnalle.

Lähettänyt käyttäjä Gary (ei varmistettu)

Ongelmana teillä eivät ole liian lähellä ajajat. Ongelmia ovat seuraavat:
1) Alinopeuksilla ajavat köröttelijät. Siis nämä, jotka tykkäävät autossa istumisesta niin paljon, että ajavat 80-alueella 70 km/t ja 100-alueella 85 km/t. Kyllä siinä jonoja tulee.
2) Vasemmalla kaistalla ajelijat. Eli nelikaistaisella tiellä - kuten Hämeenlinnantie ja kehät - körötellään sitä vasenta kaistaa. Ei auta takana vilkuttelu, eikä edes äänimerkit. Taustapeileihin eivät nämä ajelijat ole vilkaisseet autokoulun jälkeen. Muutama tunti Saksan autobaanoilla opettaisi näitä tyyppejä. Siellä nimittäin voi väärällä kaistalla ajosta lähteä henki.

Lähettänyt käyttäjä Työmatkapyöräilijä (ei varmistettu)

Tuntuu aika useilla hämärtyvän nämä oikeudet ja vastuut. Nämä roikkumisen kannattajat tuntuvat käyttävän loputtomasti energiaa siihen, että perustelevat, miksi juuri he saavat roikkua perässä, samoin kuin jotkut, miksi juuri he saavat ajaa ylinopeutta.

Puhukaa mitä puhutte, mutta turvaväli ja nopeusrajoitusten noudattaminen kuuluvat yhteisiin pelisääntöihin. Jos ei niitä voi noudattaa, menkää vaikka Libyaan ajelemaan työ- ja mökkimatkojanne. Siellä ei polisii puutu asiaan.

Lähettänyt käyttäjä Minä itse (ei varmistettu)

Alinopeus? Mikä se sellainen on ja mistä kohdin tieliikenne-
säännöstöissä sellainen löytyy? Estämisestä ja haittaamisesta säännöstöissä kylläkin sanotaan. Se on vain hyvä jos joku arvioi ajotaitonsa sellaiseksi ettei uskalla ajaa niin kovaa kuin muut. Ennen sitä sanottiin varovaisuudeksi eikä sitä paheksuttu. Jos ei uskalla ohittaa edelläajavaa niin sitäkin sanotaan varovaisuudeksi. Onko varovaisuus pahasta? Aivan takana roikkuminen ei ole varovaisuutta vaan tyhmyyttä tai itsekkyyttä. Ts. ei haluta jättää riittävää väliä että takanatuleva kiireisempi voi tulla siihen ohittaakseen tuon etumaisena olevan hitaammin ajavan.

Lähettänyt käyttäjä Järki hoi (ei varmistettu)

Kertokaa, te alinopeudesta valittavat, kuinka lujaa teidän sitten pitäisi oikein päästä ajamaan varsinkin näin kevätliukkailla? Jos joka aamu tulee kiire, kannattaa huomenna lähteä vähän aikaisemmin, jos 70-75km/h 80:n alueella on mielestänne liian vähän.

Lähettänyt käyttäjä A Ruusperi (ei varmistettu)

Ajan työkseni 60t adr säiliöajoneuvoyhdistelmää ja pidän yleensä nopeutena (todellisena n. 80-84), sitten kun kärryn takapuskuriin liimautuu toinen isoauto niin muutaman kilometrin jälkeen purotan nopeuden n. 75 km/h, jollei auta sitten 70 km/h, jne. sitten yleensä takana roikkuja jättää jo ns. turvallisen välin. Annan kyllä aina isolle autolle, hälytysajoneuvolle ohitusmerkin ja myös mahdollisuuden turvalliseen ohitukseen mahdollisuuksien mukaan. Tuo sama 'systeemi' toimii ihan hyvin myös pienemmillä ajoneuvoilla. Nykyisille henkilö autoilijoille ei voi enää antaa 'ohitusmerkkiä' koska ne ei ilmeisesti ymmärrä sitä tai sitten täytyy katsella sitä kulutusmittaria tai uskoa siihen väärin näyttävään nopeusmittariin. ps. ha/pa nopeusmittari näyttää liikaa 4-8%.

Lähettänyt käyttäjä Nopeusrajoitust... (ei varmistettu)

Perässä roikkujat ovat usein firman autolla (firman piikkiin) ajavia ja ajopelinä pakettiauto. Talvikelillä myös jakeluautot sekä joskus myös rekat roikkuvat takapuskurissa "kiinni" vaikka ajat itse vakionopeussäätimellä esim. todellista nopeutta 84 km. Mitä huonompi keli sitä varmemmin saat raskaan ajoneuvon roikkujaksi. Henkilöautolla liikkeellä olevat pitkälippaisen lippeksen omistavat kossit ovat pahinpia roikkujiavaarantaen oman henkensä ja myös muiden tienkäyttäjien hengen. Kyllä ajokortin juuri saaneille ja muuten hurvattomille kuskeille pitäisi säätää märäajaksi kattonopeus, kesällä 80 km ja talvella 70 km.

Lähettänyt käyttäjä ajuri (ei varmistettu)

Kyllä perässä roikkujia todellakin on kaksikaistaisilla teillä. Paljon onkin. Täällä moni väittää, ettei niitä ole kuin moottoritien vasemmalla kaistalla tien tukkijoiden takia. Perässä roikkuminen kertoo AINA POIKKEUKSETTA kuljettajan ajotaidottumuudesta. Itse kun lähden ohittamaan, teen sen, enkä jää roikkumaan puskuriin. Ohitushan tapahtuu siten, että kiihdytetään omalla kaistalla kohti edellä ajavaa ja sitten vaihdetaan kaistaa. Miten voi kiihdyttää, kun roikkuu puskurissa? Ei mitenkään, eikä niin nykyään tehdäkkään suomen pääteillä. Siellä on paljon sellaisia toopeja, jotka puskurissa tarpeeksi roikuttuaan vaihtavat vasemmalle, vastaantulevien kaistalle ja sen jälkeen yrittävät kiihdyttää. Tämä johtaa siihen, ettei ohitukseen koskaan jää tarpeeksi aikaa, kun vastaan tulevaa liikennettä on varmasti. Ohittaja tunkeutuu takaisin edelliselle paikalleen, tai sitten aivan ohitettavan eteen roiskien kaiken kuran tuulilasille. Jos ohittaessa käy niin ettei tilaa ohittaa olekaan, ei silti ole mitään syytä jäädä roikkumaan puskuriin, vaan silloin kuuluu jättää turvaväli ja itselle näköalaa, seuraavaan ohitus yritykseen. Joku täällä väittää ettei se mitään haittaa, jos takana roikutaan. Kyllä haittaa, ei ole kiva saada ketään takaluukusta sisään.
Kukaan ei ole täällä vielä kommentoinut, hämmästelyäni siitä miksi jarruvalot vilkkuvat jonossa ajettaessa. Ajoin eilen 540km matkan, enkä koskenut, kuin muutaman kerran jarrupolkimeen ja nekin kerrat autoa pysäyttäessä liikennevaloihin tai tiukemmassa risteyksessä.

Lähettänyt käyttäjä kag (ei varmistettu)

Jos joku roikkuu perässäsi, olet hidas nahjus. hanaa niin kyllä pääsääntöisesti jäävät, niin se vain on. Oma kortti siinä tietenkin on aina vaarassa joutua hyllylle, nimimerkki kokemusta on.

Lähettänyt käyttäjä kag (ei varmistettu)

noin 100km/h olisi sopiva motarilla n 140km/h, niin myös pyrin ajamaan rajoituksista riippumatta. Kahdeksankympin miehet, jos niistä sitä samaa voi käyttää voisivat vallan hyvin pysyä kotona.

Lähettänyt käyttäjä Jykä (ei varmistettu)

Jakaisin perässäroikkujat karkeasti kahteen tyyppiin: tavan ja ajattelemattomuuden vuoksi lähellä ajavat ja muuta liikennettä nopeammin etenemään pyrkivät. Ensin mainitut eivät syystä tai toisesta tiedosta lähellä ajamisen vaarallisuutta ja ennen kaikkea piinavuutta edessä ajavan kannalta. Ohi ei osata mennä, vaikka antaisi "kädestä pitäen" tilaa, että mene, hyvä ihminen, ohi, niin kummankin ajo sujuu turvallisemmin ja mukavammin. Mutta kun ei, niin ei.

Jälkimmäinen tyyppi taas ajaa tietoisen hyökkäävästi ja pyrkii painostuksellaan saamaan edellä ajavan ajavan lujempaa. Moisen ylimielisen painostajan edessä ei kuitenkaan kannata kiihdyttää vauhtiaan, sillä se harvoin ratkaisee itse ongelmaa. Lisäksi kiihdyttäminen vain merkitsisi sitä, että itsekäs kaikki mulle heti tänne nyt -painostaja saisi tahtonsa läpi. Se ei kerta kaikkiaan käy varsinkaan liikenteessä. Onneksi tällaiset "kiireiset" tapaukset osaavat painella ohi, kun tilaisuus tulee - varsinkin kun edellä ajava hieman hidastaa nopeuttaan tai väistää oikealle.

Varsinkin talvikelillä on vaarallista, että ohitusta kärkytään aivan liian lähellä edellä ajavaa. Mitä isompi auto edellä ajaa, sitä kauempaa ohitusta pitää hakea, jotta näkee, voiko ohitukseen lähteä turvallisesti. Nykyautoilla ehtii kyllä ohi, vaikkei ihan tuntumasta kiihdytäkään. Muuten vasemmalle kaistalle joutuu kääntämään aivan liian jyrkässä kulmassa. Samoin omalle kaistalle palataan yleensä liian jyrkästi ja aikaisin, jolloin turvaväli ohitettavaan jää liian pieneksi. Moottoriteillä olisi tilaa turvallisiin ohituksiin, mutta jostain syystä siellä ohitellaan perä- ja etupuskuria hipoen. Samoin täytyy ihmetellä niitä, jotka liimautuvat rekan perään ja lähtevät sitten jyrkkään kamikazeohitukseen näkemättä kunnolla, tuleeko ketään vastaan.

Lähettänyt käyttäjä seve7 (ei varmistettu)

Jos minä ajan alinopeutta ja joku tulee taakse, niin ei minun tarvi heitellä herneenpalkoja, riitää kun laitan vilkun oikealle ja hiljennän, sillä siitä pääsee.

Lähettänyt käyttäjä Autoilija (ei varmistettu)

Ei perässäroikkujille mitään mahda, meitä vain on erilaisia ihmisiä, eräät eivät vain ymmärrä miksi on luotu standardeja. Peppuun tarrautujat ajavat kolareita, ymmärtämättä miksi. Mietin ovatko tällaiset ihmiset muutenkin elämässä törmäyskurssilla muissakin asioissa. Yksi on varma, peppuun tarrautujat eivät osaa asettautua toisen ihmisen asemaan. Itse teen joskus niin, että ohitan rekan ja jään sen eteen turvallisuutta vaarantamatta niin, että pepputarra ei mahdu väliin taakseni. Turvallista matkaa, ajakaa rauhallisesti.

Lähettänyt käyttäjä ramaljo (ei varmistettu)

Perässä roikkuminen on lieveilmiö, joka johtuu siitä, että roikkuja pyrkii ajamaan muuta liikennettä nopeammin. On kiusallista joutua tällä tavoin uhatuksi. Ja perässä roikkumista seuraa yleensä vielä törkeänpuoleinen ohitus, kun tiellä on paljon muitakin molempiin suuntiin matkaavia.

Lähettänyt käyttäjä Aapo (ei varmistettu)

Yleensä perässäroikkujasta pääsee eroon hidastamalla nopeutta tai koukkaamalla yllättäen esim. bussipysäkin levennykselle. Näin pääsin jopa eroon perässäroikkuvasta poliisiautosta. Konstaapelien ilmeet olisivat olleet kuvaamisen arvoisia.

Lähettänyt käyttäjä Turvakassu (ei varmistettu)

Mittaan nopeuteni navigaattorilla, joka näyttää todellisen nopeuden.
Ajan aina 0-2 km/h yli rajoituksen ja perääni kertyy p....en haistelijoita säännöllisesti. Monet niistä osaavat kyllä ajaa ohitseni, enkä tietenkään sitä estä. Hyvä niin.
Mutta sitten on niitä, jotka eivät ymmärrä lähteä ohi, vaikka tie on aivan tyhjä muusta liikenteestä. Olen kokeillut hiljentää nopeuttani ja siirtyä reunaa kohti, jolloin tämä p-kärpänen tulee vain lähemmäs. Usein olen ajanut kilometrin parikin 40 km/h ennen kuin on ymmärretty ohittaa. Sitten onkin yleensä menty raivon puuskassa reilua ylinopeutta hetkessä näkymättömiin.
Lääketieteen puutteelliset opintoni estävät diagnosoimasta näitä kuljettajia.