Autonrenkaan vaihtaminen - hyvä taito opetella ja hallita

Autonrenkaan vaihtaminen - hyvä taito opetella ja hallita. Kuva: stock.xchng


Autonrenkaan vaihdossa pätee vanha sääntö: harjoittelu tekee mestarin. Tartu kokeneempaa renkaanvaihtajaa hihasta kiinni ja sovi tapaaminen. Suorita valvottu työharjoittelu kotipihalla - kohteena oma auto ja sen neljä pyörää.

Operaatio Autonrenkaan vaihtaminen


1. Työkalut:

  • Hyvä toimiva pienikokoinen hallitunkki. Auton oma tunkki on vain hätätilanteita varten, mutta käyttö kannattaa opetella saman harjoitussession aikana.
  • Tukeva ristikkoavain. Auton oma pyöränpulttiavain on lelu! Jätä ristikkoavain renkaanvaihtosession jälkeen takaluukkuun mahdollista hätätilannetta varten.
  • Ruuvimeisseli tai vastaava työkalu pölykapselien irrottamiseen; saattaa kuulua auton omiin työkaluihin.
  • Mahdollisiin lukkopultteihin sopiva adapteri (pitää löytyä vararenkaan luota).
  • Puupalikka tunkin ja auton korin väliin.
  • Stoppari (esimerkiksi kivi) yhden pyörän eteen.
  • Hanskat



2. Toimenpiteet:

  • Tarkista, että vaihdettavat renkaat ovat tallessa ja niissä on riittävästi ilmaa. Ennen vaihto-operaatioon ryhtymistä voit pakata renkaat kyytiin ja käydä huoltoasemalla tarkistamassa ilmatilanteen sekä lisätä paineet ohjekirjan mukaisiksi.
  • Paluu pihalle: katso ensiksi auton omasta ohjekirjasta kohta Renkaan vaihto. Siinä kerrotaan muun muassa ne auton korin kohdat, joista autoa tulee nostaa.
  • Pysäköi auto tasaiselle alueelle. Kytke käsijarru tiukalle ja ykkönen päälle (automaatissa p-asento). Aseta stoppari pyörän eteen, esimerkki: kun nostat vasemman takanurkan ilmaan niin stoppari asetetaan oikean eturenkaan eteen.
  • Irrota pölykapselit.
  • Ristikkoavain käteen: löysää yhden pyörän pultit ennen kuin nostat auton nurkan ilmaan.
  • Aseta tunkki oikean nostopisteen kohdalle ja – hiiop!
  • Irrota pultit ja nosta rengas pois paikaltaan.
  • Tässä vaiheessa kannattaa tarkistaa ja puhdistaa pulttien kierteet ja laittaa niihin hieman rasvaa.
  • Puhdista vanteen kiinnityskohta ja aseta uusi rengas paikalleen.
  • Esikiristä pultit, laske auto alas ja kiristä vasta sitten pultit kunnolla loppuun asti (momenttiavaimella - jos sellainen löytyy).
  • Merkitse pois otettuun renkaaseen saman tien, mikä oli sen sijainti auton alla - esimerkiksi ot = oikea taka. Näin osaat syksyllä laittaa renkaat takaisin oikeille paikoille.
  • Tämä sama rituaali toistetaan auton joka nurkassa.
  • Varastoon menevät renkaat pestään vanteineen ja varastoidaan kuivassa, viileässä ja auringolta suojaisessa paikassa.
  • Kun olet kertaalleen tehnyt homman, niin rengasrikkokaan ei ole enää mikään katastrofi. Toki mukana tulee aina olla kunnossa oleva vararengas, ristikkoavain ja tunkki. Nykyisten turvapalvelujen aikakaudella kannattaa ongelmatilanteissa ainakin harkita yhteydenottoa ammattilaisiin ja pyytää apua. Auton ohjekirjan välistä löytyy oikea puhelinnumero – eikö vain?


3. Turvallisuus

  • Kun auto on tunkin varassa, älä laita mitään ruumiinosaa auton alle. Ei päätä, ei käsiä, ei jalkoja.
    Kun auto on tunkin varassa, älä laita mitään ruumiinosaa auton alle. Ei päätä, ei käsiä, ei jalkoja. Jos sinulla on tarkoitus tehdä jotain muuta huoltotoimenpidettä auton alla, niin auto on ehdottomasti asetettava tukevien pukkien päälle.
  • Jos rengasrikko yllättää tiellä, kytke hätävilkut autoon, pue varoliivi päälle ja vie varoituskolmio tielle. Näin autat muita tiellä liikkujia havaitsemaan poikkeustilanteen ja kohteen tiellä, ja työskentelyolosuhteet ovat turvallisemmat.
  • Tarkista renkaiden pulttien kiristykset noin 100 kilometrin ajon jälkeen
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti.

 

Autokonkari Matti Sinervä juontaa Puskuri-ohjelmaa, toimii Autoliitossa sekä EcoTour 2011 -tapahtuman kilpailunjohtajana. Olotilassa Sinervä pohtii autoiluasioita tavallisen kuluttajan näkökulmasta.

Linkit:

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä AK (ei varmistettu)

Itse olen huomannut, että ristikkoavaimen sijaan kannattaa käyttää rengasavainta tarpeeksi pitkällä varrella. Näin mahdollisesti kiinnijuuttuneet mutterit saa helpommin auki. Ja renkaan irroittaminenkaan ei välttämättä aina käy niin helposti - joskus niihin joutuu esittelemään hiukan kenkää.

Lähettänyt käyttäjä body (ei varmistettu)

Vanne on monesti aika tiukasti kiinni, vaikka mutterit ovat jo pois. Lyönkö lankulla vai millä ja mihin?

Mikähän olisi sopiva momentti momenttiavaimella?

Kevytmetallivanteille on eri mutterit kuin teräsvanteille. Ei kannata sotkea.

Lähettänyt käyttäjä Konstit haltuun (ei varmistettu)

Autonrenkaan vaihtaminen - hyvä taito opetella ja hallita.
Kiistämätön tosiasia on kuitenkin että luvattoman monella menee sormi suuhun kun pitäisi rengas vaihtaa. Kyseessä on kuitenkin melko helppo toimenpide jonka hallitsemisella karistaa niskastaan uusavuttoman leiman.
Tiepalvelun vaivaaminen tuollaisella asialla tuntuu melkoisen huvittavalta ;-)

Lähettänyt käyttäjä TSI-mies renkaa... (ei varmistettu)

Kannattaa oikeasti miettiä vaihtaako renkaita vai ei. Omalla kohdalla selkä meni niin huonoon kuntoon että leikkaus on ollut lähellä kun varomattomasti nostelin renkaita.

Lähettänyt käyttäjä Vilpo (ei varmistettu)

Pystyy kolmellakin renkaalla ajamaan aika hyvin. Lähes normaalisti. Rengas tosin saattaa vaurioitua siitä. On myös renkaantäyttö -pulloja, joissa paikka-aine mukana. Toimii hyvin ainakin kesällä. Eikö joissain automalleissa ole varusteena (vararenkaan tilalla) pelkkä pullo?

Tottakai renkaanvaihtotaito on hyvä hallita. Auton omistajan perustaito. Jos vain kunto sallii kumartelun ja nostelun.

Lähettänyt käyttäjä Sepi (ei varmistettu)

Usein vanteet tosiaan istuvat pyörän navassa kuin tauti. Asiaa auttaa mm. pölykapseleiden käyttäminen ja pyörän navan puhdistus sekä voitelu mielellään jollain muulla aineella kuin paksulla tönkkörasvalla, joka sotkee, kerää likaa ja saattaa huonossa tapauksessa livahtaa levyjarrujen liukasteeksi. Kupari- ja alumiinitahnoja saa autotarvikeliikkeistä ja aivan parasta on suoja-aine, jossa on suuri osa tervaa.

Pahoin kiinnijumittuneen vanteen kanssa kannattaa ensiksi suihkuttaa jotain ruosteenirroitusainetta vanteen keskireiän ja pyörän navan väliin, annetaan muhia jonkin aikaa. Reipas monotus vanteen reunaan sitten saattaa irroittaa vanteen. Usein tuokaan konsti ei yksin riitä, koska autonvalmistajat ovat halunneet käyttää liian pieniä toleransseja vanteen sovituksessa. Silloin hyvä konsti on hakea autotarvikeliikkeestä iso kumivasara, jonka avulla lyödään vanteen (ei renkaan) reunaan ensiksi ulkopuolelta ja jos sekään ei auta, niin sitten sisäpuolelta nitkuttaen.

Renkaanvaihto on hyvä asia osata, happy landings!

Lähettänyt käyttäjä Sepi (ei varmistettu)

Messerschmitillä voi hyvin ajaa kolmella pyörällä. Rengas aivan varmasti vaurioituu korjauskelvottomaksi, jos sillä edes pienen matkan (n. 100 metriä) ajaa tyhjänä. Nuo paikkausainepullot saattavat auttaa lyhyeksi aikaa, jonka jälkeen rengas on sitten uusittava eikä sitä enää kannata korjata. Renkaan hinnan siis helposti säästää, kun jättää sen paikkausainepullon käyttämättä, vaihtaa vararenkaan alle ja korjauttaa pyörän asianmukaisesti.

Lähettänyt käyttäjä Sepi (ei varmistettu)

Tuo suositeltu kiristysmomentti vaihtelee automalleittain. Hyvä nyrkkisääntö on 120 Newtonmetriä, eli kansanomaisemmin 12 kiloa. Ei siis kannata kiristää liikaa, 12 kiloa vastaa noin täyden vesiämpärin painoa metrin varren päässä. Pienimmät momenttisuositukset, joita olen henkilöautoissa nähnyt, ovat olleet 75 Nm (Renault R5, R19, R21) ja suurimmat 155 Nm (Opel Movano). Pakettiautojen momentit ovat yleensä suurempia.

Vielä kannattaa varmistaa, että mutterit tai pultit ovat juuri oikeanlaiset ja että ne laitetaan oikeinpäin, ts. keskittävä kartio-osa sisäänpäin. Jos on aluvanteet, olisi niiden omien muttereiden/pulttien lisäksi myös mahdollisia soviterenkaita hyvä käyttää, jotta pyörä istuisi paikalleen paremmin eikä syntyisi epäkeskoisuudesta aiheutuvia tasapaino-ongelmia. Mahdolliset aluvanteiden lukkomutterit kannattaa kiinnittää hieman hellemmällä kädellä, ne menevät normaalia helpommin rikki. Jos vaihtaa aluvanteista teräksisiin, kannattaa varmistaa ettei soviterengas jää vahingossa paikoilleen pyörän napaan estäen teräsvanteen asettumisen paikoilleen.

Lähettänyt käyttäjä vipa (ei varmistettu)

Juu muuten hyvä tämä neuvvo mutta tuon tunkin käyttöä se puupalikka ainoastaan jos käyttää hallitunkkia ei auton omalle tunkille kannata tietenkään sitä laittaa kun tulee helmaan kiinni. Myös jonkin sortin kumin palanen käy hyvin hallitunkin ja auton väliin ja kannattaa ottaa selvää mistä nostaa ja missä nostaa joku nurmikko ei ehkä ole turvallisin paikka

Lähettänyt käyttäjä jukkia (ei varmistettu)

Jos rengas on jumittunut siilleen että ei lähde irti vaikka pultit on kiinni niin se on navastaa kiinni koska se on paskanen sieltä renkaan ja navan välistä siksi koska sitä ei ole putsattu ennen laitttoa ja kannattaa laittaa viellä kupari tahnaa niin se estää ruostumisen ja hiekan ja pölyn menoa sinne väliin.

Lähettänyt käyttäjä Jykä (ei varmistettu)

Kielitietoinen voisi huomauttaa, että eipä tahdo onnistua renkaanvaihto kotioloissa ilman rengaskonetta. Pyöränvaihto on taas eri asia. Saisivat F1-selostajatkin tarkistaa kielenkäyttöään "renkaanvaihdon" osalta.

Lähettänyt käyttäjä Lappi (ei varmistettu)

Valitettavasti nämä harvemmin käyttävät momenttivarsia ja kiristävät renkaat niin että rengasrikon yhteydessä ei saa rautaputkellakaan irti. Olen myös joutunut käymään rengasliikkeessä renkaan hajotessa matkalla, ja jo pari asentajaa veti minulle vanteen kiinni pulttipyssyllä vaihtamatta siihen momenttivartta. Sana ammattilainen ei oikein natsannut, etenkään kun kyse on aluvanteesta.

Tuo ristikkoavain on kyllä turha hakea kaupasta, hankala käyttää ja säilyttää eikä niillä muilla hylsyillä tee käytännössä mitään. Kannattaa hakea oikea hylsy ja noin ½m varsiavain siihen, autotavaratalosta. Halpakin kestää kunhan ei kiristä liikaa eikä vie säilytystilaa.