Hyppää pääsisältöön

Angry Birds vs. Marimekko, Google+ jo kanveesissa, ja mitä ihmettä - pienet syövätkin isot!

Kirjoittaja on strategisen suunnittelun ja internetin päällikkö Ylen

uutis- ja ajankohtaistoiminnassa.

David Carr kirjoittaa NY Timesissa, miten maineikas suuruuden ekonomia on kääntynyt yhdysvaltalaisissa nettiuutisissa vinksin vonksin.

Täyden palvelun suuret jättiportaalit kuten Yahoo ja AOL kokevat nyt sanomalehtien kohtalon, väittää Carr. Tarkasti rajatut pienemmät saitit vetävät, ja niiden innokkaat yleisöt saavat aikaan lisää menestyksen kierrettä.

Carr käyttää esimerkkeinä voitolla olevista mm. Politicoa, Amerikan Seitsemän päivää -lehteä TMZ:tä ja räyhäkästä urheilusaittia Deadspiniä.

Argumentti on ihan järkeenkäypä, etenkin kun muistaa (viimeistään tuon jutun luettuaan), että esim. TMZ, TechCrunch, Engadget ja Zagat (!) on kaikki myyty suurempiin käsiin. Mutta minkäänmoisia lukuja Carr ei pienet jyräävät -väitteensä tueksi esitä.

Maltanko olla huomauttamatta, että Carr kertoo myös jutussaan innovaatioita pohtivan porukan sopivan koon, koska asia ei kuulu tähän millään lailla?

Jaa, näemmä en malta.

Siihen kuulemma pätee ns. two-pizza rule. Eli joukon pitää olla ruokittavissa kahdella pizzalla.

No, jenkeissä on isot pizzat.

Miltä näyttävät suuren sanomalehden nettisivut kokonaan ilman mainoksia?

Ennen kuin alatte irviä, että eivät vaan ole saaneet yhtä ainutta kaupaksi, tsekatkaa upouusi Boston Globe.

Lehti ns. veti johtopäätökset, irrottautui mainoksilla elävästä boston.comista ja teki itsestään maksullisen, eli niin kuin nykyään sanotaan, meni paywallin taakse.

Temppu on ollut Yhdysvalloissa alan suurimpia puheenaiheita tällä viikolla.

Samaan aikaan kun suuria lehtiä muuttuu verkossa maksullisiksi, niistä irtoaa ilmaisia paikallisia spin-offeja, jotka täyttävät joukoittain kuolleiden paikallislehtien jättämää... niin, mitä? Kai siihen jokin aukko jäi?

Ai juu, Globen digitaalitilaukset maksavat neljä taalaa viikossa. Mutta syyskuun loppuun asti tilaus on ilmainen, joten sinne vaan kokeilemaan, jos kiinnostaa.

Tähän urheilutunnari. Kiitos.

Mitäs urheilutoimittajat sitten tekevät, kun urheilijat kertovat Twitterissä itseään koskevat uutiset taatusti ekana ja urheiluorganisaatiot ryhtyvät itse tuottamaan toimittajien suoraan yleisöille otteluraportteja, maalikoosteita ja sen sellaisia?

Alkavat kilpailla ennen juttujensa kohteina olleita joukkueita vastaan?

Koko lailla siten on käymässä, kirjoittaa urheilujournalismia tutkinut Jason Fry Poynterissa.

Fryn mukaan esimerkiksi korisliiga NBA:n hallitsevan mestarin Dallas Mavericksin kuuluisa ja äkkiväärä miljardööri-omistaja Mark Cuban on jo kierrellyt joukkueen pukukopissa matsien jälkeen listaamassa, ketkä näistä täällä hilluvista toimittajista ovat seuralle hyödyllisiä ja kenelle pannaan porttikielto.

Eikä tarvitse jenkkeihin asti mennä. Seurojen oma raportointi on tuskin uppo-outo ajatus kenellekään, joka on vilkuillut esimerkkisi eilen alkaneen lätkän SM-liigan joukkueiden sivuja netissä. Ne todella tekevät sen itse. Urheilutoimitusten pitää tehdä jotakin muuta, järkeilee Fry.

Mitä? Ottaako Google+ lukua jo ensimmäisessä erässä?

Siltä vähän näyttää. Ehkä. Ainakin julkisten postausten määrä on vähentynyt viimeksi kuluneen kuukauden aikana siellä jo reippaasti.

Teknosaarnaaja Robert Scoble huomauttaa tosin em. jutun kommenteissa, että Google ei oikeastaan tarvitse plussaansa paljon postauksia eikä edes käyttäjiä. Se tarvitsee ihmisiä hakutuloksiin suojellakseen hakubisnestään Facebookilta, järkeilee Scoble.

Nyt tulee perinteinen kevennys ja perinteinen infografiikka samassa paketissa.

Tiesittekö, että Angry Birdsissä on nyt ammuttu lintuja enemmän kuin maapallolla on lintuja? Ja että kehittäjäyhtiö Rovio olisi nyt miljardin taalan arvoinen? Miljardin taalan?

Jaa, katsotaanpa näitä suomalaisia pörssiyhtiöitä... miljardin taalan arvo tekisi Roviosta kaksi kertaa niin arvokkaan kuin Finnair. Marimekkoja menee siihen summaan kahdeksan.

Tuota noin, ehkä on parasta lopettaa ennen kuin joku alkaa kuvitella mielessään suomalaisten vientiponnistelujen nimissä Mari-paitoihin piirrettyjä Angry Birdsejä.

  • Etusivu uusiksi!

    Areenan etusivu uusiutui

    Areenan web-palvelun hieman viilattu etusivu otettiin käyttöön tänään. Suuria toiminnallisia uudistuksia uudessa versiossa ei ole, vaikka ulkoasua onkin hieman paranneltu. Web-palvelun uudistuksessa on keskitytty konepellin alla oleviin asioihin. Tärkein käyttäjälle näkyvä uudistus on Areenan mobiili- ja älytv-versioissa jo jonkin aikaa toiminut algoritminen suosittelu.

  • Saimme kekseliään toiveen – nyt Kalapuikkokeitto on Areenassa

    Toteutamme jatkuvasti toiveita, mutta tahdomme niitä lisää!

    Saimme Instagramissa toiveen julkaista Kalapuikkokeitto-komediasarja Areenaan. Tuo toive osoitti tekijältään hienoa kekseliäisyyttä ja herätti meissä runsasta hilpeyttä. Kalapuikkokeitto on nyt kokonaisuudessaan katsottavissa Areenassa.

  • Ajansiirto-ominaisuus Areenan tv-kanavalähetyksiin

    Kelaa tv-lähetystä taaksepäin

    Areenassa näkyviä tv-kanavien lähetyksiä voi nyt kelata taaksepäin. Ajansiirtomahdollisuuden pituus on neljä tuntia. Areenan web-palvelussa on nyt mahdollista kelata tv-kanavien lähetyksiä taaksepäin neljän tunnin ajan.

  • Toivedraamoja vallasta ja politiikasta Areenassa

    Toivotut: Vallan kulisseissa -paketti Areenassa

    Itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlavuoden innoittamina valikoimme yleisön toiveista Suomen poliittiseen historiaan liittyviä ohjelmia. Valikoimasta tuli kattava ja mielenkiintoisesti valtaa ja sen pitäjiä kuvaava kokoelma draamaa 1990–2010-luvuilta. Satavuotiaan Suomen poliittisista käänteistä syntyi Toivotut: Vallan kulisseissa -paketti.