Hyppää pääsisältöön

Angry Birds vs. Marimekko, Google+ jo kanveesissa, ja mitä ihmettä - pienet syövätkin isot!

Kirjoittaja on strategisen suunnittelun ja internetin päällikkö Ylen

uutis- ja ajankohtaistoiminnassa.

David Carr kirjoittaa NY Timesissa, miten maineikas suuruuden ekonomia on kääntynyt yhdysvaltalaisissa nettiuutisissa vinksin vonksin.

Täyden palvelun suuret jättiportaalit kuten Yahoo ja AOL kokevat nyt sanomalehtien kohtalon, väittää Carr. Tarkasti rajatut pienemmät saitit vetävät, ja niiden innokkaat yleisöt saavat aikaan lisää menestyksen kierrettä.

Carr käyttää esimerkkeinä voitolla olevista mm. Politicoa, Amerikan Seitsemän päivää -lehteä TMZ:tä ja räyhäkästä urheilusaittia Deadspiniä.

Argumentti on ihan järkeenkäypä, etenkin kun muistaa (viimeistään tuon jutun luettuaan), että esim. TMZ, TechCrunch, Engadget ja Zagat (!) on kaikki myyty suurempiin käsiin. Mutta minkäänmoisia lukuja Carr ei pienet jyräävät -väitteensä tueksi esitä.

Maltanko olla huomauttamatta, että Carr kertoo myös jutussaan innovaatioita pohtivan porukan sopivan koon, koska asia ei kuulu tähän millään lailla?

Jaa, näemmä en malta.

Siihen kuulemma pätee ns. two-pizza rule. Eli joukon pitää olla ruokittavissa kahdella pizzalla.

No, jenkeissä on isot pizzat.

Miltä näyttävät suuren sanomalehden nettisivut kokonaan ilman mainoksia?

Ennen kuin alatte irviä, että eivät vaan ole saaneet yhtä ainutta kaupaksi, tsekatkaa upouusi Boston Globe.

Lehti ns. veti johtopäätökset, irrottautui mainoksilla elävästä boston.comista ja teki itsestään maksullisen, eli niin kuin nykyään sanotaan, meni paywallin taakse.

Temppu on ollut Yhdysvalloissa alan suurimpia puheenaiheita tällä viikolla.

Samaan aikaan kun suuria lehtiä muuttuu verkossa maksullisiksi, niistä irtoaa ilmaisia paikallisia spin-offeja, jotka täyttävät joukoittain kuolleiden paikallislehtien jättämää... niin, mitä? Kai siihen jokin aukko jäi?

Ai juu, Globen digitaalitilaukset maksavat neljä taalaa viikossa. Mutta syyskuun loppuun asti tilaus on ilmainen, joten sinne vaan kokeilemaan, jos kiinnostaa.

Tähän urheilutunnari. Kiitos.

Mitäs urheilutoimittajat sitten tekevät, kun urheilijat kertovat Twitterissä itseään koskevat uutiset taatusti ekana ja urheiluorganisaatiot ryhtyvät itse tuottamaan toimittajien suoraan yleisöille otteluraportteja, maalikoosteita ja sen sellaisia?

Alkavat kilpailla ennen juttujensa kohteina olleita joukkueita vastaan?

Koko lailla siten on käymässä, kirjoittaa urheilujournalismia tutkinut Jason Fry Poynterissa.

Fryn mukaan esimerkiksi korisliiga NBA:n hallitsevan mestarin Dallas Mavericksin kuuluisa ja äkkiväärä miljardööri-omistaja Mark Cuban on jo kierrellyt joukkueen pukukopissa matsien jälkeen listaamassa, ketkä näistä täällä hilluvista toimittajista ovat seuralle hyödyllisiä ja kenelle pannaan porttikielto.

Eikä tarvitse jenkkeihin asti mennä. Seurojen oma raportointi on tuskin uppo-outo ajatus kenellekään, joka on vilkuillut esimerkkisi eilen alkaneen lätkän SM-liigan joukkueiden sivuja netissä. Ne todella tekevät sen itse. Urheilutoimitusten pitää tehdä jotakin muuta, järkeilee Fry.

Mitä? Ottaako Google+ lukua jo ensimmäisessä erässä?

Siltä vähän näyttää. Ehkä. Ainakin julkisten postausten määrä on vähentynyt viimeksi kuluneen kuukauden aikana siellä jo reippaasti.

Teknosaarnaaja Robert Scoble huomauttaa tosin em. jutun kommenteissa, että Google ei oikeastaan tarvitse plussaansa paljon postauksia eikä edes käyttäjiä. Se tarvitsee ihmisiä hakutuloksiin suojellakseen hakubisnestään Facebookilta, järkeilee Scoble.

Nyt tulee perinteinen kevennys ja perinteinen infografiikka samassa paketissa.

Tiesittekö, että Angry Birdsissä on nyt ammuttu lintuja enemmän kuin maapallolla on lintuja? Ja että kehittäjäyhtiö Rovio olisi nyt miljardin taalan arvoinen? Miljardin taalan?

Jaa, katsotaanpa näitä suomalaisia pörssiyhtiöitä... miljardin taalan arvo tekisi Roviosta kaksi kertaa niin arvokkaan kuin Finnair. Marimekkoja menee siihen summaan kahdeksan.

Tuota noin, ehkä on parasta lopettaa ennen kuin joku alkaa kuvitella mielessään suomalaisten vientiponnistelujen nimissä Mari-paitoihin piirrettyjä Angry Birdsejä.

  • Yle Areenan klippejä voi nyt upottaa verkkosivuille

    Upota Areena-sisältöä omille sivuillesi

    Areenan klippejä voi nyt upottaa

    Areenan klippisisältöä voi nyt upottaa mille tahansa verkkosivulle, esimerkiksi omaan blogiin. Tällä hetkellä upotusominaisuus koskee Areenassa julkaistuja lyhyitä klippejä. Klippeinä julkaistaan esimerkiksi uutisjuttuja ja kohtauksia ohjelmista. Klipin upottaminen omalle sivulle onnistuu kopioimalla klipin upotuskoodi.

  • Näyttelijä Petteri Jamalainen seisoo Kotikadun bensiksen edessä kädessään spray-maalipurkki ja takanaan seinäkirjoitus

    Harmittaako katsoa Kotikatua ihan yksin? Katsotaan ja kommentoidaan yhdessä!

    23.5. live-twiitataan yhdessä #kotikatulive

    Striimipalveluista, kuten Areenasta, ohjelmia katsotaan tutkimusten mukaan yksin. Tv-ohjelmien katsominen on kuitenkin paljon kivempaa, jos voi kommentoida, hehkuttaa tai buuata yhdessä muiden katsojien kanssa. Katsotaan siis Kotikatua yhdessä Areenasta ja kokoonnutaan Twitterin ja #Kotikatulive-tunnisteen ääreen tiistaina 23.5. kello 19.