Rauhoita mielesi yöksi - käsittele huolet päivällä

Rauhoita mieli huolihetkellä. Kuva: Huolinuket, irum/stock.xchng

"Heräilen yöllä ja jään miettimään työasioita. Tuntuu, että en ole levännyt yön aikana ollenkaan."

"Aamuyöllä herään usein, ja uni ei tulekaan enää silmään."

"Stressaan nukkumaanmenoa, koska tiedän että ajatukset alkavat laukata liian villisti."

Nukahtamista tai nukkumista voi häiritä moni asia. Arkiset huolet ovat yksi niistä. Jos nukahtamishetkellä, väsyneenä, murehtii asioitaan, ne saavat usein valtavat mittasuhteet. Ja silti niiden ratkaiseminen tai ratkeaminen ei ole todennäköistä.

Jos huolinuket tyynyn alla eivät auta ja nukkuminen yön ja murheiden yli on tuskaista, kokeile mielen rauhoittamista huolihetkellä.

Unen kannalta on tärkeää antaa huolille aikaa päivällä eikä vasta myöhään illalla tai nukkumaan mennessä ja sängyssä
- Huolien ja ongelmien käsittely on tärkeää ja hyödyllistä. Unen kannalta on tärkeää antaa huolille aikaa päivällä eikä vasta myöhään illalla tai nukkumaan mennessä ja sängyssä, sanoo psykologi Heli Järnefelt Työterveyslaitoksesta.

Heli Järnefelt neuvoo järjestämään aikaa huolihetkelle. Vaikka huolihetki saattaa kuulostaa työläältä, joillakin jo pelkkä murheiden listaaminen paperille auttaa.

 

Rauhoita mieli yöksi


1. Varaa ongelmien käsittelylle päivällä tai varhain illalla rauhallinen aika ja paikka. Aikaa tarvitaan 15 - 60 minuuttia, alussa enemmän, myöhemmin vähemmän.

2. Kirjaa kaikki mieleen tulevat ongelmat.

3. Kun kaikki huolet on kirjattu, mieti ja kirjoita jokaisen huolen osalta vastaukset muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

Miksi tämä huoli on minulle tärkeä?
Mitä merkitsee, jos huoli toteutuu?
Voiko tälle asialle tehdä jotain?
Mitä ongelman ratkaiseminen vaatii?
Voiko ongelman ratkaisemisen jakaa osiin?
Mikä on asioiden tärkeysjärjestys?
Miten kestän sen, jos asialle ei voi tehdä mitään?
Milloin asialle voi tehdä jotain?
Ovatko vaatimukset tai toiveet ehdottomia?
Voiko asiaa tarkastella jostain toisesta näkökulmasta?

4. Jos huolet palaavat mieleesi, kun olet menossa nukkumaan tai heräät yöllä, niin muistuta itseäsi siitä, että olet jo käsitellyt ne huolihetken aikana.

5. Jos uusia huolia tai käsittelyä vaativia ajatuksia tulee illalla tai yöllä mieleesi, niin kirjoita ne paperille ja käsittele ne seuraavan päivän huolihetken aikana. 


Linkit:

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Jukka (ei varmistettu)

Minulla on ollut aika kovia aikoja elämässäni. Useampaan otteeseen.
Minulla ei ole koskaan ollut kuitenkaan nukkumisvaikeuksia koska minulla on aina ollut käytössä ainutlaatuinen ja jokailtainen "huolihetki", iltarukous. Tähän asti on toiminut aina. Suosittelen.