Hyppää pääsisältöön

Miten palvella uutta sukupolvea?

Samu Reijonen. Kuva: YleSamu Reijonen on Uuden päivän tuottaja.

Uuden päivän toinen kausi lähenee tv:ssä loppuaan. Sarja jää kesäksi tauolle 3.5. jälkeen.

Viime viikolla saimme tietää, että sarja jatkuu vielä ainakin kaksi täyttä kautta. Sarjan jatkoon vaikutti suuresti yleisötutkimus, joka tehtiin ennen joulua. Tutkimuksessa oli mukana kolme ryhmää: 20–35-vuotiaiden miesten ja naisten ryhmät sekä 13–17-vuotiaiden tyttöjen ryhmä. Erityisen kiinnostavaa meille tekijöille oli saada tietoa 13–17-vuotiaista tytöistä. Tämä ryhmä oli vielä rekrytty sarjan Facebook-sivun kautta, joten tutkittavana olivat sarjan intohimoisimmat fanit.

Uuden päivän fanitytöt olivat hyvin samankaltaisia: yhteistä heille oli perinteiden kunnioitus ja kunnollisuus. Monet asuivat kaupungissa ja haaveilivat muutosta maalle. Myös luovuus korostui tyttöporukassa vaihdellen kirjan kirjoittamisesta soittoharrastukseen. Myös sosiaalisen mediaa ja internetin käyttö oli heille luontevaa.

Nämä tytöt tuntevat huonosti Ylen tarjonnan. Oikein positiivisena he kokivat sen, että kerrankin Yle on tehnyt jotain juuri heille. Ei lapsille tai aikuisille, vaan juuri heille. Tärkeä osa tätä kokemusta on Uuden päivän vahva nettiläsnäolo. Näille faneille sarja ei tule vain kolmena päivänä tv:stä, vaan Uusi päivä on läsnä joka päivä verkossa jaksojen lisäksi muulla sisällöllään. Faneja palvellaan UP-tarinoilla, UP+:lla, kilpailuilla, läsnäololla, musiikkivideoilla, livekeikoilla sekä muilla vaihtuvilla tavoilla. Faneille tämä kaikki on itsestään selvää palvelua ja siis hyvin keskeinen osa sarjaa.

Uudella päivällä Yle on tavoittanut joukon nuoria, joita ei muuten tavoitettaisi. Miten saisimme heidät pysymään Ylen kanavilla jatkossakin? Uusi päivä on kovalla työllä ja läsnäolollaan netissä voittanut heidät puolelleen, mutta miten heidät saataisiin löytämään myös muut ohjelmat?

Uudelle sukupolvelle koko maailman tv-ohjelmat ovat tarjolla muutamalla klikkauksella. He ovat kuitenkin myös porukka, joka arvostaa kotimaisuutta ja sitä, että heitä palvellaan. Uusi päivä on nostanut heidän odotuksensa korkealle palvelun suhteen. Jatkossa tämä täytyy ottaa huomioon, kun sisältöjä näille katsojille suunnitellaan.

Läsnäolo verkossa on palvelu, jota tämä sukupolvi tulee odottamaan. Jos ohjelmasta ei puhuta verkossa mitään tai se ei näy aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, tälle ikäryhmälle sitä ei ole olemassa. Hyvällä verkkopalvelulla voimme taas päästä hyvin pitkälle. Verkkoon on siis pakko panostaa, kun haluamme ymmärtää uutta sukupolvea tv:n katsojina – olipa sitten kyse draamasta tai muista genreistä.

Meillä UP:ssa on nettiläsnäolosta nyt muutaman vuoden kokemus, jossa on paljon myös kantapään kautta opittua. Kerromme näistä kokemuksista mielellämme lisää. Tervetuloa sparraamaan kanssamme siitä, miten tehdään draamaa tulevaisuuden yleisölle!

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Sekä Ylen työntekijänä että katsojana olen kiinnostunut tietämään, kuinka suuri on se nuorten joukko, joka sarjalla on tavoitettu? Koska kyseessä toden totta on se ryhmä, joka Ylelle on perinteisesti ollut haasteellisin tavoitettava, sarjan ja sen oheistuotantojen toimintatavoista on varmasti syytä ottaa oppia koko talossa. Edellisessä puheenvuorossa vain tämä ryhmän koko on valitettavan ylimalkainen.

Lähettänyt käyttäjä

Hienosti on Uuden päivän taso parantunut nyt toisella kaudella. Nykyään tulee katsottua kaikki jaksot. Jos taso ja näyttelijät tulevat tulevaisuudessakin pysymään ainakin suhteellisen samoina, olen valmis seuraamaan tulevaisuudessakin Uutta päivää.

Lähettänyt käyttäjä

Uuden päivän ensilähetyksen kohdalla noin 25-30% katsojista on alle 25-vuotiaita kun lukumäärällisesti mitataan. Areenasta ei valitettavasti ole ikäjakaumaa saatavissa, mutta mututuntumalla voisin epäillä, että siellä painopiste on nuorissa.

Lähettänyt käyttäjä

Sarja elää ja kehittyy jatkuvasti. Hienoa, että olet löytänyt sen! Tason säilyttäminen ja vielä ylöspäin nostaminen on meille tärkeää ja siihen tulemme panostamaan jatkossakin. Kolmas kausi pitää sisällään vaikka, mitä yllätyksiä...

Lähettänyt käyttäjä

Katsojia on ensilähetyksellä ollut keskimäärin 350 000–400 000.
Kun ensilähetys, uusinnat ja verkkokatselu lasketaan yhteen sarjaa seuraa keskimäärin noin 700 000 suomalaista.

Lähettänyt käyttäjä

Katsojia on nähtävästi saatu uitettua rysään, mutta miksei Yle tekisi hyvää ohjelmaa nuorille?

Onko Ylestä tullut mainoskanavien periaatteella toimiva laitos? Jos katsojia riittää, ei mitään väliä ohjelmien laatutasolla.

Lähettänyt käyttäjä

Moi! Tässä ohjeita avustajaksi haluaville!
http://www.youtube.com/watch?v=RDY3-3V9CNQ

Terkuin: Johanna/UP:n nettitiimi

  • Evästekäytännöt

    Näin Yle käyttää evästeitä ja hyödyntää tietoja.

    Näin Yle käyttää evästeitä, sosiaalisia laajennuksia ja analytiikkaa sekä hyödyntää tietoja.

  • Yle vastaa: Uusintoja myös toivotaan paljon

    Ylen julkaisupäällikkö kertoo television uusinnoista.

    Ylen television ja Areenan julkaisupäällikkö Petri Jauhiainen vastaa mielipidekirjoitukseen, jossa moititaan suomalaista televisiotarjontaa uusinnoista.

  • Ylen lausunnot 5G-taajuuksista

    Yle vastasi 11.7. radiotaajuuksien osalta lausuntopyyntöihin

    Yle vastasi 11.7.2016 radiotaajuuksien osalta kahteen EU:n 5G-lausuntopyyntöön (EU-komission laajempi 5G-lausuntopyyntö ja EU:n taajuuspolitiikkatyöryhmän RSPG:n lausuntopyyntö 5G-taajuuksista). Yle pitää tärkeänä että nykyään vain tv-käytössä olevaa 470-694 MHz taajuusaluetta voidaan jatkossa käyttää joustavasti sekä tv-verkoissa että 4G LTE Broadcasting verkoissa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • 5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

    Lasten ohjelmointisovelluksilla ei ole yläikärajaa.

    Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella pelillisillä ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.

  • Viisi klassisinta mokaa saunassa - katso kuvat!

    Viisi klassisinta mokaa saunassa - katso kuvat!

    Saunakulttuuri elää jälleen kukoistuskauttaan. Uusia julkisia saunoja perustetaan ja sauna on taas trendikäs asia. KulttuuriCocktail teki kuvasarjan hyvistä saunatavoista pilke silmäkulmassa. Jos haluat herättää pahennusta saunassa - tee näin!