Hyppää pääsisältöön

Miten palvella uutta sukupolvea?

Samu Reijonen. Kuva: YleSamu Reijonen on Uuden päivän tuottaja.

Uuden päivän toinen kausi lähenee tv:ssä loppuaan. Sarja jää kesäksi tauolle 3.5. jälkeen.

Viime viikolla saimme tietää, että sarja jatkuu vielä ainakin kaksi täyttä kautta. Sarjan jatkoon vaikutti suuresti yleisötutkimus, joka tehtiin ennen joulua. Tutkimuksessa oli mukana kolme ryhmää: 20–35-vuotiaiden miesten ja naisten ryhmät sekä 13–17-vuotiaiden tyttöjen ryhmä. Erityisen kiinnostavaa meille tekijöille oli saada tietoa 13–17-vuotiaista tytöistä. Tämä ryhmä oli vielä rekrytty sarjan Facebook-sivun kautta, joten tutkittavana olivat sarjan intohimoisimmat fanit.

Uuden päivän fanitytöt olivat hyvin samankaltaisia: yhteistä heille oli perinteiden kunnioitus ja kunnollisuus. Monet asuivat kaupungissa ja haaveilivat muutosta maalle. Myös luovuus korostui tyttöporukassa vaihdellen kirjan kirjoittamisesta soittoharrastukseen. Myös sosiaalisen mediaa ja internetin käyttö oli heille luontevaa.

Nämä tytöt tuntevat huonosti Ylen tarjonnan. Oikein positiivisena he kokivat sen, että kerrankin Yle on tehnyt jotain juuri heille. Ei lapsille tai aikuisille, vaan juuri heille. Tärkeä osa tätä kokemusta on Uuden päivän vahva nettiläsnäolo. Näille faneille sarja ei tule vain kolmena päivänä tv:stä, vaan Uusi päivä on läsnä joka päivä verkossa jaksojen lisäksi muulla sisällöllään. Faneja palvellaan UP-tarinoilla, UP+:lla, kilpailuilla, läsnäololla, musiikkivideoilla, livekeikoilla sekä muilla vaihtuvilla tavoilla. Faneille tämä kaikki on itsestään selvää palvelua ja siis hyvin keskeinen osa sarjaa.

Uudella päivällä Yle on tavoittanut joukon nuoria, joita ei muuten tavoitettaisi. Miten saisimme heidät pysymään Ylen kanavilla jatkossakin? Uusi päivä on kovalla työllä ja läsnäolollaan netissä voittanut heidät puolelleen, mutta miten heidät saataisiin löytämään myös muut ohjelmat?

Uudelle sukupolvelle koko maailman tv-ohjelmat ovat tarjolla muutamalla klikkauksella. He ovat kuitenkin myös porukka, joka arvostaa kotimaisuutta ja sitä, että heitä palvellaan. Uusi päivä on nostanut heidän odotuksensa korkealle palvelun suhteen. Jatkossa tämä täytyy ottaa huomioon, kun sisältöjä näille katsojille suunnitellaan.

Läsnäolo verkossa on palvelu, jota tämä sukupolvi tulee odottamaan. Jos ohjelmasta ei puhuta verkossa mitään tai se ei näy aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, tälle ikäryhmälle sitä ei ole olemassa. Hyvällä verkkopalvelulla voimme taas päästä hyvin pitkälle. Verkkoon on siis pakko panostaa, kun haluamme ymmärtää uutta sukupolvea tv:n katsojina – olipa sitten kyse draamasta tai muista genreistä.

Meillä UP:ssa on nettiläsnäolosta nyt muutaman vuoden kokemus, jossa on paljon myös kantapään kautta opittua. Kerromme näistä kokemuksista mielellämme lisää. Tervetuloa sparraamaan kanssamme siitä, miten tehdään draamaa tulevaisuuden yleisölle!

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Sekä Ylen työntekijänä että katsojana olen kiinnostunut tietämään, kuinka suuri on se nuorten joukko, joka sarjalla on tavoitettu? Koska kyseessä toden totta on se ryhmä, joka Ylelle on perinteisesti ollut haasteellisin tavoitettava, sarjan ja sen oheistuotantojen toimintatavoista on varmasti syytä ottaa oppia koko talossa. Edellisessä puheenvuorossa vain tämä ryhmän koko on valitettavan ylimalkainen.

Lähettänyt käyttäjä

Hienosti on Uuden päivän taso parantunut nyt toisella kaudella. Nykyään tulee katsottua kaikki jaksot. Jos taso ja näyttelijät tulevat tulevaisuudessakin pysymään ainakin suhteellisen samoina, olen valmis seuraamaan tulevaisuudessakin Uutta päivää.

Lähettänyt käyttäjä

Uuden päivän ensilähetyksen kohdalla noin 25-30% katsojista on alle 25-vuotiaita kun lukumäärällisesti mitataan. Areenasta ei valitettavasti ole ikäjakaumaa saatavissa, mutta mututuntumalla voisin epäillä, että siellä painopiste on nuorissa.

Lähettänyt käyttäjä

Sarja elää ja kehittyy jatkuvasti. Hienoa, että olet löytänyt sen! Tason säilyttäminen ja vielä ylöspäin nostaminen on meille tärkeää ja siihen tulemme panostamaan jatkossakin. Kolmas kausi pitää sisällään vaikka, mitä yllätyksiä...

Lähettänyt käyttäjä

Katsojia on ensilähetyksellä ollut keskimäärin 350 000–400 000.
Kun ensilähetys, uusinnat ja verkkokatselu lasketaan yhteen sarjaa seuraa keskimäärin noin 700 000 suomalaista.

Lähettänyt käyttäjä

Katsojia on nähtävästi saatu uitettua rysään, mutta miksei Yle tekisi hyvää ohjelmaa nuorille?

Onko Ylestä tullut mainoskanavien periaatteella toimiva laitos? Jos katsojia riittää, ei mitään väliä ohjelmien laatutasolla.

Lähettänyt käyttäjä

Moi! Tässä ohjeita avustajaksi haluaville!
http://www.youtube.com/watch?v=RDY3-3V9CNQ

Terkuin: Johanna/UP:n nettitiimi

  • Uudistettu Yle Vega aloittaa 1.9.

    Yle Vegan uudistus yhteistyössä kuuuntelijoiden kanssa.

    Uusi Yle Vega on syntynyt pitkällisen kehitystyön tuloksena. Johtotähtenä on ollut vahvistaa kanavan otetta uutis-, ajankohtais- ja yhteiskunnallisten sisältöjen välittäjänä.

  • Suomi siirtyy kokonaan HD-aikaan 31.3.2020

    Nykymuotoiset SD-lähetykset loppuvat 31.3.2020.

    Suomen antennilähetysverkon tv-toimijat ovat sopineet vapaasti jaeltavien antenniverkon kanavien yhtäaikaisesta siirtymisestä teräväpiirron mahdollistavaan DVB-T2-lähetystekniikkaan. Nykymuotoiset SD-lähetykset loppuvat 31.3.2020.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Helsingin juhlaviikot: Classical Trancelations in Concert 26.8.2016

    Helsingin Juhlaviikkojen Classical Trancelations -konsertti Musiikkitalossa yhdistää ainutkertaisella tavalla perinteisen konsertin ja rave-tapahtumien teknisen tuotannon valoista äänentoistoon. Kantaesityksinä kuullaan Lowlandin ja Pessi Levannon orkesterisovituksia tanssimusiikkiklassikoista. Ensiesityksiään saavat myös mm. versiot Daruden Sandstormista, Faithlessin Insomniasta sekä Eric Prydzin Opuksesta. Helsingin kaupunginorkesteria johtaa Klaus Mäkelä. Mukana myös DJ Orkidea sekä kamarikuoro Ahjo Ensemble. Palaa konserttiin / Watch on demand

  • Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

    TV-kuvan asetusten optimointi voi maksaa sata euroa.

    TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna. Kuningaskuluttajan lukija lähetti viestin: "Olin ostamassa televisiota. Katselin esillä olevia eri merkkisiä televisioita ja huomasin, että yhdessä oli erittäin hyvä kuva.

  • Luuletko tuntevasi vanhat sadut?

    Testaa, tunnetko vanhojen satujen historiaa.

    Muistatko lapsuuden sadut? Testaa kuinka hyvin tunnet Lumikin, Ruususen, Tuhkimon, Punahilkan, Saapasjalkakissan, Hannun ja Kertun sekä Kaunottaren ja Hirviön satumaailmat.

  • Hirvikärpänen, syksyn riesa

    Ensin ropisee, sitten kutisee. Hirvikärpänen löysi sinut.

    Hirvikärpänen on 5-7 mm mittainen tummanruskea täikärpänen. Pääisäntäeläin on hirvi, mutta Suomessa lajia on tavattu myös metsäkauriissa, porossa ja metsäpeurassa. Molemmat sukupuolet imevät isäntäeläimen verta ravinnokseen. Marjastajia ja sienestäjiä hirvikärpänen kiusaa elokuun alkupuolelta lokakuun alkuun. Laji ei ole vaarallinen, mutta imujälki voi olla kiusallisen kutiava. Herkimmät saavat jopa allergisia oireita.