Tankotanssi - rankkaa treeniä

Tankotanssija Heidi Mäki-Onton harjoitukset alkavat kuusiokoloavaimen kanssa. Tankotanssissa tangon voi myös pistää pyörimään. Tangon lukitus avataan poistamalla ruuveja tangon juuresta. Turkulaistanssija otti maaliskuun alussa elämänsä ensimmäisissä SM-kisoista pronssimitalin.

Tankotanssi kehittää miltei jokaista lihasta, mutta erityisesti tanssi vaikuttaa keskivartalon hallintaan ja ylävartalon lihaksiin, sillä tangossa pitää nostaa oma paino korkeuksiin.

- Varsinkin alussa tuli mustelmia ja hiertymiä sekä palovamoja. Iho tottuu tankoon nopeasti, Mäki-Ontto muistelee.

Tankotanssi on erityisesti naisten laji, mutta miestanssijoitakin löytyy. Tanssin juuret ovat hämyisiltä klubeilta, mutta kilpatankotanssi ymmärretään jo puhtaaksi tanssiurheiluksi.

- Kaikki työkaverit oli, että vau. He tietävät, että kyse on vaativasta lajista.

Bodarin voimat ja tanssijan notkeus

Tankotanssissa on oma sanastonsa. Termilistalta löytyy muun muassa teräsmiestä ja perhosta. Lajin tekee mielenkiintoiseksi se, että voi yhdistää akrobatian ja tanssin.

- Se tässä on haastavaa, että kun vaikka voimat on pelissä ja pitää punnertaa hampaat irvessä, niin silti pitää eläytyä ja samalla esittää yleisölle.

Heidi Mäki-Ontolla on tankotanssia takana vasta reilut kaksi ja puoli vuotta. Menestystä on tullut nopeasti, mutta taustalla on pitkä tanssi- ja jumppaharrastus. Laji on sen verran vaativa, että aivan pienille tytöille ja pojille Mäki-Ontto ei lajia suosittele.

- Ehkä joku 15 vuotta olisi sopiva aloitusikä, Mäki-Ontto pohtii.

 

Linkit:

Julkaistu . Päivitetty

Kommentit