Hyppää pääsisältöön

Lyhytelokuvan perusteet - Markun lyhärikoulu

Markun lyhärikoulun oppaana toimii Markku Sipi. Kuva: Jyrki Valkama / Yle.

Lyhytelokuvan teko on helppoa ja hauskaa - ainakin kun perusteet ovat hallussa. Markun lyhärikoulu tarjoaa ne alle tunnin mittaisena opetuspakettina!

 > Siirry Markun lyhärikouluun

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • 5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

    Lasten ohjelmointisovelluksilla ei ole yläikärajaa.

    Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella pelillisillä ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.

  • Viisi klassisinta mokaa saunassa - katso kuvat!

    Viisi klassisinta mokaa saunassa - katso kuvat!

    Saunakulttuuri elää jälleen kukoistuskauttaan. Uusia julkisia saunoja perustetaan ja sauna on taas trendikäs asia. KulttuuriCocktail teki kuvasarjan hyvistä saunatavoista pilke silmäkulmassa. Jos haluat herättää pahennusta saunassa - tee näin!

Media ja teknologia

Media ja teknologia -osio antaa eväitä nykyajan tietotulvassa navigoimiseen. Tuemme mm. medialukutaitoa, lähdekriittisyyttä, teknologiaymmärrystä, monilukutaitoa ja vuorovaikutustaitoja.

  • Finnit piiloon eikä ketään saa loukata - 6 kysymystä Instagram-suosikeille

    500 miljoona käyttäjää Instagramissa. Tapasimme 2 heistä.

    Tiedätko kuka on Teamarika? Tai Joonapuhakka? Ehkä et, mutta kymmenettuhannet tubettajat ja Instagram-seuraajat tuntevat heidät. Teamarika ja Joona kertovat millainen rooli Instagramilla on heidän elämässään ja millaista linjaa he kuvien jakamisessa noudattavat. 18-vuotiaan Joona Puhakan (@joonapuhakka) Instagram-tilillä on tällä hetkellä yli 44 000 seuraajaa.

  • Mistä tunnistaa some-mainoksen? Satu Apukka kertoo

    Some-mainonnallakin on eettinen koodisto.

    Suositut sometähdet kiinnostavat myös mainostajia. Sosiaalisen median kanavilla tavoitetaan nuoria kuluttajia, jotka eivät juuri lue lehtiä tai katso televisiota. Merkkituoteyritykset mainostavatkin mielellään tuotteitaan nuorten tekijöiden kanavilla. United Screens on yritys, joka kerää verkostoonsa tunnettuja some-kasvoja ja saattaa nämä yhteen mainostajien kanssa.

  • Reilun pelin journalismia

    Eettisesti vahva journalismi kestää kovankin myllytyksen.

    Riitta Pihlajamäki on Yleisradion journalististen standardien ja etiikan päällikkö. Uudessa kirjoitussarjassa hän kertoo, millaisia eettisiä kysymyksiä hänen eteensä Yleisradiossa tulee. Aloitin Yleisradion ensimmäisenä journalistista standardeista ja etiikasta vastaavana päällikkönä syksyllä 2014.

  • 5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

    Lasten ohjelmointisovelluksilla ei ole yläikärajaa.

    Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella pelillisillä ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.

  • 5 vinkkiä tehokkaampiin Google-hakuihin

    Vie hakutaitosi verkossa uudelle tasolle

    Google on ottanut selkeän ykkösaseman universaalina hakukoneena, mutta sekin on lopulta vain työkalu. Työkalua voi käyttää monella tapaa, ja mitä paremmin välineen tuntee sitä parempia hakutuloksia saa. Tässä viisi vinkkiä parempiin Google-hakuihin.

  • 5 kotimaista opetuspeliä tablettiin

    Mobiilipeleillä oppii vaikka matematiikkaa tai äidinkieltä.

    Lapset ovat uskomattomia oppimaan uusia asioita, mutta aina ei vain huvita. Erilaisten taitojen opetteluun voi hakea vaihtelua mobiilipeleistä. Tarjontaa löytyy, oli kyse sitten sävelistä, väreistä, kirjaimista tai numeroista.

  • Rosan koodi - tulossa syksyllä!

    Rosan koodi -peli innostaa ohjelmoinnin pariin.

    Syksyllä alkava Rosan koodi -peli innostaa ohjelmoinnin pariin. Ylen tuottamassa Rosan koodi -pelissä seurataan jännittävää tarinaa ja voi innostua ohjelmoinnista viihteellisellä tavalla. Rosan koodi -peliin törmää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, YouTubessa, Minecraftissä ja myös ei-digitaalisissa ympäristöissä kuten kirjastossa tai museoissa. Peliä pelataan ratkaisemalla niin virtuaali- kuin oikeastakin maailmasta löytyviä kooditehtäviä. Tehtävän ratkaistuaan pelaaja pääsee Rosan tarinassa eteenpäin. Ole valmis 1. lokakuuta, kun peli alkaa!

  • Mediataitoja yläkouluun ja lukioon

    Mediataitoja yläkoululaisille.

    Päämääränä on kehittää 7-9-luokkalaisten oppilaiden mediatajua, innostaa viestien arviointiin ja rohkaista omaan vaikuttamiseen median keinoin.