Hyppää pääsisältöön

Maailma ei pelastu, vaikka kaikesta tehtäisiin peli


Gamification eli pelillistäminen tuntuu tiivistyvän ajatukseen, jonka mukaan mälsistä asioista tulee mukavia, jos niiden tekemisestä saa pisteitä ja papukaijamerkkejä. Sen puolestapuhujat uskovat, että pelillistämällä opetuskuntoilu tai vaikkapa kaupoissa käyminen ihmisten toimintaa voidaan ohjailla haluttuun suuntaan ja kaikilla on kivaa.

Sen ymmärtää hölmöksi ajatukseksi jokainen, joka on joskus pelannut huonoa peliä. Se ei nimittäin ole hauskaa ajanvietettä, vaikka koko ajan tulisikin tehtyä uusia piste-ennätyksiä.

Ian Bogost, pelaamista ja asioiden fenomenologiaa tutkinut filosofi, muotoilee asian kauniisti: pelillistäminen on paskapuhetta. Hän tarkoittaa, että monen konsultin suussa pelinkaltaistus toimii kuten South Parkin kalsaritontut: 1) muunna olemassaoleva palvelu peliksi 2) ??? 3) rahaa!

Bogostin mukaan ongelma on sanan loppuosassa. Pelit voivat olla hienoja, mutta hyvää peliä ei noin vain polkaista pystyyn. Niinpä on absurdia ajatella, että mikä tahansa toiminto voitaisiin muuttaa peliksi muutamalla helpolla kikalla.

Sillä kuten Bogost muistuttaa, pisteet ja palkinnot eivät ole pelimekaniikoista tärkeimpiä. Ne ovat apuvälineitä, jotka auttavat pelaajaa hahmottamaan pelin toimintaa. Pelimekaniikat ovat asioita, jotka tekevät pelaamisesta kiinnostavaa ja hauskaa.

Vaihtoehtona pelillistämiselle hän onkin tarjonnut toista, hieman räväkämpää termiä: exploitationware eli hyväksikäyttösofta. Tarkoituksena on muistuttaa, että useimmat pelillistämiset johtavat epäreiluihin tilanteisiin. Käyttäjä näkee vaivaa pelintekijän eteen ja saa palkkioksi – ei mitään. Se syö osapuolten välisen luottamuksen ja korvaa sen yksipuolisella hyödyntavoittelulla.

Bogost ei suinkaan ole ainoa äreä intellektuelli, joka on tökkinyt reikiä pelillistämisen koreaan kuoreen. The New Inquiry -verkkojulkaisuun kirjoittava Rob Horning on kiinnittänyt huomion siihen, miten helposti pelillistämisestä tulee kiertoilmaus ilmaisen työvoiman käyttämiselle.

Missä kohtaa ihmisten hyväntahtoisuuden hyödyntäminen muuttuu hyväksikäytöksi? Se on vaikea kysymys, mutta erittäin tärkeä sellainen. Kyllä, ihmiset tekevät vapaaehtoisesti yhtä jos toista, eikä kaikesta tarvitse maksaa. Kyllä, internet on tehnyt monesta ennen kalliista asiasta halpaa ellei ilmaista. Mutta Horningin argumentti ei perustukaan siihen, että asioiden tulisi jäädä ennalleen vain siksi, että asiat olivat entisaikaan yksinkertaisempia.

Kyse on siitä, että ajanvietteestä – pelaamisesta – tehdään välinearvo. Tautologisesti ilmaistuna pelaaminen on kivaa siksi, että pelaaminen on kivaa. Yhtiöt, jotka hyödyntävät ihmisen perustavanlaatuista leikkimisviettiä ja valjastavat sen oman etunsa edistämiseen, toimivat niljakkaasti. Ne likaavat puhtaan hauskanpidon omilla tarkoitusperillään, väittää Horning. Se ei ole pitkällä tähtäimellä kenenkään edun mukaista.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Hyvä kirjoitus. Pelin tai pelillisen toiminnan tekeminen (siis hyvän, ei vain kriteerit täyttävän) on vaikeaa. Lisäksi peliä tunnutaan ymmärtävän myös melko heikosti (koska "nehän ovat lasten juttu"). Varsin hankalaa on niiden näennäinen samankaltaisuus mutta käytännön ristiriitaisuus draaman perinteiden kanssa.

Pelin ja draaman yhdistävä tekijä löytyy psykologiasta. Pelillistämisen sijaan kannattaisi eri projekteissa miettiä mitä periaatteita ko. tapauksessa kannattaa hyödyntää, nuo pelillistämisessä hyödynnetyt ovat vain osa isompaa palettia (ja siksi vaativia, että se mekaniikka jonka ilmenemiä ne ovat, ei synny ihan helposti neukkarissa päättämällä).

Lähettänyt käyttäjä

Pelillista toimintaa voi loytaa joka puolelta kunhan vain katsoo asiaa hieman laajemmalti. Kaikkien lompakot on taynna bonus-kortteja, jotka ovat osa pelia jonka tavoitteena on kerata alennuspisteita. Koulut ja tyopaikat pyorivat mittareiden, testien ja palkintojen ymparilla.

Pelillistamisessa ei ole mitaan uutta, mutta englanninkielinen termi gamification on hieman harhaanjohtava ja sita on kaytetty viimeaikoina liikaa kuten monia muitakin web-ajan tredikkaita sanoja.

Lue lisaa aiheesta: http://aritulla.com/?p=408

Lähettänyt käyttäjä

Pelaaminen ei ole hauskaa, koska se on hauskaa. Pelaaminen on hauskaa koska se on ollut hyödyllistä ihmisen evoluutiohistoriassa. Siksi aivot tuottavat mielihyvähormoneja. Tästä lisää: http://gamify.fi/pelin-ja-leikin-biologinen-perusta/

  • Nainen vs puutarha

    Vertaistukea meille, joilla viherpeukalo keskellä kämmentä

    Nainen vs puutarha on videopäiväkirja kasvun ihmeestä. Kuningaskuluttajan kesäsarjassa vertaistukea meille, joilla on viherpeukalo keskellä kämmentä.

  • 5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

    Lasten ohjelmointisovelluksilla ei ole yläikärajaa.

    Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella pelillisillä ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Hyvitetäänkö ala-arvoisen konsertin lippu?

    Pitkän linjan rocklegendan Chuck Berryn konsertti Finlandia-talossa syksyllä 2013 oli täydellinen fiasko niin median kuin yleisönkin mielestä. Eräs konserttivieras tunsi suunnatonta myötähäpeää, kun flunssaa potenut ja sekavalta vaikuttanut päätähti ei pystynyt laulamaan, soittamaan eikä oikein edes puhumaankaan kunnolla.

  • Voiko Finnair perua lennon, jos lippuja ei ole myyty tarpeeksi?

    Katsojamme ihmettelee toistuvia lentojen perumisia.

    Finnairin lento Brysseliin peruuttiin ja matkustajat siirrettiin myöhemmälle lennolle. Kyseistä lentoa ei peruttu ensimmäistä kertaa, joten katsojallemme heräsi ajatus, että peruuko Finnair lentojaan kustannussyistä?

  • Testissä rikkaruohonpoistajat: Yksinkertaisuus on valttia

    Kaivatko voikukkia nurmikolta pienellä muovisella puutarhalapiolla? Tai tekeekö mielesi turvautua myrkkyihin, jotta saisit rikkaruohot kuriin? Rikkaruohot saa tehokkaimmin maasta kunnon rikkaruohonpoistajalla. Työkaluja kutsutaan usein myös voikukkaraudoiksi. Kolmen kovan testiryhmä kokeili neljää voikukkarautaa reilun kahden kuukauden ajan kesällä 2012: toukokuun lopulta elokuun alkuun. Testituotteiden merkit olivat Plantagen, Gardena, Wolf ja Fiskars

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • "Ilmainen luksusloma" Turkissa - liian hyvää ollakseen totta?

    Asiakaspalvelusta vastaavat fiktiiviset henkilöt.

    Aikakauslehtien välistä on tipahdellut jo muutaman vuoden ajan ruskeita kuoria, joissa tarjotaan viikon kiertomatkaa Turkin Kappadokiaan ja sen päälle vielä ilmaista viikkoa Turkin rannikolla. Halpa hinta on todellisuudessa vain pesämuna, jonka asiakas maksaa päästäkseen matkaan. Asiakaspalvelussa toimittaja Liisa Vihmanen kohtasi satuolentoja.

  • Ilmainen Windows 10 on houkutteleva, muttei aina edullinen

    Kannattaako Windows 10 päivittää juuri nyt?

    Microsoft markkinoi Windows 10 -käyttöjärjestelmää voimallisesti. Rajoitetun ajan voimassa oleva ilmainen tarjous ja päivitystä vilkutteleva kotikone aiheuttaa levottomuutta. Uskallanko? Osaanko? Kannattaako? Onko pakko? Edes uuden koneen ostaja ei pääse päivitysmurheista, sillä tavaratalojen ja elektroniikkaliikkeiden hyllyistä löytyy vielä paljon win 7 ja win 8.1 -koneita.

  • 5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

    Lasten ohjelmointisovelluksilla ei ole yläikärajaa.

    Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella pelillisillä ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.

  • 5 vinkkiä tehokkaampiin Google-hakuihin

    Vie hakutaitosi verkossa uudelle tasolle

    Google on ottanut selkeän ykkösaseman universaalina hakukoneena, mutta sekin on lopulta vain työkalu. Työkalua voi käyttää monella tapaa, ja mitä paremmin välineen tuntee sitä parempia hakutuloksia saa. Tässä viisi vinkkiä parempiin Google-hakuihin.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Näin löydät verkosta poistettuja tietoja

    Wayback Machine voi löytää myös sen mitä Google ei.

    Ei ole lainkaan tavatonta, että verkosta katoaa — tai yritetään kadottaa — tietoja. Poliitikot poistavat noloja päivityksiään, yritykset lopettavat toimintansa, joku jättää serverimaksut maksamatta. Syitä on monia. Sivut eivät kuitenkaan välttämättä ole kokonaan kadonneet. Valheenpaljastajan vinkeillä opit etsimään tietoja, jotka on poistettu internetistä.

  • Testaa medialukutaitosi uutisvisassa

    Läpäisivätkö nämä viraaliuutiset sinunkin suojauksesi?

    Oi internet! Pullollaan tietoa - ja niin paljon vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Verkon uutisvirrassa on joskus vaikeaa pitää pää kylmänä. Testaa oman medialukutaitosi tila Valheenpaljastajan uutisvisassa.

  • Ilmoittaudu testaajaksi

    Mukaan voi ilmoittautua myös kolmen kaverin porukalla.

    Haluatko mukaan Kuningaskuluttajan tekemiseen? Tule testaajaksi. Tarvitsemme erilaisia ihmisiä ympäri Suomea auttamaan meitä tekemään entistä parempaa Kuningaskuluttajaa. Ilmoittaudu itse, tai kokoa kolmen kaverin, naapurin tai kollegan porukka ja tulkaa mukaan porukalla!

  • Jäljitä koululainen älypuhelimella: 5 paikannuspalvelua

    Eri käyttöjärjestelmät mutkistavat paikannusta.

    Pienten koululaisten vanhemmat saattavat olla näinä päivinä melko herkillä ja huolissaan siitä, missä lapset kulkevat. Älypuhelimiin on tarjolla monenlaisia sovelluksia, joiden avulla vanhempien huolta voi helpottaa. Kuningaskuluttaja tutustui viime syksynä niistä muutamiin.

  • Lapsiystävälliset ravintolat kartalla: asenne ja ruoka ratkaisee

    Ratsasimme #perherafla-kartalla kehutun ravintolan.

    Kuningaskuluttaja ja Marja Hintikka Live ovat etsineet yhdessä yleisön kanssa lapsiystävällisiä ravintoloita. Yhteistyössä toteutetusta #perherafla-kartasta selviää, että vaikka tiloihin tai näkymiin ei pystyisi vaikuttamaan, ravintola pääsee pitkälle jo nopean palvelun, hyvän ruuan ja oikean asenteen avulla.