Hyppää pääsisältöön

Mediataitoja yläkouluun ja lukioon

Päämääränä on kehittää 7-9-luokkalaisten oppilaiden mediatajua, innostaa viestien arviointiin ja rohkaista omaan vaikuttamiseen median keinoin.

Viestien viidakossa

Mediataitoja trimmaavassa ohjelmassa oppilaat katsovat näytteitä televisiossa esitetyistä ohjelmista ja pohtivat niiden äärellä medialukutaidon peruskysymyksiä: kuka, kenelle, mitä ja miksi?

Todellisuus kuvassa

Katsomista ja kuvan tulkintaa harjoittelevat oppilaat tarkastelevat kuvia Vuoden lehtikuva -näyttelyssä. Mikä tekee tästä kuvasta kiinnostavan? Entä jos kuva heräisi eloon?

Median mahti

Huomaammeko aina kun meihin vaikutetaan? Ohjelmassa tarkastellaan sotapropagandan tyypillisiä keinoja median maailmassa ja kurkistetaan kuluttajina suomalaisen median valta- ja omistussuhteisiin.

Julkinen elämä

Ohjelmassa käsitellään mediajulkisuuden pelisääntöjä ja seurataan julkkiksen elinkaarta. Kaikella tuntuu olevan hintansa. Kysynnän ja tarjonnan lakeja säätelevät myös kuluttajat eli sinä ja minä.

Työkalut käyttöön

Vaikuttaminen median keinoin? Internetin myötä kuvien, äänien ja elokuvien välityskanavat ovat auki jokaiselle, joka haluaa ja osaa käyttää niitä tekijänä. Mitä siis haluaisin sanoa ja miten?

 

Perustuu ohjelmaan: Mediakompassi Toimittaja: Tuula Rajavaara

  • Kapusta Master - osa 1: Pietariin

    Ensimmäisessä osassa matkustetaan Pietariin.

    Ensimmäisessä osassa matkustetaan Pietariin, opitaan sanojen suvut, persoonapronomineja ja lukusanat 1-10 sekä tervehdyksiä.

  • Kapusta Master - osa 2: Tapaamisia ja tutustumista

    Verbien 1. taivutusluokka, sijamuoto prepositionaali.

    Venäjässä verbit taipuvat aivan kuten suomessakin, eli niillä on omat persoonapäätteet. Lisäksi tutustutaan yhteen venäjän kuudesta sijamuodosta eli prepositionaaliin. Dialogeissa esittäydytään eri tilanteissa.

  • Kapusta Master - osa 3: Rajamuodollisuuksia ja kahviloita

    Lukumäärät, monikkomuoto, genetiivi sekä verbitaivutuksia.

    Kolmannen oppitunnin aiheita ovat lukumäärät, substantiivien monikkomuodot ja genetiivi. Myös verbien taivutusta jatketaan ja tutustutaan rajamuodollisuuksiin sekä ruokalistaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Media ja teknologia

Media ja teknologia -osio antaa eväitä nykyajan tietotulvassa navigoimiseen. Tuemme mm. medialukutaitoa, lähdekriittisyyttä, teknologiaymmärrystä, monilukutaitoa ja vuorovaikutustaitoja.

  • Voiko Wikipediaan luottaa? Tarkista ainakin nämä viisi asiaa

    Vinkkejä Wikipedian käyttöön

    Laiskat heitot nettitietosanakirja Wikipedian paikkansapitämättömyydestä eivät välttämättä pidäkään paikkaansa. Tutkimusten mukaan valtaosa Wikipedian artikkeleista on (lähes) täyttä faktaa. Mutta koska artikkeleja voi muokata kuka tahansa, välillä tieto voi olla väärää.

  • JSN:n Elina Grundström: Laatujournalismi maksaa – valehtelu on ilmaista

    Suomalainen journalismi on laadukasta.

    Tammikuussa 2016 Julkisen sanan neuvosto sai ensimmäisen täysipäiväisen puheenjohtajansa, kun Elina Grundström aloitti tehtävässään. Grundström iloitsee suomalaisen journalismin tasosta, kiinnittää huomiota piilomainonnan kitkemiseen ja muistuttaa, että olemme kaikki vastuussa oikean tiedon jakamisesta.

  • Mediataidot

    Taitoja eri medioiden haltuunottoon.

    Mediataidot tarkoittavat kykyä lukea ja tulkita viestejä, kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta. Näitä taitoja oppii mm. itse tekemällä ja esittämällä.

  • Mediataitoja yläkouluun ja lukioon

    Mediataitoja yläkoululaisille.

    Päämääränä on kehittää 7-9-luokkalaisten oppilaiden mediatajua, innostaa viestien arviointiin ja rohkaista omaan vaikuttamiseen median keinoin.

  • 5 kotimaista opetuspeliä tablettiin

    Mobiilipeleillä oppii vaikka matematiikkaa tai äidinkieltä.

    Lapset ovat uskomattomia oppimaan uusia asioita, mutta aina ei vain huvita. Erilaisten taitojen opetteluun voi hakea vaihtelua mobiilipeleistä. Tarjontaa löytyy, oli kyse sitten sävelistä, väreistä, kirjaimista tai numeroista.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.