Hyppää pääsisältöön

Auto korjataan pilkkahinnalla Virossa

Suomalainen asiakas alkaa olla tavallinen näky monella tallinnalaisella autokorjaamolla. Kuningaskuluttajan selvityksen mukaan huolto- ja korjaushommia tehdään Tallinnassa alle puoleen hintaan Suomeen verrattuna.

Tallinnassa voi teettää autoon samanlaiset huollot tai korjaukset kuin Suomessakin.

Osien hinnoissa ei välttämättä säästä mitään, mutta Tallinnan alhaisemmat työveloitukset kutistavat korjaamolaskua reippaasti.

Otimme yhteyttä noin puoleen tusinaan suomeksi mainostavaan autokorjaamoon. Tuntihinta vaihteli 29:stä 45 euroon. Ja halvempiakin hintoja on löydettävissä.

Autoalan Keskusliiton mukaan Suomessa henkilöautojen yleisasennuksen keskihinta oli 95 euroa vuoden alussa.

Etsi netistä

Tallinnalaisten korjaamojen löytäminen vaatii hiukan penkomista. Sopivia hakusanoja netissä ovat esimerkiksi autohooldus tai autoteenindus ja Tallinn.

Jos korjaamon nettisivut ovat suomeksi, todennäköisesti korjaamoon voi myös ottaa yhteyttä suomen kielellä.

Mustamäen kaupunginosassa suomeksi palveleva Volkswagen-merkkihuolto Moller Auto tekee töitä 42 – 45 euron tuntiveloituksella. Viittä vuotta vanhempiin kärryihin saa 19 prosentin alennuksen.

-Suomalaisia asiakkaita käy joka viikko, kertoo huoltoneuvoja Tarvi SaarMoller Autosta.

Mustamäestä löytyy myös Hiteh-korjaamo, joka tarjoaa huoltoja, yleiskorjauksia ja korikorjausta hintaa 29 euroa tunti. Yksi erikoisala on museoautojen parsiminen.

Hitehin esimies Toomas Kriisa lupaa, että yhteydenotot voi tehdä suomen kielellä.

-Meille voi myös lähettää sähköpostitse kuvia.

Kiistoja vähän

Yhden miehen ja auton saa meren yli Tallinnaan ja takaisin noin satasella. Niinpä matkakulut tulee kuitattua jo parin tunnin korjaustyössä.

Kannattaa kuitenkin muistaa se, että mahdollisten ongelmien ilmetessä ei korjaamon sijainti naapurivaltiossa ainakaan helpota jälkipyykkejä.

Väärin tehty huolto voi aiheuttaa autoon ison kerrannaisvahingon. Ja myös Tallinnasta löytyy myös ei niin tasokkaita pajoja.

Laki takaa kuitenkin tietyn kuluttajansuojan myös Tallinnan korjaamojen suomalaisasiakkaille.

-Jos palvelun laadussa on puutteita, niin totta kai asiakas voi vaatia korvausta myös epäsuorista kuluista, sanoo johtaja Kristina Vaksmaa Euroopan Kuluttajakeskuksen Viron toimipisteestä.

Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala toteaa, ettei suomalaisautojen huollattaminen Virossa ole vielä saavuttanut massaturismin piirteitä, mutta hänen korviinsa kantautuneet kokemukset ovat hyviä.

-Siellä käydään erityisesti ikääntyneiden autojen kanssa teettämässä isompia töitä, sanoo Luomala.

-Minä olen kuullut pelkästään positiivista sieltä. Jos kyseessä on merkkiorganisaatio, ne toimivat samalla tavalla ja samojen standardien mukaan Euroopan laajuisesti, hän jatkaa.
Euroopan Kuluttajakeskuksen Viron toimipisteen mukaan heillä ei ole ollut käsiteltävänään vuoden aikana ainuttakaan riitatapausta, jossa osapuolena olisi ollut Virossa autonsa huollattanut suomalainen.

Hintaesimerkkejä

Volkswagen Passat 2002

Iso huolto: jakopää, vesipumppu, jarruneste, ilmansuodattimet, tulpat, öljy, kiilahihna, pakkasnesteen lisäys

- merkkihuolto, Tallinna 546 €
- merkkihuolto, Suomi 875 €

Mazda 626, vm 2000

Jakopään remontti, alkuperäisosat, sisältää vesipumpun, hihnat, kiristimen, jousen ja apuhihnat:

- merkkihuolto, Tallinna 686 €
- merkkihuolto, Suomi 780 €

Sama työ, tarvikeosat:

- Tallinna 388 €
- Suomi 708 €

Lauri Miettinen, Kuningaskuluttaja, Yle Tutkiva asia

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Kirjoituksessa näkyvät esimerkkihuollot

- Volkswagen Passat 2002
Iso merkkihuolto, Tallinna 546 €

Iso merkkihuolto, Suomi 875 €
EROTUS: 326 €

- Mazda 626, vm 2000

- Jakopään remontti, alkuperäisosat, sisältää vesipumpun, hihnat, kiristimen, jousen ja apuhihnat:
merkkihuolto, Tallinna 686 €
-
merkkihuolto, Suomi 780 €
EROTUS: 94 €

- Sama työ, tarvikeosat:
Tallinna 388 €
-
Suomi 708 €
EROTUS: 320

Edellä esitetyt hinnat ovat äkkiä laskien Tallinnan eduksi keskimäärin 246 €
Kunerotuksesta vähennetään laivaliput noin 100 €
EROTUS KESKIMÄÄRIN ENÄÄ: 146 €

Olisi tyhmää suunnitella Tallinnan matkaa pelkillä laivalippukuluilla, kaikenlaista kulua syntyy jo pelkästään laivalla aterioista kahveista, puhelinkuluista ja odotellessa kaikenlaisista muista kuluista, puhumattakaan mahdollisest hukkaan menneestä työajasta. Tuo mahdollinen säätö taitaa olla syöty jo ennen kuin saat auton huollosta ulos!

Jos noista saisikin jotenkin säästöä kokoon ottamalla omat voileivät mukaan ja puiston penkillä odotellen jonkun euron niin kannattaa miettiä suomalaisen kuluttajan oikeusturvaa Viron puolella mahdollisessa reklamaatiotilanteessa jos tapahtuu työvirhe. Tästä on hyviä esimerkkejä pilvin pimein mm. kauneuskirurgian puolelta. Suomalaisilla huoltokorjaamoilla on yleensä vastuuvakuutukset ja Suomessa suomalainen kuluttajansuoja. Nämä Viron edullisuutta korostavat kirjoitukset ovat valitettavan usein liian lyhytnäköisiä

Lähettänyt käyttäjä

Jos taas Virossa käy ja lomailee muutenkin, ei matkakulut saati kahvittelut ja sapuskat liity auton huollattamiseen mitenkään. Silloin auton huollattamiseen tuoma säästö on vielä suurempi. Jutussa olisi voitu valaista myös sitä, putoaako hinta minkä verran kun lähdetään Tallinnasta muihin kaupunkeihin.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuningaskuluttajan toimitus kiittää kuluneista vuosista ja toivottaa hyvää joulua!

    TV-ohjelman ja nettisivuston tulevaisuudesta päätös keväällä

    On aika sanoa iso KIITOS meiltä kaikilta teille kaikille. Kuningaskuluttaja jatkaa verkossa, kuvan väki vilkuttaa ja siirtyy alkuvuonna uusien sorvien äärelle. TV-ohjelman ja verkkosivujen tulevaisuudesta päätetään tarkemmin kevään aikana. Toivottavasti pääsemme metelöimään kuluttajien puolesta taas isommallakin joukolla. Hyvää ja rauhaisaa joulua!

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttajan toimittajat vapauttavat sisäisen Kuningasvalittajansa:

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Tunnistatko tarjouksen?

    Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina ole helppoa

    Tarjousmainonnan keinot on mietitty tarkasti. Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina olekaan helppoa.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.

  • Soitto numerotiedusteluun voi maksaa jopa 10 euroa minuutissa

    Numeropalvelut ovat nostaneet hintojaan moninkertaisiksi.

    Fonectan 020202 –palvelussa sekä Sentraalin 0100 100 –numerossa saa 50 sekunnin puhelusta pulittaa noin kuusi euroa. Lankapuhelinajalta tutussa 118:ssa hinta riippuu palveluntarjoajasta – kalleinta on iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin puhelun minuuttitaksa nousee lähes kymmeneen euroon.

  • Näin saat sopuisankin kuolinpesän asiat solmuun

    Oikein laadittu perukirja voi pelastaa sukuriidalta

    Useimmista meistä tulee jossain vaiheessa kuolinpesän osakas eli perikunnan jäsen. Huonosti selvitetty kuolinpesä voi kylvää kalliin riidan siemenet sopuisaankin sukuun. Nämä ovat perinnönjaon seitsemän yleisintä virhettä.

  • Tuliko riita juristin kanssa? — 5 väylää valittaa

    Kuluttajansuoja koskee myös lakipalveluita.

    Ostamaansa lakipalveluun tyytymätön kuluttaja on tenkkapoon edessä pohtiessaan, uskaltaako juristin kanssa ruveta riitelemään. Päätä joutuu raapimaan myös sen suhteen, mikä on oikea paikka valittaa. Lakipalveluita kuitenkin koskee samanlainen kuluttajansuoja kuin muitakin palveluita. Niistä voi valittaa ilmaiseksi kuluttajaviranomaisille tai asianajajia valvovaan Valvontalautakuntaan.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Lapsiystävälliset ravintolat kartalla: asenne ja ruoka ratkaisee

    Ratsasimme #perherafla-kartalla kehutun ravintolan.

    Kuningaskuluttaja ja Marja Hintikka Live ovat etsineet yhdessä yleisön kanssa lapsiystävällisiä ravintoloita. Yhteistyössä toteutetusta #perherafla-kartasta selviää, että vaikka tiloihin tai näkymiin ei pystyisi vaikuttamaan, ravintola pääsee pitkälle jo nopean palvelun, hyvän ruuan ja oikean asenteen avulla.

  • Voiko Finnair perua lennon, jos lippuja ei ole myyty tarpeeksi?

    Katsojamme ihmettelee toistuvia lentojen perumisia.

    Finnairin lento Brysseliin peruuttiin ja matkustajat siirrettiin myöhemmälle lennolle. Kyseistä lentoa ei peruttu ensimmäistä kertaa, joten katsojallemme heräsi ajatus, että peruuko Finnair lentojaan kustannussyistä?

  • Vaihtoautojen mainonnassa pimitetään kolaritietoja

    Ostajalla oikeus hyvitykseen, jos tieto jää saamatta.

    Kun kolarivahinko on riittävän iso, vakuutusyhtiö lunastaa auton. Huomattavan moni lunastusauto palaa kuitenkin korjattuna myyntiin. Kuningaskuluttaja tutki kolariautojen mainontaa: Lunastuksesta ei kerrottu yhdessäkään myynti-ilmoituksessa. Jos ostaja ei saa tietoa auton lunastustaustasta, hän voi vaatia jälkikäteen hyvitystä.

  • Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä

    Suosittelualgoritmit pitävät sinut kuplassa

    Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä Oletko huomannut että törmäät jatkuvasti samojen ihmisten juttuihin somessa? Näetkö netissä useimmiten mielipiteitä, joista olet samaa mieltä? Jos kuulostaa tutulta, niin olet luultavasti joutunut suosittelualgoritmien aiheuttamaan informaatiokuplaan.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Miksi prepaid-liittymä syö saldoa itsekseen?

    Dataa hupeni, vaikka puhelin oli lentotilassa tai kiinni.

    Mies oli ostanut DNA:n prepaid-liittymän. Hän ihmetteli, miksi dataa hupeni päivittäin, vaikka puhelin oli pois mobiiliverkosta, lentotilassa tai kiinni.

  • Miksi Kossin kuulokkeissa varoitetaan syövästä?

    Varoitusmerkintä perustuu Kalifornian lainsäädäntöön.

    Kuulokkeiden pakkauksesta löytyi hämmentävä teksti: Siinä sanottiin kuulokkeiden sisältävän ainetta, joka aiheuttaa syöpää, syntymävikoja ja hedelmättömyyttä.

  • Suksipenkit testissä: maalikamera liian lujilla

    Sadasosatkaan eivät olisi riittäneet erojen löytämiseen suksipenkkien välillä. Kuningaskuluttajan kolmen kovan mielestä todella huteran oloinen halpispenkki paljastui tositoimissa kelpo raudaksi.

  • Keitä ovat valeuutisten tekijät ja miksi he huijaavat?

    Valeuutismaakareita yhdistää yksi asia: rahanhimo.

    Yhdysvaltalainen ammattimedia on jäljittänyt ja haastatellut useita valeuutisivustojen omistajia ja kirjoittajia. Valeuutismaakareita yhdistää ainakin yksi asia: rahanhimo. Tässä katsaus siihen, mitä heistä ja heidän motiiveistaan nyt tiedetään. Keskustelu verkon valemediaongelmasta ei osoita juurikaan laantumisen merkkejä.

  • Kuka perkaisi valeuutiset verkosta?

    Valeuutisongelman ratkaisuun on keinoja, mutta onko halua?

    Valeuutisista ja niiden vaikutuksesta yhteiskuntaan on Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen väitelty enemmän kuin koskaan. Tekoja feikkiuutisten pysäyttämiseksi ovat lupailleet niin Facebook kuin Googlekin, mutta onko puheissa konkretiaa? Yhdysvalloissa äänestettiin uudesta presidentistä, ja sen jälkeen keskustelu internetin misinformaatiosta on ollut kiivaampaa kuin koskaan ennen.