Hyppää pääsisältöön

Saako mainostettu tarjoustuote loppua kesken?

Tarjouksia Kuva: Yle kesko,ruokakauppa,tarjous

Helsinkiläinen katsojamme halusi hyödyntää K-market Pukinmäen mainostamia tarjouksia. Tuotteita luvattiin tarjoushintaan kolmen päivän ajan, mutta ne olivat toistuvasti loppu jo ensimmäisenä päivänä. K-market Pukinmäen kauppias ei suostunut haastatteluun.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki kertoo, etteivät tarjoustuotteet saa loppua kesken.

- Tällainen on harhaanjohtavaa markkinointia ja se on tuomittavaa. Tuotteita tulee riittää luvatun tarjousajan. Jos tuotteet loppuvat, kauppiaan tulee oikaista virhe, esimerkiksi kiinnittämällä myymälän oveen ilmoitus asiasta. Lisäksi on suositeltavaa hyvittää asiakasta, esimerkiksi myymällä vastaava tuote tarjoushinnalla.

Hakamäki katsoo että kauppias on oman alansa ammattilainen, jonka tulee osata suunnitella markkinointinsa siten, etteivät tarjoustuotteet lopu kesken.

Mikko Laine, Kuningaskuluttaja

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Monissa mainoksissa lukee selkeästi että tarjoustuotteita on ERÄ tai tavaraa myydään niin kauan kuin sitä riittää. ei siitä silloin asiakkaan pidä närkästyä jos tarjoustavaraa ei ole enää mistä myydä.

Lähettänyt käyttäjä

Kukaan tuskin mainostaa 10kpl erää lehtimainoksella, kun kyse on päivittäistavarakaupan tuotteista, tai muista saman hintaluokan tuotteista kuin päivittäistavarakauppa myy. Mainostaminenkaan ei ole ilmaista. Tietysti olisi syytä mainita kyseessä olevan rajoitettu erä.

Hyvin on ihmisillä asiat, kun tällaisistakin asioista joillain on aikaa narista.

Lähettänyt käyttäjä

Ihan normaalia kun olen "juossut" tarjouskahvin perässä, niillä on lava tai kaksi päivää kohden, ne kun loppuu niin esille ei laiteta ennenkuin aamulla, töiden jälkeen taas kun menee ei ooo mitään, tarjous on to-su

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä se erä todellakin voi olla mitättömän pieni jos ko. tuotteelta ei toivota muuta kuin "sisäänheitto"-efektiä. Sitä tulee sitten ostettua muuta kun on kauppaan vaivautunut. Tämä pitäisi olla selvää jos on kaupassa muutamankin kerran käynnyt!

Lähettänyt käyttäjä

Meillä tarjous/uutuus tuote on usein myynnissä reilusti ennen tarjousta ja siksi se pn heti tarjouksen alussa jo myyty loppuun vaikka erä olisikin iso, monesti saadaan lisää vasta tarjouksen loppupuolella ja sit onkin varauksia/tarjoustakuu lappuja ehditty jakaa niin monta että lisäerä loppuu ennenkuin ehtii myymälän puolelle.

Lähettänyt käyttäjä

Täällä oli kanssa Citymarketin mainos Teema astioista olikohan se -15% (tarjous oli voimassa viikon ajan) eka päivänä tuote loppui kaupasta, kysyin tuleeko lisää ja vastaus oli että tulee tarjousjakson jälkeen... että eivät viitti tilaa sitä lisää halvalla myytäväksi. Seuraavana päivänä menin naapurikaupungin citimarkettiin, jossa kyseistä tuotetta oli yllinkyllin tarjolla, haluamastani lautaskoosta oli haluamani väri loppu niin että jäi pari lautasta puuttumaan ja ystävällinen myyjä tarjoutu tilaamaan niitä lisää tarjoushintaan.... On siis vissiin kauppiaasta kii kuinka paljon tarjoustuotteita on ja tilataan...

Lähettänyt käyttäjä

Ei ole kerta eikä kaksi, kun ollaan julkaistu lehti-ilmoitus ja sitten hyvissä ajoin tilattu tarjoustuote ei saavukaan. Kuormakirjassa ei ole mitään selitystä, toimitetun määrän tilalle komeilee pyöreä nolla. Jos myymälällä on isot varastotilat, voi olla mahdollista tilata ennakkoon jotain tuotetta, jolla on pitkä säilyvys, kuten kahvi. Mutta kun tarjouksessa on kalaa, leipää ym. tuoretuotetta, ainakin meillä halutaan se TUOREENA, eikä aloittaa kampanjaa pari päivää vanhalla tuotteella. Kyllä asiakaskin näkee, mikä on tuoretta ja mikä seissyttä. Ja vanhoilla kaupparakennuksiila ei yksinkertaisesti ole kunnon varastotiloja, jolloin on pakko tilata tuotteita sen verran että suunnilleen kaikki saadaan samana päivänä esille.

Lähettänyt käyttäjä

Meidän 1500 asukkaan tuppukylässä paikallinen k- kauppias juoksuttaa asiakkaitaan tarjousten
takia jatkuvasti. Hain torstaina iltapäivällä tarjouksessa olleita kanankoipia, joita ei enää
ollut, vaikka tarjous oli ollut vasta kuusi tuntia voimassa ! syy vieritettiin tavaran tilaajan
niskoille, koska "se aina tilaa tavaraa liian vähän ". Tuotetta luvattiin lauantaiksi ja arvatkaa
vaan oliko sitä !
Aloin tuntea itseni vähän hölmöksi, mutta työttömänä ollessa kaikki tarjoukset olisivat
tervetulleita.

Lähettänyt käyttäjä

silloin ehkä puoli vuotta vanha kauppaketju mainosti lehdessä sipsejä puoleen hintaan.
Siellä kaupan sisällä sitte lappu, jossa pahoiteltiin lehdessä ollutta virhettä. Olisivat nyt myyneet siihen puoleen hintaan.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuningaskuluttajan toimitus kiittää kuluneista vuosista ja toivottaa hyvää joulua!

    TV-ohjelman ja nettisivuston tulevaisuudesta päätös keväällä

    On aika sanoa iso KIITOS meiltä kaikilta teille kaikille. Kuningaskuluttaja jatkaa verkossa, kuvan väki vilkuttaa ja siirtyy alkuvuonna uusien sorvien äärelle. TV-ohjelman ja verkkosivujen tulevaisuudesta päätetään tarkemmin kevään aikana. Toivottavasti pääsemme metelöimään kuluttajien puolesta taas isommallakin joukolla. Hyvää ja rauhaisaa joulua!

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttajan toimittajat vapauttavat sisäisen Kuningasvalittajansa:

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Tunnistatko tarjouksen?

    Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina ole helppoa

    Tarjousmainonnan keinot on mietitty tarkasti. Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina olekaan helppoa.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.

  • Soitto numerotiedusteluun voi maksaa jopa 10 euroa minuutissa

    Numeropalvelut ovat nostaneet hintojaan moninkertaisiksi.

    Fonectan 020202 –palvelussa sekä Sentraalin 0100 100 –numerossa saa 50 sekunnin puhelusta pulittaa noin kuusi euroa. Lankapuhelinajalta tutussa 118:ssa hinta riippuu palveluntarjoajasta – kalleinta on iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin puhelun minuuttitaksa nousee lähes kymmeneen euroon.

  • Näin saat sopuisankin kuolinpesän asiat solmuun

    Oikein laadittu perukirja voi pelastaa sukuriidalta

    Useimmista meistä tulee jossain vaiheessa kuolinpesän osakas eli perikunnan jäsen. Huonosti selvitetty kuolinpesä voi kylvää kalliin riidan siemenet sopuisaankin sukuun. Nämä ovat perinnönjaon seitsemän yleisintä virhettä.

  • Tuliko riita juristin kanssa? — 5 väylää valittaa

    Kuluttajansuoja koskee myös lakipalveluita.

    Ostamaansa lakipalveluun tyytymätön kuluttaja on tenkkapoon edessä pohtiessaan, uskaltaako juristin kanssa ruveta riitelemään. Päätä joutuu raapimaan myös sen suhteen, mikä on oikea paikka valittaa. Lakipalveluita kuitenkin koskee samanlainen kuluttajansuoja kuin muitakin palveluita. Niistä voi valittaa ilmaiseksi kuluttajaviranomaisille tai asianajajia valvovaan Valvontalautakuntaan.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Lapsiystävälliset ravintolat kartalla: asenne ja ruoka ratkaisee

    Ratsasimme #perherafla-kartalla kehutun ravintolan.

    Kuningaskuluttaja ja Marja Hintikka Live ovat etsineet yhdessä yleisön kanssa lapsiystävällisiä ravintoloita. Yhteistyössä toteutetusta #perherafla-kartasta selviää, että vaikka tiloihin tai näkymiin ei pystyisi vaikuttamaan, ravintola pääsee pitkälle jo nopean palvelun, hyvän ruuan ja oikean asenteen avulla.

  • Voiko Finnair perua lennon, jos lippuja ei ole myyty tarpeeksi?

    Katsojamme ihmettelee toistuvia lentojen perumisia.

    Finnairin lento Brysseliin peruuttiin ja matkustajat siirrettiin myöhemmälle lennolle. Kyseistä lentoa ei peruttu ensimmäistä kertaa, joten katsojallemme heräsi ajatus, että peruuko Finnair lentojaan kustannussyistä?

  • Vaihtoautojen mainonnassa pimitetään kolaritietoja

    Ostajalla oikeus hyvitykseen, jos tieto jää saamatta.

    Kun kolarivahinko on riittävän iso, vakuutusyhtiö lunastaa auton. Huomattavan moni lunastusauto palaa kuitenkin korjattuna myyntiin. Kuningaskuluttaja tutki kolariautojen mainontaa: Lunastuksesta ei kerrottu yhdessäkään myynti-ilmoituksessa. Jos ostaja ei saa tietoa auton lunastustaustasta, hän voi vaatia jälkikäteen hyvitystä.

  • Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä

    Suosittelualgoritmit pitävät sinut kuplassa

    Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä Oletko huomannut että törmäät jatkuvasti samojen ihmisten juttuihin somessa? Näetkö netissä useimmiten mielipiteitä, joista olet samaa mieltä? Jos kuulostaa tutulta, niin olet luultavasti joutunut suosittelualgoritmien aiheuttamaan informaatiokuplaan.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Miksi prepaid-liittymä syö saldoa itsekseen?

    Dataa hupeni, vaikka puhelin oli lentotilassa tai kiinni.

    Mies oli ostanut DNA:n prepaid-liittymän. Hän ihmetteli, miksi dataa hupeni päivittäin, vaikka puhelin oli pois mobiiliverkosta, lentotilassa tai kiinni.

  • Miksi Kossin kuulokkeissa varoitetaan syövästä?

    Varoitusmerkintä perustuu Kalifornian lainsäädäntöön.

    Kuulokkeiden pakkauksesta löytyi hämmentävä teksti: Siinä sanottiin kuulokkeiden sisältävän ainetta, joka aiheuttaa syöpää, syntymävikoja ja hedelmättömyyttä.

  • Suksipenkit testissä: maalikamera liian lujilla

    Sadasosatkaan eivät olisi riittäneet erojen löytämiseen suksipenkkien välillä. Kuningaskuluttajan kolmen kovan mielestä todella huteran oloinen halpispenkki paljastui tositoimissa kelpo raudaksi.

  • Keitä ovat valeuutisten tekijät ja miksi he huijaavat?

    Valeuutismaakareita yhdistää yksi asia: rahanhimo.

    Yhdysvaltalainen ammattimedia on jäljittänyt ja haastatellut useita valeuutisivustojen omistajia ja kirjoittajia. Valeuutismaakareita yhdistää ainakin yksi asia: rahanhimo. Tässä katsaus siihen, mitä heistä ja heidän motiiveistaan nyt tiedetään. Keskustelu verkon valemediaongelmasta ei osoita juurikaan laantumisen merkkejä.

  • Kuka perkaisi valeuutiset verkosta?

    Valeuutisongelman ratkaisuun on keinoja, mutta onko halua?

    Valeuutisista ja niiden vaikutuksesta yhteiskuntaan on Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen väitelty enemmän kuin koskaan. Tekoja feikkiuutisten pysäyttämiseksi ovat lupailleet niin Facebook kuin Googlekin, mutta onko puheissa konkretiaa? Yhdysvalloissa äänestettiin uudesta presidentistä, ja sen jälkeen keskustelu internetin misinformaatiosta on ollut kiivaampaa kuin koskaan ennen.