Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Saako mainostettu tarjoustuote loppua kesken?

Tarjouksia
Tarjouksia Kuva: Yle kesko,ruokakauppa,tarjous

Helsinkiläinen katsojamme halusi hyödyntää K-market Pukinmäen mainostamia tarjouksia. Tuotteita luvattiin tarjoushintaan kolmen päivän ajan, mutta ne olivat toistuvasti loppu jo ensimmäisenä päivänä. K-market Pukinmäen kauppias ei suostunut haastatteluun.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki kertoo, etteivät tarjoustuotteet saa loppua kesken.

- Tällainen on harhaanjohtavaa markkinointia ja se on tuomittavaa. Tuotteita tulee riittää luvatun tarjousajan. Jos tuotteet loppuvat, kauppiaan tulee oikaista virhe, esimerkiksi kiinnittämällä myymälän oveen ilmoitus asiasta. Lisäksi on suositeltavaa hyvittää asiakasta, esimerkiksi myymällä vastaava tuote tarjoushinnalla.

Hakamäki katsoo että kauppias on oman alansa ammattilainen, jonka tulee osata suunnitella markkinointinsa siten, etteivät tarjoustuotteet lopu kesken.

Mikko Laine, Kuningaskuluttaja

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Monissa mainoksissa lukee selkeästi että tarjoustuotteita on ERÄ tai tavaraa myydään niin kauan kuin sitä riittää. ei siitä silloin asiakkaan pidä närkästyä jos tarjoustavaraa ei ole enää mistä myydä.

Lähettänyt käyttäjä

Kukaan tuskin mainostaa 10kpl erää lehtimainoksella, kun kyse on päivittäistavarakaupan tuotteista, tai muista saman hintaluokan tuotteista kuin päivittäistavarakauppa myy. Mainostaminenkaan ei ole ilmaista. Tietysti olisi syytä mainita kyseessä olevan rajoitettu erä.

Hyvin on ihmisillä asiat, kun tällaisistakin asioista joillain on aikaa narista.

Lähettänyt käyttäjä

Ihan normaalia kun olen "juossut" tarjouskahvin perässä, niillä on lava tai kaksi päivää kohden, ne kun loppuu niin esille ei laiteta ennenkuin aamulla, töiden jälkeen taas kun menee ei ooo mitään, tarjous on to-su

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä se erä todellakin voi olla mitättömän pieni jos ko. tuotteelta ei toivota muuta kuin "sisäänheitto"-efektiä. Sitä tulee sitten ostettua muuta kun on kauppaan vaivautunut. Tämä pitäisi olla selvää jos on kaupassa muutamankin kerran käynnyt!

Lähettänyt käyttäjä

Meillä tarjous/uutuus tuote on usein myynnissä reilusti ennen tarjousta ja siksi se pn heti tarjouksen alussa jo myyty loppuun vaikka erä olisikin iso, monesti saadaan lisää vasta tarjouksen loppupuolella ja sit onkin varauksia/tarjoustakuu lappuja ehditty jakaa niin monta että lisäerä loppuu ennenkuin ehtii myymälän puolelle.

Lähettänyt käyttäjä

Täällä oli kanssa Citymarketin mainos Teema astioista olikohan se -15% (tarjous oli voimassa viikon ajan) eka päivänä tuote loppui kaupasta, kysyin tuleeko lisää ja vastaus oli että tulee tarjousjakson jälkeen... että eivät viitti tilaa sitä lisää halvalla myytäväksi. Seuraavana päivänä menin naapurikaupungin citimarkettiin, jossa kyseistä tuotetta oli yllinkyllin tarjolla, haluamastani lautaskoosta oli haluamani väri loppu niin että jäi pari lautasta puuttumaan ja ystävällinen myyjä tarjoutu tilaamaan niitä lisää tarjoushintaan.... On siis vissiin kauppiaasta kii kuinka paljon tarjoustuotteita on ja tilataan...

Lähettänyt käyttäjä

Ei ole kerta eikä kaksi, kun ollaan julkaistu lehti-ilmoitus ja sitten hyvissä ajoin tilattu tarjoustuote ei saavukaan. Kuormakirjassa ei ole mitään selitystä, toimitetun määrän tilalle komeilee pyöreä nolla. Jos myymälällä on isot varastotilat, voi olla mahdollista tilata ennakkoon jotain tuotetta, jolla on pitkä säilyvys, kuten kahvi. Mutta kun tarjouksessa on kalaa, leipää ym. tuoretuotetta, ainakin meillä halutaan se TUOREENA, eikä aloittaa kampanjaa pari päivää vanhalla tuotteella. Kyllä asiakaskin näkee, mikä on tuoretta ja mikä seissyttä. Ja vanhoilla kaupparakennuksiila ei yksinkertaisesti ole kunnon varastotiloja, jolloin on pakko tilata tuotteita sen verran että suunnilleen kaikki saadaan samana päivänä esille.

Lähettänyt käyttäjä

Meidän 1500 asukkaan tuppukylässä paikallinen k- kauppias juoksuttaa asiakkaitaan tarjousten
takia jatkuvasti. Hain torstaina iltapäivällä tarjouksessa olleita kanankoipia, joita ei enää
ollut, vaikka tarjous oli ollut vasta kuusi tuntia voimassa ! syy vieritettiin tavaran tilaajan
niskoille, koska "se aina tilaa tavaraa liian vähän ". Tuotetta luvattiin lauantaiksi ja arvatkaa
vaan oliko sitä !
Aloin tuntea itseni vähän hölmöksi, mutta työttömänä ollessa kaikki tarjoukset olisivat
tervetulleita.

Lähettänyt käyttäjä

silloin ehkä puoli vuotta vanha kauppaketju mainosti lehdessä sipsejä puoleen hintaan.
Siellä kaupan sisällä sitte lappu, jossa pahoiteltiin lehdessä ollutta virhettä. Olisivat nyt myyneet siihen puoleen hintaan.

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Silmätutkimus

    Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Tubettaja pitelee kädessään paitaa

    Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Energiaviraston ylläpitämällä sahkonhinta.fi -sivustolla voit vertailla sähkön hintoja.

    Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Keudan floristiopiskelijoiden hyötypuutarha parvekkeella.

    Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Ruusu jonka päällä kävelee animoituja hyönteisiä

    Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Juna saapuu Helsingin asemalle.

    Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kodinhoitohuonetta remontoidaan.

    Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Timo Ojala, K1 katsastus

    Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Kädet näppäimistöllä, näytöllä koodia

    Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Kypärään ja turvavarusteisiin pukeutunut toimittaja portin edessä.

    Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • Kuvakaappaus Quizonaut.com tilausansasta

    iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • kasa ruokajätettä

    Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Kasvisten säilytys

    Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Kanaa, maitoa, maksalaatikkoa

    Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.