Hyppää pääsisältöön

Mitä tiedämme yleisöistämme?

Yleisö taputtaa käsiään rock-konsertissa, yksi tyttö muiden yläpuolella.
Yleisö taputtaa käsiään rock-konsertissa, yksi tyttö muiden yläpuolella. Kuva: Kaapo Kamu brändi,cosplay,gloria,yle day 5,yleisradio

Noin 93 prosenttia suomalaisista seuraa Ylen sisältöjä tv:ssä, radiossa tai verkossa joka viikko.

Päivittäin Ylen palveluja käyttää 70 prosenttia suomalaisista. Yksi pitää uutisista, toinen urheilusta, kolmas kulttuurista.

Ylen ja yleisöjen välisen suhteen perusta on Ylen sisältöjen seuranta ja sisältöjen käyttö. Siksi tutkimme monin tavoin, mitä yleisö meiltä haluaa. Katsojien, kuuntelijoiden ja verkon käyttäjien tyytyväisyys on meille ensiarvoisen tärkeää.

Selvitämme myös säännöllisesti, miten suomalaiset suhtautuvat Yleen yhtiönä.

Sisältöihin liittyvä tutkimus

Tutkimme ohjelmia ja muita sisältöjämme sekä määrällisin että laadullisin tutkimuksin.

Television katselun ja radion kuuntelun määrää mitataan seuraavilla, Finnpanel Oy:n tekemillä puolueettomilla tutkimuksilla. Tutkimukset ovat kaikkien suomalaisten televisio- ja radiotoimijoiden käytössä.

  • TV-mittaritutkimus. Tv-mittaritutkimukseen on satunnaisesti valittu 1 100 taloutta siten, että ne edustavat tv-talouksia Suomessa. Tutkimukseen osallistuvat kaikki neljä vuotta täyttäneet perheenjäsenet, yhteensä noin 2 300 henkilöä. Tutkimusperheiden televisioiden yhteyteen on asennettu mittarit, jotka rekisteröivät kaiken tv-katselun.
    Tutkimuksessa selvitetään nykyään katselua myös muilla kuin televisiolaitteilla.
  • Kansallinen radiotutkimus KRT. Kansallinen Radiotutkimus on Ylen ja kaupallisten radioiden yhteistutkimus, joka on vakiinnuttanut asemansa alan perustutkimuksena. Radion kuuntelua mitataan päiväkirjamenetelmällä. Tutkimushenkilöt kirjaavat radionkuuntelunsa vetämällä viivan oikean kellonajan ja kanavan kohdalle.
    Radion kuuntelua mitataan vuoden jokaisena päivänä. Vuoden aikana toteutetaan yhteensä noin 52 tutkimuskierrosta ja kerätään tietoa yli 21 000 suomalaisen radionkuuntelusta.

Internet-sivustojen kävijämittauksen työkaluna Yle käyttää comScorea.

Lisäksi teemme useita laadullisia tutkimuksia, kyselyitä ja selvityksiä sisältöjemme parantamiseksi.

Suomalaiset seuraavat Ylen tarjontaa mieluiten televisiosta

Vuonna 2016 Ylen tv-kanavat tavoittivat päivittäin 57 prosenttia yli 4-vuotiaista ja radiokanavat 38 prosenttia yli 9-vuotiaista suomalaisista.

Ylen verkkopalvelut tavoittivat päivittäin 16 prosenttia suomalaisista.

Yle Radio Suomi on edelleen kuunnelluin radiokanava ja Yle TV1 katsotuin televisiokanava Suomessa.

Tv-kanavien päivittäinen tavoittavuus 2014-2015
Tv-kanavien päivittäinen tavoittavuus 2014-2015 2015,graafit,Tv-kanava,väestö,yleisö

Radiokanavien osuudet päivittäisestä kuunteluajasta 2014-2015
Radiokanavien osuudet päivittäisestä kuunteluajasta 2014-2015 graafit,kuuntelutottumukset,radio (joukkoviestimet),radiokanavat

Verkkopalvelujen viikkotavoittavuus, syksy 2015
Verkkopalvelujen viikkotavoittavuus, syksy 2015 2015,graafit,verkkopalvelut,yleisö

Yle Areenassa keskimäärin yli miljoona käynnistystä joka päivä

Vuoden 2016 aikana Ylen verkko- ja mobiilipalveluihin tehtiin yhteensä yli 655 miljoonaa käyntiä.

Yle Areenassa tehtiin vuoden aikana 421 miljoonaa käynnistystä joko video- tai audiotallenteisiin tai suoriin radio- tai televisiolähetyksiin - siis keskimäärin yli miljoona käynnistystä joka päivä.

Suurin osa käynnistyksistä tulee mobiililaitteilta.

Mobiilikäytön kasvu, käynnistykset eri laitteilla 2014-2015
Mobiilikäytön kasvu, käynnistykset eri laitteilla 2014-2015 graafit,Matkapuhelimet ja mobiililaitteet,mediateknologia,mobiililaitteet,tekniikka (laitteet)

Tavoitamme päivittäin 70 prosenttia suomalaisista

Yle tavoittaa vuosittain kaikki suomalaiset. Vuonna 2016 tavoitimme päivittäin 70 prosenttia suomalaisista. Palveluihin on laskettu mukaan myös Ylen tarjoamat sosiaalisen median sisällöt.

Ylen strategiset asiakkuustavoitteet ja niiden toteutuminen 2012-2015 (% 15+-väestöstä)
Ylen strategiset asiakkuustavoitteet ja niiden toteutuminen 2012-2015 (% 15+-väestöstä) 2015,asiakkuus,asiakkuustavoitteet,graafit,ohjelmat (radio-tai tv-ohjelmat),tavoittavuus
Ajankohta Ylen viikkotavoittavuus, % Ylen palvelujen kiinnostavuus, % Ylen päivätavoittavuus, %
keskiarvo 93 79 73
syksy 2016 93 70
kevät 2016 91 74 71
syksy 2015 93 76 72
kevät 2015 94 78 76
syksy 2014 92 77 73
kevät 2014 93 81 73
kevät 2013 92 81 71
syksy 2012 93 80 75
kevät 2012 94 84 74
syksy 2011 91 82 73
syksy 2010 94 82 73
syksy 2009 92 78 73

Lähde: KMK kevät 2016 / TNS Gallup, Ylen Julkaisut - Asiakkuus

Yleä pidetään tärkeänä yhteiskunnassa

Seuraamme sitä, miten tärkeänä suomalaiset pitävät Yleä henkilökohtaisesti ja miten he arvostavat Yleä. Ylen strategiset asiakkuustavoitteet vuodelle 2017 ovat

  • Yle on henkilökohtaisesti tärkeä – arvosana 7/10
  • Suomalaiset arvostavat Yleä – arvosana 8/10
AjankohtaYle on henkilökohtaisesti tärkeäSuomalaiset arvostavat Yleä
syksy 20167,18,0
kevät 20166,97,8
syksy 20156,47,7

Mielikuvatutkimukset ja Ylen arvo suomalaisille

Tutkimme vuosittain esimerkiksi Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksella suomalaisten mielikuvia julkisen palvelun toiminnastamme ja Ylestä instituutiona. Tutkimuksissa selvitetään niitä odotuksia, joita suomalaisilla on meitä kohtaan ja sitä, miten me nuo odotukset täytämme.

Uutisarvostukset-tutkimuksella mittaamme vuosittain suomalaisten luottamusta julkisiin toimijoihin sekä suomalaisten käsityksiä uutistoimintamme luotettavuudesta.

Toteutamme tutkimukset yhdessä suomalaisten kysely- ja haastattelututkimuksiiin erikoistuneiden yritysten kanssa.

Pidämme tuloksia erittäin tärkeinä, sillä ne mittaavat onnistumistamme. Hyödynnämme tuloksia laajasti yhtiön toiminnan kehittämisessä.

Raportoimme tuloksista sekä tiedotteissamme että asiakkuuskatsauksissa.

Suomalaiset luottavat Ylen uutisiin

Uutisarvostukset-tutkimuksesta (Taloustutkimus, helmikuu 2017) käy ilmi, että 86 prosenttia suomalaisista pitää Yle Uutisia luotettavana. 47 prosenttia vastaajista pitää niitä riippumattomana.

Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksen (Taloustutkimus, 2016) mukaan vuonna 2016 tyytyväisyys Yle-veroa kohtaan on laskenut hieman. 67 prosenttia vastaajista on tutkimuksen mukaan tyytyväisiä rahoitusratkaisuun (vuonna 2015 vastaava luku oli 71 prosenttia).

Yhä useampi suomalainen (74 prosenttia), kokee saavansa erittäin tai melko hyvin vastinetta Yle-verolle.

Kolme neljästä suomalaisesta (76 prosenttia) on edelleen sitä mieltä, että Yle ottaa sisältöjen ja palvelujen rinnalla hyvin huomioon myös yhteiskuntavastuun osa-alueet.

Tärkeimpiä ovat luotettava tieto, kotimainen tarjonta ja lastenohjelmat

Valtaosa suomalaisista kokee Ylen yhteiskunnallisesti tärkeäksi.

Vuonna 2016 asteikolla yhdestä kymmeneen Yle saa arvosanan 8,0. Ylen yhteiskunnallinen tärkeys ja merkityksellisyys omassa mediankäytössä koetaan sitä suuremmaksi, mitä iäkkäämmästä henkilöstä on kyse.

Yleisradion merkityksellisyys omassa mediankäytössä 2013-2015
Yleisradion merkityksellisyys omassa mediankäytössä 2013-2015 2015,graafit,ikäryhmät,merkityksellisyys,yleisö

Yleisradion tärkeys suomalaisessa yhteiskunnassa 2013-2015
Yleisradion tärkeys suomalaisessa yhteiskunnassa 2013-2015 2015,graafit,ikäryhmät,suomalaisuus,yhteiskunta,yleisö

Kaikkiaan 94 prosenttia suomalaisista katsoo, että Yle on onnistunut julkisen palvelun tehtävässään vähintään melko hyvin (2016).

Miten hyvin Yle kokonaisuutena on onnistunut julkisen palvelun tehtävässään 2014 ja 2015
Miten hyvin Yle kokonaisuutena on onnistunut julkisen palvelun tehtävässään 2014 ja 2015 2014,2015,graafit,julkiset palvelut

Kymmenen tärkeimmän tehtävän joukossa ovat muun muassa luotettava tiedonsaanti, kotimainen tarjonta omalla äidinkielellä, turvalliset lastenohjelmat ja erityispalvelut.

  • Hymyilevä mies

    Ylen tulevaa ohjelmistoa palkittiin Jussi-patsailla

    Ylen tulevaa ohjelmistoa palkittiin Jussi-patsailla

    Jussi-gaalassa palkittiin vuoden 2016 parhaat kotimaiset elokuvat ja niiden tekijät. Eniten voittoja kahmi tositapahtumiin perustuva Hymyilevä mies, joka palkittiin myös parhaana elokuvana.

  • Yleisradio lahjoitti Jyväskylän kaupungille Utopian

    Yle lahjoitti taideteoksen Jyväskylän kaupungille.

    Yle onnitteli 180-vuotiasta Jyväskylän kaupunkia lahjoittamalla Jyväskylän taidemuseon ylläpitämään Jyväskylän kaupungin taidekokoelmaan taiteilija Onni Kososen teoksen Utopia.

  • KOURA palkitsi vuoden 2016 parhaita ohjelmia

    KOURA palkitsi vuoden 2016 parhaita ohjelmia

    Koulutusrahasto KOURA jakoi KOURA-palkinnot ja kunniamaininnat kuudessa sarjassa vuoden 2016 parhaille televisio-, radio- ja verkkosisällöille. Palkinnoista kilpailivat Yleisradion ja MTV:n kotimaiset tv-, radio- ja verkkosisällöt. Dokumentit ja journalistiset sisällöt -sarjan pääpalkinnon sai Yle TV1 -kanavan ohjelma Urho – viimeiset vuodet.

  • JSN: Yle sai langettavan ja vapauttavan päätöksen

    Yle sai langettavan ja vapauttavan päätöksen JSN:ltä

    Julkisen Sanan Neuvosto JSN käsitteli kokouksessaan 22.3. kaksi Yleen ja ns. Terrafame-vyyhtiin liittyvää kantelua. Yle sai toisesta vapauttavan, toisesta langettavan päätöksen.