Hyppää pääsisältöön

Mitä tiedämme yleisöistämme?

Yleisö taputtaa käsiään rock-konsertissa, yksi tyttö muiden yläpuolella.
Yleisö taputtaa käsiään rock-konsertissa, yksi tyttö muiden yläpuolella. Kuva: Kaapo Kamu brändi,cosplay,gloria,yle day 5,yleisradio

Noin 93 prosenttia suomalaisista seuraa Ylen sisältöjä tv:ssä, radiossa tai verkossa joka viikko.

Päivittäin Ylen palveluja käyttää 70 prosenttia suomalaisista. Yksi pitää uutisista, toinen urheilusta, kolmas kulttuurista.

Ylen ja yleisöjen välisen suhteen perusta on Ylen sisältöjen seuranta ja sisältöjen käyttö. Siksi tutkimme monin tavoin, mitä yleisö meiltä haluaa. Katsojien, kuuntelijoiden ja verkon käyttäjien tyytyväisyys on meille ensiarvoisen tärkeää.

Selvitämme myös säännöllisesti, miten suomalaiset suhtautuvat Yleen yhtiönä.

Sisältöihin liittyvä tutkimus

Tutkimme ohjelmia ja muita sisältöjämme sekä määrällisin että laadullisin tutkimuksin.

Television katselun ja radion kuuntelun määrää mitataan seuraavilla, Finnpanel Oy:n tekemillä puolueettomilla tutkimuksilla. Tutkimukset ovat kaikkien suomalaisten televisio- ja radiotoimijoiden käytössä.

  • TV-mittaritutkimus. Tv-mittaritutkimukseen on satunnaisesti valittu 1 100 taloutta siten, että ne edustavat tv-talouksia Suomessa. Tutkimukseen osallistuvat kaikki neljä vuotta täyttäneet perheenjäsenet, yhteensä noin 2 300 henkilöä. Tutkimusperheiden televisioiden yhteyteen on asennettu mittarit, jotka rekisteröivät kaiken tv-katselun.
    Tutkimuksessa selvitetään nykyään katselua myös muilla kuin televisiolaitteilla.
  • Kansallinen radiotutkimus KRT. Kansallinen Radiotutkimus on Ylen ja kaupallisten radioiden yhteistutkimus, joka on vakiinnuttanut asemansa alan perustutkimuksena. Radion kuuntelua mitataan päiväkirjamenetelmällä. Tutkimushenkilöt kirjaavat radionkuuntelunsa vetämällä viivan oikean kellonajan ja kanavan kohdalle.
    Radion kuuntelua mitataan vuoden jokaisena päivänä. Vuoden aikana toteutetaan yhteensä noin 52 tutkimuskierrosta ja kerätään tietoa yli 21 000 suomalaisen radionkuuntelusta.

Internet-sivustojen kävijämittauksen työkaluna Yle käyttää comScorea.

Lisäksi teemme useita laadullisia tutkimuksia, kyselyitä ja selvityksiä sisältöjemme parantamiseksi.

Suomalaiset seuraavat Ylen tarjontaa mieluiten televisiosta

Vuonna 2016 Ylen tv-kanavat tavoittivat päivittäin 57 prosenttia yli 4-vuotiaista ja radiokanavat 38 prosenttia yli 9-vuotiaista suomalaisista.

Ylen verkkopalvelut tavoittivat päivittäin 16 prosenttia suomalaisista.

Yle Radio Suomi on edelleen kuunnelluin radiokanava ja Yle TV1 katsotuin televisiokanava Suomessa.

Tv-kanavien päivätavoittavuus 2016-2016, graafi
Tv-kanavien päivätavoittavuus 2016-2016, graafi graafit,tavoittavuus,Tv-kanava

Radiokanavien päivätavoittavuus 2015-2016. graafi
Radiokanavien päivätavoittavuus 2015-2016. graafi graafit,radiokanavat,tavoittavuus

Verkkopalvelujen viikkotavoittavuus top-20 syksyllä 2016, graafi
Verkkopalvelujen viikkotavoittavuus top-20 syksyllä 2016, graafi graafit,tavoittavuus,verkkopalvelut

Yle Areenassa keskimäärin 1,5 miljoona käynnistystä joka päivä

Vuoden 2016 aikana Ylen verkko- ja mobiilipalveluihin tehtiin yhteensä yli 655 miljoonaa käyntiä.

Yle Areenassa tehtiin vuoden aikana 421 miljoonaa käynnistystä joko video- tai audiotallenteisiin tai suoriin radio- tai televisiolähetyksiin - siis keskimäärin yli miljoona käynnistystä joka päivä.

Suuri osa käynnistyksistä tulee mobiililaitteilta.

Yle Areenassa tallenteiden käynnistykset eri päätelaitteilla 2014-2016, graafi
Yle Areenassa tallenteiden käynnistykset eri päätelaitteilla 2014-2016, graafi graafit,Päätelaite,tallenteet (käyttöön liittyvä rooli),Yle Areena

Tavoitamme päivittäin 70 prosenttia suomalaisista

Yle tavoittaa vuosittain kaikki suomalaiset. Vuonna 2016 tavoitimme päivittäin 70 prosenttia suomalaisista. Viikkotavoittavuus oli 93 prosenttia. Palveluihin on laskettu mukaan myös Ylen tarjoamat sosiaalisen median sisällöt.

Ylen päivä- ja viikkotavoittavuus, graafi
Ylen päivä- ja viikkotavoittavuus, graafi graafit,tavoittavuus

Yleä pidetään tärkeänä yhteiskunnassa

Seuraamme sitä, miten tärkeänä suomalaiset pitävät Yleä henkilökohtaisesti ja miten he arvostavat Yleä. Ylen strategiset asiakkuustavoitteet vuodelle 2017 ovat

  • Yle on henkilökohtaisesti tärkeä – arvosana 7/10
  • Suomalaiset arvostavat Yleä – arvosana 8/10
  • Ylen asiakkuustavoitteet ja toteutumat 2016, graafi
    Ylen asiakkuustavoitteet ja toteutumat 2016, graafi 2016,asiakkuus,asiakkuustavoitteet,graafit

    Mielikuvatutkimukset ja Ylen arvo suomalaisille

    Tutkimme vuosittain esimerkiksi Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksella suomalaisten mielikuvia julkisen palvelun toiminnastamme ja Ylestä instituutiona. Tutkimuksissa selvitetään niitä odotuksia, joita suomalaisilla on meitä kohtaan ja sitä, miten me nuo odotukset täytämme.

    Uutisarvostukset-tutkimuksella mittaamme vuosittain suomalaisten luottamusta julkisiin toimijoihin sekä suomalaisten käsityksiä uutistoimintamme luotettavuudesta.

    Toteutamme tutkimukset yhdessä suomalaisten kysely- ja haastattelututkimuksiiin erikoistuneiden yritysten kanssa.

    Pidämme tuloksia erittäin tärkeinä, sillä ne mittaavat onnistumistamme. Hyödynnämme tuloksia laajasti yhtiön toiminnan kehittämisessä.

    Raportoimme tuloksista sekä tiedotteissamme että asiakkuuskatsauksissa.

    Suomalaiset luottavat Ylen uutisiin

    Uutisarvostukset-tutkimuksesta (Taloustutkimus, helmikuu 2017) käy ilmi, että 86 prosenttia suomalaisista pitää Yle Uutisia luotettavana. 47 prosenttia vastaajista pitää niitä riippumattomana.

    Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksen (Taloustutkimus, 2016) mukaan vuonna 2016 tyytyväisyys Yle-veroa kohtaan on laskenut hieman. 67 prosenttia vastaajista on tutkimuksen mukaan tyytyväisiä rahoitusratkaisuun (vuonna 2015 vastaava luku oli 71 prosenttia).

    Yhä useampi suomalainen (74 prosenttia), kokee saavansa erittäin tai melko hyvin vastinetta Yle-verolle.

    Kolme neljästä suomalaisesta (76 prosenttia) on edelleen sitä mieltä, että Yle ottaa sisältöjen ja palvelujen rinnalla hyvin huomioon myös yhteiskuntavastuun osa-alueet.

    Tärkeimpiä ovat luotettava tieto, kotimainen tarjonta ja lastenohjelmat

    Valtaosa suomalaisista kokee Ylen yhteiskunnallisesti tärkeäksi.

    Vuonna 2016 asteikolla yhdestä kymmeneen Yle saa arvosanan 8,0. Ylen yhteiskunnallinen tärkeys ja merkityksellisyys omassa mediankäytössä koetaan sitä suuremmaksi, mitä iäkkäämmästä henkilöstä on kyse.

    82 prosenttia väestöstä on sitä mieltä, että Yle on onnistunut vuorovaikutuksessa suomalaisten kanssa vähintään melko hyvin (2016).

    Ylen onnistuminen vuorovaikutuksessa suomalaisten kanssa 2016, graafi
    Ylen onnistuminen vuorovaikutuksessa suomalaisten kanssa 2016, graafi graafit,onnistuminen,suomalaiset,vuorovaikutus,Yle

    Kaikkiaan 94 prosenttia suomalaisista katsoo, että Yle on onnistunut julkisen palvelun tehtävässään vähintään melko hyvin (2016).

    Miten hyvin Yle on onnistunut kokonaisuutena julkisen palvelun tehtävässään 2015-2016, graafi
    Miten hyvin Yle on onnistunut kokonaisuutena julkisen palvelun tehtävässään 2015-2016, graafi graafit,Julkisen palvelun yleisradiotoiminta,julkiset palvelut

    Kymmenen tärkeimmän tehtävän joukossa ovat muun muassa luotettava tiedonsaanti, kotimainen tarjonta omalla äidinkielellä, turvalliset lastenohjelmat ja erityispalvelut.