Hyppää pääsisältöön

Kuinka Koraania luetaan?

Kaksi Koraani-nidettä
Kaksi Koraania Kaksi Koraani-nidettä Kuva: Yle/Jussi Pylväs koraani

Perussuomalaisten kansanedustaja Maria Tolppanen kyseenalaisti Twitter-päivityksessään Koraanin lukemisen radiossa. Hänen mukaansa islamin pyhän tekstin esittäminen julkisesti voi tuottaa lisää Isis-taistelijoita, eikä tätä riskiä pitäisi verorahoilla ottaa. 1,5 miljardia ihmistä pitää Koraania pyhänä. En usko, että voimme purkaa ongelmia vaikenemalla.

Teksti ja sen tulkinta

Koraani ei ole kirjana lainvastainen, eikä ole toivottavaa, että se sellaiseksi muutetaan. Ongelma ei ole Koraani tai sen lukeminen. Tapa, jolla Koraania tulkitaan, sen sijaan voi olla.

Maria Tolppasen kaltaiset islamkriitikot eivät ole ajatuksineen yksin. Myös muslimiyhteisössä on esitetty näkemyksiä, joiden mukaan Koraanin lukeminen ja tulkitseminen Ylen kanavilla on huono idea. Nämä muslimit näkevät ongelmaksi ennen kaikkea sen, kuka tulkitsee Koraanin sanomaa ja miten. Ylen ohjelmasarjassa kommentoijina toimivat imaami Anas Hajjar ja islamin tutkija Jaakko Hämeen-Anttila. Paitsi että jälkimmäinen on "vääräuskoinen", Suomessa on useita muslimiyhdyskuntia, joiden näkemykset islamista poikkeavat toisistaan.

Koraanin tulkinnan tekee entistä monimutkaisemmaksi se, että virallisen opin mukaan pyhää kirjaa voi lukea vain arabiaksi. Jokainen käännös toiselle kielelle on lähtökohtaisesti epäonnistunut tulkinta.

Kohti pyhän suhteellistamista

Suhtaudun hyvin kriittisesti Koraanin tarjoamiin oppeihin ja pidän ääri-islamilaista maailmankuvaa vastenmielisenä. Vastaava näkemys koskee Raamattua ja siitä juonnettua fundamentalismia. Silti en estäisi ihmisiä tutustumasta näiden kirjojen sisältöön. Mitä useampi lukija tutustuu Koraanin tai Raamatun sisältöön avoimin mielin, sitä moninaisempia tulkintoja uskonnoista saamme. Pitkän päälle tämä tuo tervettä ja suhteellisuudentajuista suhtautumista pyhiksi ajateltuihin teksteihin.

Länsimainen yhteiskunta on viimeisen sadan vuoden aikana maallistunut rajusti. Samaan aikaan yleinen hyvinvointi ja tasa-arvo ovat lisääntyneet. Tätä voidaan pitää toivottuna kehityksenä ja myös kulttuurissa tapahtuneena henkisenä kasvuna. Aikuisen ihmisen ei enää tarvitse olla ”Jumalan lapsi”. Todistettavasti yksilö kykenee hyvään ilman pelkoa tuonpuoleisesta rangaistuksesta tai lupausta paratiisista.

Uskonto kulttuurien taustalla

Ihmiskunnan maallistuminen laajassa mittapuussa ei silti tapahdu nopeasti ja suoraviivaisesti. Erilaisina epävarmuuden aikoina uskonnot koetaan tarpeellisiksi sekä yksilöpsykologisesti että vallankäytön kannalta. Tällaisen asian kanssa kipuilee juuri nyt islamilainen maailma.

Globalisaatio auttaa meitä suhteellistamaan elämäämme ja tämä edelleen helpottaa uskonnollisen vallan ikeestä irtautumista. Toisaalta globalisaatio tuottaa ahdistusta ja epävarmuutta omasta asemasta, jolloin uskonto voi tarjota lohdun turvasataman tai aivopestyä sotaväkeä vallanhimoiselle.

Kristinusko, johon länsimainen maailmankuvamme paljolti perustuu ja islam ovat uskontoina serkuksia. Molemmat uskonnot juontuvat Abrahamista, Koraani ja Raamattu sisältävät samoja henkilöitä ja Jeesuskin on yksi islamin profeetoista. Lisäksi uskonnot ovat monoteistisiä: Jumalia on vain yksi.

Sekä tapakristityillä että kaltaisillani pakanoituneilla kristityillä on mahdollisuus näyttää esimerkkiä siitä, miten uskonnollinen kulttuuriperinne saadaan istumaan yhteiskuntaan ilman fundamentalismia. Siinä hommassa ei haittaa, että tuntee oman ja naapurin pyhän kirjan.

Roman Schatzin Maamme-kirjassa 2.3.2015 keskusteltiin islamin ja kristinuskon yhteneväisyyksistä. Vieraina olivat Pia Jardi ja Virpi Mäkinen.

  • Mies kirjankannessa katsoo sivulle

    Voiko arabimaissa kolumnisti olla itsenäinen?

    Algerialaisen kolumnistin Kamel Daoudin näkemyksiä

    Kamel Daoud on ollut pitkään algerialaisen sanomalehden ”Le Quotidien d´Oranin” kolumnisti ja viime vuosina hänen kolumnejaan on näkynyt myös kansainvälisissä sanomalehdissä. Hän sai v. 2015 ranskalaisen kunniamaininnan parhaasta journalismista. Daoud on kirjoittanut myös romaaneja ja hänen v.

  • nuori mies kalashnikovin kanssa kirjan kannessa

    Kun maailma katseli muualle

    Jesper Söderin kokemuksia taistelusta Isisiä vastaan

    "Nyt mutsi. Keskustelu, josta olen hermostunut, mutta josta on selvittävä. Paras hoitaa se.

  • Mies puhumassa mustaa taustaa vasten

    Barbarioiden törmäys Lähi-Idässä

    Barbarioiden törmäys Lähi-Idässä

    "Viime joulukuun lopulla mieleen jäi katkera vaikutelma siitä, että jälleen yksi annus horribilis, kauhea vuosi, oli takanapäin. Kun tammi- ja marraskuun terroriattentaatit olivat šokeeranneet Ranskaa edellisenä vuonna, nyt šokki näytti maailmanlaajuiselta.

  • Sinetillä suljettu ovi

    Agenttilaki ja kansalaisaktivismi Venäjällä

    Venäjän agenttilain seuraukset kansalaisjärjestöille

    Vuonna 2012 säädetty laki kansalaisjärjestöistä ulkomaisina agentteina on ajanut etenkin ihmisoikeusjärjestöt ahtaalle, mutta agenttirekisteriin on pakkoliitetty myös muita, esimerkiksi ympäristöjärjestöjä ja kansalaisjärjestöjen kehittämiskeskuksia. Millainen on agentiksi leimatun järjestön arki?

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Aleksandra Mirolybov-Nurmela hymyilee kuvassa ja katsoo yläviistoon. Kuvan vasemmassa yläreunassa valkoinen Vaakakapina-leima.

    Liikunnanopettaja aiheutti ikuiset arvet: "Häpeä kulkee vahvasti mukanani"

    Aleksandra Mirolybov-Nurmela opettelee arvostamaan itseään.

    “Telinevoimistelutunnilla opettaja asetteli koko luokan ympärilleni katsomaan, kuinka tämä lihava lapsi yrittää hypätä pukin yli. Minä epäonnistuin joka kerta ja tömähdin siihen keskelle. Samaa nöyryytystä opettaja jatkoi kaikilla liikuntatunneilla."

  • Pietari K ja grafiikkaa

    Putoanko minä? Olen lukenut 1920-luvun tyttökirjoja ahdistukseen

    Lue kirjallisuusessee tai kuuntele podcast täältä!

    Keskiluokkaa ahdistaa, sillä nykyään edes koulutus ei takaa hyvää työpaikkaa ja palkkaa. Luen 1920-luvun tyttökirjoja, joissa on jotain tuttua. Niistä näkyy, että yhteiskunnallisilla luokka-asemilla leikittely on mahdollista ainoastaan rikkaille. Downshiftaaminen oli tuttu ilmiö jo viime vuosisadan alussa. Lue kirjaessee tai kuuntele podcast täältä!

  • Martti Lutherin patsas

    Miksi Martti Luther vihasi juutalaisia?

    Luther oli antisemitisti

    Uskonpuhdistaja Martti Lutherin elämän pimeisiin puoliin kuuluu hänen suhtautumisensa juutalaisiin. On vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että armosta ja armeliaisuudesta saarnaava ihminen on kirjoittanut kirjan Juutalaisista ja heidän valheistaan – kirjan, jossa kehotettiin polttamaan ja karkottamaan juutalaiset.

Uusimmat sisällöt - Yhteiskunta

  • Mies kirjankannessa katsoo sivulle

    Voiko arabimaissa kolumnisti olla itsenäinen?

    Algerialaisen kolumnistin Kamel Daoudin näkemyksiä

    Kamel Daoud on ollut pitkään algerialaisen sanomalehden ”Le Quotidien d´Oranin” kolumnisti ja viime vuosina hänen kolumnejaan on näkynyt myös kansainvälisissä sanomalehdissä. Hän sai v. 2015 ranskalaisen kunniamaininnan parhaasta journalismista. Daoud on kirjoittanut myös romaaneja ja hänen v.

  • nuori mies kalashnikovin kanssa kirjan kannessa

    Kun maailma katseli muualle

    Jesper Söderin kokemuksia taistelusta Isisiä vastaan

    "Nyt mutsi. Keskustelu, josta olen hermostunut, mutta josta on selvittävä. Paras hoitaa se.

  • Mies puhumassa mustaa taustaa vasten

    Barbarioiden törmäys Lähi-Idässä

    Barbarioiden törmäys Lähi-Idässä

    "Viime joulukuun lopulla mieleen jäi katkera vaikutelma siitä, että jälleen yksi annus horribilis, kauhea vuosi, oli takanapäin. Kun tammi- ja marraskuun terroriattentaatit olivat šokeeranneet Ranskaa edellisenä vuonna, nyt šokki näytti maailmanlaajuiselta.

  • Kaksi ikonia maalaavaa nunnaa

    Hiljaisuuden palvelijat – elämää Lintulan nunnaluostarissa

    Lintulan nunnat hiljaisuuden vaalijoina

    Lintulan nunnaluostari Heinävedellä Etelä-Savossa on hiljaisuuden tyyssija. Sen asukkaat elävät hiljaista, joskin työntäyteistä arkeaan, jota rytmittävät pyhät toimitukset. Pohjantähden alla -ohjelmassa vieraillaan Pohjoismaiden ainoassa ortodoksisessa naisluostarissa vuonna 2004.