Hyppää pääsisältöön

Vinkkejä autokoulun valintaan - läpimenoprosentit vaihtelevat

Autokouluoppilas autossa Kuva: Yle auto,autokoulu,silmät

Suomen suurimmissa kaupungeissa on muuta Suomea vaikeampi suorittaa henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava B-kortti. Jopa 35 % isojen kaupunkien oppilaista reputtaa ajokokeen ensimmäisellä yrittämällä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pitää tilastoa autokoulujen läpimenoprosenteista, eli siitä, kuinka moni autokouluoppilas on päässyt ensimmäisellä yrittämällä läpi ajokokeesta. Kuningaskuluttaja selvitti Trafin tilastojen avulla B-ajokortin ajokokeiden läpimenoprosentit viime vuoden ajalta.

Kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli viime vuonna 74 %. Tässä on huomioitu kaikki autokoulut, joissa vuoden aikana oli vähintään 20 oppilasta.

2014 kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli 74 %.

Tilastoista selviää, että Suomen kuuden suurimman kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit jäävät usein alle valtakunnan keskiarvon.

Alhaisimmat läpimenoprosentit ovat olleet jo kahtena peräkkäisenä vuotena (2013-2014) Turussa, turkulaisten autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo jäi viime vuonna 57 prosenttiin.

Suurten kaupunkien ajokokeissa parhaiten onnistuivat viime vuonna Tampereen autokoululaiset.

HELSINKI (31 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Helsingin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 44% - 86%.
  • Seitsemän autokoulun (Malmin Autokoulu, Stadin ammattiopiston autokoulu, Helsingin Kuljettajavalmennus, PR Autokoulu Ressu, Ab Bilskola Fagerholm Autokoulu, TrafficMaster, Oulunkylän Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

ESPOO (11 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Espoon autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 54% - 77%.
  • Kahden autokoulun (Autokoulu Aulis, Green Drivers) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

VANTAA (12 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 48% - 70%
  • Yksikään autokoulu ei saavuttanut koko Suomen keskiarvoa.

TAMPERE (10 autokoulua, keskiarvo 70%)

  • Tampereen autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 58% - 92%.
  • Kaupungin kaikkien autokoulujen keskiarvo jäi vain neljä prosenttiyksikköä alle koko Suomen keskiarvon.
  • Neljän autokoulun (Tampereen ammattiopisto, Autokoulu Ilves, Autokoulu Pirkka ja Sammon Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

OULU (9 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Oulun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 56% - 78%.
  • Yksi autokoulu (Autokoulu Ajox) ylitti Suomen keskiarvon.

TURKU (10 autokoulua, keskiarvo 57%)

  • Turun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 38% - 79%.
  • Yhden autokoulun (Turun ammatti-instituutti) läpimenoprosentti ylitti koko Suomen keskiarvon.
  • Turussa autokoululaiset reputtavat useammin kuin muissa isoissa kaupungeissa.

Alhainen läpimenoprosentti ei kerro huonosta opetuksesta

Autokoulun läpimenoprosentti ei suoraan kerro autokoulun opetuksen tasosta. Moni seikka vaikuttaa prosenttiin.

Oppilaiden heikko kielitaito saattaa selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Esimerkiksi vaikeassa kaupunkiympäristössä ajokokelas tekee helpommin virheitä kuin pienellä paikkakunnalla helpommassa ajoympäristössä ajettavassa ajokokeessa.

Jotkut suurten kaupunkien autokouluista ovat myös erikoistuneet maahanmuuttajien opettamiseen. Oppilaiden heikko kielitaito voi selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Miten valita hyvä autokoulu?

  • Vertaa autokouluopetuksen sisältöä.
  • Kysy autokoulusta, miksi läpimenoprosentti on alhainen tai korkea.
  • Käy paikan päällä tutustumassa opettajiin ja opetusvälineisiin.
  • Tiedustele, mitä hinta pitää sisällään. Vertaile eri koulujen hintoja.
  • Selvitä opettajien kokemus ja koulutus.

Suomessa on myös muutama suurehko autokouluketju. Jotkut niistä toimivat vain yhdellä autokoululuvalla, vaikka toimipisteitä olisi monta. Toimipisteitä voi olla myös usealla eri paikkakunnalla. Trafin tilastoissa tällaisella autokouluketjulla on vain yksi läpimenoprosentti.

Autokoululiitto: Ajokortin hinta on laskenut hieman

Autokoululiiton arvion mukaan B-ajokortin perusvaiheen keskihinta on laskenut viime vuodesta parilla sadalla eurolla. Nyt se on noin 1 400 euroa.

Monessa perheessä autokouluun menoa on myös siirretty myöhempään ajankohtaan.

- Esimerkiksi Helsingin alueella ajokortti ajetaan useammin 20-vuotiaana kuin 18-vuotiaana. Syynä on perheiden taloudellinen epävarmuus, kertoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa.― Jarmo Jokilampi, Autokoululiitto

Erittäin kovaa hintakilpailua autokoulujen välillä on Turun alueella. Jokilammen mukaan kilpailu voi olla myös yksi syy Turun alhaisiin läpimenoprosentteihin. Hintoja on saatettu tinkiä jopa laadun kustannuksella.

- Jos kustannuksia lasketaan, niin tingitään kaikissa asioissa. Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa, Jokilampi neuvoo.

Suomen autokoulujen läpimenoprosentit

Alla on listattu kaikkien Suomen autokoulujen läpimenoprosentit. Listauksessa ovat mukana kaikki autokoulut, joissa on ollut yli 20 oppilasta viime vuoden aikana.

Osa ketjuttuneista autokouluista voi näkyä Trafilta saaduissa tiedoissa vain kerran, vaikka niillä olisi toimipaikkoja eri puolella Suomea.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Halvin tapa on tietysti se opetuslupa,mutta valtiolta jäi viimevuonnakin lähes 10 miljoonaa verotuloja alvin ja palkkaverojen osalta saamatta.Tämä tilasto on tietysti tarkoitettu niille,jotka ajokorttia suunnittelevat ajavansa autokoulussa. 85% nuorista ajaa ajokortin autokoulussa.

Lähettänyt käyttäjä

Joskus 90-luvulla tuli ajettua kortti Suomessa. Pari vuotta sen jälkeen muutin ulkomaille ja se suomalainen ajokortti oli täysin arvoton muoviläpyskä. Kortti tuli ajettua toisen kerran ja hinta oli vain murto-osa Suomen hinnoista markka-aikana. Nyt autokoulu maksaa helposi 6 kertaa enemmän. Näyttää siltä, että autokoulut pistivät sumeilematta €-merkin hintoihin markan tilalle. Jos joku yrittäisi täällä päin kiskoa tuollaista hintaa ajo-opetuksesta, konkkaan menisi pulju. Vain Suomessa ihmiset maksaa mukisematta tähtitieteellisiä hintoja kaikesta autoihin a autoiluun liittyvstä.

Lähettänyt käyttäjä

Kuka näitä autokouluja valvoo oikeasti? Haluan tietää sillä sellaista valvontaa ei nyt tapahdu. Vaimoni on yrittänyt 3 kertaa läpi suuressa kaupungissa ja inssiajon pomppauskohdat on ihan perussääntöjä joita autokoulun pitää opettaa ihan normaaliasioina. Nyt ei niin ole tapahtunut. Autokoulujen ilmoittamat hinnat ei ole todellisia kun lisätunteja kertyy mukavasti kun läpipääsyä ei tule ensimmäisillä kerroilla. Joka kerta 100-500 euroa pitää maksaa muutamasta hassusta lisätunnista, omistaja tai "ajuri" hykertelee tyytyväisenä saadessa lisärahaa ilman valvontaa. Haluan oikeutta tälle alalle! Luvat pois niiltä jotka ei osaa opettaa.

Lähettänyt käyttäjä

Suomessa autokouluilla ei ole mitään sanktioita - asiakkaalla on maksuvelvollisuus huonosta opetuksesta.
Sivistysmaassa, jossa ajetaan vasemmalla puolella, autokoululla on sanktiot; jos viisi kokelasta reputtaa kuukauden aikana, niin seuraavaan kolmeen kuukauteen tästä autokoulusta ei toimiteta yhtään kokelasta inssiajoon. Perusteluna on antaa koululle aikaa tutkia omaa toimintaa. Toimisi varmaan meilläkin.

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä minä ainakin pyrin työssäni tekemään parhaani että ajokoe onnistuisi ekalla kerralla. Harmittaa jos ei mene.
Joskus kokelas jolle voisi lähes lainata omaa autoaan ei läpäise ja vastaavasti henkilö joka ei todellakaan kuuluisi liikenteeseen toisten sekaan läpäisee kokeen. (Jotkut siis haluaa välttämättä kokeilemaan onneaan ajokokeeseen, eikä ymmärrä että on vaaraksi muille. )Tutkinnonvastaanottaja päättää sitten oliko asiakas oikeassa. Eikä ne tutvotkaan ihan samoilla laseilla katso kokelaiden ajotaitoja. Eroja on sielläkin päässä.
Joku aikaisemmin kysyi kuka valvoo autokouluja, niin Trafi se taho on.
Kyllä se moraali on liikenneopettajallakin vaikka joskus näitä juttuja lukiessa tuntuu että johonkin rikollisjärjestöön tässä vähintään kuuluu.

Käykää tosiaan siellä autokoululla paikan päällä. Kyllä se äkkiä selviää millä fiiliksellä siellä hommia painetaan.

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Tiesitkö tämän makeutusaineista?

    Kevytmakeuttajia on EU:ssa käytössä jo 18.

    Makeutusaineita on EU:ssa käytössä jo 18. Stevia näkyy mainoksissa isolla, mutta tuotteessa sitä on prosentin osasia. Kolajättien kevytlimuissa sukraloosi ja aspartaami vaihtelevat sen mukaan, miten makeuttajien julkinen imago vaihtelee. Aspartaami työllistää elintarvikeviranomaisia. Kokosimme tietoja viidestä yleisesti käytetystä kevytmakeuttajasta.

  • Kalliit pikavipit eivät kadonneet: Vanhat ongelmat piilevät nyt uusissa tuotteissa

    Samoilla markkinoilla kilpailevat myös vertaislainat.

    Pari vuotta sitten säädetty korkokatto ei ole poistanut markkinoilta kalliita pikalainoja. Lainasummia on korotettu ja laina-ajat ovat venyneet jopa vuosien mittaisiksi. Lainasivustoille on ilmestynyt myös uusia termejä, kuten joustoluotto ja vertaislaina. Pikavippien ongelmia on yritetty suitsia erilaisilla laeilla jo useampaan otteeseen.

  • Luottokortti ottaa lomaa: näin selviät pulasta

    Yhteys kortin liikkeellelaskijaan syytä ottaa heti

    Luottokortin sulkeutuminen kesken ulkomaanmatkan on melko harvinainen, mutta ikävällä tavalla mieleenpainuva matkamuisto. Matkakassaa ei olekaan syytä jättää yhden kortin varaan. Verkkopankissa tehtävä maantieteellisten rajausten käyttöönotto on pätevä tapa varmistaa, että kortti toimii aina siellä, mutta vain siellä, missä sen pitääkin toimia.

  • Ukrainassa faktantarkistajat kävivät sotaan propagandaa vastaan

    StopFake kumoaa venäläismedian väitteitä ja somehuhuja.

    StopFake pyrkii kumoamaan Ukrainaa koskevia valeuutisia ja sosiaalisessa mediassa leviäviä huhuja. Faktantarkistusta tekee parinkymmenen toimittajan ja kääntäjän joukko, jonka työ ei tekemällä lopu. Ukrainalainen StopFake.org on osa maailmanlaajuista faktantarkistussivustojen nousua. Tässä joukossa se on yksi maailman laajimmista ja aktiivisimmista.

  • Varoituslista valemedioista – älä luota näihin sivustoihin

    Tunnetuimmat valeuutis- ja satiirisivustot kootusti.

    Valeuutisista on tullut merkittävä bisnes ja poliittisen mielipidevaikuttamisen muoto, vaikka juuri kukaan ei tarkoituksella kirjoita selaimeensa valeuutissivustojen osoitteita. Tarkista nimi tästä listasta seuraavan kerran, kun kohtaat sosiaalisessa mediassa epäilyttävän uutislähteen.

  • Facebook mainosti valeuutista

    Onko Facebook häviämässä sotansa valeuutisia vastaan?

    Facebook irtisanoi Trending topics -listalle uutisia kuratoivat toimittajansa. Kolme päivää myöhemmin palvelu mainosti valeuutista yhtenä päivän kiinnostavimmista jutuista.

  • Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

    TV-kuvan asetusten optimointi voi maksaa sata euroa.

    TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna. Kuningaskuluttajan lukija lähetti viestin: "Olin ostamassa televisiota. Katselin esillä olevia eri merkkisiä televisioita ja huomasin, että yhdessä oli erittäin hyvä kuva.

  • Kotimaan Energian sähkösopimukseen on pakko ostaa vakuutus

    Sähköyhtiön "säästöpaketti" onkin vakuutus.

    Sähköyhtiön “säästöpaketti” onkin vakuutus, jonka tarve kerrostaloasujalle on kyseenalainen. Puhelinmyynnin härskit toimintatavat yhtiö kertoo putsanneensa. “Meillä oli huono maine, me oltiin surkeita”, yhtiön toimitusjohtaja myöntää.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Ilmoittaudu testaajaksi

    Mukaan voi ilmoittautua myös kolmen kaverin porukalla.

    Haluatko mukaan Kuningaskuluttajan tekemiseen? Tule testaajaksi. Tarvitsemme erilaisia ihmisiä ympäri Suomea auttamaan meitä tekemään entistä parempaa Kuningaskuluttajaa. Ilmoittaudu itse, tai kokoa kolmen kaverin, naapurin tai kollegan porukka ja tulkaa mukaan porukalla!

  • Jäljitä koululainen älypuhelimella: 5 paikannuspalvelua

    Eri käyttöjärjestelmät mutkistavat paikannusta.

    Pienten koululaisten vanhemmat saattavat olla näinä päivinä melko herkillä ja huolissaan siitä, missä lapset kulkevat. Älypuhelimiin on tarjolla monenlaisia sovelluksia, joiden avulla vanhempien huolta voi helpottaa. Kuningaskuluttaja tutustui viime syksynä niistä muutamiin.