Hyppää pääsisältöön

Vinkkejä autokoulun valintaan - läpimenoprosentit vaihtelevat

Autokouluoppilas autossa Kuva: Yle auto,autokoulu,silmät

Suomen suurimmissa kaupungeissa on muuta Suomea vaikeampi suorittaa henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava B-kortti. Jopa 35 % isojen kaupunkien oppilaista reputtaa ajokokeen ensimmäisellä yrittämällä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pitää tilastoa autokoulujen läpimenoprosenteista, eli siitä, kuinka moni autokouluoppilas on päässyt ensimmäisellä yrittämällä läpi ajokokeesta. Kuningaskuluttaja selvitti Trafin tilastojen avulla B-ajokortin ajokokeiden läpimenoprosentit viime vuoden ajalta.

Kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli viime vuonna 74 %. Tässä on huomioitu kaikki autokoulut, joissa vuoden aikana oli vähintään 20 oppilasta.

2014 kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli 74 %.

Tilastoista selviää, että Suomen kuuden suurimman kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit jäävät usein alle valtakunnan keskiarvon.

Alhaisimmat läpimenoprosentit ovat olleet jo kahtena peräkkäisenä vuotena (2013-2014) Turussa, turkulaisten autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo jäi viime vuonna 57 prosenttiin.

Suurten kaupunkien ajokokeissa parhaiten onnistuivat viime vuonna Tampereen autokoululaiset.

HELSINKI (31 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Helsingin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 44% - 86%.
  • Seitsemän autokoulun (Malmin Autokoulu, Stadin ammattiopiston autokoulu, Helsingin Kuljettajavalmennus, PR Autokoulu Ressu, Ab Bilskola Fagerholm Autokoulu, TrafficMaster, Oulunkylän Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

ESPOO (11 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Espoon autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 54% - 77%.
  • Kahden autokoulun (Autokoulu Aulis, Green Drivers) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

VANTAA (12 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 48% - 70%
  • Yksikään autokoulu ei saavuttanut koko Suomen keskiarvoa.

TAMPERE (10 autokoulua, keskiarvo 70%)

  • Tampereen autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 58% - 92%.
  • Kaupungin kaikkien autokoulujen keskiarvo jäi vain neljä prosenttiyksikköä alle koko Suomen keskiarvon.
  • Neljän autokoulun (Tampereen ammattiopisto, Autokoulu Ilves, Autokoulu Pirkka ja Sammon Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

OULU (9 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Oulun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 56% - 78%.
  • Yksi autokoulu (Autokoulu Ajox) ylitti Suomen keskiarvon.

TURKU (10 autokoulua, keskiarvo 57%)

  • Turun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 38% - 79%.
  • Yhden autokoulun (Turun ammatti-instituutti) läpimenoprosentti ylitti koko Suomen keskiarvon.
  • Turussa autokoululaiset reputtavat useammin kuin muissa isoissa kaupungeissa.

Alhainen läpimenoprosentti ei kerro huonosta opetuksesta

Autokoulun läpimenoprosentti ei suoraan kerro autokoulun opetuksen tasosta. Moni seikka vaikuttaa prosenttiin.

Oppilaiden heikko kielitaito saattaa selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Esimerkiksi vaikeassa kaupunkiympäristössä ajokokelas tekee helpommin virheitä kuin pienellä paikkakunnalla helpommassa ajoympäristössä ajettavassa ajokokeessa.

Jotkut suurten kaupunkien autokouluista ovat myös erikoistuneet maahanmuuttajien opettamiseen. Oppilaiden heikko kielitaito voi selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Miten valita hyvä autokoulu?

  • Vertaa autokouluopetuksen sisältöä.
  • Kysy autokoulusta, miksi läpimenoprosentti on alhainen tai korkea.
  • Käy paikan päällä tutustumassa opettajiin ja opetusvälineisiin.
  • Tiedustele, mitä hinta pitää sisällään. Vertaile eri koulujen hintoja.
  • Selvitä opettajien kokemus ja koulutus.

Suomessa on myös muutama suurehko autokouluketju. Jotkut niistä toimivat vain yhdellä autokoululuvalla, vaikka toimipisteitä olisi monta. Toimipisteitä voi olla myös usealla eri paikkakunnalla. Trafin tilastoissa tällaisella autokouluketjulla on vain yksi läpimenoprosentti.

Autokoululiitto: Ajokortin hinta on laskenut hieman

Autokoululiiton arvion mukaan B-ajokortin perusvaiheen keskihinta on laskenut viime vuodesta parilla sadalla eurolla. Nyt se on noin 1 400 euroa.

Monessa perheessä autokouluun menoa on myös siirretty myöhempään ajankohtaan.

- Esimerkiksi Helsingin alueella ajokortti ajetaan useammin 20-vuotiaana kuin 18-vuotiaana. Syynä on perheiden taloudellinen epävarmuus, kertoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa.― Jarmo Jokilampi, Autokoululiitto

Erittäin kovaa hintakilpailua autokoulujen välillä on Turun alueella. Jokilammen mukaan kilpailu voi olla myös yksi syy Turun alhaisiin läpimenoprosentteihin. Hintoja on saatettu tinkiä jopa laadun kustannuksella.

- Jos kustannuksia lasketaan, niin tingitään kaikissa asioissa. Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa, Jokilampi neuvoo.

Suomen autokoulujen läpimenoprosentit

Alla on listattu kaikkien Suomen autokoulujen läpimenoprosentit. Listauksessa ovat mukana kaikki autokoulut, joissa on ollut yli 20 oppilasta viime vuoden aikana.

Osa ketjuttuneista autokouluista voi näkyä Trafilta saaduissa tiedoissa vain kerran, vaikka niillä olisi toimipaikkoja eri puolella Suomea.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Halvin tapa on tietysti se opetuslupa,mutta valtiolta jäi viimevuonnakin lähes 10 miljoonaa verotuloja alvin ja palkkaverojen osalta saamatta.Tämä tilasto on tietysti tarkoitettu niille,jotka ajokorttia suunnittelevat ajavansa autokoulussa. 85% nuorista ajaa ajokortin autokoulussa.

Lähettänyt käyttäjä

Joskus 90-luvulla tuli ajettua kortti Suomessa. Pari vuotta sen jälkeen muutin ulkomaille ja se suomalainen ajokortti oli täysin arvoton muoviläpyskä. Kortti tuli ajettua toisen kerran ja hinta oli vain murto-osa Suomen hinnoista markka-aikana. Nyt autokoulu maksaa helposi 6 kertaa enemmän. Näyttää siltä, että autokoulut pistivät sumeilematta €-merkin hintoihin markan tilalle. Jos joku yrittäisi täällä päin kiskoa tuollaista hintaa ajo-opetuksesta, konkkaan menisi pulju. Vain Suomessa ihmiset maksaa mukisematta tähtitieteellisiä hintoja kaikesta autoihin a autoiluun liittyvstä.

Lähettänyt käyttäjä

Kuka näitä autokouluja valvoo oikeasti? Haluan tietää sillä sellaista valvontaa ei nyt tapahdu. Vaimoni on yrittänyt 3 kertaa läpi suuressa kaupungissa ja inssiajon pomppauskohdat on ihan perussääntöjä joita autokoulun pitää opettaa ihan normaaliasioina. Nyt ei niin ole tapahtunut. Autokoulujen ilmoittamat hinnat ei ole todellisia kun lisätunteja kertyy mukavasti kun läpipääsyä ei tule ensimmäisillä kerroilla. Joka kerta 100-500 euroa pitää maksaa muutamasta hassusta lisätunnista, omistaja tai "ajuri" hykertelee tyytyväisenä saadessa lisärahaa ilman valvontaa. Haluan oikeutta tälle alalle! Luvat pois niiltä jotka ei osaa opettaa.

Lähettänyt käyttäjä

Suomessa autokouluilla ei ole mitään sanktioita - asiakkaalla on maksuvelvollisuus huonosta opetuksesta.
Sivistysmaassa, jossa ajetaan vasemmalla puolella, autokoululla on sanktiot; jos viisi kokelasta reputtaa kuukauden aikana, niin seuraavaan kolmeen kuukauteen tästä autokoulusta ei toimiteta yhtään kokelasta inssiajoon. Perusteluna on antaa koululle aikaa tutkia omaa toimintaa. Toimisi varmaan meilläkin.

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä minä ainakin pyrin työssäni tekemään parhaani että ajokoe onnistuisi ekalla kerralla. Harmittaa jos ei mene.
Joskus kokelas jolle voisi lähes lainata omaa autoaan ei läpäise ja vastaavasti henkilö joka ei todellakaan kuuluisi liikenteeseen toisten sekaan läpäisee kokeen. (Jotkut siis haluaa välttämättä kokeilemaan onneaan ajokokeeseen, eikä ymmärrä että on vaaraksi muille. )Tutkinnonvastaanottaja päättää sitten oliko asiakas oikeassa. Eikä ne tutvotkaan ihan samoilla laseilla katso kokelaiden ajotaitoja. Eroja on sielläkin päässä.
Joku aikaisemmin kysyi kuka valvoo autokouluja, niin Trafi se taho on.
Kyllä se moraali on liikenneopettajallakin vaikka joskus näitä juttuja lukiessa tuntuu että johonkin rikollisjärjestöön tässä vähintään kuuluu.

Käykää tosiaan siellä autokoululla paikan päällä. Kyllä se äkkiä selviää millä fiiliksellä siellä hommia painetaan.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuningaskuluttajan toimitus kiittää kuluneista vuosista ja toivottaa hyvää joulua!

    TV-ohjelman ja nettisivuston tulevaisuudesta päätös keväällä

    On aika sanoa iso KIITOS meiltä kaikilta teille kaikille. Kuningaskuluttaja jatkaa verkossa, kuvan väki vilkuttaa ja siirtyy alkuvuonna uusien sorvien äärelle. TV-ohjelman ja verkkosivujen tulevaisuudesta päätetään tarkemmin kevään aikana. Toivottavasti pääsemme metelöimään kuluttajien puolesta taas isommallakin joukolla. Hyvää ja rauhaisaa joulua!

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • Velkavankeus voi kestää vuosikymmeniä

    Ulosoton ja perinnän kierre voi kestää yli 20 vuotta

    Uusia maksuhäiriöisiä rekisteröitiin viime vuonna reilun sadan hengen päivävauhtia. Maksamattomien velkojen, perinnän ja ulosoton kierre saattaa kestää yli kaksikymmentä vuotta.

  • Kalliit pikavipit eivät kadonneet: Vanhat ongelmat piilevät nyt uusissa tuotteissa

    Samoilla markkinoilla kilpailevat myös vertaislainat.

    Pari vuotta sitten säädetty korkokatto ei ole poistanut markkinoilta kalliita pikalainoja. Lainasummia on korotettu ja laina-ajat ovat venyneet jopa vuosien mittaisiksi. Lainasivustoille on ilmestynyt myös uusia termejä, kuten joustoluotto ja vertaislaina. Pikavippien ongelmia on yritetty suitsia erilaisilla laeilla jo useampaan otteeseen.

  • Tunnistatko tarjouksen?

    Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina ole helppoa

    Tarjousmainonnan keinot on mietitty tarkasti. Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina olekaan helppoa.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.

  • Soitto numerotiedusteluun voi maksaa jopa 10 euroa minuutissa

    Numeropalvelut ovat nostaneet hintojaan moninkertaisiksi.

    Fonectan 020202 –palvelussa sekä Sentraalin 0100 100 –numerossa saa 50 sekunnin puhelusta pulittaa noin kuusi euroa. Lankapuhelinajalta tutussa 118:ssa hinta riippuu palveluntarjoajasta – kalleinta on iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin puhelun minuuttitaksa nousee lähes kymmeneen euroon.

  • Näin saat sopuisankin kuolinpesän asiat solmuun

    Oikein laadittu perukirja voi pelastaa sukuriidalta

    Useimmista meistä tulee jossain vaiheessa kuolinpesän osakas eli perikunnan jäsen. Huonosti selvitetty kuolinpesä voi kylvää kalliin riidan siemenet sopuisaankin sukuun. Nämä ovat perinnönjaon seitsemän yleisintä virhettä.

  • Tuliko riita juristin kanssa? — 5 väylää valittaa

    Kuluttajansuoja koskee myös lakipalveluita.

    Ostamaansa lakipalveluun tyytymätön kuluttaja on tenkkapoon edessä pohtiessaan, uskaltaako juristin kanssa ruveta riitelemään. Päätä joutuu raapimaan myös sen suhteen, mikä on oikea paikka valittaa. Lakipalveluita kuitenkin koskee samanlainen kuluttajansuoja kuin muitakin palveluita. Niistä voi valittaa ilmaiseksi kuluttajaviranomaisille tai asianajajia valvovaan Valvontalautakuntaan.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Lapsiystävälliset ravintolat kartalla: asenne ja ruoka ratkaisee

    Ratsasimme #perherafla-kartalla kehutun ravintolan.

    Kuningaskuluttaja ja Marja Hintikka Live ovat etsineet yhdessä yleisön kanssa lapsiystävällisiä ravintoloita. Yhteistyössä toteutetusta #perherafla-kartasta selviää, että vaikka tiloihin tai näkymiin ei pystyisi vaikuttamaan, ravintola pääsee pitkälle jo nopean palvelun, hyvän ruuan ja oikean asenteen avulla.

  • Voiko Finnair perua lennon, jos lippuja ei ole myyty tarpeeksi?

    Katsojamme ihmettelee toistuvia lentojen perumisia.

    Finnairin lento Brysseliin peruuttiin ja matkustajat siirrettiin myöhemmälle lennolle. Kyseistä lentoa ei peruttu ensimmäistä kertaa, joten katsojallemme heräsi ajatus, että peruuko Finnair lentojaan kustannussyistä?

  • Vaihtoautojen mainonnassa pimitetään kolaritietoja

    Ostajalla oikeus hyvitykseen, jos tieto jää saamatta.

    Kun kolarivahinko on riittävän iso, vakuutusyhtiö lunastaa auton. Huomattavan moni lunastusauto palaa kuitenkin korjattuna myyntiin. Kuningaskuluttaja tutki kolariautojen mainontaa: Lunastuksesta ei kerrottu yhdessäkään myynti-ilmoituksessa. Jos ostaja ei saa tietoa auton lunastustaustasta, hän voi vaatia jälkikäteen hyvitystä.

  • Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä

    Suosittelualgoritmit pitävät sinut kuplassa

    Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä Oletko huomannut että törmäät jatkuvasti samojen ihmisten juttuihin somessa? Näetkö netissä useimmiten mielipiteitä, joista olet samaa mieltä? Jos kuulostaa tutulta, niin olet luultavasti joutunut suosittelualgoritmien aiheuttamaan informaatiokuplaan.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Miksi prepaid-liittymä syö saldoa itsekseen?

    Dataa hupeni, vaikka puhelin oli lentotilassa tai kiinni.

    Mies oli ostanut DNA:n prepaid-liittymän. Hän ihmetteli, miksi dataa hupeni päivittäin, vaikka puhelin oli pois mobiiliverkosta, lentotilassa tai kiinni.

  • Miksi Kossin kuulokkeissa varoitetaan syövästä?

    Varoitusmerkintä perustuu Kalifornian lainsäädäntöön.

    Kuulokkeiden pakkauksesta löytyi hämmentävä teksti: Siinä sanottiin kuulokkeiden sisältävän ainetta, joka aiheuttaa syöpää, syntymävikoja ja hedelmättömyyttä.

  • Keitä ovat valeuutisten tekijät ja miksi he huijaavat?

    Valeuutismaakareita yhdistää yksi asia: rahanhimo.

    Yhdysvaltalainen ammattimedia on jäljittänyt ja haastatellut useita valeuutisivustojen omistajia ja kirjoittajia. Valeuutismaakareita yhdistää ainakin yksi asia: rahanhimo. Tässä katsaus siihen, mitä heistä ja heidän motiiveistaan nyt tiedetään. Keskustelu verkon valemediaongelmasta ei osoita juurikaan laantumisen merkkejä.

  • Kuka perkaisi valeuutiset verkosta?

    Valeuutisongelman ratkaisuun on keinoja, mutta onko halua?

    Valeuutisista ja niiden vaikutuksesta yhteiskuntaan on Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen väitelty enemmän kuin koskaan. Tekoja feikkiuutisten pysäyttämiseksi ovat lupailleet niin Facebook kuin Googlekin, mutta onko puheissa konkretiaa? Yhdysvalloissa äänestettiin uudesta presidentistä, ja sen jälkeen keskustelu internetin misinformaatiosta on ollut kiivaampaa kuin koskaan ennen.