Hyppää pääsisältöön

Vinkkejä autokoulun valintaan - läpimenoprosentit vaihtelevat

Autokouluoppilas autossa Kuva: Yle auto,autokoulu,silmät

Suomen suurimmissa kaupungeissa on muuta Suomea vaikeampi suorittaa henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava B-kortti. Jopa 35 % isojen kaupunkien oppilaista reputtaa ajokokeen ensimmäisellä yrittämällä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pitää tilastoa autokoulujen läpimenoprosenteista, eli siitä, kuinka moni autokouluoppilas on päässyt ensimmäisellä yrittämällä läpi ajokokeesta. Kuningaskuluttaja selvitti Trafin tilastojen avulla B-ajokortin ajokokeiden läpimenoprosentit viime vuoden ajalta.

Kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli viime vuonna 74 %. Tässä on huomioitu kaikki autokoulut, joissa vuoden aikana oli vähintään 20 oppilasta.

2014 kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli 74 %.

Tilastoista selviää, että Suomen kuuden suurimman kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit jäävät usein alle valtakunnan keskiarvon.

Alhaisimmat läpimenoprosentit ovat olleet jo kahtena peräkkäisenä vuotena (2013-2014) Turussa, turkulaisten autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo jäi viime vuonna 57 prosenttiin.

Suurten kaupunkien ajokokeissa parhaiten onnistuivat viime vuonna Tampereen autokoululaiset.

HELSINKI (31 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Helsingin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 44% - 86%.
  • Seitsemän autokoulun (Malmin Autokoulu, Stadin ammattiopiston autokoulu, Helsingin Kuljettajavalmennus, PR Autokoulu Ressu, Ab Bilskola Fagerholm Autokoulu, TrafficMaster, Oulunkylän Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

ESPOO (11 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Espoon autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 54% - 77%.
  • Kahden autokoulun (Autokoulu Aulis, Green Drivers) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

VANTAA (12 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 48% - 70%
  • Yksikään autokoulu ei saavuttanut koko Suomen keskiarvoa.

TAMPERE (10 autokoulua, keskiarvo 70%)

  • Tampereen autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 58% - 92%.
  • Kaupungin kaikkien autokoulujen keskiarvo jäi vain neljä prosenttiyksikköä alle koko Suomen keskiarvon.
  • Neljän autokoulun (Tampereen ammattiopisto, Autokoulu Ilves, Autokoulu Pirkka ja Sammon Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

OULU (9 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Oulun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 56% - 78%.
  • Yksi autokoulu (Autokoulu Ajox) ylitti Suomen keskiarvon.

TURKU (10 autokoulua, keskiarvo 57%)

  • Turun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 38% - 79%.
  • Yhden autokoulun (Turun ammatti-instituutti) läpimenoprosentti ylitti koko Suomen keskiarvon.
  • Turussa autokoululaiset reputtavat useammin kuin muissa isoissa kaupungeissa.

Alhainen läpimenoprosentti ei kerro huonosta opetuksesta

Autokoulun läpimenoprosentti ei suoraan kerro autokoulun opetuksen tasosta. Moni seikka vaikuttaa prosenttiin.

Oppilaiden heikko kielitaito saattaa selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Esimerkiksi vaikeassa kaupunkiympäristössä ajokokelas tekee helpommin virheitä kuin pienellä paikkakunnalla helpommassa ajoympäristössä ajettavassa ajokokeessa.

Jotkut suurten kaupunkien autokouluista ovat myös erikoistuneet maahanmuuttajien opettamiseen. Oppilaiden heikko kielitaito voi selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Miten valita hyvä autokoulu?

  • Vertaa autokouluopetuksen sisältöä.
  • Kysy autokoulusta, miksi läpimenoprosentti on alhainen tai korkea.
  • Käy paikan päällä tutustumassa opettajiin ja opetusvälineisiin.
  • Tiedustele, mitä hinta pitää sisällään. Vertaile eri koulujen hintoja.
  • Selvitä opettajien kokemus ja koulutus.

Suomessa on myös muutama suurehko autokouluketju. Jotkut niistä toimivat vain yhdellä autokoululuvalla, vaikka toimipisteitä olisi monta. Toimipisteitä voi olla myös usealla eri paikkakunnalla. Trafin tilastoissa tällaisella autokouluketjulla on vain yksi läpimenoprosentti.

Autokoululiitto: Ajokortin hinta on laskenut hieman

Autokoululiiton arvion mukaan B-ajokortin perusvaiheen keskihinta on laskenut viime vuodesta parilla sadalla eurolla. Nyt se on noin 1 400 euroa.

Monessa perheessä autokouluun menoa on myös siirretty myöhempään ajankohtaan.

- Esimerkiksi Helsingin alueella ajokortti ajetaan useammin 20-vuotiaana kuin 18-vuotiaana. Syynä on perheiden taloudellinen epävarmuus, kertoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa.― Jarmo Jokilampi, Autokoululiitto

Erittäin kovaa hintakilpailua autokoulujen välillä on Turun alueella. Jokilammen mukaan kilpailu voi olla myös yksi syy Turun alhaisiin läpimenoprosentteihin. Hintoja on saatettu tinkiä jopa laadun kustannuksella.

- Jos kustannuksia lasketaan, niin tingitään kaikissa asioissa. Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa, Jokilampi neuvoo.

Suomen autokoulujen läpimenoprosentit

Alla on listattu kaikkien Suomen autokoulujen läpimenoprosentit. Listauksessa ovat mukana kaikki autokoulut, joissa on ollut yli 20 oppilasta viime vuoden aikana.

Osa ketjuttuneista autokouluista voi näkyä Trafilta saaduissa tiedoissa vain kerran, vaikka niillä olisi toimipaikkoja eri puolella Suomea.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Halvin tapa on tietysti se opetuslupa,mutta valtiolta jäi viimevuonnakin lähes 10 miljoonaa verotuloja alvin ja palkkaverojen osalta saamatta.Tämä tilasto on tietysti tarkoitettu niille,jotka ajokorttia suunnittelevat ajavansa autokoulussa. 85% nuorista ajaa ajokortin autokoulussa.

Lähettänyt käyttäjä

Joskus 90-luvulla tuli ajettua kortti Suomessa. Pari vuotta sen jälkeen muutin ulkomaille ja se suomalainen ajokortti oli täysin arvoton muoviläpyskä. Kortti tuli ajettua toisen kerran ja hinta oli vain murto-osa Suomen hinnoista markka-aikana. Nyt autokoulu maksaa helposi 6 kertaa enemmän. Näyttää siltä, että autokoulut pistivät sumeilematta €-merkin hintoihin markan tilalle. Jos joku yrittäisi täällä päin kiskoa tuollaista hintaa ajo-opetuksesta, konkkaan menisi pulju. Vain Suomessa ihmiset maksaa mukisematta tähtitieteellisiä hintoja kaikesta autoihin a autoiluun liittyvstä.

Lähettänyt käyttäjä

Kuka näitä autokouluja valvoo oikeasti? Haluan tietää sillä sellaista valvontaa ei nyt tapahdu. Vaimoni on yrittänyt 3 kertaa läpi suuressa kaupungissa ja inssiajon pomppauskohdat on ihan perussääntöjä joita autokoulun pitää opettaa ihan normaaliasioina. Nyt ei niin ole tapahtunut. Autokoulujen ilmoittamat hinnat ei ole todellisia kun lisätunteja kertyy mukavasti kun läpipääsyä ei tule ensimmäisillä kerroilla. Joka kerta 100-500 euroa pitää maksaa muutamasta hassusta lisätunnista, omistaja tai "ajuri" hykertelee tyytyväisenä saadessa lisärahaa ilman valvontaa. Haluan oikeutta tälle alalle! Luvat pois niiltä jotka ei osaa opettaa.

Lähettänyt käyttäjä

Suomessa autokouluilla ei ole mitään sanktioita - asiakkaalla on maksuvelvollisuus huonosta opetuksesta.
Sivistysmaassa, jossa ajetaan vasemmalla puolella, autokoululla on sanktiot; jos viisi kokelasta reputtaa kuukauden aikana, niin seuraavaan kolmeen kuukauteen tästä autokoulusta ei toimiteta yhtään kokelasta inssiajoon. Perusteluna on antaa koululle aikaa tutkia omaa toimintaa. Toimisi varmaan meilläkin.

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä minä ainakin pyrin työssäni tekemään parhaani että ajokoe onnistuisi ekalla kerralla. Harmittaa jos ei mene.
Joskus kokelas jolle voisi lähes lainata omaa autoaan ei läpäise ja vastaavasti henkilö joka ei todellakaan kuuluisi liikenteeseen toisten sekaan läpäisee kokeen. (Jotkut siis haluaa välttämättä kokeilemaan onneaan ajokokeeseen, eikä ymmärrä että on vaaraksi muille. )Tutkinnonvastaanottaja päättää sitten oliko asiakas oikeassa. Eikä ne tutvotkaan ihan samoilla laseilla katso kokelaiden ajotaitoja. Eroja on sielläkin päässä.
Joku aikaisemmin kysyi kuka valvoo autokouluja, niin Trafi se taho on.
Kyllä se moraali on liikenneopettajallakin vaikka joskus näitä juttuja lukiessa tuntuu että johonkin rikollisjärjestöön tässä vähintään kuuluu.

Käykää tosiaan siellä autokoululla paikan päällä. Kyllä se äkkiä selviää millä fiiliksellä siellä hommia painetaan.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Trendikäs parveke halvalla: unohda perinteiset kesäkukat ja käytä olohuoneesi viherkasveja

    Vanhat suomalaiset viherkasvit ovat huippumuodikkaita.

    Puutarha-alalla jylläävät muoti-ilmiöt samalla tavalla kuin vaatteissa tai sisustuksessa. Juuri nyt on trendikästä istuttaa parvekkeelle perinteisten kesäkukkien ohella viherkasveja. Eksoottisten bambujen, ruokojen ja mehikasvien lisäksi muotia ovat isoäidin ajan viherkasvit. Säästäväinen parvekestailaaja sisustaa parvekkeensa kotoa löytyvillä viherkasveilla.

  • Valheenpaljastaja: Testaa medialukutaitosi uutisvisassa

    Läpäisivätkö nämä viraaliuutiset sinunkin suojauksesi?

    Oi internet! Pullollaan tietoa - ja niin paljon vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Verkon uutisvirrassa on joskus vaikeaa pitää pää kylmänä. Testaa oman medialukutaitosi tila Valheenpaljastajan uutisvisassa.

  • Fiksumpi vaatekaappi mobiilisovelluksella?

    Enemmän tietoa, parempaa järjestystä, vähemmän huteja.

    Miten välttää hutiostokset ja päästä paremmin selville siitä, mitä omasta kaapista jo löytyy? Vaatekaapin hallitsemiseen voi löytyä apua mobiilisovelluksista. Älypuhelimiin on tarjolla lukemattomia sovelluksia, joilla voi metsästää uusia vaatteita entistä tehokkaammin. Mutta entä jos oma vaatekaappi jo pursuilee näitä "helppoja ostoksia"?

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Trendikäs parveke halvalla: unohda perinteiset kesäkukat ja käytä olohuoneesi viherkasveja

    Vanhat suomalaiset viherkasvit ovat huippumuodikkaita.

    Puutarha-alalla jylläävät muoti-ilmiöt samalla tavalla kuin vaatteissa tai sisustuksessa. Juuri nyt on trendikästä istuttaa parvekkeelle perinteisten kesäkukkien ohella viherkasveja. Eksoottisten bambujen, ruokojen ja mehikasvien lisäksi muotia ovat isoäidin ajan viherkasvit. Säästäväinen parvekestailaaja sisustaa parvekkeensa kotoa löytyvillä viherkasveilla.

  • Ylioppilaslakkien hinnoissa yli sadan euron ero

    Hinta tuo mukanaan valinnanvaraa valkolakkiostoksille.

    Kaikki valkolakit näyttävät samanlaisilta, mutta ylioppilaslakeissa voi olla kuitenkin yli sadan euron hintaero. Mitä saa rahalla, jonka laittaa kalliimpaan ylioppilaslakkiin? Vertailimme lakkien hintoja keväällä 2015.

  • Valheenpaljastaja: Testaa medialukutaitosi uutisvisassa

    Läpäisivätkö nämä viraaliuutiset sinunkin suojauksesi?

    Oi internet! Pullollaan tietoa - ja niin paljon vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Verkon uutisvirrassa on joskus vaikeaa pitää pää kylmänä. Testaa oman medialukutaitosi tila Valheenpaljastajan uutisvisassa.

  • Näin meitä huijattiin verkossa vuonna 2015 — moneenko vipuun menit?

    Vuoden 2015 viraalit nettihuijaukset yhdessä listassa.

    Ollapa vuosi 2014! Silloin nettihuijareiden touhu oli vielä kohtuullisen harmitonta hupia, lähinnä klikkien kalastelua mahdollisimman vetävillä mutta hatusta vedetyillä otsikoilla. Motiivina oli yleensä pilanteko tai rahanhimo. Vuonna 2015 nähtiin entistä enemmän poliittisten ja rasististen motiivien ajamia huijauksia. Tämä kehityskulku tuskin pysähtyy vuoteen 2016.

  • Nämä jutut Pariisin iskuista eivät olleet totta

    Sosiaalisen median huhumylly käynnistyi heti iskujen jälkeen

    Pariisin terrori-iskut muistuttivat siitä, miten nopeasti väärä ja valheellinen tieto leviää dramaattisten tapahtumien aikana. Ne herättävät myös kysymyksen siitä, pitäisikö uutisvälineiden olla entistä nopeampia huhujen alasampumisessa.

  • Paljon valituksia lastenlipuista - VR muutti lippuautomaatin sekavaa valikkoa

    Alle 4-vuotiaiden ilmaisesta junamatkustuksessa epäselvyyttä

    VR:n lippuautomaatin valikko on ohjannut ostamaan lipun myös alle 4-vuotiaalle, joka ei junamatkalla lippua tarvitse. Runsaan palautteen jälkeen VR muutti ongelmia aiheuttaneet valikot automaateissa ja verkkokaupassa. Alle 4-vuotiaat voivat matkustaa junassa ilmaiseksi, jos lapselle ei tarvita omaa istumapaikkaa. Tämä on mahdollista esimerkisi silloin, jos lapsi viettää aikansa leikkivaunussa.

  • Vaihtoautojen mainonnassa pimitetään kolaritietoja

    Ostajalla oikeus hyvitykseen, jos tieto jää saamatta.

    Kun kolarivahinko on riittävän iso, vakuutusyhtiö lunastaa auton. Huomattavan moni lunastusauto palaa kuitenkin korjattuna myyntiin. Kuningaskuluttaja tutki kolariautojen mainontaa: Lunastuksesta ei kerrottu yhdessäkään myynti-ilmoituksessa. Jos ostaja ei saa tietoa auton lunastustaustasta, hän voi vaatia jälkikäteen hyvitystä.

  • Auton todellinen kulutus karkaa yhä kauemmas luvatusta

    Autotehtaat ilmoittavat kulutuksen reippaasti alakanttiin

    Henkilöautojen todellinen kulutus ylittää valmistajien mittauttamat luvut jo noin kolmanneksella. Haamukulutus aiheuttaa 9000 euron lisälaskun uuden auton ostajalle. Taustalla on tuotekehitys ja lainsäädännön porsaanreiät, joita autonvalmistajat hyödyntävät häpeilemättä. Media on metelöinyt Volkswagenin päästöhuijauksesta.

  • Autonpesuaineiden testissä kotimainen voittaja

    Testaajina kolme kovaa harrasteautoilijaa.

    Kolme kovaa autonpesuainetestaaja ovat kokeneita harrasteautoilijoita. Heidän autoillaan ei mielellään edes ajeta sadekelillä saati viedä pikapesuun, vaan ne puunataan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan käsin puhtaaksi.

  • Kenen vastuulla on roskapostiin eksynyt sähkölasku?

    Jos sähköpostilasku on lähetetty oikein, vastuu kuluttajan.

    Miehellä on tapana poistaa sähköpostiin tulleet roskapostit lukematta niitä. Sattumalta hän kuitenkin huomasi, että roskaposteissa oli sähkölasku. Laskut olivat aikaisemmin tulleet postilaatikkoon sähköpostin liitteinä. Jos roskapostiin livahtaa lasku, joka jää huomaamatta ja siis maksamatta, joutuuko laskusta maksamaan viivästyskoron tai perintäkulut?

  • Näin aloitat paljasjalkajuoksun

    Urheilumyyjän, juoksijan ja lääkärin vinkit lajin alkuun.

    Yhdelle paljasjalkajuoksu tarkoittaa juoksua avojaloin, toiselle juoksua paljasjalkakengillä. Onko paljasjalkajuoksu terveellisempää kuin perinteinen lenkkarijuoksu? Entä miten laji kannattaa aloittaa? Kysyimme neuvoa urheilumyyjältä, paljasjalkajuoksijalta ja urheilulääkäriltä.

  • Fiksumpi vaatekaappi mobiilisovelluksella?

    Enemmän tietoa, parempaa järjestystä, vähemmän huteja.

    Miten välttää hutiostokset ja päästä paremmin selville siitä, mitä omasta kaapista jo löytyy? Vaatekaapin hallitsemiseen voi löytyä apua mobiilisovelluksista.

  • Ilmoittaudu testaajaksi

    Mukaan voi ilmoittautua myös kolmen kaverin porukalla.

    Haluatko mukaan Kuningaskuluttajan tekemiseen? Tule testaajaksi. Tarvitsemme erilaisia ihmisiä ympäri Suomea auttamaan meitä tekemään entistä parempaa Kuningaskuluttajaa. Ilmoittaudu itse, tai kokoa kolmen kaverin, naapurin tai kollegan porukka ja tulkaa mukaan porukalla!

  • Miksi patja haisee?

    Patjojen kemikaalipäästöistä on vain vähän tutkimustietoa.

    Se hetki, kun avaat upouuden patjan paketista ja paha haju valtaa koko makuuhuoneen. Valmistaja vakuuttaa, ettei hajusta ole vaaraa. Tutkija kaipaa lisätietoa - tai ainakin pitkää palautusaikaa patjalle.

  • Aika vaihtaa turvallisempiin hiusväreihin?

    Kasvivärit ovat myös ympäristölle hapetevärejä parempia.

    Hiusten värjääminen on arjen hemmottelua, mutta vaarana on vakavan allergian puhkeaminen. Entä jos väriä voisi vaihtaa ilman riskiä ja lisättyjä kemikaaleja? Kasvipohjaiset hiusvärit ovat turvallinen tapa saada uusi väri hiuksiin.