Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Vinkkejä autokoulun valintaan - läpimenoprosentit vaihtelevat

Autokouluoppilas autossa
Autokouluoppilas autossa Kuva: Yle auto,autokoulu,silmät

Suomen suurimmissa kaupungeissa on muuta Suomea vaikeampi suorittaa henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava B-kortti. Jopa 35 % isojen kaupunkien oppilaista reputtaa ajokokeen ensimmäisellä yrittämällä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pitää tilastoa autokoulujen läpimenoprosenteista, eli siitä, kuinka moni autokouluoppilas on päässyt ensimmäisellä yrittämällä läpi ajokokeesta. Kuningaskuluttaja selvitti Trafin tilastojen avulla B-ajokortin ajokokeiden läpimenoprosentit viime vuoden ajalta.

Kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli viime vuonna 74 %. Tässä on huomioitu kaikki autokoulut, joissa vuoden aikana oli vähintään 20 oppilasta.

2014 kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli 74 %.

Tilastoista selviää, että Suomen kuuden suurimman kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit jäävät usein alle valtakunnan keskiarvon.

Alhaisimmat läpimenoprosentit ovat olleet jo kahtena peräkkäisenä vuotena (2013-2014) Turussa, turkulaisten autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo jäi viime vuonna 57 prosenttiin.

Suurten kaupunkien ajokokeissa parhaiten onnistuivat viime vuonna Tampereen autokoululaiset.

HELSINKI (31 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Helsingin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 44% - 86%.
  • Seitsemän autokoulun (Malmin Autokoulu, Stadin ammattiopiston autokoulu, Helsingin Kuljettajavalmennus, PR Autokoulu Ressu, Ab Bilskola Fagerholm Autokoulu, TrafficMaster, Oulunkylän Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

ESPOO (11 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Espoon autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 54% - 77%.
  • Kahden autokoulun (Autokoulu Aulis, Green Drivers) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

VANTAA (12 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 48% - 70%
  • Yksikään autokoulu ei saavuttanut koko Suomen keskiarvoa.

TAMPERE (10 autokoulua, keskiarvo 70%)

  • Tampereen autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 58% - 92%.
  • Kaupungin kaikkien autokoulujen keskiarvo jäi vain neljä prosenttiyksikköä alle koko Suomen keskiarvon.
  • Neljän autokoulun (Tampereen ammattiopisto, Autokoulu Ilves, Autokoulu Pirkka ja Sammon Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

OULU (9 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Oulun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 56% - 78%.
  • Yksi autokoulu (Autokoulu Ajox) ylitti Suomen keskiarvon.

TURKU (10 autokoulua, keskiarvo 57%)

  • Turun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 38% - 79%.
  • Yhden autokoulun (Turun ammatti-instituutti) läpimenoprosentti ylitti koko Suomen keskiarvon.
  • Turussa autokoululaiset reputtavat useammin kuin muissa isoissa kaupungeissa.

Alhainen läpimenoprosentti ei kerro huonosta opetuksesta

Autokoulun läpimenoprosentti ei suoraan kerro autokoulun opetuksen tasosta. Moni seikka vaikuttaa prosenttiin.

Oppilaiden heikko kielitaito saattaa selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Esimerkiksi vaikeassa kaupunkiympäristössä ajokokelas tekee helpommin virheitä kuin pienellä paikkakunnalla helpommassa ajoympäristössä ajettavassa ajokokeessa.

Jotkut suurten kaupunkien autokouluista ovat myös erikoistuneet maahanmuuttajien opettamiseen. Oppilaiden heikko kielitaito voi selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Miten valita hyvä autokoulu?

  • Vertaa autokouluopetuksen sisältöä.
  • Kysy autokoulusta, miksi läpimenoprosentti on alhainen tai korkea.
  • Käy paikan päällä tutustumassa opettajiin ja opetusvälineisiin.
  • Tiedustele, mitä hinta pitää sisällään. Vertaile eri koulujen hintoja.
  • Selvitä opettajien kokemus ja koulutus.

Suomessa on myös muutama suurehko autokouluketju. Jotkut niistä toimivat vain yhdellä autokoululuvalla, vaikka toimipisteitä olisi monta. Toimipisteitä voi olla myös usealla eri paikkakunnalla. Trafin tilastoissa tällaisella autokouluketjulla on vain yksi läpimenoprosentti.

Autokoululiitto: Ajokortin hinta on laskenut hieman

Autokoululiiton arvion mukaan B-ajokortin perusvaiheen keskihinta on laskenut viime vuodesta parilla sadalla eurolla. Nyt se on noin 1 400 euroa.

Monessa perheessä autokouluun menoa on myös siirretty myöhempään ajankohtaan.

- Esimerkiksi Helsingin alueella ajokortti ajetaan useammin 20-vuotiaana kuin 18-vuotiaana. Syynä on perheiden taloudellinen epävarmuus, kertoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa.― Jarmo Jokilampi, Autokoululiitto

Erittäin kovaa hintakilpailua autokoulujen välillä on Turun alueella. Jokilammen mukaan kilpailu voi olla myös yksi syy Turun alhaisiin läpimenoprosentteihin. Hintoja on saatettu tinkiä jopa laadun kustannuksella.

- Jos kustannuksia lasketaan, niin tingitään kaikissa asioissa. Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa, Jokilampi neuvoo.

Suomen autokoulujen läpimenoprosentit

Alla on listattu kaikkien Suomen autokoulujen läpimenoprosentit. Listauksessa ovat mukana kaikki autokoulut, joissa on ollut yli 20 oppilasta viime vuoden aikana.

Osa ketjuttuneista autokouluista voi näkyä Trafilta saaduissa tiedoissa vain kerran, vaikka niillä olisi toimipaikkoja eri puolella Suomea.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Halvin tapa on tietysti se opetuslupa,mutta valtiolta jäi viimevuonnakin lähes 10 miljoonaa verotuloja alvin ja palkkaverojen osalta saamatta.Tämä tilasto on tietysti tarkoitettu niille,jotka ajokorttia suunnittelevat ajavansa autokoulussa. 85% nuorista ajaa ajokortin autokoulussa.

Lähettänyt käyttäjä

Joskus 90-luvulla tuli ajettua kortti Suomessa. Pari vuotta sen jälkeen muutin ulkomaille ja se suomalainen ajokortti oli täysin arvoton muoviläpyskä. Kortti tuli ajettua toisen kerran ja hinta oli vain murto-osa Suomen hinnoista markka-aikana. Nyt autokoulu maksaa helposi 6 kertaa enemmän. Näyttää siltä, että autokoulut pistivät sumeilematta €-merkin hintoihin markan tilalle. Jos joku yrittäisi täällä päin kiskoa tuollaista hintaa ajo-opetuksesta, konkkaan menisi pulju. Vain Suomessa ihmiset maksaa mukisematta tähtitieteellisiä hintoja kaikesta autoihin a autoiluun liittyvstä.

Lähettänyt käyttäjä

Kuka näitä autokouluja valvoo oikeasti? Haluan tietää sillä sellaista valvontaa ei nyt tapahdu. Vaimoni on yrittänyt 3 kertaa läpi suuressa kaupungissa ja inssiajon pomppauskohdat on ihan perussääntöjä joita autokoulun pitää opettaa ihan normaaliasioina. Nyt ei niin ole tapahtunut. Autokoulujen ilmoittamat hinnat ei ole todellisia kun lisätunteja kertyy mukavasti kun läpipääsyä ei tule ensimmäisillä kerroilla. Joka kerta 100-500 euroa pitää maksaa muutamasta hassusta lisätunnista, omistaja tai "ajuri" hykertelee tyytyväisenä saadessa lisärahaa ilman valvontaa. Haluan oikeutta tälle alalle! Luvat pois niiltä jotka ei osaa opettaa.

Lähettänyt käyttäjä

Suomessa autokouluilla ei ole mitään sanktioita - asiakkaalla on maksuvelvollisuus huonosta opetuksesta.
Sivistysmaassa, jossa ajetaan vasemmalla puolella, autokoululla on sanktiot; jos viisi kokelasta reputtaa kuukauden aikana, niin seuraavaan kolmeen kuukauteen tästä autokoulusta ei toimiteta yhtään kokelasta inssiajoon. Perusteluna on antaa koululle aikaa tutkia omaa toimintaa. Toimisi varmaan meilläkin.

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä minä ainakin pyrin työssäni tekemään parhaani että ajokoe onnistuisi ekalla kerralla. Harmittaa jos ei mene.
Joskus kokelas jolle voisi lähes lainata omaa autoaan ei läpäise ja vastaavasti henkilö joka ei todellakaan kuuluisi liikenteeseen toisten sekaan läpäisee kokeen. (Jotkut siis haluaa välttämättä kokeilemaan onneaan ajokokeeseen, eikä ymmärrä että on vaaraksi muille. )Tutkinnonvastaanottaja päättää sitten oliko asiakas oikeassa. Eikä ne tutvotkaan ihan samoilla laseilla katso kokelaiden ajotaitoja. Eroja on sielläkin päässä.
Joku aikaisemmin kysyi kuka valvoo autokouluja, niin Trafi se taho on.
Kyllä se moraali on liikenneopettajallakin vaikka joskus näitä juttuja lukiessa tuntuu että johonkin rikollisjärjestöön tässä vähintään kuuluu.

Käykää tosiaan siellä autokoululla paikan päällä. Kyllä se äkkiä selviää millä fiiliksellä siellä hommia painetaan.

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Silmätutkimus

    Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Tubettaja pitelee kädessään paitaa

    Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Energiaviraston ylläpitämällä sahkonhinta.fi -sivustolla voit vertailla sähkön hintoja.

    Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Keudan floristiopiskelijoiden hyötypuutarha parvekkeella.

    Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Ruusu jonka päällä kävelee animoituja hyönteisiä

    Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Juna saapuu Helsingin asemalle.

    Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kodinhoitohuonetta remontoidaan.

    Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Timo Ojala, K1 katsastus

    Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Kädet näppäimistöllä, näytöllä koodia

    Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Kypärään ja turvavarusteisiin pukeutunut toimittaja portin edessä.

    Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • Kuvakaappaus Quizonaut.com tilausansasta

    iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • kasa ruokajätettä

    Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Kasvisten säilytys

    Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Kanaa, maitoa, maksalaatikkoa

    Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.