Hyppää pääsisältöön

Vinkkejä autokoulun valintaan - läpimenoprosentit vaihtelevat

Autokouluoppilas autossa Kuva: Yle auto,autokoulu,silmät

Suomen suurimmissa kaupungeissa on muuta Suomea vaikeampi suorittaa henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava B-kortti. Jopa 35 % isojen kaupunkien oppilaista reputtaa ajokokeen ensimmäisellä yrittämällä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pitää tilastoa autokoulujen läpimenoprosenteista, eli siitä, kuinka moni autokouluoppilas on päässyt ensimmäisellä yrittämällä läpi ajokokeesta. Kuningaskuluttaja selvitti Trafin tilastojen avulla B-ajokortin ajokokeiden läpimenoprosentit viime vuoden ajalta.

Kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli viime vuonna 74 %. Tässä on huomioitu kaikki autokoulut, joissa vuoden aikana oli vähintään 20 oppilasta.

2014 kaikkien autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo oli 74 %.

Tilastoista selviää, että Suomen kuuden suurimman kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit jäävät usein alle valtakunnan keskiarvon.

Alhaisimmat läpimenoprosentit ovat olleet jo kahtena peräkkäisenä vuotena (2013-2014) Turussa, turkulaisten autokoulujen läpimenoprosenttien keskiarvo jäi viime vuonna 57 prosenttiin.

Suurten kaupunkien ajokokeissa parhaiten onnistuivat viime vuonna Tampereen autokoululaiset.

HELSINKI (31 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Helsingin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 44% - 86%.
  • Seitsemän autokoulun (Malmin Autokoulu, Stadin ammattiopiston autokoulu, Helsingin Kuljettajavalmennus, PR Autokoulu Ressu, Ab Bilskola Fagerholm Autokoulu, TrafficMaster, Oulunkylän Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

ESPOO (11 autokoulua, keskiarvo 66%)

  • Espoon autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 54% - 77%.
  • Kahden autokoulun (Autokoulu Aulis, Green Drivers) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

VANTAA (12 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Kaupungin autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 48% - 70%
  • Yksikään autokoulu ei saavuttanut koko Suomen keskiarvoa.

TAMPERE (10 autokoulua, keskiarvo 70%)

  • Tampereen autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 58% - 92%.
  • Kaupungin kaikkien autokoulujen keskiarvo jäi vain neljä prosenttiyksikköä alle koko Suomen keskiarvon.
  • Neljän autokoulun (Tampereen ammattiopisto, Autokoulu Ilves, Autokoulu Pirkka ja Sammon Autokoulu) läpimenoprosentti oli yhtä suuri tai parempi kuin koko Suomessa.

OULU (9 autokoulua, keskiarvo 64%)

  • Oulun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 56% - 78%.
  • Yksi autokoulu (Autokoulu Ajox) ylitti Suomen keskiarvon.

TURKU (10 autokoulua, keskiarvo 57%)

  • Turun autokoulujen läpimenoprosentit vaihtelivat: 38% - 79%.
  • Yhden autokoulun (Turun ammatti-instituutti) läpimenoprosentti ylitti koko Suomen keskiarvon.
  • Turussa autokoululaiset reputtavat useammin kuin muissa isoissa kaupungeissa.

Alhainen läpimenoprosentti ei kerro huonosta opetuksesta

Autokoulun läpimenoprosentti ei suoraan kerro autokoulun opetuksen tasosta. Moni seikka vaikuttaa prosenttiin.

Oppilaiden heikko kielitaito saattaa selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Esimerkiksi vaikeassa kaupunkiympäristössä ajokokelas tekee helpommin virheitä kuin pienellä paikkakunnalla helpommassa ajoympäristössä ajettavassa ajokokeessa.

Jotkut suurten kaupunkien autokouluista ovat myös erikoistuneet maahanmuuttajien opettamiseen. Oppilaiden heikko kielitaito voi selittää joidenkin autokoulujen huonoja läpimenoprosentteja.

Miten valita hyvä autokoulu?

  • Vertaa autokouluopetuksen sisältöä.
  • Kysy autokoulusta, miksi läpimenoprosentti on alhainen tai korkea.
  • Käy paikan päällä tutustumassa opettajiin ja opetusvälineisiin.
  • Tiedustele, mitä hinta pitää sisällään. Vertaile eri koulujen hintoja.
  • Selvitä opettajien kokemus ja koulutus.

Suomessa on myös muutama suurehko autokouluketju. Jotkut niistä toimivat vain yhdellä autokoululuvalla, vaikka toimipisteitä olisi monta. Toimipisteitä voi olla myös usealla eri paikkakunnalla. Trafin tilastoissa tällaisella autokouluketjulla on vain yksi läpimenoprosentti.

Autokoululiitto: Ajokortin hinta on laskenut hieman

Autokoululiiton arvion mukaan B-ajokortin perusvaiheen keskihinta on laskenut viime vuodesta parilla sadalla eurolla. Nyt se on noin 1 400 euroa.

Monessa perheessä autokouluun menoa on myös siirretty myöhempään ajankohtaan.

- Esimerkiksi Helsingin alueella ajokortti ajetaan useammin 20-vuotiaana kuin 18-vuotiaana. Syynä on perheiden taloudellinen epävarmuus, kertoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa.― Jarmo Jokilampi, Autokoululiitto

Erittäin kovaa hintakilpailua autokoulujen välillä on Turun alueella. Jokilammen mukaan kilpailu voi olla myös yksi syy Turun alhaisiin läpimenoprosentteihin. Hintoja on saatettu tinkiä jopa laadun kustannuksella.

- Jos kustannuksia lasketaan, niin tingitään kaikissa asioissa. Kun kuluttaja valitsee autokoulua, pitää verrata muutakin kuin hintaa, Jokilampi neuvoo.

Suomen autokoulujen läpimenoprosentit

Alla on listattu kaikkien Suomen autokoulujen läpimenoprosentit. Listauksessa ovat mukana kaikki autokoulut, joissa on ollut yli 20 oppilasta viime vuoden aikana.

Osa ketjuttuneista autokouluista voi näkyä Trafilta saaduissa tiedoissa vain kerran, vaikka niillä olisi toimipaikkoja eri puolella Suomea.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Halvin tapa on tietysti se opetuslupa,mutta valtiolta jäi viimevuonnakin lähes 10 miljoonaa verotuloja alvin ja palkkaverojen osalta saamatta.Tämä tilasto on tietysti tarkoitettu niille,jotka ajokorttia suunnittelevat ajavansa autokoulussa. 85% nuorista ajaa ajokortin autokoulussa.

Lähettänyt käyttäjä

Joskus 90-luvulla tuli ajettua kortti Suomessa. Pari vuotta sen jälkeen muutin ulkomaille ja se suomalainen ajokortti oli täysin arvoton muoviläpyskä. Kortti tuli ajettua toisen kerran ja hinta oli vain murto-osa Suomen hinnoista markka-aikana. Nyt autokoulu maksaa helposi 6 kertaa enemmän. Näyttää siltä, että autokoulut pistivät sumeilematta €-merkin hintoihin markan tilalle. Jos joku yrittäisi täällä päin kiskoa tuollaista hintaa ajo-opetuksesta, konkkaan menisi pulju. Vain Suomessa ihmiset maksaa mukisematta tähtitieteellisiä hintoja kaikesta autoihin a autoiluun liittyvstä.

Lähettänyt käyttäjä

Kuka näitä autokouluja valvoo oikeasti? Haluan tietää sillä sellaista valvontaa ei nyt tapahdu. Vaimoni on yrittänyt 3 kertaa läpi suuressa kaupungissa ja inssiajon pomppauskohdat on ihan perussääntöjä joita autokoulun pitää opettaa ihan normaaliasioina. Nyt ei niin ole tapahtunut. Autokoulujen ilmoittamat hinnat ei ole todellisia kun lisätunteja kertyy mukavasti kun läpipääsyä ei tule ensimmäisillä kerroilla. Joka kerta 100-500 euroa pitää maksaa muutamasta hassusta lisätunnista, omistaja tai "ajuri" hykertelee tyytyväisenä saadessa lisärahaa ilman valvontaa. Haluan oikeutta tälle alalle! Luvat pois niiltä jotka ei osaa opettaa.

Lähettänyt käyttäjä

Suomessa autokouluilla ei ole mitään sanktioita - asiakkaalla on maksuvelvollisuus huonosta opetuksesta.
Sivistysmaassa, jossa ajetaan vasemmalla puolella, autokoululla on sanktiot; jos viisi kokelasta reputtaa kuukauden aikana, niin seuraavaan kolmeen kuukauteen tästä autokoulusta ei toimiteta yhtään kokelasta inssiajoon. Perusteluna on antaa koululle aikaa tutkia omaa toimintaa. Toimisi varmaan meilläkin.

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä minä ainakin pyrin työssäni tekemään parhaani että ajokoe onnistuisi ekalla kerralla. Harmittaa jos ei mene.
Joskus kokelas jolle voisi lähes lainata omaa autoaan ei läpäise ja vastaavasti henkilö joka ei todellakaan kuuluisi liikenteeseen toisten sekaan läpäisee kokeen. (Jotkut siis haluaa välttämättä kokeilemaan onneaan ajokokeeseen, eikä ymmärrä että on vaaraksi muille. )Tutkinnonvastaanottaja päättää sitten oliko asiakas oikeassa. Eikä ne tutvotkaan ihan samoilla laseilla katso kokelaiden ajotaitoja. Eroja on sielläkin päässä.
Joku aikaisemmin kysyi kuka valvoo autokouluja, niin Trafi se taho on.
Kyllä se moraali on liikenneopettajallakin vaikka joskus näitä juttuja lukiessa tuntuu että johonkin rikollisjärjestöön tässä vähintään kuuluu.

Käykää tosiaan siellä autokoululla paikan päällä. Kyllä se äkkiä selviää millä fiiliksellä siellä hommia painetaan.

  • Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

    TV-kuvan asetusten optimointi voi maksaa sata euroa.

    TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna. Kuningaskuluttajan lukija lähetti viestin: "Olin ostamassa televisiota. Katselin esillä olevia eri merkkisiä televisioita ja huomasin, että yhdessä oli erittäin hyvä kuva.

  • Valheenpaljastaja: Tervetuloa faktojen jälkeiseen aikaan

    Sosiaalinen media voimistaa populistien viestiä

    Poliitikot uskaltavat nykyään valehdella päin äänestäjien naamaa, sillä kiinni jääminen ei johda kannatuksen romahtamiseen. Sosiaalinen media on populistien käsissä voimakas megafoni. Elokuun toisella viikolla republikaanipuolueen presidenttiehdokas Donald Trump sanoi, että presidentti Barack Obama on perustanut Isis-terroristijärjestön.

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

    TV-kuvan asetusten optimointi voi maksaa sata euroa.

    TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna. Kuningaskuluttajan lukija lähetti viestin: "Olin ostamassa televisiota. Katselin esillä olevia eri merkkisiä televisioita ja huomasin, että yhdessä oli erittäin hyvä kuva.

  • Voiko Finnair perua lennon, jos lippuja ei ole myyty tarpeeksi?

    Katsojamme ihmettelee toistuvia lentojen perumisia.

    Finnairin lento Brysseliin peruuttiin ja matkustajat siirrettiin myöhemmälle lennolle. Kyseistä lentoa ei peruttu ensimmäistä kertaa, joten katsojallemme heräsi ajatus, että peruuko Finnair lentojaan kustannussyistä?

  • Nopeus valttia vakuumikonetestissä

    Vakuumikoneen eli tyhjiöintilaitteen luvataan lisäävän ruuan säilyvyyttä reippaasti. Kuningaskuluttajan testissä selvisi, että kotikäyttöön myytävä vakuumikone on pehmeiden tuotteiden käsittelyssä liian kovakourainen ja voi pistää naapurisovun koetukselle.

  • Videopäiväkirja kasvun ihmeestä: Nainen vs puutarha

    Vertaistukea meille, joilla viherpeukalo keskellä kämmentä

    Avomaankurkut ovat päässeet erinäisten vastoinkäymisten jälkeen kasvupaikoilleen. Eri firmojen multiin istutetut taimet näyttävät kasvavan jo vajaan parin viikon jälkeen jonkin verran eri tahtiin. Mutta miten lannoittaa oikein ja onko puutarhurin omatuotantoisesta lannoitteesta kaupallisten tuotteiden haastajaksi?

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • "Ilmainen luksusloma" Turkissa - liian hyvää ollakseen totta?

    Asiakaspalvelusta vastaavat fiktiiviset henkilöt.

    Aikakauslehtien välistä on tipahdellut jo muutaman vuoden ajan ruskeita kuoria, joissa tarjotaan viikon kiertomatkaa Turkin Kappadokiaan ja sen päälle vielä ilmaista viikkoa Turkin rannikolla. Halpa hinta on todellisuudessa vain pesämuna, jonka asiakas maksaa päästäkseen matkaan. Asiakaspalvelussa toimittaja Liisa Vihmanen kohtasi satuolentoja.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Tervetuloa faktojen jälkeiseen aikaan

    Sosiaalinen media voimistaa populistien viestiä

    Poliitikot uskaltavat nykyään valehdella päin äänestäjien naamaa, sillä kiinni jääminen ei johda kannatuksen romahtamiseen. Sosiaalinen media on populistien käsissä voimakas megafoni. Elokuun toisella viikolla republikaanipuolueen presidenttiehdokas Donald Trump sanoi, että presidentti Barack Obama on perustanut Isis-terroristijärjestön.

  • Näin löydät verkosta poistettuja tietoja

    Wayback Machine voi löytää myös sen mitä Google ei.

    Ei ole lainkaan tavatonta, että verkosta katoaa — tai yritetään kadottaa — tietoja. Poliitikot poistavat noloja päivityksiään, yritykset lopettavat toimintansa, joku jättää serverimaksut maksamatta. Syitä on monia. Sivut eivät kuitenkaan välttämättä ole kokonaan kadonneet. Valheenpaljastajan vinkeillä opit etsimään tietoja, jotka on poistettu internetistä.

  • Ilmoittaudu testaajaksi

    Mukaan voi ilmoittautua myös kolmen kaverin porukalla.

    Haluatko mukaan Kuningaskuluttajan tekemiseen? Tule testaajaksi. Tarvitsemme erilaisia ihmisiä ympäri Suomea auttamaan meitä tekemään entistä parempaa Kuningaskuluttajaa. Ilmoittaudu itse, tai kokoa kolmen kaverin, naapurin tai kollegan porukka ja tulkaa mukaan porukalla!

  • Jäljitä koululainen älypuhelimella: 5 paikannuspalvelua

    Eri käyttöjärjestelmät mutkistavat paikannusta.

    Pienten koululaisten vanhemmat saattavat olla näinä päivinä melko herkillä ja huolissaan siitä, missä lapset kulkevat. Älypuhelimiin on tarjolla monenlaisia sovelluksia, joiden avulla vanhempien huolta voi helpottaa. Kuningaskuluttaja tutustui viime syksynä niistä muutamiin.

  • Lapsiystävälliset ravintolat kartalla: asenne ja ruoka ratkaisee

    Ratsasimme #perherafla-kartalla kehutun ravintolan.

    Kuningaskuluttaja ja Marja Hintikka Live ovat etsineet yhdessä yleisön kanssa lapsiystävällisiä ravintoloita. Yhteistyössä toteutetusta #perherafla-kartasta selviää, että vaikka tiloihin tai näkymiin ei pystyisi vaikuttamaan, ravintola pääsee pitkälle jo nopean palvelun, hyvän ruuan ja oikean asenteen avulla.