Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Youtube-mainontaa sipsipalkalla

Tubettaja pitelee kädessään paitaa
Tubettaja pitelee kädessään paitaa Kuva: Kuvakaappaus IinaPs:n Youtube-videosta kuningaskuluttaja,youtube

Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Kymmeniä, jopa satoja tuhansia tilaajia tavoittavat IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Yritykset lähestyvät yhteistyöehdotuksin myös alaikäisiä tubettajia.

Mainos josta ei makseta senttiäkään

Nyt 18-vuotiaan Iina Lehtimäen Youtube-kanava IinaPS on erityisesti nuorten tyttöjen suosiossa. Kanavalla on yli 61 000 tilaajaa.

Nettivaatekauppa Dresslink otti yhteyttä ja tarjosi Iinalle sopimusta: Iina sai tilata nettikaupasta vaatteita ja muita tavaroita ilmaiseksi sitä vastaan, että hän tekee tuotteista Youtube-videon.

Tämän vuoden helmikuussa Iina julkaisi kanavallaan yli seitsemän minuutin videon, jossa esittelee Dresslinkiltä saamiaan vaatteita ja muita tuotteita. Videossa ei mainita, että se on tehty yhteistyössä yrityksen kanssa. Eikä sitä että vaatteet on saatu ilmaiseksi videota vastaan.

Iina tiedostaa nyt, että kaupallinen kytkös saattoi jäädä videon katsojille epäselväksi.

Iinan Youtube-kanavan kautta Dresslink voi tavoittaa kymmeniä tuhansia silmäpareja pelkkien vaatteiden hinnalla. Rahaa Dresslink ei videosta maksanut senttiäkään.

150 euroa on riistoa siihen nähden, mitä yritys saa mainostusta.

Iina on mainostanut myös verkkokauppojen alennuskoodeja tarjoavaa ja tarjouksia listaavaa Cuponation.fi -verkkosivustoa. Ensimmäisestä tekemästään neljän minuutin mainosvideosta Cuponation maksoi Iinalle 150 euroa.

- Mielestäni 150 euroa on riistoa siihen nähden, mitä yritys saa mainostusta, Iina toteaa nyt.

Toisesta Cuponationille tekemästään videosta Iinalle maksettiin 400 euroa, josta kuitenkin vähennettiin noin 50 euron arvoiset saappaat, joita Iina videossaan mainosti. Iinan mielestä 350 euroa on edelleen todella vähän, kun ottaa huomioon kuvaamisen vaatiman työmäärän sekä mainoksen saaman huomioarvon.

Cuponationin markkinointipäällikkö Simo Orpana kertoo, että yhteistyö Iinan kanssa toi yritykselle näkyvyyttä ja kävijöitä sivuille. Orpana puolustelee Iinalle maksettuja alhaisia hintoja sillä, että Cuponation on nuori yritys, jonka markkinointibudjettia ei voi verrata vaikkapa Marliin tai Valioon.

Orpana kiistää, että alhaiset hinnat olisivat nuorien tubettajien riistoa.

Jokainen tubettaja joutuu itse neuvottelemaan hintansa.

- Ei me voida tehdä tappiolla tätä.

Orpanan mukaan listahintoja mainosvideoille ei ole, joten jokainen tubettaja joutuu itse neuvottelemaan hintansa.

Iina on päättänyt, ettei tee enää mainoksia pelkkiä tuotepalkkioita vastaan.

Yhteistyötä sipsipalkalla

Tuomas Kukkonen tunnetaan Youtubessa nimellä Tume. Hänen kanavallaan on yli yli 110 000 tilaajaa. Tume sai yhteydenoton sipsejä valmistavalta yritykseltä, joka ehdotti 17-vuotaalle tubettajalle yhteistyötä: valmistaja lähettäisi Tumelle sipsejä, jos hän tekisi niistä videon kanavalleen.

- Minä vastasin, että lähettäkää vaan, mutta puhutaan sitten rahasta. Sitten niitä ei enää kiinnostanutkaan tehdä kanssani yhteistyötä.

Minä vastasin, että lähettäkää vaan, mutta puhutaan sitten rahasta.

Tumelle tubettaminen on edelleen vain harrastus. Hän tekee mainosyhteistyötä hyvin harvoin. Tume on kuitenkin onnistunut tekemään myös sellaista tubemarkkinointia, joista hänelle on maksettu asianmukainen korvaus. Esimerkiksi Valion Yuju-vilvoitusjuoman markkinointikampanja näkyi Tumen kanavalla.

- Minulle maksettiin 2 000 euroa ja minulla oli silloin vähän päälle 65 000 tilaajaa.

Tume tuntee arvonsa ja kehottaa muitakin tubettajia hinnoittelemaan työnsä oikein.

- Oikea palkkio tubettajalle markkinointiyhteistyöstä on 3 000-5 000 euroa.

Tube tuo elannon ammattilaiselle

Lakon eli Eric Savolaisen Youtube-kanavalla on tilaajia 240 000 ja katselukertoja kuukauden aikana jopa neljä miljoonaa.

Lakko ei suostu kertomaan paljonko hän yksittäisestä mainosvideosta ansaitsee, mutta kertoo, että luku voi olla neljä tai viisinumeroinen. Hän elättää tubettamisella mukavasti itsensä ja avovaimonsa.

Hän ei myöskään halua paljastaa millaisista ehdotuksista on kieltäytynyt.

- Jos joku yritys on ottanut henkilökohtaisesti yhteyttä ja tarjonnut vähän alhaisempia hintoja, niin en minä niistä tapauksista yleensä puhu, Lakko toteaa.

Kun on oma kanava kyseessä, mennään omilla ehdoilla.

Lakko ei kaipaa alalle sääntelyä. Hänen mielestään jokainen on oman kanavansa paras asiantuntija.

- Minun mielestäni se on hyvä itse päättää miten markkinointi halutaan esittää. Kun on oma kanava kyseessä, niin mennään omilla ehdoilla.

Pelisäännöt puuttuvat

Youtube-markkinointiin ei ole vielä luotu alan yhteisiä pelisääntöjä. Moni tubettaja samoin kuin markkinointiyhteistyösopimuksia neuvottelevat verkostotkin kaipaisivat yhteisiä pelisääntöjä, jotta ylilyöntejä ei tapahtuisi. Näin yleisökin tunnistaisi mainonnan muusta sisällöstä.

Blogimarkkinointiin vastaavat säännöt tehtiin vuonna 2013.

Muokattu 25.9.2015: Lisätty linkki.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Muuten on hyvä ojelma ja katson useimmiten mutta joku ihmeen ärsyttävä jytäjumpan pompotus on taustalla koko ajan. Ei tarvita jytää joka paikassa. Kun ei ole kaikki ihmiset selkeitä suulliselta ulosannitaltaan, niin ei häiriöitä tarvita.

Lähettänyt käyttäjä

Verotus asiat menevät samoin kuin muussakin mainosmyynnissä. Mainoksen ostanutta firmaa laskutetaan ja laskuttaja, jos ei ole videontekijä itse, maksaa palkan videontekijälle oman osuutensa jälkeen. Eikö tämä ole itsestään selvää?

Lähettänyt käyttäjä

"Lakko ei kaipaa alalle sääntelyä. Hänen mielestään jokainen on oman kanavansa paras asiantuntija."

Eihän sitä sääntelyä tubettajia varten tarvitakaan, vaan pölvästien ja usein alaikäisten katsojien suojelemiseksi räikeältä piilomainonnalta. Käsittämätöntä että tämmöisen pelleilyn annetaan jatkua vielä 2015 Suomessa. Missään muussa mediassa vastaava lapsiyleisöön kohdistettu kaupallinen vedättäminen ei menisi läpi.

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Silmätutkimus

    Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Tubettaja pitelee kädessään paitaa

    Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Energiaviraston ylläpitämällä sahkonhinta.fi -sivustolla voit vertailla sähkön hintoja.

    Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Keudan floristiopiskelijoiden hyötypuutarha parvekkeella.

    Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Ruusu jonka päällä kävelee animoituja hyönteisiä

    Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Juna saapuu Helsingin asemalle.

    Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kodinhoitohuonetta remontoidaan.

    Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Timo Ojala, K1 katsastus

    Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Kädet näppäimistöllä, näytöllä koodia

    Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Kypärään ja turvavarusteisiin pukeutunut toimittaja portin edessä.

    Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • Kuvakaappaus Quizonaut.com tilausansasta

    iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • kasa ruokajätettä

    Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Kasvisten säilytys

    Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Kanaa, maitoa, maksalaatikkoa

    Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.