Hyppää pääsisältöön

Opi ja oivalla

Millainen oppija minä olen? Miten minun kannattaa opiskella? Miten minun ei kannata opiskella?

Tervetuloa etsimään vastauksia kysymyksiin: millainen oppija minä olen ja miten minun kannattaa opiskella. Aivan kuten ratkaisemme ongelmia eri tavoin, myös tulkitsemme ja ymmärrämme asioita eri tavoin. Tutki ja kokeile – löydä oma tapasi oppia.

  • Näin luot historiallisen roolipelin Twitteriin

    Itse luodut Twitter-hahmot herättävät historian henkiin.

    Mikäpä olisi tehokkaampi tapa opiskella kuin roolipelaaminen. Useissa kouluissa on käytetty mikroviestipalvelu Twitteriä elämykselliseen historian opiskeluun. Twitterissä on mahdollista luoda omia historiallisia hahmoja ja sijoittaa ne eri aikakausille keskustelemaan keskenään. Iitin lukion opettaja Matti Rantosen kokemusten mukaan Twitter motivoi historian opiskeluun.

  • Viisi vinkkiä vanhempainiltaan

    Taas vääränä päivänä! Vanhempainilta herättää tunteita

    Tänään vietetään Maailman suurinta vanhempainiltaa. Sen tavoitteena on innostaa kaikki Suomen vanhemmat mukaan koulumaailman muutokseen. Kotiväen kannattaa pysyä muutoksessa mukana. Kumoamme viisi tekosyytä olla osallistumatta.

Oppimistaidot

Facebook, Twitter

  • Käytä digileikkejä ja -pelejä oikein

    Leikki on lapsen työtä.

    Leikki on lapsen työtä: itseohjautuvaa ajanvietettä, jossa lapsi saa itse päättää tekemisen rajat ja reunaehdot. Usein ajatellaan, että leikkimisen ja pelaamisen suurin innoittaja on tekemisen vapaus. Tämä ajatus on kuitenkin takaperoinen: leikissä ja etenkin peleissä vapautta nimenomaan rajoitetaan keinotekoisesti erilaisten sääntöjen kautta. Leikkiminen ja pelaaminen ovatkin vapaaehtoista vapauden rajoittamista.

  • Empatiaa voi oppia myös digiaikana

    Miksi empatia on tärkeää? Millä tavoin se kehittyy?

    Yksiselitteistä suositusta lasten netinkäytöstä ei ole. Lasten tiedetään kuitenkin tarvitsevan riittävästi sensitiivistä vuorovaikutusta tärkeän aikuisen kanssa. Miksi empatia on tärkeää ja kannattaako lapsen ruutuaikaa rajoittaa?

  • Kymmenen tapaa olla oppimatta

    Oivi Oppija kokeilee keksimiään tapoja olla oppimatta.

    Oivi Oppija kokeilee kaikkia keksimiään tapoja olla oppimatta. Ne kaikki toimivat! Tänne on kerätty kaikki tarvittava materiaali oppimisprosessin tuhoamiseen - ja kaikki Oivin yritykset. Näillä eväillä ei ajattelu varmasti edisty, eikä oppiminen onnistu.

  • Oletko sinäkin vetkuttelija?

    Vetkutteluko vaikeaa? Ehei!

    Vetkutteluko vaikeaa? Ehei! Tarvitaan juttu, joka pitäisi tehdä. Sitten vain homman hoitamisen sijaan aloitetaan puolen tusinaa epäoleellista sijaistoimintaa, joiden parissa kuluu se aika, joka jutun tekemiseen oli varattu.

  • Eri aistit apuna oppimisessa

    Aistit apuna oppimisessa

    Oppiessamme käytämme kaikkia aisteja. Joissain tilanteissa joku aisti saattaa nousta tärkeämpään asemaan kuin muut aistit. Jotkut asiat muistaa parhaiten näkemällä, kuulo taas on tärkeässä roolissa esim. kielen oppimisessa ja musiikissa. On myös asioita, jotka oppii parhaiten tekemällä tai tuntemalla.

  • Oppimiseen on paljon apuvälineitä

    Oppiminen vaatii joskus tavallista enemmän työtä.

    Oppiminen saattaa vaatia tavallista enemmän työtä, mutta vaivannäkö kannattaa. Oppimisen helpottamiseksi on kehitetty oivaltavia apuvälineitä. Eikä kannata unohtaa myöskään vanhoja kikkoja: esimerkiksi taskupeiliä voi käyttää apuvälineenä ääntämisen harjoittelussa.