Hyppää pääsisältöön

Opi ja oivalla

Millainen oppija minä olen? Miten minun kannattaa opiskella? Miten minun ei kannata opiskella?

Tervetuloa etsimään vastauksia kysymyksiin: millainen oppija minä olen ja miten minun kannattaa opiskella. Aivan kuten ratkaisemme ongelmia eri tavoin, myös tulkitsemme ja ymmärrämme asioita eri tavoin. Tutki ja kokeile – löydä oma tapasi oppia.

  • Hyppää kielikylpyyn ja lisää oppimisen iloasi

    Kielitaito karttuu kielikylvyssä.

    Kielitaito karttuu kuuntelemalla, puhumalla ja kysymällä. Lähes jokainen meistä omaksuu kieliä leikkimällä, kunhan siihen on tilaisuus ja tarve. Avoin mieli vierasta kulttuuria kohtaan lisää valmiuksia oppia ympäristössä puhuttua kieltä. Romaani Tuukka-Omar ja superkielitaito vie lasten maailmaan ja kielen oppimiseen.

  • Eri aistit apuna oppimisessa

    Aistit apuna oppimisessa

    Oppiessamme käytämme kaikkia aisteja. Joissain tilanteissa joku aisti saattaa nousta tärkeämpään asemaan kuin muut aistit. Jotkut asiat muistaa parhaiten näkemällä, kuulo taas on tärkeässä roolissa esim. kielen oppimisessa ja musiikissa. On myös asioita, jotka oppii parhaiten tekemällä tai tuntemalla.

  • Minun oppimistarinani

    Vaikeudet on tehty voitettaviksi.

    Vaikeudet on tehty voitettaviksi. Fysioterapeutti Jari Holopainen, kouluavustaja Leena Pirskanen ja luontovalvoja Matti Hyhkö kertovat oman tarinansa.

  • Tutkin ja kokeilen

    Oppiminen on uusien asioiden ja taitojen omaksumista.

    Oppiminen on uusien asioiden ja taitojen omaksumista. Oppimistyyli on se tapa, jolla kukin tietoa mieluiten käsittelee ja hankkii.Oppijoina olemme jatkuvassa muutoksessa. Muutos voi näkyä toiminnassa, ajattelussa, tunteissa tai vaikkapa siinä, mitä ja miten ihminen havaitsee maailmaa. Muutokset voivat syntyä joko tietoisen opiskelun myötä tai huomaamattomasti. Useimmiten oppiminen perustuu aiemmin opitulle. Miksi et kokeilisi ja tutkisi itsellesi uusia oppimisen tapoja?

Oppimistaidot

Facebook, Twitter

  • Matematiikkaa kuluttajille: 30% enemmän vai 30% alennus?

    Kannattaako ostaa 30% enemmän vai ottaa 30% alennus?

    30% enemmän tavaraa vai 30% alennus hinnasta? Kumpi tuote kannatta ostaa? Pakkauskoot ovat suurentuneet ja samalla meille tarjotaan entistä enemmän entistä vähemmällä rahalla: "+30% lisää", "+20% enemmän". Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan kuluttajat eivät kuitenkaan osaa matematiikkaa, minkä vuoksi mainosmiehet onnistuvat huiputtamaan meitä. Kuningaskuluttaja vei pulman Hyvinkään Sveitsin lukion ratkaistavaksi.

  • Kymmenen tapaa olla oppimatta

    Oivi Oppija kokeilee keksimiään tapoja olla oppimatta.

    Oivi Oppija kokeilee kaikkia keksimiään tapoja olla oppimatta. Ne kaikki toimivat! Tänne on kerätty kaikki tarvittava materiaali oppimisprosessin tuhoamiseen - ja kaikki Oivin yritykset. Näillä eväillä ei ajattelu varmasti edisty, eikä oppiminen onnistu.

  • Oletko sinäkin vetkuttelija?

    Vetkutteluko vaikeaa? Ehei!

    Vetkutteluko vaikeaa? Ehei! Tarvitaan juttu, joka pitäisi tehdä. Sitten vain homman hoitamisen sijaan aloitetaan puolen tusinaa epäoleellista sijaistoimintaa, joiden parissa kuluu se aika, joka jutun tekemiseen oli varattu.

  • Eri aistit apuna oppimisessa

    Aistit apuna oppimisessa

    Oppiessamme käytämme kaikkia aisteja. Joissain tilanteissa joku aisti saattaa nousta tärkeämpään asemaan kuin muut aistit. Jotkut asiat muistaa parhaiten näkemällä, kuulo taas on tärkeässä roolissa esim. kielen oppimisessa ja musiikissa. On myös asioita, jotka oppii parhaiten tekemällä tai tuntemalla.

  • Oppimiseen on paljon apuvälineitä

    Oppiminen vaatii joskus tavallista enemmän työtä.

    Oppiminen saattaa vaatia tavallista enemmän työtä, mutta vaivannäkö kannattaa. Oppimisen helpottamiseksi on kehitetty oivaltavia apuvälineitä. Eikä kannata unohtaa myöskään vanhoja kikkoja: esimerkiksi taskupeiliä voi käyttää apuvälineenä ääntämisen harjoittelussa.