Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Äidinkieli pääkuva

Täydellinen äidinkielen essee rakentuu hyvistä valinnoista

äidinkielen sensorin vinkit yo-kokeeseen kuva abitreeneihin
äidinkielen sensorin vinkit yo-kokeeseen kuva abitreeneihin Kuva: Annukka Palmén-Väisänen/Yle/Creative Market abitreenit

Ylioppilastutkintolautakunnan sensori Olli Löytty listaa vinkit äidinkielen esseekokeeseen. Hänen mielestään esseekoetta ei tulisi ajatella tehtävänä, jossa on oikeita ja vääriä vastauksia, koska mahdollisuuksia on monia. Löytty puhuu mieluummin hyvistä ja huonoista valinnoista. Näillä vinkeillä varmistat tekeväsi hyviä ratkaisuja kokeessa!

1. Valitse sinua puhutteleva aihe.

Valitse sinua kiinnostava aihe, josta tiedät jotakin. Lukija on vakuuttunut, kun kirjoittaja tietää, mistä puhuu.

Viime vuonna yhdessä tehtävistä pyydettiin pohtimaan omaa suhdetta klassiseen musiikkiin. Löytty kertoo lukeneensa useita esseitä siitä, kuinka kokelaalla ei ole minkäänlaista suhdetta klassiseen musiikkiin. Hän oli hämmentynyt aiheenvalinnasta eikä voi suositella vastaavaa.

Liian helpon aiheen valinta voi toisaalta myös koitua kohtaloksi.

– Liian helpon aiheen tunnistat siitä, että ideapankki tyhjenee saman tien. Tekstiin saa paremman tuntuman, jos sitä joutuu vähän pyörittelemään ja työstämään, sanoo Löytty.

Toinen tapa välttää liian helppoa aihetta on pohtia, minkälaisiin johtopäätöksiin kirjoituksesi johtaisi. Jos ne tuntuvat ennalta-arvattavilta kannattaa pohtia valintaa vielä kerran.

2. Hurmaa selkeällä näkökulmalla.

Muista, että kirjoittaminen on viestintää. Kuvittele lukijan paikalle mukava ihminen, jolle haluat selittää asiasi. Tiedosta näkökulmasi, kerro se myös lukijalle ja muista perustella. Tätä esseen kirjoittaminen kaikessa yksinkertaisuudessaan on.

Havainnollistaminen rikastaa tekstiä. Pelkkä ideoiden tasolla liikkuminen ei riitä. Esimerkit, mahdollisesti omasta elämästäsi, jotka havainnollistavat tai tukevat esseesi sanomaa, tarkoitusta tai käsitystä, ovat erittäin toivottuja.

Sama pätee toisin päin. Liika käytännön tasolla liikkuminen kaipaa sitä, että aihetta katsotaan kauempaa suuressa mittakaavassa. Teet vaikutuksen, kun osaat tasapainoilla käytännön esimerkkien ja abstaktisen tason välillä.

3. Vältä itsestäänselvyyksiä.

“Kautta aikojen”, “kaikki me olemme erilaisia” ja “kauneus on katsojan silmissä”. Kaikki nämä ovat esimerkkejä jaarittelevista ja tyhjänpäiväisistä itsestäänselvyyksistä.

Lattean esimerkin tai kielikuvan tunnistaa usein siitä, että se tulee ensimmäisenä mieleen. Jos asia on sanomattakin selvä, älä sano sitä.

Omaperäinen sen sijaan ei ole koskaan latteaa. Omaperäisyys ei ole teeskennellyn taiteellista vaan sitä, että kirjoittaa itsensä näköistä tekstiä.

On kuitenkin syytä muistaa, että yllättäviin valintoihin liittyy aina riskejä. Erikoisen ratkaisun kanssa kannattaa kysyä itseltään, onko se oikeasti perusteltua.

4. Älä kompuroi puhekielisyyteen.

– Oikeinkirjoitus ei ehkä ole maailman tärkein asia, mutta esseekoe on juuri se paikka, jossa voit osoittaa painaneesi mieleen jos jonkinlaisia kielioppisääntöjä, sanoo Löytty.

Kokelaan harrastuneisuus lukemiseen näkyy kielen käytössä. He eivät käytä puhekieltä, joka on yksi yleisimmistä ongelmista esseekokeessa. Tehokeinona sen käyttäminen on sallittua, mutta valinnan on oltava tiedostettu.

Lukemalla kirjallinen kieli tulee tutuksi ja myös luontevammaksi käyttää. Se onkin hyvä tapa valmistautua äidinkielen kokeeseen.

5. Aseta konteksti.

Löytty kertoo törmäävänsä liian usein teksteihin, joissa oletetaan lukijan katsoneen samat realitysarjat ja olevan täysin kärryillä nuorisokulttuurin uusimmista trendeistä.

Muista siis aina asettaa aiheesi kontekstiin. Näin kuljetat lukijaa mukanasi eikä kirjoittaminen mene yksin puhumiseksi.

6. Tarkista, että alku ja loppu ovat samaa tarinaa.

Usein kirjoittaessa käy niin, että lopputulos on hieman erilainen kuin aluksi oli suunnitellut. Siksi on tärkeää lukea viimeisenä vielä alku varmistaakseen, että tarina on johdonmukainen. Joskus sen joutuu kirjoittamaan viimeiseksi uudestaan.

Harhailua voi pyrkiä välttämään miettimällä aloittaessaan, mikä on esseen pääkysymys tai -sanoma. Sen voi kirjoittaa ylös muistutukseksi.

Napakka lopetus tekee vaikutuksen. Kannattaa lopettaa, kun asiaa ei enää ole. Löysä häntä vie kokonaisuudelta ryhdin.

Jo suunnitteluvaiheessa kannattaa pohtia, riittävätkö ainekset täyteen pituuteen. Jos asia loppuu kahden sivun jälkeen, voi viimeisistä sivuista tulla kohtalokkaan löysiä.

Keitä ovat sensorit?

Sensorit ovat ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijoita, jotka laativat ja tarkastavat ylioppilaskokeet.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Viides kohta on mielestäni outo: Löytty kertoo törmäävänsä liian usein teksteihin, joissa oletetaan lukijan katsoneen samat realitysarjat ja olevan täysin kärryillä nuorisokulttuurin uusimmista trendeistä.

On tietenkin hyvä jos avaa esimerkkinä käyttämänsä Hottikset-sarjan perusidean, mutta ei mielestäni tarvitsisi lähteä siitä näkökulmasta että nuori kirjoittaa tekstiä aikuisille. Ei se ole abiturienttien vika jos sensorit ovat nuorten ajasta jälkeenjääneitä. Itsellä ainakin jäi nyt häiritsemään tämä, että mitä sinne uskaltaa nyt kirjoittaa että sensorit ymmärtävät varmasti asian päälle..

Lähettänyt käyttäjä

Esseet tulee kuitenkin kirjoittaa kohderyhmälle, tässä tapauksessa YTL:n sensoreille.

Abitreenit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle abitreenit
  • lähetyskuva abitreenien reaali 2 lähetykseen, kevät 2017

    Abitreenien lähetys: Reaali II, kevät 2017

    Perjantaina 24.3.2017 käytiin läpi terveystiedon, maantieteen ja kemian yo-kokeet. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeista. Studiossa myös kyseisten aineiden opettajia ja kirjoittajia.

  • lähetyskuva abitreenien matematiikan lähetykseen, kevät 2017

    Abitreenien lähetys: Matematiikka, kevät 2017

    Keskiviikkona 22.3.2017 käytiin läpi lyhyen ja pitkän matematiikan yo-kokeet. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeista. Studiossa myös lukion opettaja ja matematiikan kirjoittajia.

  • lähetyskuva abitreenien ruotsin lähetykseen, kevät 2017

    Abitreenien lähetys: Ruotsi, kevät 2017

    Maanantaina 20.3.2017 käytiin läpi keskipitkän ja pitkän ruotsin yo-kokeet. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeista. Studiossa myös lukion opettaja ja ruotsin kirjoittajia.

  • lähetyskuva kevään 2017 englannin lähetykseen, ennakko ja jälki

    Abitreenien lähetys: Englanti, kevät 2017

    Perjantaina 17.3.2017 käytiin läpi pitkän englannin yo-koe. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeesta. Studiossa myös lukion opettaja ja kokeen kirjoittanut abi. Tallenne tulossa illan aikana!

Uusimmat sisällöt - Abitreenit