Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Yhteiskuntaoppi pääkuva

Yhteiskuntaopin yo-kokeessa on vaarana innostua tuomitsemaan

Sensorin vinkit matematiikan yo-kokeeseen.
Jan Löfström on toiminut sensorina vuodesta 2001. Päivätyönään hän opettaa historian ja yhteiskunnallisten aineiden didaktiikkaa Helsingin yliopistossa. Sensorin vinkit matematiikan yo-kokeeseen. Kuva: Yle/Annukka Palmén-Väisänen/Shutterstock Abitreenit

Ylioppilastutkintolautakunnan sensori Jan Löfströmin kuusi vinkkiä yhteiskuntaopin ylioppilaskokeeseen. Lähdekritiikki, järki tilastojen tarkastelussa, omien mielipiteiden välttäminen, pistepainotusten hyödyntäminen ja käsitteiden arkikielisten merkitysten unohtaminen auttavat pitkälle!

1. Seuraa laaja-alaisesti mediaa.

– Mediasta saa lihaa luurangon ympärille, Jan Löfström sanoo.

Hätäinen parin viimeisen kuukauden aikana suoritettu mediatankkaus johtaa todennäköisesti sekamelskaan, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Joten jos luet tätä, mutta kirjoitat vasta vuoden tai kahden kuluttua, aloita median seuraaminen viimeistään nyt!

Löfström kehottaa seuraamaan mediaa laajalti. Hän mainitsee suomalaisten valtamedioiden lisäksi BBC:n, Timen ja ruotsinkielisen lehdistön.

JOS uutiset eivät kuitenkaan ole kiinnostaneet ja koe lähestyy uhkaavasti, voi aukkoja yrittää paikata lukemalla pitkiä juttuja, joissa ajankohtaista aihetta tarkastellaan pitkällä jänteellä, Löfström vinkkaa.

2. Varo sekoittamasta käsitteitä.

Arkipuheessa piilee vaara. Löfström on huomannut, että sellaiset yhteiskuntaopin käsitteet, joilla on normaalissa puhekielessä eri merkitys, tuppaa menemään sekaisin kokeessa.

Taloustiedossa on esimerkiksi käsite tuottavuus, joka on ollut paljon esillä julkisuudessa. Se on työntekijää kohti tiettynä aikana tuotetun tavaran tai palvelun määrä. Monissa vastauksissa tuottavuus sekoittuu erheellisesti kannattavuuteen, joka taas tarkoittaa yrityksissä viivan alle jäävää tulosta. ”Kuinka paljon tästä saadaan tuottoa?”

Toinen esimerkki: kun eroava aviopari jakaa omaisuutta, puhutaan tasingosta. Löfström muistaa tasingon joskus vaihtuneen osinkoon, mikä saa avioliiton kuulostamaan osakesijoitukselta, sillä osinko on yhtiön maksama korvaus osakkeenomistajalle.

– Ei se nyt sellainen virhe ole, että se saisi minut sensorina pyörtymään kauhusta. Ymmärrän mikä siinä on mennyt sekaisin.

Tiedotusvälineiden seuraaminen tukee Löfströmin mukaan käsitteiden oppimista. Mediassa käsitteitä käytetään toiminnallisessa ympäristössä, jolloin niihin saa syvyyttä paremmin kuin pänttäämällä niitä kirjan takaa hauki on kala -tekniikalla. Yo-kokeessa käsitteiden hallintaa ei testata irrallaan, vaan ne ovat jossain kontekstissa, kuten sitaatissa.

3. Hillitse tuomitsemista ja omia mielipiteitä.

Lakitiedon tehtävissä saatetaan tyypillisesti pyytää kokelasta tarkastelemaan jonkun asian oikeudellista puolta. Erityisesti silloin, kun tehtävä liittyy kuluttajan- tai rikosvastuuseen, kokelaat eivät aina malta pysyä tehtävänannossa.

– Vastaajat etääntyvät oikeudellisesta tarkastelusta ja alkavat miettiä psykologisia, taloudellisia tai arkielämän juttuja. Pohdinnat ovat sinänsä ihan fiksuja, mutta oikeudelliset näkökulmat unohtuvat tarpeettoman paljon.

Omia mielipiteitä kannattaa kirjoittaa vain, jos niitä pyydetään.

– Vastaajan olisi hyvä pitää suitset suussaan.

Toisinaan kokelas kokee, että hänen täytyy vastauksessaan kertoa, kenet tulisi tuomita. Näin ei suinkaan ole, ja se olisi liian iso juridinen ongelma ratkaistavaksi yo-kokeeseen, Löfström kertoo.

Eräs yo-koetehtävä käsitteli taloyhtiönsä pihalla liukastunutta eläkeläistä. Vastaajilta haluttiin pohdintaa esimerkiksi taloyhtiön vastuusta huoltoyhtiön valvomiseen. Monet lipsuivat ajattelemaan epäolennaisia asioita, kuten miksei vanhus tajunnut pysyä sisällä liukkaalla kelillä tai onko taloyhtiö korvausvelvollinen vai ei.

Omien mielipiteiden esittäminen yhteiskuntaopin kokeessa on ylipäätään turhaa, ellei sitä erikseen tehtävänannossa pyydetä. Pisteitä omista mielipiteistä ei menetä, sillä lautakunta pitää niiden kirjoittamiseen tuhlattua aikaa riittävänä rangaistuksena.

4. Järki käteen tilastoja lukiessa.

Yhteiskuntaopin kokeissa on paljon tilastoaineistoa: taulukoita ja diagrammeja. Niiden lukeminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta sensori Löfströmin mukaan niissä tehdään ”hätkähdyttävän” paljon helppoja virheitä.

Esimerkiksi jos tilastoesitys kuvaa jonkin asian suhteellista osuutta prosentteina, vastaaja haksahtaa sekoittamaan suhteelliset arvot absoluuttisiin arvoihin.

– Silloin mennään lujaa metsään.

Eräässä yo-koetehtävässä oli tilasto, joka kuvasi erilaisten kotitalouksien suhteellista rahan käyttöä ruokaan, asumiseen ja vaatetukseen. Löfström muistelee, että enemmistö tulkitsi tilastoa niin, että siinä kuvattiin prosenttien sijaan euromääriä.

Tämä johti muun muassa pohdintaan, miksi eläkeläispariskunta käyttää niin paljon rahaa asumiseen, vaikka aineistossa ei edes kerrottu, kuinka paljon he käyttävät rahaa yhtään mihinkään.

– Vastaajat ovat kiireessä katsoneet aineistoa väärin, vaikka fiksuja nuoria ovatkin.

Aineistosta pystyi vain vertailemaan, että eläkeläispariskunnan rahoista noin monta prosenttia menee ruokaan, kun taas yksinelävältä menee noin ja noin paljon. Yleensä tilastotehtävissä haetaan olennaisia muutoksia.

Kun on analysoinut tilastoa, kannattaa vetää henkeä ja miettiä, onko analyysissä järkeä.

Tilastotehtävissäkin on vaara ajantuhlaukselle. Löfströmin mukaan kokelaat kirjoittavat välillä vastauksiinsa seikkaperäisesti kaiken, mitä aineistossa on sanotaan. Siinä ei ole järkeä.

5. Ole lähdekriittinen, jos voit.

Syksyn 2015 yo-kokeen jokeritehtävässä oli neljä tekstiä, joissa kommentoitiin Suomen demokratian tilaa. Kommentit olivat oikeusministeriöstä, Aamulehdestä ja kahdelta professorilta.

– Kun joku puhuu julkisuudessa, hän haluaa ajaa jotakin asiaa. On ymmärrettävää, että puhutaan jostakin näkökulmasta. Sitaatit valitaan niin, että niiden välillä on tiettyä jännitettä: a:n ja b:n tulkinnat voivat olla aivan vastakkaisia.

Joskus lähdekritiikkiä pyydetään tehtävänannossa suoraan, mutta silloinkin, kun näin ei tehdä, kokelaan olisi tärkeä ymmärtää lähdekritiikin tarve. Kokelaan on itse ymmärrettävä lähdekritiikin mahdollisuus. Hyvän yhteiskuntaopin opiskelijan pitäisi osata pysähtyä kysymään, mistä lähtökohdista puhuja tulee.

– Mutta on aina plussaa, että ottaa lähdekriittisen näkökulman, kun se on mahdollista.

6. Hyödynnä tehtävien pistepainotukset.

Kun kirjat on luettu ja media kahlattu läpi, Löfström kehottaa tutustumaan vanhoihin yo-kokeisiin ja keskustelemaan. Yhteiskuntaopin teemat ovat arkipäiväisiä, joten abin ei tarvitse etsiä kansanedustajaa tai taloustieteilijää keskustelukumppaniksi.

– Ja abiturienttihan voi hyvässä hengessä oikaista arkipuhetta. ”Ei tässä ole kyse tuottavuudesta vaan kannattavuudesta”.

Jos kahden pisteen arvoista kohtaa kirjoittaa yli tunnin, jotain on pielessä.

Koetilanteessa Löfström kehottaa huomioimaan pistepainotukset. Moniosaisissa tehtävissä toisia kohtia on saatettu painottaa enemmän niin, että esimerkiksi a:sta ja b:stä saa kaksi pistettä per kohta, mutta c:stä saakin viisi pistettä.

Pistepainotuksilla halutaan auttaa opiskelijoita ymmärtämään, mihin kohtiin kannattaa panostaa. Toisaalta pistepainotukset kertovat myös siitä, kuinka pitkää vastausta kokeen laatijat haluavat. Jos siis kirjoittaa toista tuntia kahden pisteen tehtävää, kaikki ei ole mennyt nappiin.

Koe on rakennettu niin, että alussa on helppoja, tai ainakin helpompia tehtäviä.

Keitä ovat sensorit?

Sensorit ovat ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijoita, jotka laativat ja tarkastavat ylioppilaskokeet.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Löfströmin mukaan yhteiskuntaopin koekysymyksessä tuottavuus tarkoittaisi vain, että: "Se on työntekijää kohti tiettynä aikana tuotetun tavaran tai palvelun määrä", mitä se ei yksinomaan tarkoita. Panos-tuotos -mallihan pitää sisällään paljon muutakin kuin työntekijän työn ajallisen keston ja tuotetun määrän ja se koostuu monesta eri osatekijästä, ei vain ajasta joka työhön käytetään suhteessa tuotokseen! Tapa tarkastella vaikkapa työntekijän tietyn tuotteen aikaansaamiseksi kuluttamaa aikaa on vain esimerkki tuottavuuden laskemisen tavoista joissakin tapauksissa, mutta ei yksinomainen kaava kaiken tuottavuuden laskemiseen!

Abitreenit

Yo-kokeet ja oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle abitreenit

Uusimmat sisällöt - Abitreenit