Hyppää pääsisältöön

Kentalan Bach tanssii Kaustisen tapaan

Mitä tapahtuu kun J.S. Bachin sooloviulu-Partitat yhdistetään kaustislaiseen kansanmusiikkiin? Kreeta-Maria Kentalan uudella levyllähän se tapahtuu! Laajasti opiskellut, parhaisiin barokkiviulisteihimme lukeutuva Kentala asuu Kaustisilla ja on kummankin vanhempansa puolelta pelimannisukua. Hänellä on siis suora kosketus sekä Bachiin että kaustislaiseen kansanmusiikkiin—ja jos jossain, hänessä ne vain odottivatkin yhdistymistään.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kentala punoo levyllä Bachin d-molli- ja E-duuripartitat yhteen kansansävelmien kanssa. Siirtymät yhdestä toiseen ovat saumattomia: kansanmusiikki tuntuu lähentyvät Bachia ja Bach kansanmusiikkia.

Bachissa soittaja jää helposti jumiin yksityiskohtiin, pelimannimusiikissa on taasen ”virtaavuutta ja laveutta”. Aivan kuin Kentala itse levytekstissä toteaa, kaustislaisesta kansanmusiikista ”tulee mieleen jokilaakson avara maisema, jokea ympäröivät pello ja kallioiset metsät. Bachin musiikki taas on täynnä nerokkaasti auki krijoitettuja, polveilevia sointuja sekä pieniä ja niin uskomattoman hienoja koristeellisia yksityiskohtia, että niitä selvitellessä saattaa jäädä laajempi näkymä näkemättä”.

Kentalan näpeissä Bach alkaa tanssahdella kansantanssien rytmeihin; ja kansanmusiikin ”halaki, poikki ja pinhon” -meiningin sijaan keskipohjalaiset sävelmätkin heräävät hienoihin, aistikkaihin yksityiskohtiin. Bachin Partitathan ovat raffinoituja versioiti aikansa suosikkitansseista, joten lähentymisellä ja vuorovaikutuksella on pohjaa.

Johann Sebastian Bachin musiikille tekee ylipäätään hyvää tietty musikanttius. Bachin musiikki syntyi musiikkikulttuurissa, jossa sävellykset palvelivat muusikkoa eikä päinvastoin. Kreeta-Maria Kentala tekee Bachin Partitojen ja kaustislaisen kansanmusiikin yhteiselon helpoksi ja hedelmälliseksi eikä naittaminen ole karhunpalvelus kummallekaan—päinvastoin. Lopputulos on erinomainen sekä taiteellisesti että silkan raikkautensa ja elämänilonsa puolesta!

”Side by side”. - J.S. Bach: Partitat d-molli ja E-duuri, BWV 1004 ja 1006. Kaustislaisia kansansävelmiä ja Arto Järvelän, Wiljami Niittykosken sekä Konsta Jylhän sävellyksiä. - Kreeta-Maria Kentala, barokkiviulu. (Alba, ABCD 388)

Kuuntele Uudet levyt 15.4.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • cd-levyn kansi

    Uhkeaa sinfonista hehkua à la Richard Strauss

    Levyarvio

    Richard Straussia voi hyvin pitää 1900-luvun alkupuolen säkenöivimpänä orkesterisäveltäjänä, vaikka hän siirtyikin sinfonikosta oopperasäveltäjäksi. Straussin oopperoiden, etenkin Salomen, Elektran ja Ruusuritarin orkesteriosuudet ovat aikansa upeinta sinfonista taidetta; etenkin Elektraa voi pitää lähes yhtä paljon sinfonisena oopperana kuin oopperamaisena sinfoniana. Elektra, joka aikanaan hullaannutti aikansa modernistit taidelajista riippumatta, oli suurelle yleisölle vaikea teos, ja ehkäpä sen vuoksi siitä ei koskaan tehty erillisistä orkesterisarjaa konserttikäyttöön. Nyt epäkohta on korjaantunut, aikamme suurimpiin Strauss-tulkkeihin kuuluvan Manfred Honeckin intohimon ajamana.

  • cd-levyn kansi

    Erilaiset Goldberg-variaatiot

    Levyarvio

    Johann Sebastian Bachin Goldberg-variaatioiden levytykset ja erilaiset versioinnit ovat säännöllisesti palaava teema tässä ohjelmassa ja uusien levyjen joukossa ylipäätään. Harvemmin olen kuitenkaan törmännyt Goldberg-variaatioihin, jotka eivät olisi Bachin kirjoittamia! Toisessa kansainvälisessä Uuno Klami -sävellyskilpailussa Kotkassa vuonna 2009 palkittu saksalainen Joachim Schneider on kirjoittanut teknisesti ja ilmaisullisesti kiehtovat 30 variaatiota teemoineen kahdelle kitaralle Bachin mallia monitasoisesti seuraillen – ja luonnollisesti nimennyt teoksensa Goldberg-variaatioiksi.

  • cd-levyn kansi

    Lyyristä suomalaista sielunmaisemaa

    Levyarvio

    Idyllit, elegiat, pienet muistot, kukkaset, kehtolaulut, romanssit ja muut niin sanotut karakterikappaleet olivat romantiikan keskeisintä ohjelmistoa läpi 1800-luvun. Niitä sävelsivät kaikki, joskus enemmänkin ansainta- kuin taiteenteon tarkoituksessa, joskus taasen selvästi hetken hurmiossa, inspiraation vallassa. Koulutettujen säveltäjien määrän kasvaessa Suomessa 1800-luvun lopulla myös kotimaisia pieniä karakterikappaleita syntyi kiihtyvään tahtiin – ja niiden joukosta löytyy joitakin todellisia helmiä.

  • cd-levyn kansi

    Vakuuttava lounaissaksalaisen lauluyhtyeen Suomi-levy

    Levyarvio

    Lounais-Saksan radion eli SWR:n Vokalensemblen uudella levyllä luodataan uutta suomalaista kuoromusiikkia ryyditettynä parilla Sibelius-klassikolla. Julkaisu lunastaa oman arvokkaan paikkansa Uusissa levyissä SWR:n oman tilauksen, viime vuonna valmistuneen Einojuhani Rautavaaran Orpheus singt -teoksen myötä. Mutta erinomaisia ovat myös Kaija Saariahon ja Riikka Talvitien aistikkaat sävellykset, jotka soivat lounaissaksalaisittain hyvin aistillisina.