Hyppää pääsisältöön

Kentalan Bach tanssii Kaustisen tapaan

Mitä tapahtuu kun J.S. Bachin sooloviulu-Partitat yhdistetään kaustislaiseen kansanmusiikkiin? Kreeta-Maria Kentalan uudella levyllähän se tapahtuu! Laajasti opiskellut, parhaisiin barokkiviulisteihimme lukeutuva Kentala asuu Kaustisilla ja on kummankin vanhempansa puolelta pelimannisukua. Hänellä on siis suora kosketus sekä Bachiin että kaustislaiseen kansanmusiikkiin—ja jos jossain, hänessä ne vain odottivatkin yhdistymistään.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kentala punoo levyllä Bachin d-molli- ja E-duuripartitat yhteen kansansävelmien kanssa. Siirtymät yhdestä toiseen ovat saumattomia: kansanmusiikki tuntuu lähentyvät Bachia ja Bach kansanmusiikkia.

Bachissa soittaja jää helposti jumiin yksityiskohtiin, pelimannimusiikissa on taasen ”virtaavuutta ja laveutta”. Aivan kuin Kentala itse levytekstissä toteaa, kaustislaisesta kansanmusiikista ”tulee mieleen jokilaakson avara maisema, jokea ympäröivät pello ja kallioiset metsät. Bachin musiikki taas on täynnä nerokkaasti auki krijoitettuja, polveilevia sointuja sekä pieniä ja niin uskomattoman hienoja koristeellisia yksityiskohtia, että niitä selvitellessä saattaa jäädä laajempi näkymä näkemättä”.

Kentalan näpeissä Bach alkaa tanssahdella kansantanssien rytmeihin; ja kansanmusiikin ”halaki, poikki ja pinhon” -meiningin sijaan keskipohjalaiset sävelmätkin heräävät hienoihin, aistikkaihin yksityiskohtiin. Bachin Partitathan ovat raffinoituja versioiti aikansa suosikkitansseista, joten lähentymisellä ja vuorovaikutuksella on pohjaa.

Johann Sebastian Bachin musiikille tekee ylipäätään hyvää tietty musikanttius. Bachin musiikki syntyi musiikkikulttuurissa, jossa sävellykset palvelivat muusikkoa eikä päinvastoin. Kreeta-Maria Kentala tekee Bachin Partitojen ja kaustislaisen kansanmusiikin yhteiselon helpoksi ja hedelmälliseksi eikä naittaminen ole karhunpalvelus kummallekaan—päinvastoin. Lopputulos on erinomainen sekä taiteellisesti että silkan raikkautensa ja elämänilonsa puolesta!

”Side by side”. - J.S. Bach: Partitat d-molli ja E-duuri, BWV 1004 ja 1006. Kaustislaisia kansansävelmiä ja Arto Järvelän, Wiljami Niittykosken sekä Konsta Jylhän sävellyksiä. - Kreeta-Maria Kentala, barokkiviulu. (Alba, ABCD 388)

Kuuntele Uudet levyt 15.4.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Sid Hille Camerata / Farbformen

    Laajenna kamarimusiikkitajuntaasi Sid Hillen jousikvartetoilla!

    Levyarvostelu

    Saksalaissyntyinen säveltäjä-pianisti Sid Hille haluaa sävellystensä kuulostavan improvisoiduilta ja improvisaatioidensa kuulostavan sävelletyiltä. Hilleä on turha luokitella klassiseen tai jazziin, mutta hänen tuorein sävellyslevynsä kyllä sukeltaa jousikvartettoihin eli taidemusiikin ydinalueelle. Vaikka lajityyppi on perinteikäs ja vaativa, Hille onnistuu laajentamaan ydinaluetta.

  • Tigran Mansurian / Requiem

    Armenialainen tulokulma requiemiin koskettaa

    Levyarvostelu

    Armenialaissyntyinen säveltäjä Tigran Mansurian on löytänyt musiikillisen turvasataman levy-yhtiö ECM:n mustavalkoisten levykansien välistä. Itse en ole useinkaan saanut otetta Mansurianin karusta ilmaisusta, mutta uuden levyn Requiem muutaman vuoden takaa koskettaa väkevämmin. 1900-luvun alussa tapahtuneen Armenian kansanmurhan uhreille omistettu teos luo sekä musiikillisen että psykologisen ristivalotuksen, jonka tekijöinä ovat ikiaikainen requiem-teksti ja Armenian ikiaikainen musiikkiperinne.

  • Musique d'entracte

    Satie päivitettynä 2010-luvun salonkeihin

    Levyarvostelu

    Erik Satien 150-vuotisjuhlia vietettiin viime vuonna, mutta vasta nyt Winter & Winter -yhtiön luottomuusikko, pianisti-säveltäjä Fumio Yasuda on saanut oman tribuuttinsa julkaistua. Levyllä ei ole ainuttakaan gymnopedietä tai gnossiennea eikä juuri laisinkaan yksinäistä outoilua pianon ääressä. Sen sijaan Yasuda on poiminut Satien tuntemattomimpia kappaleita ja kutsunut pari kaveria mukaan soittamaan, ettei olisi yhtä yksinäistä kuin Satiella.