Hyppää pääsisältöön

Finnit piiloon eikä ketään saa loukata - 6 kysymystä Instagram-suosikeille

Instagram-kuvista tehty kollaasi Kuva: YLE/Annukka Palmèn-Väisänen Instagram,nuoret,valokuvat (kuvat)

Tiedätko kuka on Teamarika? Tai Joonapuhakka? Ehkä et, mutta kymmenettuhannet tubettajat ja Instagram-seuraajat tuntevat heidät. Teamarika ja Joona kertovat millainen rooli Instagramilla on heidän elämässään ja millaista linjaa he kuvien jakamisessa noudattavat.

18-vuotiaan Joona Puhakan (@joonapuhakka) Instagram-tilillä on tällä hetkellä yli 44 000 seuraajaa. 19-vuotiaalla Tea Jääskeläisellä (@teamarika) seuraajia on peräti 212 000. Suomen kokoisessa maassa määrät ovat huikeita, kun suomalaisia Instagram-tilejäkin on kaikkiaan vain noin 1,2 miljoonaa. Maailmanlaajuisesti Instagram rikkoi jo 500 miljoonan käyttäjän rajan.

Joona ja Tea ovat sosiaalisen median moniottelijoita. Joonan ja Roope Ranniston ylläpitämällä Youtube-kanavalla A-lapset on yli 82 000 tilaajaa. Kanavan suosituimmilla klipeillä on yli 800 000 näyttökertaa. Myös Tea tubettaa, bloggaa ja tviittaa. Instagram on Tealle kanavista mieluisin.
- Sen kautta saa tavoitettua nopeimmin ja helpoimmin suurimman yleisön.

Joona taas kertoo sosiaalisen median muuttaneen hänen koko elämänsä.
- Oon saanut Instagramin kautta tosi paljon uusia frendejä ja tavannut huikeita ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa.

Kuusi kysymystä Instagramista

1. Kuinka paljon mietit sitä, millaisia kuvia jaat?
Teamarika: Nappaan kuvan aina, kun näen edessäni jotain mielenkiintoista tai muokkausmahdollisuuksien kannalta ideaalia. En halua jakaa kaikkia elämäni huonoja sattumia Instagram-väelle, joten voin myöntää harrastavani jonkinlaista suodatusta. Muutoin jaan melkeinpä mitä vain itsestäni mielekästä. Editoin kuviin yleensä jonkin filtterin sekä piilotan pahimmat finnit.
Joona: En tavoittele siistiä profiilia. Joillekin ihmisille on tärkeä että esimerkiksi Instagram-profiili näyttää hyvältä ja että kuvat sopii toisiinsa jollain tapaa. Itse haluan jakaa kuvia, jotka on mielestäni hyviä. Sopiiko ne sitten toisiinsa? Mulle ei oo oikein väliä. Kuvia kyllä muokkaan Picsartilla sekä viimeistelen Instagramin omilla efekteillä. Kuvien ottomäärä riippuu taas tilanteesta. Normaaliselfieen otan ehkä 3 kuvaa, mut jos on kuvaajan kanssa ottamassa vähän edustavampia kuvia, niin täyttyy muistikortti aika nopiaa.
Skip Instagram post

Moi

A post shared by JOONA PUHAKKA (@joonapuhakka) on

"Tää on sellainen hauska kuva, jonka julkaisen, koska haluun viihdyttää seuraajia."
Instagram-tähti teamarikan kuvia Kuva: Tea Jääskeläinen Instagram,sosiaalinen media,valokuvat (kuvat)

.

2. Vaikuttaako suuri seuraajamäärä siihen mitä jaat?
Teamarika: Kun on kahdensadantuhannen käyttäjän yleisö, tulee pakostikin hieman pohdittua, mitä julkaisee ja kannattaako kaikkea tuoda itsestä esille. Pyrin tuottamaan itselleni mieluista materiaalia, vaikkei se iskisikään kaikkiin. Olen asettanut itselleni joitakin rajoja julkaisujen suhteen. Monesti olen kuullut rajojeni olevan hyvänmaun toisella puolen mutta tärkeintä mulle on olla itse tyytyväinen.
Joona: Oon sitä mieltä, että vaikka onkin paljon seuraajia niin he ovat alkaneet seuraamaan mua siksi koska tykkäävät sisällöstä. Itse teen sitä omaa juttua ja jengi joko seuraa sitä tai ei. Tietenkin netissä täytyy olla kuitenkin tarkka sanoistaan ja kuvistaan että ei esim loukkaa ketään tai anna huonoa kuvaa
En tavoittele siistiä profiilia.― Joona
3. Kerro joku kuviin liittyvä moka!
Teamarika: Mulle on sattunut monta kertaa vahinkojulkaisuja, eli olen halunnut lisätä kuvan jollekin toiselle Insta-tililleni, mutta ajatuksissani upannutkin sen pääkäyttäjälle. Usein tällaiset kuvat ovat irvistyskuvia tai muuten vain epäselviä otoksia
Joona: No kerran töppäsin vähän ja julkaisin Instagramiin kuvan juhlien jälkeen, jossa olin melko humalassa ja ei kauheen edustavana ja sit seuraavana aamuna katoin sitä sillee "voi hyvä luoja" ja oli pakko poistaa ennenku kaikki näki sen. Tosin joku 5000 ihmistä sen oli jo nähnyt.
Skip Instagram post

Väsy #bucks @buckssoda

A post shared by JOONA PUHAKKA (@joonapuhakka) on

Jos kuvaa ei voi näyttää mummille, ei sitä kannata pistää nettiin.― Teamarika
4. Millaista kuvaa et missään tapauksessa julkaisisi?
Teamarika: En itse lähtisi koskaan julkaisemaan Kylie Jenner -tyyppisiä peppuposeerauksia tai liian paljastavia kuvia. En halua myöskään tuoda esille asioita, joita voidaan myöhemmin käyttää minua vastaan, tai jotka loukkaavat jotain ihmisryhmää tai yksittäistä henkilöä. Jos kuvaa ei voi näyttää mummille, ei sitä kannata pistää nettiin.
Joona: En julkaisisi mitään, missä jotain toista loukataan varsinkaan jos siitä tulee ilmi kuka hän on, kuten että nimi näkyy tai jotain.
Instagram-tähti teamarikan kuvia Kuva: Tea Jääskeläinen Instagram,sosiaalinen media,valokuvat (kuvat)
5. Mitä "instagrammaus" sinulle antaa?
Teamarika: Ns. "instagrammaus" on tarjonnut minulle tapahtumakutsuja, kokemuksia, joita en olisi muuten saanut, avittanut työpaikan saamisessa (somessa promoottorina) sekä laajentanut ystäväpiiriäni. Kivointa on kuvien ottaminen ja editointi. Myös hyvästä otoksesta saatu tunnustus saa iloiseksi. Innostus tulee itsestään jostain.
Joona: Instagram antaa mulle mahdollisuuden tuoda itseäni persoonana esille kuvilla. Sitä kautta ihmiset myös näkee mun kiinnostuksen kohteita yms. Se myös avaa ovia erilaisille työkeikoille markkinointipuolella.Haen lukion jälkeen media-alalle opiskelemaan viestintää ja luulen että tästä on hyötyä tulevaisuudessa. Niin hassulta kuin se kuulostaakin niin sosiaalinen media on muuttanut mun elämän täysin. En koskaan ajatellut, että harrastuksesta voisi tulla työ.
Skip Instagram post
6. Ansaitsetko kuvilla jotakin?
Teamarika: Yritykset voivat tarjota mainostöitä tai muuta hommaa, ja kun koen tarjouksen hyväksi, tartun siihen. Haluan pitää instagramini kuitenkin harrastuspohjaisena, enkä hommaa itselleni liiaksi kaupallisia hommia.
Joona: Ansaitsen kuvillani jos ne on tehty yhteistyössä jonkun brändin kanssa. Eli tienaan käytännössä kaikki rahat brändi-yhteistöiden kautta niin kuin melkein jokainen muukin tubettaja tai instagrammaaja. Kummassakin tapauksessa brändin kanssa sovitaan sun työn arvo ja sen mukaan palkkiot. Isot brändit voivat maksaa videosta 4-numeroisia lukuja ja kuvista 3-numeroisia. Riippuu täysin sisällöstä ja brändistä.

Lue lisää:

Mistä tunnistaa some-mainoksen? Satu Apukka kertoo

Suositut sometähdet kiinnostavat myös mainostajia. Sosiaalisen median kanavilla tavoitetaan nuoria kuluttajia, jotka eivät juuri lue lehtiä tai katso televisiota. Merkkituoteyritykset mainostavatkin mielellään tuotteitaan nuorten tekijöiden kanavilla.

United Screens on yritys, joka kerää verkostoonsa tunnettuja some-kasvoja ja saattaa nämä yhteen mainostajien kanssa.

  • Valheenpaljastaja: Ruotsalainen trollitehdas pyrkii vaientamaan toimittajia vihapuheluilla

    Trollitehdas maksaa suosituista häirikköpuheluista palkkion.

    Ruotsissa toimii erikoinen trollitehdas, joka rekrytoi ihmisiä soittelemaan toimittajille ja yhteiskunnan vaikuttajille provosoivia puheluita. Salaa äänitetyt puhelut julkaistaan verkossa vahvasti editoituina. Jos klippi saa tarpeeksi klikkauksia, soittajalle maksetaan tuhat kruunua per puhelu. Ilmiö on rantautunut pienimuotoisena myös Suomeen.

  • Digitreenit 20: Päivitä nettiselain automaattisesti

    Verkkoselaimen päivittäminen on tietoturva-asia.

    Päivitä verkkoselaimesi säännöllisesti, helpoin tapa on ottaa automaattiset päivitykset käyttöön. Näillä ohjeilla saat selaimesi asetukset kuntoon, jotta sinun ei tarvitse enää huolehtia päivityksistä.

  • Digitreenit 19: Instagram - keskity kuviin

    Instagram-sovelluksen käyttöönotto ja ohjeet

    Instagram kasvaa hurjaa vauhtia. Sen käyttö kasvoi 10 prosenttia vuonna 2016. Näillä ohjeilla pääset alkuun ja saat muutaman vinkin käyttöönottoon.

  • Media tarvitsee laatuleiman - tältä näyttäisi läpivalaistu uutinen

    Idea, näkökulma, lähteet on tuotava entistä tarkemmin esiin.

    Tavan, jolla perinteinen media esittää uutisia täytyy uudistua. Valheita levittäviä “uutissivustoja” tulee aina uusia, joten luotettavan median pitää pystyä erottautumaan. Luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä lisäävät ratkaisut ovat jo toimitusten käsissä, ne pitää vain ottaa käyttöön. Valtamedian täytyy löytää armoton avoimuus, tässä malli.

Media- ja digitaidot

  • Media tarvitsee laatuleiman - tältä näyttäisi läpivalaistu uutinen

    Idea, näkökulma, lähteet on tuotava entistä tarkemmin esiin.

    Tavan, jolla perinteinen media esittää uutisia täytyy uudistua. Valheita levittäviä “uutissivustoja” tulee aina uusia, joten luotettavan median pitää pystyä erottautumaan. Luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä lisäävät ratkaisut ovat jo toimitusten käsissä, ne pitää vain ottaa käyttöön. Valtamedian täytyy löytää armoton avoimuus, tässä malli.

  • Digitreenit 6: 5 vinkkiä tehokkaampiin Google-hakuihin

    Vie hakutaitosi verkossa uudelle tasolle

    Google on ottanut selkeän ykkösaseman universaalina hakukoneena, mutta sekin on lopulta vain työkalu. Työkalua voi käyttää monella tapaa, ja mitä paremmin välineen tuntee sitä parempia hakutuloksia saa. Tässä viisi vinkkiä parempiin Google-hakuihin.

  • Digitreenit 10: Näin lataat karttoja puhelimesi muistiin

    Ladattuja karttoja voi käyttää ilman verkkoyhteyttä.

    Erilaisille karttasovelluksille on tarvetta varsinkin matkaillessa, mutta usein ongelmana on se, että datan käyttö on kalliimpaa ulkomailla. Lataamalla kartat puhelimeen jo kotimaassa voi kätevästi välttää datalaskun kasvamista reissussa.

  • Digitreenit 13: Yhdistä tietokone verkkoon älypuhelimella

    Näin jaat puhelimesi verkkoyhteyden muille laitteille

    Jos olet junassa, mökillä tai muuten paikassa, josta ei toimivaa langatonta verkkoa löydy, voit käyttää puhelintasi yhteyspisteenä internetiin ja jakaa sitä kautta nettiyhteyden muille laitteille. Yllättävän usein joutuu tilanteisiin, jossa toimivaa langatonta verkkoa (Wi-Fi) ei ole käytettävissä tai verkko on kovin ruuhkainen ja hidas. Nopea apu löytyy puhelimesta.

  • Valheenpaljastaja: Mitä valeuutiset ovat ja mitä ne eivät ole

    Valeuutisen käsite on hämärtynyt

    Loppuvuodesta 2016 valeuutiset olivat lähes kaikkien huulilla. Sittemmin valeuutisiksi on haukuttu suurin piirtein kaikkea aamuhartaudesta viikon luontoääneen. Valeuutista voikin nykyään huutaa aina, kun on eri mieltä jostakin. On aika palauttaa mieliin, mitä valeuutinen oikein tarkoittaa?

  • Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä

    Suosittelualgoritmit pitävät sinut kuplassa

    Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä Oletko huomannut että törmäät jatkuvasti samojen ihmisten juttuihin somessa? Näetkö netissä useimmiten mielipiteitä, joista olet samaa mieltä? Jos kuulostaa tutulta, niin olet luultavasti joutunut suosittelualgoritmien aiheuttamaan informaatiokuplaan.

  • Koodi on kaikkialla – lyhyt johdatus ohjelmoinnin maailmaan

    Ohjelmoinnin ABC yhdessä paketissa.

    Elokuvissa näemme usein hulluja koodareita, jotka silmät kiiluen hakkaavat tietokoneelle yötä myöten käsittämättömiä komentorivejä toisensa perään. Oikeasti koodaaminen eli tietokoneohjelmointi ei ole lainkaan noin mystistä. Se on oikeastaan vain yksityiskohtaisten ohjeiden antamista tietokoneelle. Tässä artikkelissa kerromme koodauksen historiasta ja selvitämme mihin ohjelmointi oikein perustuu.

  • Vallanpitäjät ovat suuria, naiset uhreja ja pakolaiset resuisia – uutiskuvat luovat omaa todellisuuttaan

    Valokuvaa ei oteta, vaan se tehdään.

    Uutiskuviin liitetään voimakas aitouden, luotettavuuden ja totuudenmukaisuuden sädekehä: kuva on totta. Mutta vaikka itse kuva olisikin totuudenmukainen, sen valintaan, rajaukseen, julkaisemiseen ja asiayhteyteen liittyy lukemattomia asioita, joilla voi muuttaa kuvan välittämää sanomaa. Uutiskuvat rakentavat maailmankuvaa lukijoille ja katsojille.

  • New York Timesin suomalainen kuvatoimittaja: Nollasisältöiset kuvat syövät medioiden uskottavuutta

    New York Timesissa mitään ei lisätä tai poisteta kuvista.

    Suomalainen Mikko Takkunen tekee maailmanlaajuisesti merkittävää uutiskuvien valintaa päivittäin työssään New York Timesin, kuvatoimittajana. Korkelaatuisesta journalismistaan tunnetussa lehdessä vaalitaan laatua, myös kuvien osalta. Muun muassa kuvankäsittelyä koskevat ohjeistukset ovat lehdessä selkeät. Mitään elementtejä ei saa poistaa eikä lisätä.

  • Finnit piiloon eikä ketään saa loukata - 6 kysymystä Instagram-suosikeille

    500 miljoona käyttäjää Instagramissa. Tapasimme 2 heistä.

    Tiedätko kuka on Teamarika? Tai Joonapuhakka? Ehkä et, mutta kymmenettuhannet tubettajat ja Instagram-seuraajat tuntevat heidät. Teamarika ja Joona kertovat millainen rooli Instagramilla on heidän elämässään ja millaista linjaa he kuvien jakamisessa noudattavat. 18-vuotiaan Joona Puhakan (@joonapuhakka) Instagram-tilillä on tällä hetkellä yli 44 000 seuraajaa.

  • Voiko Wikipediaan luottaa? Tarkista ainakin nämä viisi asiaa

    Vinkkejä Wikipedian käyttöön

    Laiskat heitot nettitietosanakirja Wikipedian paikkansapitämättömyydestä eivät välttämättä pidäkään paikkaansa. Tutkimusten mukaan valtaosa Wikipedian artikkeleista on (lähes) täyttä faktaa. Mutta koska artikkeleja voi muokata kuka tahansa, välillä tieto voi olla väärää.

  • Mistä tunnistaa some-mainoksen? Satu Apukka kertoo

    Some-mainonnallakin on eettinen koodisto.

    Suositut sometähdet kiinnostavat myös mainostajia. Sosiaalisen median kanavilla tavoitetaan nuoria kuluttajia, jotka eivät juuri lue lehtiä tai katso televisiota. Merkkituoteyritykset mainostavatkin mielellään tuotteitaan nuorten tekijöiden kanavilla. United Screens on yritys, joka kerää verkostoonsa tunnettuja some-kasvoja ja saattaa nämä yhteen mainostajien kanssa.

  • Valheenpaljastaja: Tervetuloa faktojen jälkeiseen aikaan

    Sosiaalinen media voimistaa populistien viestiä

    Poliitikot uskaltavat nykyään valehdella päin äänestäjien naamaa, sillä kiinni jääminen ei johda kannatuksen romahtamiseen. Sosiaalinen media on populistien käsissä voimakas megafoni. Elokuun toisella viikolla republikaanipuolueen presidenttiehdokas Donald Trump sanoi, että presidentti Barack Obama on perustanut Isis-terroristijärjestön.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Mediataitoja alakouluun

    Elävän kuvan alkeet ja kuvakerrontaa.

    Mediakompassin kuvakoulu on suunnattu kaikille elävän kuvan alkeista, kuvakerronnasta ja kuvaamisesta kiinnostuneille yli neljäsluokkalaisille. Pääosassa on tekemisen kautta oppiminen.

  • Mediataidot

    Taitoja eri medioiden haltuunottoon.

    Mediataidot tarkoittavat kykyä lukea ja tulkita viestejä, kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta. Näitä taitoja oppii mm. itse tekemällä ja esittämällä.

  • Mediataitoja yläkouluun ja lukioon

    Mediataitoja yläkoululaisille.

    Päämääränä on kehittää 7-9-luokkalaisten oppilaiden mediatajua, innostaa viestien arviointiin ja rohkaista omaan vaikuttamiseen median keinoin.

  • 5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

    Lasten ohjelmointisovelluksilla ei ole yläikärajaa.

    Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella pelillisillä ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.