Hyppää pääsisältöön

Mistä tunnistaa some-mainoksen? Satu Apukka kertoo

Sponsoroitu postaus Instagramissa Kuva: Yle/Raili Löyttyniemi Instagram,mainonta,markkinointi,sosiaalinen media

Suositut sometähdet kiinnostavat myös mainostajia. Sosiaalisen median kanavilla tavoitetaan nuoria kuluttajia, jotka eivät juuri lue lehtiä tai katso televisiota. Merkkituoteyritykset mainostavatkin mielellään tuotteitaan nuorten tekijöiden kanavilla.

United Screens on yritys, joka kerää verkostoonsa tunnettuja some-kasvoja ja saattaa nämä yhteen mainostajien kanssa. Ala ammattimaistuu vauhdikkaasti. Suomessa on pohjoismaisen United Screensin lisäksi kaksi muuta isoa saman alan toimijaa, Splay ja Töttöröö. WOI taas on verkosto, joka on erikoistunut nimenomaan Instagram-kampanjointiin.

United Screensin myyntijohtaja Satu Apukka kertoo, että verkostoon etsitään aktiivisesti uusia tekijöitä sekä kasvatetaan jo olemassaolevia kanavia.

United Screensin myyntijohtaja Satu Apukka Satu Apukka, United Screens Kuva: Annika Liinanki/ Photography haastateltava,kuningaskuluttaja,satu apukka

– Meillä on talent manager, joka etsii Youtube-tähtiä. Jotkut ottavat itse yhteyttä, joitakin esim toinen tubettaja suosittelee.

Yleensä käytössä on monta kanavaa, Youtube, Instagram, Snapchat, Facebook. Apukan mukaan United Screensin kaltaisista verkostoista käytettiinkin aiemmin nimeä MCN (Multi Channel Network) mutta nykyään puhutaan MPN:stä (Multi Platform Network). Verkostot kokoavat henkilöbrändejä, jotka ovat läsnä monissa eri palveluissa.

Instagramissa yhteistyö on hyvä tuoda esiin paitsi itse tekstissä, myös hashtageina.― Ping Ethics - eettinen koodisto

– Kun tehdään brändiyhteistyötä, niin henkilöllä voi olla Youtube-video, joka usein on se pääkanava, ja sitten on tehty Instagram- tai Facebook-postaus, jossa ohjataan Youtubeen katsomaan videota.

Erottuuko mainonta?

Mistä sitten tietää, että joku Instagram-postaus on "brändiyhteistyötä"? Se, että tuote näkyy kuvassa ei ilman muuta tarkoita että kyseessä olisi maksettu mainos - Instagram-käyttäjät ottavat muutenkin lukemattomia kuvia tunnistettavista tuotteista.

Alan toimijat ovat hiljattain laatineet sisältömarkkinoinnista yhteisen eettisen koodiston nimeltä Ping Ethics, joka ohjeistaa kertomaan avoimesti kaupallisesta yhteistyöstä. Verkostot puolestaan ohjeistavat sisällöntekijöitä. Myös Satu Apukka ja United Screens ovat sitoutuneet uuteen eettiseen koodistoon.

Kaupallisesta yhteistyöstä täytyy kertoa kaikissa somekanavissa.― Ping Ethics - eettinen koodisto

– Me ohjeistetaan niin, että pitää tuoda selkeesti esille, että juttu on tehty yhteistyössä. Tubettaja voi esim. itse sanoa siinä videolla, että hei, teen videota yhteistyössä tämän ja tämän kanssa. Ei aina tarvitse ilmaista samalla tavalla, koska sen pitäisi aina sopia sen tubettajan suuhun. Videoissa voi myös olla tekstiplansseja, joissa kerrotaan brändiyhteistyöstä. Youtubessa on videon alla tekstikenttä, jossa yleensä on myös maininta yhteistyöstä.

– Instagramissa laitetaan se yrityksen nimi ja jos yritys on Instagramissa, sen tili voidaan tägätä. Tai laitetaan hashtag yhteistyö. Jotkut käyttävät myös amerikkalaisittain #ad eli mainos. Jollain tapaa yhteistyön pitää tulla ilmi, koska muutenhan se olisi piilomainontaa.

Verkostot myös valvovat suojattiensa tekemisiä.

– Me tsekataan aina kaikki, mitä me tehdään yhteistyössä tubettajien kanssa. Videot menee aina meidän kautta hyväksyttäväksi ennen julkaisua, Satu Apukka kertoo.

Rahaakin tulee - jos sisältö saa katsojia

Ihan helpolla ei tähdeksi nouseminen onnistu. MIllaisista rahoista sitten on kysymys, jos homma toimii, ja kuvat ja videot leviävät kymmenille tuhansille ihmisille?

– Kampanjoiden summat lähtevät tuhansista euroista ylöspäin, Satu Apukka arvioi.

– Se tietysti aina riippuu kampanjasta, on monia variaatioita. Keväällä tuntui olevan suosittua, että lennätetään tubettaja ulkomaille, tai että halutaan tubettaja jonnekin tapahtumaan tekemään sisältöä. Summat riippuvat tilaajista, katselukerroista ja tuotannon laajuudesta. Youtubessakin voi olla kanavalla paljon tilaajia mutta katselukertoja vähän. Tai toisinpäin, tilaajia on vähän mutta katseluita paljon.

Lue lisää:

Finnit piiloon eikä ketään saa loukata - 6 kysymystä Instagram-suosikeille

Tiedätko kuka on Teamarika? Tai Joonapuhakka? Ehkä et, mutta kymmenettuhannet tubettajat ja Instagram-seuraajat tuntevat heidät. Teamarika ja Joona kertovat millainen rooli Instagramilla on heidän elämässään ja millaista linjaa he kuvien jakamisessa noudattavat.

18-vuotiaan Joona Puhakan (@joonapuhakka) Instagram-tilillä on tällä hetkellä yli 44 000 seuraajaa.

Julkkikset suosittuja

Tilatuimmat suomalaiset Youtube-kanavat keräävät jopa miljoonia näyttökertoja, mutta koska suomi on kielialueena pieni, niin suuren tilaajamäärän saaminen onnistuu vain englanninkielisellä sisällöllä.

Suosituimmista instagram-tileistä on vaikeampi saada tietoa. Suomessa suurimpia seuraajamääriä keräävät ihmiset, jotka ovat muutenkin julkisuudessa, kuten laulajat (Robin, Isac Elliot) tv-julkkikset (Duudsonit), mallit (Sara Sieppi) ja bloggaajat (Mariannnan). Myös suomalaiset luontokuvaajat ovat keränneet paljon seuraajia (Konsta Punkka, Teppo Tirkkonen).

  • Valheenpaljastaja: Ruotsalainen trollitehdas pyrkii vaientamaan toimittajia vihapuheluilla

    Trollitehdas maksaa suosituista häirikköpuheluista palkkion.

    Ruotsissa toimii erikoinen trollitehdas, joka rekrytoi ihmisiä soittelemaan toimittajille ja yhteiskunnan vaikuttajille provosoivia puheluita. Salaa äänitetyt puhelut julkaistaan verkossa vahvasti editoituina. Jos klippi saa tarpeeksi klikkauksia, soittajalle maksetaan tuhat kruunua per puhelu. Ilmiö on rantautunut pienimuotoisena myös Suomeen.

  • Digitreenit 20: Päivitä nettiselain automaattisesti

    Verkkoselaimen päivittäminen on tietoturva-asia.

    Päivitä verkkoselaimesi säännöllisesti, helpoin tapa on ottaa automaattiset päivitykset käyttöön. Näillä ohjeilla saat selaimesi asetukset kuntoon, jotta sinun ei tarvitse enää huolehtia päivityksistä.

  • Digitreenit 19: Instagram - keskity kuviin

    Instagram-sovelluksen käyttöönotto ja ohjeet

    Instagram kasvaa hurjaa vauhtia. Sen käyttö kasvoi 10 prosenttia vuonna 2016. Näillä ohjeilla pääset alkuun ja saat muutaman vinkin käyttöönottoon.

  • Media tarvitsee laatuleiman - tältä näyttäisi läpivalaistu uutinen

    Idea, näkökulma, lähteet on tuotava entistä tarkemmin esiin.

    Tavan, jolla perinteinen media esittää uutisia täytyy uudistua. Valheita levittäviä “uutissivustoja” tulee aina uusia, joten luotettavan median pitää pystyä erottautumaan. Luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä lisäävät ratkaisut ovat jo toimitusten käsissä, ne pitää vain ottaa käyttöön. Valtamedian täytyy löytää armoton avoimuus, tässä malli.

Media- ja digitaidot

  • Media tarvitsee laatuleiman - tältä näyttäisi läpivalaistu uutinen

    Idea, näkökulma, lähteet on tuotava entistä tarkemmin esiin.

    Tavan, jolla perinteinen media esittää uutisia täytyy uudistua. Valheita levittäviä “uutissivustoja” tulee aina uusia, joten luotettavan median pitää pystyä erottautumaan. Luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä lisäävät ratkaisut ovat jo toimitusten käsissä, ne pitää vain ottaa käyttöön. Valtamedian täytyy löytää armoton avoimuus, tässä malli.

  • Digitreenit 6: 5 vinkkiä tehokkaampiin Google-hakuihin

    Vie hakutaitosi verkossa uudelle tasolle

    Google on ottanut selkeän ykkösaseman universaalina hakukoneena, mutta sekin on lopulta vain työkalu. Työkalua voi käyttää monella tapaa, ja mitä paremmin välineen tuntee sitä parempia hakutuloksia saa. Tässä viisi vinkkiä parempiin Google-hakuihin.

  • Digitreenit 10: Näin lataat karttoja puhelimesi muistiin

    Ladattuja karttoja voi käyttää ilman verkkoyhteyttä.

    Erilaisille karttasovelluksille on tarvetta varsinkin matkaillessa, mutta usein ongelmana on se, että datan käyttö on kalliimpaa ulkomailla. Lataamalla kartat puhelimeen jo kotimaassa voi kätevästi välttää datalaskun kasvamista reissussa.

  • Digitreenit 13: Yhdistä tietokone verkkoon älypuhelimella

    Näin jaat puhelimesi verkkoyhteyden muille laitteille

    Jos olet junassa, mökillä tai muuten paikassa, josta ei toimivaa langatonta verkkoa löydy, voit käyttää puhelintasi yhteyspisteenä internetiin ja jakaa sitä kautta nettiyhteyden muille laitteille. Yllättävän usein joutuu tilanteisiin, jossa toimivaa langatonta verkkoa (Wi-Fi) ei ole käytettävissä tai verkko on kovin ruuhkainen ja hidas. Nopea apu löytyy puhelimesta.

  • Valheenpaljastaja: Mitä valeuutiset ovat ja mitä ne eivät ole

    Valeuutisen käsite on hämärtynyt

    Loppuvuodesta 2016 valeuutiset olivat lähes kaikkien huulilla. Sittemmin valeuutisiksi on haukuttu suurin piirtein kaikkea aamuhartaudesta viikon luontoääneen. Valeuutista voikin nykyään huutaa aina, kun on eri mieltä jostakin. On aika palauttaa mieliin, mitä valeuutinen oikein tarkoittaa?

  • Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä

    Suosittelualgoritmit pitävät sinut kuplassa

    Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä Oletko huomannut että törmäät jatkuvasti samojen ihmisten juttuihin somessa? Näetkö netissä useimmiten mielipiteitä, joista olet samaa mieltä? Jos kuulostaa tutulta, niin olet luultavasti joutunut suosittelualgoritmien aiheuttamaan informaatiokuplaan.

  • Koodi on kaikkialla – lyhyt johdatus ohjelmoinnin maailmaan

    Ohjelmoinnin ABC yhdessä paketissa.

    Elokuvissa näemme usein hulluja koodareita, jotka silmät kiiluen hakkaavat tietokoneelle yötä myöten käsittämättömiä komentorivejä toisensa perään. Oikeasti koodaaminen eli tietokoneohjelmointi ei ole lainkaan noin mystistä. Se on oikeastaan vain yksityiskohtaisten ohjeiden antamista tietokoneelle. Tässä artikkelissa kerromme koodauksen historiasta ja selvitämme mihin ohjelmointi oikein perustuu.

  • Vallanpitäjät ovat suuria, naiset uhreja ja pakolaiset resuisia – uutiskuvat luovat omaa todellisuuttaan

    Valokuvaa ei oteta, vaan se tehdään.

    Uutiskuviin liitetään voimakas aitouden, luotettavuuden ja totuudenmukaisuuden sädekehä: kuva on totta. Mutta vaikka itse kuva olisikin totuudenmukainen, sen valintaan, rajaukseen, julkaisemiseen ja asiayhteyteen liittyy lukemattomia asioita, joilla voi muuttaa kuvan välittämää sanomaa. Uutiskuvat rakentavat maailmankuvaa lukijoille ja katsojille.

  • New York Timesin suomalainen kuvatoimittaja: Nollasisältöiset kuvat syövät medioiden uskottavuutta

    New York Timesissa mitään ei lisätä tai poisteta kuvista.

    Suomalainen Mikko Takkunen tekee maailmanlaajuisesti merkittävää uutiskuvien valintaa päivittäin työssään New York Timesin, kuvatoimittajana. Korkelaatuisesta journalismistaan tunnetussa lehdessä vaalitaan laatua, myös kuvien osalta. Muun muassa kuvankäsittelyä koskevat ohjeistukset ovat lehdessä selkeät. Mitään elementtejä ei saa poistaa eikä lisätä.

  • Finnit piiloon eikä ketään saa loukata - 6 kysymystä Instagram-suosikeille

    500 miljoona käyttäjää Instagramissa. Tapasimme 2 heistä.

    Tiedätko kuka on Teamarika? Tai Joonapuhakka? Ehkä et, mutta kymmenettuhannet tubettajat ja Instagram-seuraajat tuntevat heidät. Teamarika ja Joona kertovat millainen rooli Instagramilla on heidän elämässään ja millaista linjaa he kuvien jakamisessa noudattavat. 18-vuotiaan Joona Puhakan (@joonapuhakka) Instagram-tilillä on tällä hetkellä yli 44 000 seuraajaa.

  • Voiko Wikipediaan luottaa? Tarkista ainakin nämä viisi asiaa

    Vinkkejä Wikipedian käyttöön

    Laiskat heitot nettitietosanakirja Wikipedian paikkansapitämättömyydestä eivät välttämättä pidäkään paikkaansa. Tutkimusten mukaan valtaosa Wikipedian artikkeleista on (lähes) täyttä faktaa. Mutta koska artikkeleja voi muokata kuka tahansa, välillä tieto voi olla väärää.

  • Mistä tunnistaa some-mainoksen? Satu Apukka kertoo

    Some-mainonnallakin on eettinen koodisto.

    Suositut sometähdet kiinnostavat myös mainostajia. Sosiaalisen median kanavilla tavoitetaan nuoria kuluttajia, jotka eivät juuri lue lehtiä tai katso televisiota. Merkkituoteyritykset mainostavatkin mielellään tuotteitaan nuorten tekijöiden kanavilla. United Screens on yritys, joka kerää verkostoonsa tunnettuja some-kasvoja ja saattaa nämä yhteen mainostajien kanssa.

  • Valheenpaljastaja: Tervetuloa faktojen jälkeiseen aikaan

    Sosiaalinen media voimistaa populistien viestiä

    Poliitikot uskaltavat nykyään valehdella päin äänestäjien naamaa, sillä kiinni jääminen ei johda kannatuksen romahtamiseen. Sosiaalinen media on populistien käsissä voimakas megafoni. Elokuun toisella viikolla republikaanipuolueen presidenttiehdokas Donald Trump sanoi, että presidentti Barack Obama on perustanut Isis-terroristijärjestön.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Mediataitoja alakouluun

    Elävän kuvan alkeet ja kuvakerrontaa.

    Mediakompassin kuvakoulu on suunnattu kaikille elävän kuvan alkeista, kuvakerronnasta ja kuvaamisesta kiinnostuneille yli neljäsluokkalaisille. Pääosassa on tekemisen kautta oppiminen.

  • Mediataidot

    Taitoja eri medioiden haltuunottoon.

    Mediataidot tarkoittavat kykyä lukea ja tulkita viestejä, kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta. Näitä taitoja oppii mm. itse tekemällä ja esittämällä.

  • Mediataitoja yläkouluun ja lukioon

    Mediataitoja yläkoululaisille.

    Päämääränä on kehittää 7-9-luokkalaisten oppilaiden mediatajua, innostaa viestien arviointiin ja rohkaista omaan vaikuttamiseen median keinoin.

  • 5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

    Lasten ohjelmointisovelluksilla ei ole yläikärajaa.

    Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella pelillisillä ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.