Hyppää pääsisältöön

Bassobaritoni Henri Uusitalo: "Inspiroivin paikka on syntymäkotini takapiha."

Bassobaritoni Henri Uusitalo.
Bassobaritoni Henri Uusitalo. Kuva: Yle/Laila Kangas henri uusitalo

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulunopiskelija, bassobaritoni Henri Uusitalo oli Kantapöydän opiskelijatreffeillä 31.8.2016.

Kuka olet, milloin ja missä olet syntynyt?

Olen Henri Uusitalo ja syntynyt 17.1.1989 Haapavedellä. Synnyin kolmilapsisen maalaisperheen nuorimmaisena. Lapsuus/nuoruusvuoteni vietin Haapavedellä, vuonna 2008 lähdin opiskelemaan Kokkolaan Centria-ammattikorkeakouluun kansanmusiikkipedagogiksi, josta valmistuin vuonna 2014 pääaineena viulu. Valmistumiseni jälkeen muutin Toholammille ja toimin musiikkipedagogina Toholammin ja Kinnulan kunnissa.

Onko perheessäsi muusikoita tai musiikin harrastajia?

Molemmat isosiskoni ovat musiikin alan ammattilaisia.

Kuka vaikutti siihen, että tulit aloittaneeksi musiikkiopinnot? Miten se tapahtui?

Katsoin televisiosta, kun Linda Lampenius esiintyi, jolloin vanhempieni mukaan olin hakenut kärpäslätkän ja viivottimen, asettanut kärpäslätkän leukani alle ja hangannut sitä viivottimella, kuin olisin soittanut viulua. Sama ilmeisesti toistui useamman kerran ja vanhemmat tuumasivat, että kyllä tälle pojalle on pakko viulu hankkia.

Viulisti ja bassobaritoni Henri Uusitalo.
Viulisti ja bassobaritoni Henri Uusitalo. Kuva: Yle/Laila Kangas henri uusitalo

Aloitin viulunsoiton 6-vuotiaana. Soitin sekä klassista, että kansanmusiikkia. Teini-iässä kitara ja laulu tuli myöskin osaksi muusikkouttani rockmusiikin ja -yhtyeiden myötä. Lukion jälkeen suoritin varusmiespalvelukseni Kainuun Sotilassoittokunnassa laulajana

Mikä paikkakunta tai maisema on sinulle tärkeä / inspiroiva?

Syntymäkotini takapiha

Ketkä ovat olleet tärkeimpiä opettajiasi ja missä oppilaitoksissa?

Viulisti Timo Hannula Haapaveden kansalaisopistossa, laulunopettaja Marita Kaakinen Centria-ammattikorkeakoulussa sekä tenori Aki Alamikkotervo ja basso Jaakko Ryhänen.

Missä vaiheessa olet menossa nyt opinnoissasi?

Olen juuri aloittanut lauluopinnot Sibelius-Akatemiassa.

Henri Uusitalon ja Tuomas Juutilaisen esitys Kantapöydässä Musiikkitalossa 31.8.2016.
Henri Uusitalon ja Tuomas Juutilaisen esitys Kantapöydässä Musiikkitalossa 31.8.2016. Kuva: Yle/Laila Kangas henri uusitalo

Lempisäveltäjäsi? Kuka ja miksi?

W.A. Mozart on yksi niistä. Hänen musiikkinsa on monipuolista. Synkkien ja tummien teemojen lisäksi hänen musiikissaan on paljon kepeyttä ja leikkisyyttä. Mozartin musiikki on pyhää ja herkistävää, mutta myös hauskaa ja koomista.

Millainen oli hetki, kun sytyit juuri tälle musiikille?

Ei tälle musiikille sytytä hetkessä, siihen kasvetaan. Tai ainakin niin minulle kävi

Millainen musiikki ylipäätään vetoaa ja puhuttelee?

Hyvä ja hyvin tehty musiikki

Kuka on idolisi - tai taiteilija, jonka esitykset ja tulkinnat ovat tehneet voimakkaan vaikutuksen, ja miksi?

Metallican laulaja James Hetfield. Olen aina ihaillut hänen monipuolista muusikkouttaan. Ja Vesa-Matti Loiri, joka on monipuolinen taiteilija, jota ei voi kuin ihailla.

Mitä harrastat?

Syksyisin metsästystä. Talvisin lumilautailua, mikäli mahdollista. Kesäisin moottoripyöräilyä.

Mahtuuko elämääsi muuta kuin musiikki?

Läheiseni.

Mikä sinusta "tulee isona"?

Toivottavasti jotain suurta

Onko sinulla muita vaihtoehtoja kuin musiikki ja soittaminen?

Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta musiikki on minun tieni

Musiikkiesityksinä videolla kuullaan Konsta Jylhän ja Henrin omat viulukappaleet sekä lauluesityksenä Oskar Merikannon Soi vienosti murheeni soitto. Pianistina on Tuomas Juutilainen. Toimittajina Riikka Holopainen ja Timo Asikainen.

  • cd-levyn kansi

    Uhkeaa sinfonista hehkua à la Richard Strauss

    Levyarvio

    Richard Straussia voi hyvin pitää 1900-luvun alkupuolen säkenöivimpänä orkesterisäveltäjänä, vaikka hän siirtyikin sinfonikosta oopperasäveltäjäksi. Straussin oopperoiden, etenkin Salomen, Elektran ja Ruusuritarin orkesteriosuudet ovat aikansa upeinta sinfonista taidetta; etenkin Elektraa voi pitää lähes yhtä paljon sinfonisena oopperana kuin oopperamaisena sinfoniana. Elektra, joka aikanaan hullaannutti aikansa modernistit taidelajista riippumatta, oli suurelle yleisölle vaikea teos, ja ehkäpä sen vuoksi siitä ei koskaan tehty erillisistä orkesterisarjaa konserttikäyttöön. Nyt epäkohta on korjaantunut, aikamme suurimpiin Strauss-tulkkeihin kuuluvan Manfred Honeckin intohimon ajamana.

  • cd-levyn kansi

    Erilaiset Goldberg-variaatiot

    Levyarvio

    Johann Sebastian Bachin Goldberg-variaatioiden levytykset ja erilaiset versioinnit ovat säännöllisesti palaava teema tässä ohjelmassa ja uusien levyjen joukossa ylipäätään. Harvemmin olen kuitenkaan törmännyt Goldberg-variaatioihin, jotka eivät olisi Bachin kirjoittamia! Toisessa kansainvälisessä Uuno Klami -sävellyskilpailussa Kotkassa vuonna 2009 palkittu saksalainen Joachim Schneider on kirjoittanut teknisesti ja ilmaisullisesti kiehtovat 30 variaatiota teemoineen kahdelle kitaralle Bachin mallia monitasoisesti seuraillen – ja luonnollisesti nimennyt teoksensa Goldberg-variaatioiksi.

  • cd-levyn kansi

    Lyyristä suomalaista sielunmaisemaa

    Levyarvio

    Idyllit, elegiat, pienet muistot, kukkaset, kehtolaulut, romanssit ja muut niin sanotut karakterikappaleet olivat romantiikan keskeisintä ohjelmistoa läpi 1800-luvun. Niitä sävelsivät kaikki, joskus enemmänkin ansainta- kuin taiteenteon tarkoituksessa, joskus taasen selvästi hetken hurmiossa, inspiraation vallassa. Koulutettujen säveltäjien määrän kasvaessa Suomessa 1800-luvun lopulla myös kotimaisia pieniä karakterikappaleita syntyi kiihtyvään tahtiin – ja niiden joukosta löytyy joitakin todellisia helmiä.