Hyppää pääsisältöön

Leea Klemola: ”Eikö me voitaisi olla armollisempia itseämme ja toisiamme kohtaan!”

Vaimoni, Casanova, Leea Klemola, Kuopion kaupunginteatteri, lähikuva, suudelma
Vaimoni, Casanova -näytelmä Kuopion kaupunginteatterissa Vaimoni, Casanova, Leea Klemola, Kuopion kaupunginteatteri, lähikuva, suudelma Kuva: Leea Klemola vaimoni, casanova, leea klemola, kuopion kaupunginteatteri, lähikuva, suudelma

Ohjaaja Leea Klemolan uutuusnäytelmän Vaimoni, Casanova ytimessä on himo. Sen kautta hän haluaa puhua armollisuudesta itseä ja toisia kohtaan.

Leea Klemola marssittaa uudessa näytelmässään Kuopion kaupunginteatterin lavalle 65-vuotiaan, kremppaisen vanhan naisen, jolla on Casanovan luonto.

- Casanovalla ajattelen ennen kaikkea miestä, joka paneskelee siellä sun täällä. Mitä tapahtuu, kun vanhalla, naimisissa olevalla naisella on rakkauden kaipuu ja halu heittäytyä elämän virtaan? Klemola pohtii.

Kuuluu pätkittäisen kusemisen ääntä ja uniapnea kuorsausta.

Näytelmän päähenkilö on 65-vuotias näyttelijä Kyllikki Lalla, joka on palaamassa sairauslomalta töihin seksuaalisten häirintäsyytteiden jälkeen. Selkäkipuinen Kyllikki Lalla ei halua miettiä kremppojaan, vaan alkaa tarmokkaasti harjoitella Casanova-näytelmää täynnä elämän janoa ja himoa.

- Kyllikki haluaa lähteä mukaan elämän virtaan matkakumppanina seksi ja kuolema ja palata reissun jälkeen kuitenkin avioliiton satamaan miehensä Jukan luoksen.

Klemola on kasannut Lallan hahmoon piirteitä sukulaisista, tutuista ja romaanihenkilöistä.

- Yksi esikuva hahmolle on maailmanmatkaaja Kyllikki Villa, jonka päiväkirjat ovat fantastista luettavaa. Niissä hän pääasiassa järjestelee tavaroitaan ja huolehtii selkäkivustaan.

Vaimoni, Casanova, Leea Klemola, Kuopion kaupunginteatteri, Annukka Blomberg
Seija Pitkänen Kyllikki Lallana Vaimoni, Casanova, Leea Klemola, Kuopion kaupunginteatteri, Annukka Blomberg Kuva: Leea Klemola vaimoni, casanova, leea klemola, kuopion kaupunginteatteri, annukka blomberg

Klemolan mukaan päähenkilön pitää olla nimenomaan vanha nainen. 30-vuotias nainen Casanovana ei olisi hänen mukaansa ollenkaan kiinnostava.

- Nuoren naisen pitäisi olla hyvännäköinen ollakseen uskottava Casanova. Ei siinä ole mitään mielenkiintoista. Virheellisen kehon erotiikassa sen sijaan on. Teatteri on niin ruumiillinen laji.

Joo joo ei mitään. Ei tarvi kuunnella. Minoon väärässä. Ei ketään muutakaan kiinnosta minun jutut. Hyvää yötä.

Leea Klemola haluaa näytelmän kautta pohtia julkisen roolin ja yksityisen minän ongelmallisuutta. Klemolan mukaan Casanovan julkinen rooli on vahva ja lojaali. Kyllikki-Casanovakaan ei halua olla pikkumainen, eikä mustasukkainen, vaan hurmata kaikki.

- Naamion alla on kuitenkin pikkumainen, hirveän haavoittuvainen, huomionhakuinen ja inhottava henkilö, josta muut eivät saa saada vihiä. Vähiten hän itse.

Yksi keskeinen kysymys Klemolalle on naisen ja miehen erilaiset roolit elämässä ja teatterin lavalla. Hän kertoo alituiseen miettivänsä, miten naisesta saisi ihmisen teatterin lavalla.

- Jos nainen sanoo lavalla, että on kylmä, niin ensimmäinen ajatus on että mitä se tuolla tarkoittaa, miksi se tuon sanoo. Jos mies sanoo, että on kylmä, niin sillä on kylmä.

Vaimoni, Casanova, näytelmä, Kuopion kaupunginteatteri, Leea Klemola
Vaimoni, Casanova Vaimoni, Casanova, näytelmä, Kuopion kaupunginteatteri, Leea Klemola Kuva: Leea Klemola vaimoni, casanova, näytelmä, kuopion kaupunginteatteri, leea klemola
vaimoni, casanova, leea klemola, kuopion kaupunginteatteri, suudelma, valokuvaus
Vaimoni, Casanova vaimoni, casanova, leea klemola, kuopion kaupunginteatteri, suudelma, valokuvaus Kuva: Leea Klemola vaimoni, casanova, leea klemola, kuopion kaupunginteatteri, suudelma, valokuvaus
No oon. Saatanan saatana. (tauko) Ai perkele.

Leea Klemola jakaa mielipiteitä tuomalla näyttämölle alastomuutta, hurttia huumoria ja ronskia kielenkäyttöä. Muun muassa edellinen näytelmä Maaseudun tulevaisuus Kansallisteatterissa aiheutti pienen kohun ja osa katsojista lähti kesken ennakkonäytöksen pois.

Klemolan mielestä palautteeseen ei voi reagoida mitenkään, koska aina joku pahoittaa mielensä jostain. Ja kiroilu on hänen mukaansa huumoria.

- Suomessa kiroilu on välimerkki ja tunteen ilmaisu. Meillä on hirvittävän ilmaisuvoimainen kirosana-arsenaali.

Onko tässä ajassa jotain sellaisia asioita, joiden takia näytelmän aihepiiri vaatii juuri nyt käsittelyä? Klemolan mukaan ajankohtaisuus tulee mukaan ainoastaan siitä, että hän elää tässä ajassa.

- Muuten ajankohtaisuus teatterissa on päälleliimattua ja typerää, koska teatteri on niin hidas väline.

Kyllikki sanoo että näkeehän se kuolema tulla eihän se sokea ole.

Klemola ei halua näytelmillään syyllistää ihmisiä siitä kaikesta mitä ihmiset ovat tehneet tai jättäneet tekemättä.

- En halua viestittää yleisölle, että herätkää pahvit ja menkää kotiinne kierrättämään.

Klemola toivoo, että näytelmän jälkeen ihmiset olisivat edes hetken armollisempia itseään ja toisiaan kohtaan.

- Meillä kaikilla on hirveätä ja kaikenlaista, eikä kaikki mene suunnitelmien mukaan, mutta eikö me voitaisi olla armollisempia itseämme ja toisiamme kohtaan. Että tässä kehossa ja tässä mielessä kaikki on ihan jees.

Vaimoni, Casanova Kuopion kaupunginteatterissa, kantaesitys 13.9.2016

Sitaatit ovat Vaimoni, Casanovan näytelmätekstistä.

Artikkelia päivitetty 9.9. ja korjattu Kyllikki Lallaa näyttelevän henkilön nimi.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Eikö ronskius, moraalittomuus ja pidäkkeetön tunneilmaisu ole jo vanhanaikaista. Ketä tällainen jaksaa kiinnostaa? Eikö enää mistään muusta esim kauniista ja realistisestata vaikkakin tavallisesta saada enää tehtyä mielenkiintoista? Jos ei niin sitten olisi parasta luopua teatterin tekemisestä ja alkaa tehdä jotakin uutta ja nimenomaan jotakin uutta. Tämä on jo niin kauan pureksittua aihetta ja niiiiiiin vanhanaikaista!

Lähettänyt käyttäjä

Ei moni 65-vuotias nainen taida nykyään olla vanha ja raihnainen. Ehkä 75-vuotiaasta ylöspäin voi jo kutsua, ja kunnioittaen toki, vanhaksi.

Selkää voi särkeä toki jo kuusikymppisellä, päässäkin voi pyöriskellä kummia, mutta niin särkee nykyajan ergonomisissa duuneissa (tai duunittomuudessa myös!) jo alle 30-vuotiaiden selkiä ja päätkin lahoilee.

  • Psycho

    Hitchcockin Psyko - Mitä suihkussa oikein tapahtui?

    Dokumenttielokuvassa analysoidaan kuuluisa suihkukohtaus

    Alfred Hitchcockin trilleri Psyko on yksi elokuvan historian ihailluimmista klassikoista suihkussa tapahtuvan murhakohtauksen taidokkaan kerronnan takia. Alexandre O. Philippen dokumentti 78/52 suuntaa suurennuslasin nimenomaan kolmeminuuttisen suihkukohtauksen estetiikkaan ja anatomiaan, sen leikkaukseen, kuvauksen taktiikkaan ja äänisuunnitteluun. Pohdinta lähtee myös filosofiseen lentoon.

  • Kolumnin artikkelikuva

    Marjo Niemi: Kuinka suojautua taiteelta?

    Kuinka suojautua taiteelta?

    Mikäli taiteesta ei ole löydettävissä yleisesti hyväksyttyjä kasvattavia tai hyvinvointia lisääviä vaikutuksia, se on luokiteltava vaaralliseksi. Koska tällaista seulaa ei vielä laajamittaisesti ole luotu, annan sinulle keinoja pysyä turvassa. Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman kolumnisti Marjo Niemi neuvoo.

  • Peter Capaldi Tohtorina

    Steven Moffat — mies, joka teki Doctor Whosta aikuisen

    Steven Moffat — mies, joka teki Doctor Whosta aikuisen

    Doctor Who –tieteissarjan modernin version kymmenes tuotantokausi alkoi Yle TV2:lla pääsiäisenä. Kahdessatoista vuodessa sarja on kasvanut värikkäästä lastensarjasta varsin vakavia teemoja käsitteleväksi kansainväliseksi ilmiöksi. KulttuuriCocktailin artikkeli kertoo scifi-sarjan kehityksestä.