Hyppää pääsisältöön

Knucklebone Oscar & The Shangri-La Rubies: Caveman

"Musiikki ja tanssi on koodattu meidän kaikkien DNA:han. Ne yhdistävät ihmisiä ja kansoja ulkonäön, perimän, näkemyksien ja ennakko-olettamuksien yli." Knucklebone Oscar & The Shangri-La Rubies osallistuu Uuden Musiikin Kilpailuun kappaleella Caveman.


Kappaleen tekijät: Baldauf, Martimo, Salomaa, Kumpulainen, Vettenranta, Bachér, Schönberg
Musiikkivideon ohjaaja & kuvaaja: Antti Leino, Petteri Lappalainen


Keitä olette?

Me olemme uusi kokoonpano, joka muodostuu kokeneista, mutta hyvin erilaisista esiintyjistä: laulaja-kitaristi Knucklebone Oscar ja burleskiduo The Ravishing Shangri-La Rubies. Tässä yhdistetään klassisia musiikki- ja show-elementtejä uudella ja samalla oikeastaan hyvinkin klassisella tavalla. UMK:n ulkopuolella olemme koko bändin sekstetti.

Knucklebone Oscar: Olen soittanut bluesia ja rokkenrollia bändini kanssa ympäri maailmaa vuosikausia. Ihmiset, tyylit ja yhtyeet ovat vaihtuneet, mutta toiminnan ja ilmaisun ydin on sama: vanhan liiton mustaan rytmimusaan nojaavaa energinen kitararokki. Mikään ei ole ihanampaa kuin aamulla aivoihin porautuva fuzzkitaran vingutus! Koen olevani klassinen entertainer eli viihdyttäjä. Rouhea intensiivinen liveshow on melkeinpä yhtä tärkeää kuin itse musiikki. Joskus meininki yltyy turhankin rapeaksi, mutta eipähän puutu paljon puhuttua rokkenrollin vaaran tuntua. Ennemmin överit kun vajarit!

Tinker Bell & TurrrboCherry: The Ravishing Shangri-La Rubies on burleski- ja showduo. Olemme esiintyneet vuosikymmenen verran burleskin saralla ja olemme olleet mukana luomassa ja kehittämässä kotimaista burleskia ja burleskiyhteisöä. Kierrämme lavoja niin Suomessa kuin Euroopassakin ja olemme esiintyneet burleskin Hall of Famessa Las Vegasissa. Pyöritämme perustamaamme burleskikoulua ja tuotamme omaa burleskiklubia, RubiesKlubeja.

Miksi osallistuitte Uuden Musiikin Kilpailuun?

Meille vinkattiin UMK:sta ja hetken tuumittuamme ajattelimme, että se olisi selkeä kick start uudelle kokoonpanolle. Ja koska olemme ainutlaatuisia, lahjakkaita ja näyttäviä, koemme että meillä on hyvät mahdollisuudet pärjätä kansainvälisesti!

Aika ennen Uuden Musiikin Kilpailua?

Tällä kokoonpanolla olemme toimineet keväästä 2016 lähtien, mutta muuten koko ryhmällä on pitkä ura musa- ja showbizneksessä. Oscar ja Rubiinit ovat vuosien aikana tehneet muutamia yhteiskeikkoja ja Tinker & Cherry ovat esiintyneet Oscarin musiikkivideoilla. Siinä ohessa syntyi idea yhteiskokoonpanosta. Yhdistävä tekijä on tinkimätön show-meininki ja vintagediggailu.

Kuvailkaa musiikkianne?

Caveman on ensimmäinen yhdessä tehty originaalikappaleemme. Se syntyi vauhdikkaasti, kun kerran toimeen tartuttiin. Caveman on nykypäivän soundeilla toteutettua bilejytää 70-luvun diskon ja funkin hengessä. Bonuksena klassista surisevaa fuzz-kitarasooloilua (ihanaa).

Mistä kilpailukappaleenne kertoo?

Musiikki ja tanssi on koodattu meidän kaikkien DNA:han. Ne yhdistävät ihmisiä ja kansoja ulkonäön, perimän, näkemyksien ja ennakko-olettamuksien yli - muistuttavat ihmisiä siitä, että lopulta meissä ei ole kovin suuria eroavaisuuksia. Tämä kerrotaan suoralla rock n'rollin tavalla: Do the Caveman!

Oscar: Biisi kertoo samaa tarinaa kuin klassiset rock’n’roll -kappaleet kuten Tutti Frutti, Be-Bop-A-Lula, Lick It Up, Bama Lama Bama Loo tai Remun sanoin “Shorai Shorai!”. Aivot narikkaan ja bileet käyntiin!

Miten kappaleenne musiikkivideo liittyy kisabiisiin?

Vapaudu häkistäsi, anna musiikin ja hyvän fiiliksen viedä. Hulluttele ja ole oma itsesi: ainoastaan sillä on merkitystä.

Miten erotutte muista UMK-kilpailijoista?

Rubies: Meillä on varsin poikkitaiteellinen lähtökohta. Olemme omien alojemme konkareita ja yhdistämme taitomme aika tuoreella ja ennennäkemättömällä meiningillä, jossa silti on jotain tuttua ja tunnistettavaa.

Oscar: UMK:ta aiempina vuosina seuranneena kuvittelisin, että soundimme on selkeästi retrompi ja rokimpi kuin muilla. Aika harvoin kuulee mainstream-kanavilla rokkenroll-kitarointia ja rehtiä bändisoittoa. Uskon, että nämä klassiset ainekset kuulostavat erottuvalta ja raikkaalta. Ikään kuin rokkenrollin comeback!

Lisäksi UMK on luonteeltaan foorumi, jolla arvostetaan vahvaa ja näyttävää showta. Olemme lähtökohtaisest show-kokoonpano, joten tähän meillä on erittäin hyvät ainekset. Biisi on myös erittäin tarttuva ja hauska.

UMK17
UMK17 Kuva: Yle / Miikka Varila umk17,Uuden Musiikin Kilpailu

Mikä on suhteenne Euroviisuihin?

Cherry: Olen pienestä pitäen ollut suuri viisufani. Aikuisena ja keikkatyöläisenä ei välttämättä ehdi niitä joka vuosi seurata, mutta tutustun aina kaikkiin kappaleisiin ja jos suinkin pystyn, äänestän omaa suosikkiani. Viime vuosilta Conchita täytti kyllä kaikki Euroviisuvoittajan kriteerit. Ja olihan Lordin voitto legendaarinen. Katsoimme kotisohvalta lähetystä ja kun voitto varmistui, avasin ikkunat ja skumppapullon, kuultiin riemuhuudot kadulta ja suunnattiin kaupungille - niin tekivät selkeästi kaikki muutkin tuona iltana. Lapsuudestani muistan Aminan kappaleen vuodelta 1990.

Tinker: Viisujen katsominen on aina kuulunut ystäväpiirimme perinteisiin. Lordin voiton muistan vahvasti. Istuin Skype-chatissa ulkomailla asuvan ystäväni kanssa ja päivitin hänelle reaaliajassa uskomattomalta tuntuvaa tilannetta. Conchita hurmasi minutkin täysin.

Oscar: 10 vuotta sitten olisin puristisempana naureskellut koko hommalle, enkä olisi uskonut olevani joskus mukana. Musiikki ei ole eikä saa olla ryppyotsaisen vakavaa. Euroviisuissa on vahvaa positiivisuutta: ylitsepursuavaa showta ja hyvää camp-henkeä. Lordin voiton hetkellä olin keikalla Savonlinnassa ja pisteidenlasku huipentui kesken keikkasetin. TV oli päällä ja kaikki bändiä myöten pysähtyivät tuijottamaan tapahtumaa epäuskoisena. Soitto oli pakko keskeyttää ja jatkaa myöhemmin, kun tulokset olivat ratkenneet. Suosikkini Suomen edustusbiiseistä on Marion Rungin Tom Tom Tom vuodelta 1973. Marion oli parhaimpina aikoinaan huikea ja valovoimainen esiintyjä ja laulaja. Toinen suosikkini on Kojon Nuku Pommiin. Kappalehan sai pyöreät nolla pistettä ja edustaa niin hienosti suomalaisten täydellistä puupäisyyttä ja arvostelukyvyn puutetta. Biisi ei svengaa yhtään.

Mitä lupaatte, jos pääsette edustamaan Suomea Kiovan Euroviisuihin?

Rubies: Ikimuistoisen shown ja Caveman-tanssin, josta tulee seuraava Macarena!

Oscar: Vedetään niin täysillä, että äänentoistolaitteet räjähtää!

Mikä musiikin ulkopuolelta innostaa teitä?

Tinker: Kaikki taiteen ja kulttuurin kentältä innostaa ja inspiroi minua. Mitä laajempi paletti, sitä enemmän mahdollisuuksia kiinnostavien asioiden luomiseen.

Cherry: Hyvin laajalla skaalalla eri asioita aina luonnosta kaupunkeihin, yksinkertaisuudesta monimutkaisuuksiin. Automatkat - pitkillä ajomatkoilla ratin takana syntyy usein uusien projektien ideoita.

Oscar: Yhteiskunnalliset asiat, elokuvataide, vintage-tyylittely, äyriäisruuat ja kuivat italialaiset Prosecco-kuohuviinit sekä tehokkaat polttomoottoriajoneuvot.

Oscar, montako kitaraa olet hajottanut urasi aikana?

Liian monta. Alun perin se liittyi täydellisen ylitsevuotavaan tunteeseen, joka minut valtasi esiintyessä. Fyysinen rouhinta ja voimankäyttö on parhaimmillaan luonnollista jatketta esiintymiselle ja siinä paljastaa itsensä yleisölle. Tietysti on ollut aina pieni pilke silmäkulmassa, nyökkäyksenä klassisille The Wholle ja Jimi Hendrixille. Vähitellen toistuva tuhoaminen alkoi tuntua arkiselta ja muodostui enemmänkin suunnitelluksi show-kikaksi. Viime aikoina olenkin jo hiukan luopunut siitä tavasta ja keskittynyt enemmän musiikkiin.

Yksinkertaisemmin sanottuna: pieni lapsikin tietää että hajottaminen on hauskempaa ja helpompaa kuin korjaaminen tai siivoaminen.

Mitä burleski oikeasti on?

Tinker & Cherry: Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka väitöskirjan - ja niin on tehtykin. Yksinkertaisesti: burleski on viihdettä. Se on moniulotteinen estraditaiteen muoto, jossa naiset ja naisellisuus ovat olleet fokuksessa ja vahvassa roolissa. Naiset kehittivät ja tuottivat viihdemuodon, jonka puitteissa artistit itse loivat numeronsa ja roolinsa omilla ehdoillaan. Toki nykyään esiintyjien kirjo on laaja eikä sukupuolella ole merkitystä. Burleski on liioittelua, illuusioiden luomista ja kontrasteilla leikittelyä. Se on samanaikaisesti karnevalistista ja eleganttia, sensuellia ja kimaltelevaa. UMK:ssa emme varsinaisesti esitä burleskia, mutta sen leikkimielisyys ja heittäytyminen sekä visuaalinen näyttävyys näkyvät toki lavalla. Tämä sopii myös temaattisesti Caveman-kappaleeseen.

Knuckleboe Oscarin & The Ravishing Shangri-La Rubiesin soittolista: 10 tärkeää biisiä

Oscarin valinnat:

1. Little Richard - Bama Lama Bama Loo
Rokkenrollia sellaisena kuin se on ei yksinkertaisesti olisi ilman Pikku-Rikua. Täydellinen rocktähti: upea lauluääni, kiihkeää sykettä, sähköinen tyyli ja loistavaa pianonhakkausta. Musta, meikkaava, korkealta kiljuva homoseksuaali Amerikan syvässä etelässä 50-luvulla, It must’ve been pretty hard!! Riku kääntyi uskoon ja takaisin tasaisin väliajoin ja tämä on paluusingle paholaisen musiikin äärelle ensimmäisen “kirkkorundin” jälkeen 60-luvulla.

2. Jimi Hendrix - Fire
Kovin kitaramies ever. Jimillä on hienoja biisejä vaikka millä mitalla, mutta tässä liveversiossa kristallisoituu täydellisesti vyöryvä kitaraylivoima.

3. Screaming Jay Hawkins - Put Spell On You
Screaming’ Jay oli outolintu, täydellinen teatraalisuuden, bluesin ja outouden kombinaatio. Klassikkobiisi on klassikko oikeutetusti, huikeaa laulutulkintaa. Tuntuu, että äijä tulee kajareista läpi! Erikoisten äänien ja korahtelun mestari.

4. Jimmy Castor Bunch - Troglodyte (Cave Man)
Mun kirjoissa tasaveroinen funkmestari James Brownin kanssa. Tosin Castorilla on aina ollut enemmän huumoria kehissä. Senkin takia hän on nostettava esille, koska miehen monet viidakko-, luolamies- ja supersankariaiheiset biisit ovat olleet henkisenä esikuvana meidän omalle Cavemanille.

5. Led Zeppelin - Black Dog
John Paul Jones sanoi tekevänsä riffin, jonka tahtiin olisi mahdotonta tanssia, mutta kyllä tämä kappale silti herättää Cherryssä tarpeen groovata oikein kunnolla.

Rubiesin valinnat:

6. Les Baxter - Voodoo Dreams
Tähän voisivat Rubiet laittaa koko Les Baxterin tuotannon, sillä "when in doubt, consult Les Baxter!"

7. Shorty Long - Devil With The Blue Dress
Tähän Cherry teki ensimmäisen burleskisoolonsa, kappale joka aikoinaan heti herätti ideat.

8. The Trashmen - Surfin' Bird
Nuoruuden lempibiisi, josta suunnittelimme numeroa kauan. Siitä tulikin tunnetuin burleskinumeromme, jota olemme esittäneet ympäri maailmaa.

9. Qypthone - Scooter
Tinkerin takuuvarma hyvän tuulen valinta ja loistava tanssibiisi.

10. Daniel Ash - Here She Comes
Tinker rakastaa goottirockia ja tässä se yhdistyy mahtavasti showmeininkiin. Tähän on jo kahdeksan vuotta pitänyt tehdä burleskinumero.

UMK17