Hyppää pääsisältöön

Petri Home: Yle AR herättää joulukalenterin kuvat eloon

Silmälasipäinen mies nauraa lähikuvassa, taustalla toimiston sohvaryhmä.
Silmälasipäinen mies nauraa lähikuvassa, taustalla toimiston sohvaryhmä. Kuva: Yle/Marja Niemi petri home

Lisätty todellisuus (Augmented reality, AR) ja virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) ovat tämän hetken kuumia ja kiinnostavia aiheita sekä yleisessä keskustelussa että myös media-alalla.

Virtuaalitodellisuudessa käyttäjä uppoutuu kokonaan digitaaliseen ympäristöön, kun taas lisätyn todellisuuden avulla tuodaan digitaalisia elementtejä arkimaailmaan.

Koko VR/AR-alasta on povattu mm. investointipankki Goldman-Sachsin mukaan 80 miljardin dollarin liiketoimintaa vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä ala ja sen hyödyntämismahdollisuudet ovat kuitenkin vasta idullaan ja suhteellisen pienen etujoukon temmellyskenttää.

Paljon muutakin kuin Pokemoneja

Vaikka yleisessä keskustelussa VR- ja AR-mielleyhtymät vievät kohti pelialaa vaikkapa Pokemon GO:n esimerkin siivittämänä, on hyödyntämisen mahdollisuudet paljon tätä laajemmat.

Kiinnostavia sovellusalueita ovat mm. rakennus- ja kiinteistöala, sosiaali- ja terveyssektori, matkailu sekä oppiminen. Lisätty todellisuus on todennäköisesti vielä virtuaalitodellisuutta nopeammin hyödynnettävissä, ja jo nyt tarjolla on useita mobiililaitteissa toimivia sovelluksia tämän tueksi.

Miksi Yle on kiinnostunut VR:stä ja AR:stä?

Kyseessä on uusi teknologia, joka muuttaa tapaamme kertoa ja kokea tarinoita. Vaikka onkin epävarmaa, mullistaako virtuaalitodellisuus tai lisätty todellisuus koko media-alaa ja millä aikataululla, haluamme olla eturivissä testaamassa näitä uusia mahdollisuuksia nopeiden kokeilujen kautta. Kokeilujen myötä kehitämme ja jaamme omaa osaamistamme. Ymmärrämme myös paremmin millaisia kokemuksia voimme niiden avulla suomalaisille tarjota.

Olemmekin tänä vuonna toteuttaneet Ylessä useita VR- ja AR-pilotteja uutis- ja ajankohtaisjournalismista Yle Visiitti -vierailukierroksiin ja arkistoaineiston uudenlaisesta hyödyntämisestä työympäristön suunnitteluun. Olemme saaneet paljon oppia siitä, mitä nämä uudet teknologiat mahdollistavat ja edellyttävät tuotannon, tarinankerronnan tai käyttäjäkokemuksen näkökulmasta.

Buu-klubben pilottina

Yksi konkreettinen tulos kokeiluista on lisätyn todellisuuden applikaatio Yle AR, jonka avulla voidaan tuoda digitaalisia sisältöjä osaksi arkiympäristöä. Ensimmäisenä tätä hyödynnetään Buu-klubbenin joulukalenterissa, jossa joka luukusta avautuu yllätyksellistä lisäsisältöä Yle AR -sovelluksen kautta ja kalenterin kuvat heräävät eloon. Applikaatio toimii iOS- ja Android-laitteissa, ja sen voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai Google Playsta 30.11. alkaen.

Jatkoa on luvassa: ensi vuoden aikana teemme lisää kokeiluja lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden piirissä. Pysy siis kuulolla ja seuraa Yle Beta -sivustoa, niin saat tietoa tulevaisuuden mediakokemuksia luotaavista piloteistamme.

Petri Home, kehityspäällikkö, Yle

Lue myös - yle.fi:stä poimittua