Hyppää pääsisältöön

Laulaja Venla Ilona Blom: "Olen rakastanut laulamista ihan lapsesta saakka."

Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom.
Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom. Kuva: Yle/Laila Kangas venla ilona blom

"Musiikkia ja kulttuuria arvostetaan perheessäni suuresti ja sain lapsena paljon vaikutteita vanhemmiltani." Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom opiskelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian GLOMAS-maisteriohjelmassa. Opiskeluja on takana runsaat kaksi vuotta ja maisterikonsertti on suunnitteilla syksylle 2017.

Kuka?

Olen Venla Ilona Blom, syntynyt 1.12.1985 Vantaalla

Musiikillinen taustasi?

Aloitin musiikin harrastamisen jo lapsena. Opiskelin klassista pianonsoittoa Vantaan musiikkiopistossa ja olin musiikkiluokalla koko peruskouluaikani. Laulamista olen rakastanut ihan lapsesta saakka ja lukion jälkeen tajusin haluavani opiskella musiikkia ihan ammattiin saakka. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana opiskellut musiikkia hyvin monipuolisesti lähtien klassisen laulun opinnoista, kiertäen jazzin ja kansanmusiikin kautta maailmanmusiikkiin.

Onko perheessäsi muusikoita tai musiikin harrastajia?

Äitini on laulanut nuoruudessaan paljon ja kiertänyt Neilikka-yhtyeen riveissä 70-luvulla. Musiikkia ja kulttuuria arvostetaan perheessäni suuresti ja sain lapsena paljon vaikutteita vanhemmiltani. Heidän laaja musiikkimakunsa on muovannut vahvasti myös omaa näkemystäni ja tehnyt minusta musiikillisesti kaikkiruokaisen.

Tuuletar-yhtye: Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski.
Tuuletar-yhtye Kantapöydän suorassa lähetyksessä Musiikkitalon kahvilassa 7.12.2016. Tuuletar-yhtye: Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski. Kuva: Yle/Laila Kangas johanna kyykoski,piia säilynoja,sini koskelainen,tuuletar-yhtye,venla ilona blom

Missä olet viettänyt tähän astisen elämäsi?

Asuin pääkaupunkiseudulla vuoteen 2009, jolloin lähdin opiskelemaan Joensuun Karelia-ammattikorkeakouluun musiikkipedagogiikkaa.
Vuonna 2011 lähdin vaihto-opiskelijaksi Tanskan Aarhusiin, jonne unohduin peräti kolmeksi vuodeksi.
2014 palasin Helsinkiin ja aloitin maisteriopinnot Sibelius-Akatemian GLOMAS-maisteriohjelmassa.

Mitä kaikkia soittimia soitat?

Pääinstrumenttini on ääni ja laulamisen lisäksi myös beatboxaan. Itse asiassa beatboxaus on ollut enemmänkin pääinstrumenttini nyt maisteriopinnoissa, mikä on kehittänyt kokonaisvaltaista muusikkouttani huimasti. Soitan myös jonkin verran pianoa, kanteleita ja erilaisia perkussiosoittimia.

Tärkeimmät opettajat?

Tärkeimmät opettajani ovat olleet Helena Tenhunen (ensimmäinen klassisen laulun opettajani), Tanskalainen jazzlaulaja Katrine Madsen sekä GLOMAS-koulutusohjelman lehtori Nathan Thomson. Heiltä kaikilta olen saanut hyvin erilaisia asioita, mutta heidän pedagogisessa lähestymistavassaan on ollut yksi tärkeä yhtäläisyys: He kaikki ovat potkineet minut ulos mukavuusalueeltani ja saaneet minut löytämään itsestäni järjettömän määrän rohkeutta, herkkyyttä ja voimaa.

Häämöttääkö valmistuminen?

Suunnitelmissani on valmistua vuoden 2017 aikana, tällä hetkellä olen hyvin kiireinen Tuuletar-yhtyeeni kanssa, mikä on hidastanut opintojani hieman. Olen kuitenkin suunnitellut maisterikonserttini, minkä ajoitan syksylle 2017.

Lempisäveltäjäsi?

Kuten jo aiemmin mainitsin, olen musiikin suhteen todella kaikkiruokainen. Minua kiehtoo tietynlainen melankolia, joskus jopa paatoksellisuus mutta samaan aikaan rakastan musiikkia, jossa on energiaa, rytmiä ja elämäniloa. Säveltäjistä rakastan mm. Verdiä, Sibeliusta ja Tshaikovskia, mutta yhtä lailla myös Wayne Shorteria tai Muse-yhtyeen Matt Bellamya.

Eniten kuitenkin ehkä omaa sydäntä lähellä on musiikki, jossa on vahvasti kuultavissa kulttuuriperinnölliset vaikutteet. Kuuntelen ja etsin musiikkia eri kulttuureista ja kaikista maailman kolkista ja voin yhtälailla hurahtaa georgialaiseen mieskuoroon kuin brasilialaiseen choro-bändiin. Traditioista ammentava musiikki menee eri tavalla oman ihon alle, perinteiden avulla pysymme yhteydessä historiaan ja elettyyn aikaan, mikä antaa omalle taiteen tekemiselleni hieman suuremman tarkoituksen. Perinteen kunnioittaminen ei kuitenkaan mielestäni tarkoita sen orjallista toistamista vaan uuden luomista juuria kastellen ja ruokkien.

Musiikkina videolla Venla Ilona Blomin sävellys Tuu kerää Tuuletar-yhtyeen (Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski) esittämänä. Ohjaus Tiina-Maija Lehtonen.

  • Minna Ristamäki.

    Harmonikansoittaja Minna Ristamäki: "5-vuotiaana tein itselleni pahvista harmonikan."

    Tutustu ensimmäisen vuoden musiikinopiskelijaan Minnaan.

    Harmonikansoittoa ensimmäistä vuottaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opiskeleva Minna Ristamäki on onnekas, sillä hän on nyt valitsemallaan tiellä: "Koko ikäni tavoitteenani on ollut tämän unelman saavuttaminen. Kun viisivuotiaasta lähtien olin sinnikkäästi harmonikansoiton kannalla, sain 6-vuotislahjaksi oikean soittimen." Minna piipahti Kantapöydän opiskelijatreffeillä 24.

  • Julia Lezhneva / Graun

    Julia Lezhnevan ääni ei lakkaa hämmästyttämästä

    Levyarvostelu

    Julia Lezhneva lauloi itsensä suomalaisten sydämiin voittamalla Mirjam Helin -kilpailun vuonna 2009. Siitä alkanut kansainvälinen ura on pitänyt hänen konserttivierailunsa harvoina, mutta onneksi tarjolle on tullut huikeita soololevyjä - ensin Rossinia, sitten Händeliä. Uuden levyn säveltäjä on tuntemattomampi, mutta silti levy on entisiäkin parempi, ja osoittaa että Lezhneva on löytänyt ainutlaatuiselle äänelleen mitä parhaimman käyttökohteen. Carl Heinrich Graunin säkenöivät, näyttävät ja huippunopeat koloratuuriaariat sujuvat Lezhnevalta kuin vettä valaen.

  • Renee Fleming / Distant Light

    Renée Fleming ja kolme design-valaisinta

    Levyarvostelu

    Sopraano Renée Fleming on ennättänyt levyttää vaikka kuinka, mutta onneksi Decca-yhtiö yhä keksii hänelle mielekkäitä ja tyylikkäitä projekteja. Uusimman levyn laimeanlavea otsikko "Distant Light" kätkee taakseen elegantin, pelkistetyn ja ajankohtaisenkin ohjelmiston, joka pitää valonhohtoista tunnelmaa hyvin yllä.

  • Sacred Duets / Nuria Rial

    Kerubit duetoimassa

    Levyarvostelu

    "Kaksi kauneinta barokkiääntä ensimmäistä kertaa samalla levyllä", mainostaa Sony Classicalin uutuus itseään, ja mainoksella on poikkeuksellisesti katetta. Sopraano Nuria Rial ja kontratenori Valer Sabadus todella ovat kaksi kauneinta barokkiääntä, tai ainakin ihastuttavia, kerubikasvoisia suklaanappisilmiä, joiden yhteistä laulutaidetta ei voi happamana kuunnella, semminkin kun ohjelmistona on mitä hempeintä oratoriomusiikkia 1600- ja 1700-lukujen vaihteesta.