Hyppää pääsisältöön

Laulaja Venla Ilona Blom: "Olen rakastanut laulamista ihan lapsesta saakka."

Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom. Kuva: Yle/Laila Kangas venla ilona blom

"Musiikkia ja kulttuuria arvostetaan perheessäni suuresti ja sain lapsena paljon vaikutteita vanhemmiltani." Laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom opiskelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian GLOMAS-maisteriohjelmassa. Opiskeluja on takana runsaat kaksi vuotta ja maisterikonsertti on suunnitteilla syksylle 2017.

Kuka?

Olen Venla Ilona Blom, syntynyt 1.12.1985 Vantaalla

Musiikillinen taustasi?

Aloitin musiikin harrastamisen jo lapsena. Opiskelin klassista pianonsoittoa Vantaan musiikkiopistossa ja olin musiikkiluokalla koko peruskouluaikani. Laulamista olen rakastanut ihan lapsesta saakka ja lukion jälkeen tajusin haluavani opiskella musiikkia ihan ammattiin saakka. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana opiskellut musiikkia hyvin monipuolisesti lähtien klassisen laulun opinnoista, kiertäen jazzin ja kansanmusiikin kautta maailmanmusiikkiin.

Onko perheessäsi muusikoita tai musiikin harrastajia?

Äitini on laulanut nuoruudessaan paljon ja kiertänyt Neilikka-yhtyeen riveissä 70-luvulla. Musiikkia ja kulttuuria arvostetaan perheessäni suuresti ja sain lapsena paljon vaikutteita vanhemmiltani. Heidän laaja musiikkimakunsa on muovannut vahvasti myös omaa näkemystäni ja tehnyt minusta musiikillisesti kaikkiruokaisen.

Tuuletar-yhtye Kantapöydän suorassa lähetyksessä Musiikkitalon kahvilassa 7.12.2016. Tuuletar-yhtye: Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski. Kuva: Yle/Laila Kangas johanna kyykoski,piia säilynoja,sini koskelainen,tuuletar-yhtye,venla ilona blom

Missä olet viettänyt tähän astisen elämäsi?

Asuin pääkaupunkiseudulla vuoteen 2009, jolloin lähdin opiskelemaan Joensuun Karelia-ammattikorkeakouluun musiikkipedagogiikkaa.
Vuonna 2011 lähdin vaihto-opiskelijaksi Tanskan Aarhusiin, jonne unohduin peräti kolmeksi vuodeksi.
2014 palasin Helsinkiin ja aloitin maisteriopinnot Sibelius-Akatemian GLOMAS-maisteriohjelmassa.

Mitä kaikkia soittimia soitat?

Pääinstrumenttini on ääni ja laulamisen lisäksi myös beatboxaan. Itse asiassa beatboxaus on ollut enemmänkin pääinstrumenttini nyt maisteriopinnoissa, mikä on kehittänyt kokonaisvaltaista muusikkouttani huimasti. Soitan myös jonkin verran pianoa, kanteleita ja erilaisia perkussiosoittimia.

Tärkeimmät opettajat?

Tärkeimmät opettajani ovat olleet Helena Tenhunen (ensimmäinen klassisen laulun opettajani), Tanskalainen jazzlaulaja Katrine Madsen sekä GLOMAS-koulutusohjelman lehtori Nathan Thomson. Heiltä kaikilta olen saanut hyvin erilaisia asioita, mutta heidän pedagogisessa lähestymistavassaan on ollut yksi tärkeä yhtäläisyys: He kaikki ovat potkineet minut ulos mukavuusalueeltani ja saaneet minut löytämään itsestäni järjettömän määrän rohkeutta, herkkyyttä ja voimaa.

Häämöttääkö valmistuminen?

Suunnitelmissani on valmistua vuoden 2017 aikana, tällä hetkellä olen hyvin kiireinen Tuuletar-yhtyeeni kanssa, mikä on hidastanut opintojani hieman. Olen kuitenkin suunnitellut maisterikonserttini, minkä ajoitan syksylle 2017.

Lempisäveltäjäsi?

Kuten jo aiemmin mainitsin, olen musiikin suhteen todella kaikkiruokainen. Minua kiehtoo tietynlainen melankolia, joskus jopa paatoksellisuus mutta samaan aikaan rakastan musiikkia, jossa on energiaa, rytmiä ja elämäniloa. Säveltäjistä rakastan mm. Verdiä, Sibeliusta ja Tshaikovskia, mutta yhtä lailla myös Wayne Shorteria tai Muse-yhtyeen Matt Bellamya.

Eniten kuitenkin ehkä omaa sydäntä lähellä on musiikki, jossa on vahvasti kuultavissa kulttuuriperinnölliset vaikutteet. Kuuntelen ja etsin musiikkia eri kulttuureista ja kaikista maailman kolkista ja voin yhtälailla hurahtaa georgialaiseen mieskuoroon kuin brasilialaiseen choro-bändiin. Traditioista ammentava musiikki menee eri tavalla oman ihon alle, perinteiden avulla pysymme yhteydessä historiaan ja elettyyn aikaan, mikä antaa omalle taiteen tekemiselleni hieman suuremman tarkoituksen. Perinteen kunnioittaminen ei kuitenkaan mielestäni tarkoita sen orjallista toistamista vaan uuden luomista juuria kastellen ja ruokkien.

Musiikkina videolla Venla Ilona Blomin sävellys Tuu kerää Tuuletar-yhtyeen (Venla Ilona Blom, Sini Koskelainen, Piia Säilynoja ja Johanna Kyykoski) esittämänä. Ohjaus Tiina-Maija Lehtonen.

  • Hampurilla on nyt Elphi

    Risto Nieminen arvioi uutta konserttitaloa.

    Lissabonin Gulbenkianin musiikkijohtaja Risto Nieminen oli niitä harvoja onnellisia, joilla oli lippu Hampurin uuden konserttitalon Elbphilharmonien eli Elphin avajaisiin keskiviikkona 11. tammikuuta. Miten muut uudet konserttitalot Helsingin Musiikkitalo tai Pariisin Philharmonie pärjäävät tulokkaalle Niemisen vertailussa? Konsertti alkoi puoli tuntia myöhässä.

  • Soolosellolevy koskettaa syvältä

    Levyarvio

    Pianisteilta on tottunut odottamaan soololevyjä, mutta aivan osattomia tällä saralla eivät ole viulistit ja sellistitkään. Voisi ajatella, että parasta kokonaisuutta voisi rakentaa hieman tunnelmia ja tyylejä vaihtelemalla, mutta tehdä voi myös niin kuin Natalie Clein: hän rakentaa runsaan tunnin mittaisen ohjelman 1940- ja 50-luvuilla sävelletyistä sooloselloteoksista, joissa on tyylillisesti enemmän yhteisiä kuin eriäviä piirteitä. Erinomainen soolosoitto ja onnistunut äänitys tuovat esiin teosten omaperäisyyden ja ainutlaatuisuuden, ja kokonaisuus on kaikkiaan onnistunut.

  • Saunajammailua

    Levyarvio

    Säveltäjä Tomi Räisäsen tuoretta yhtyelevyä leimaa improvisatorishenkinen tunnelma ilman irtiottoja. Parhaimmillaan levyn teoksissa on aitoa soinnillista vuoropuhelua elektronisten sointimaalailujen, toisteisen rytmiikan ja vapaiden, kuuntelevien suvantopaikkojen välillä. Levyn sydämen muodostavat kaksi konsertoivaa teosta, kitarakonsertto Sea of Tranquility sekä alttohuilun solistiksi nostava Mirrie Dancers. Sen nimikappaleen pitäisi puolestaan viedä mielikuvat Seitsemän veljeksen saunaseikkailuihin.

  • Franz Lisztin mélodie ihastuttaa

    Levyarvio

    Franz Liszt kasvoi aikuiseksi Pariisissa 1830-luvun taitteessa täysverisen romantiikan puhjetessa juuri kukkaansa Ranskassa. Hän ystävystyi Victor Hugon kanssa, tututustui Hector Berlioziin päivää ennen Fantastisen sinfonian ensiesitystä ja rakastui korviaan myöten kreivitär Marie d’Agoult’hun josta myös tuli hänen kumppaninsa ja ensimmäisten lastensa äiti. Tenori Timothy Fallon ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat tehneet tasapainoisen levyllisen Lisztin lauluista, hehkuvista mélodie-sävellyksistä myöhäisiin enigmaattisiin liedeihin.