Hyppää pääsisältöön

Arvi Lind: ”Voimabiisini on antanut tahtia varusmiesajoista asti”

Koko kansan Arvi Lind on energinen eläkeläinen. Ja miksei olisi, onhan hänellä voimabiisi, joka on antanut hänelle virtaa jo yli puolen vuosisadan ajan.

Arvi Lind oli Yleisradion palveluksessa miltei neljäkymmentä vuotta, niistä suurimman osan uutisankkurina. Uransa aikana hän juonsi yli 10 000 uutislähetystä. ”Suomen luotettavimmaksi mieheksi” häntä alettiin kutsua, kun Kari Hotakainen kirjoitti tuon määritelmän Klassikko-romaaniinsa.

Lind jäi eläkkeelle uutistenlukijan työstään vuonna 2003, mutta sen jälkeen hän on jatkanut luennoimista ja kouluttamista. Vannoutunut kielimies on julkaissut Arvin kielioppaan ja kommentoinut – pyynnöstä toki – kollegoiden kielivirheitä eläkeläisenäkin. Vielä 75-vuotiaana, kolmetoista vuotta eläkkeelle jäämisensä jälkeen, Lindillä on kulkukortti Ylen Pasilan tiloihin.

Lindin voimabiisi on kulkenut hänen mukanaan yli viisikymmentä vuotta, varusmiesaikojen tahtimarssiharjoituksista lähtien. Pelkästään teoksen historia on niin rankka, että sitä voi hyvällä syyllä kutsua voimabiisiksi. Mikä kappale innostaa yhtä paljon nuorta sotamiestä kuin eläkeläistäkin?

teksti: Janne Flinkkilä

Katso, mikä on Arvi Lindin voimabiisi!

”Sillanpään marssilaulussa on kokonaisen divisioonan teho”

Syksyllä 1939 kirjailija F.E. Sillanpää kuunteli Töölössä kotinsa ikkunasta, miten ohi marssivat sotilaat lauloivat Maailman Matti -nimistä hilpeää laulua. Sillanpään mielestä oli sopimatonta, että vakavina aikoina laulettiin moista rallia. Niinpä hän kirjoitti siltä istumalta sotilaille ylväämmän, kansallista taistelutahtoa nostattavan tekstin.

Tekstistä syntyi Sillanpään marssilaulu. Siitä tuli nopeasti sotaväen suosikki, jolla henkeä kohotettiin jo ennen talvisodan alkua ja sitten läpi taistelujen.

Arvi Lind ihastui Sillanpään marssilauluun armeija-aikanaan. Edelleen se on hänen mielestään aina yhtä upea. ”Mitä lieneekin aarteita Suomessa, toki kallehin on vapaus”, Sillanpää kirjoitti.

Sillanpään marssilaulun kuunteleminen saa Lindin muistelemaan myös evakkoaikojaan. Lind oli tuskin nelivuotias, kun lähti äitinsä ja pikkuveljensä kanssa evakkoon – yhdellä polkupyörällä. ”Tällaisia aikoja ei soisi kenellekään koskaan”, hän toteaa.

Vaikka Lind nauttii sotilasmarssien kuuntelemisesta ja on ollut aktiivinen reserviläinen, militaristia hänestä ei saa tekemälläkään. Hän haluaa muistuttaa, että Sillanpään marssilaulukaan ei ole pelkkää sodanlietsontaa. Sotamarssien joukossa se on rauhanomaisimpia. Sen teksti on hengeltään puolustuksellinen ja puhuu myös kotirintaman äänellä.

Suomen luotettavin mies saa voimaa muustakin kuin marssimusiikista. Arvi Lindin voimabiisilistalla on myös rock’n’rollia suoraan sen alkulähteiltä.

Ohjaus: Ville Malja
Käsikirjoitus: Janne Flinkkilä
Kuvaus: Juliana Kontinen ja Ville Malja
Editointi: Juliana Kontinen
Äänitys ja äänten jälkikäsittely: Taneli Suoranta
Ohjelmatunnus: Ville Malja
Grafiikat: Anssi Nordberg
Tunnusmusiikki: Antti Majuri / Secret Flat
Esittelytekstit: Sirje Niitepõld
Kuvausjärjestelyt: Lissu Kirves
Värimäärittely: Veikko Ruuskanen / Toast Post

Konsepti ja tuotanto: Kulttuurituotanto Creat osk 2016

  • Johanna Försti ja Heidi Pakarinen Levylautakunnassa

    Heidi Pakarinen ja Johanna Försti rakastuivat sekopäähän

    Levylautakunta maisteli Spahettii ja haisteli omenapuita

    Brittirokkia, tanssipoppia ja vilpitöntä laulaja-lauluntekijämusiikkia kokoontuivat arvioimaan tangokuningatar Heidi Pakarinen, laulajatar Johanna Försti ja toimittaja Kirsi Väänänen. Pisteet ja kommentteja 1. Kasabian: You're in love with a psycho 24 pistettä (Sergio Pizzorno) Heidi: Heti alusta oli hyvä bounce.

  • Tuomo & Markus eli Miikka Paatelainen (vas.), Verneri Pohjola, Markus Nordenstreng, Juho Viljanen, Tuomo Prättälä ja Jere Ijäs.

    Tuomo & Markus kaupungissa, josta livemusiikki ei koskaan kadonnut

    Tuomo & Markus esiintyi SXSW-festivaalilla Texasissa.

    Helsinkiläisbändi vei Austiniin, South by Southwest -tapahtumaan hienostuneen sekoituksen countrya, bluesia, soulia ja jazzia. "Ei kannata tehdä liian tiukkoja raja-aitoja itselleen – mitä biiseissä saa olla ja mitä ei”, Tuomo Prättälä sanoo.

  • horisonttia kohti kulkeva tie, tummasävyinen käsitelty kuva

    Sen täytyy viedä pidemmälle… Avaruusromua 26.3.2017

    Musiikin voi tehdä niin, että se stimuloi aivosoluja

    Millaista on musiikki, joka ei ole ”western music”, vaan ”non-world music”? Musiikin voi tehdä niin, että se stimuloi aivosoluja, sanoo eräs musiikin tekijä. Kuinka soi legendaarisen ranskalaisen GRM-studion perintö tänään? Mikä on paras keino ajatella musiikkia? Millaista on musiikki, jonka tulee olla tummaa ja syvää? Voitko luottaa omiin silmiisi ja korviisi? Avaruusromussa uutta suomalaista, ruotsalaista, tanskalaista ja ranskalaista musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Marko Gustafsson, Timo Turpeinen ja Jorma Hietamäki Levylautakunnassa

    Aito ja alaston ähkintä voitti Timo Turpeisen puolelleen.

    Lorde meni pianoballadilla ihon alle

    Aidot soittimet vai konepoppi, iso lauluääni vai ähkintä? Näitä puntaroitiin Levylautakunnassa, jossa vieraana olivat laulamisen ja lauluntekemisen ammattilainen Timo Turpeinen, toimittaja ja basisti Marko Gustafsson sekä Radio Suomen musiikkipällikkö Jorma Hietamäki. Pisteet ja tulokset 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Artikkelikuva KC:n juttuun

    Tuomas Nevanlinna: Donald Trump tviittailee työväenliikkeen raunioilla

    Filosofi Tuomas Nevanlinnan analyysi Donald Trumpista.

    Filosofi Tuomas Nevanlinna kertoo esseessään, miksi Donald Trumpista tuli Yhdysvaltain presidentti. Trump lumoaa, koska hän osoittaa esimerkillään, että kuka tahansa voi voittaa lotossa. Siihen ei tarvita koulutusta ja pinnistelyä, kuten liberaali yhteiskunta uskottelee. Nevanlinna paljastaa myös, miten työväenliikkeen romahdus loi populismin ja mikä erottaa Trumpin Hitleristä.

  • studiomuusikkot

    Suomihittien näkymättömät duunarit

    Neljä muusikkolegendaa kertoo tarinan levyjen takaa.

    Tiedätkö kuka soitti Tapani Kansan R-A-K-A-S-kappaleen rumpufillin tai bassoa Juha Tapion Kaksi puuta -hitissä? Entä kuka kannutti rumpuja Nylon Beatin Viimeinen-biisissä tai soitti kitaraa Jari Sillanpään Satulinna-kappaleessa? Tapani "Nappi" Ikonen, Juha Björninen, Anssi Nykänen ja Ako Kiiski kertoo tarinan levyjen takaa ja siitä, millainen on muusikon ammatti Suomessa. Hiteiltä, naurulta ja notkoilta ei vältytä.