Hyppää pääsisältöön

Arvi Lind: ”Voimabiisini on antanut tahtia varusmiesajoista asti”

Koko kansan Arvi Lind on energinen eläkeläinen. Ja miksei olisi, onhan hänellä voimabiisi, joka on antanut hänelle virtaa jo yli puolen vuosisadan ajan.

Arvi Lind oli Yleisradion palveluksessa miltei neljäkymmentä vuotta, niistä suurimman osan uutisankkurina. Uransa aikana hän juonsi yli 10 000 uutislähetystä. ”Suomen luotettavimmaksi mieheksi” häntä alettiin kutsua, kun Kari Hotakainen kirjoitti tuon määritelmän Klassikko-romaaniinsa.

Lind jäi eläkkeelle uutistenlukijan työstään vuonna 2003, mutta sen jälkeen hän on jatkanut luennoimista ja kouluttamista. Vannoutunut kielimies on julkaissut Arvin kielioppaan ja kommentoinut – pyynnöstä toki – kollegoiden kielivirheitä eläkeläisenäkin. Vielä 75-vuotiaana, kolmetoista vuotta eläkkeelle jäämisensä jälkeen, Lindillä on kulkukortti Ylen Pasilan tiloihin.

Lindin voimabiisi on kulkenut hänen mukanaan yli viisikymmentä vuotta, varusmiesaikojen tahtimarssiharjoituksista lähtien. Pelkästään teoksen historia on niin rankka, että sitä voi hyvällä syyllä kutsua voimabiisiksi. Mikä kappale innostaa yhtä paljon nuorta sotamiestä kuin eläkeläistäkin?

teksti: Janne Flinkkilä

Katso, mikä on Arvi Lindin voimabiisi!

”Sillanpään marssilaulussa on kokonaisen divisioonan teho”

Syksyllä 1939 kirjailija F.E. Sillanpää kuunteli Töölössä kotinsa ikkunasta, miten ohi marssivat sotilaat lauloivat Maailman Matti -nimistä hilpeää laulua. Sillanpään mielestä oli sopimatonta, että vakavina aikoina laulettiin moista rallia. Niinpä hän kirjoitti siltä istumalta sotilaille ylväämmän, kansallista taistelutahtoa nostattavan tekstin.

Tekstistä syntyi Sillanpään marssilaulu. Siitä tuli nopeasti sotaväen suosikki, jolla henkeä kohotettiin jo ennen talvisodan alkua ja sitten läpi taistelujen.

Arvi Lind ihastui Sillanpään marssilauluun armeija-aikanaan. Edelleen se on hänen mielestään aina yhtä upea. ”Mitä lieneekin aarteita Suomessa, toki kallehin on vapaus”, Sillanpää kirjoitti.

Sillanpään marssilaulun kuunteleminen saa Lindin muistelemaan myös evakkoaikojaan. Lind oli tuskin nelivuotias, kun lähti äitinsä ja pikkuveljensä kanssa evakkoon – yhdellä polkupyörällä. ”Tällaisia aikoja ei soisi kenellekään koskaan”, hän toteaa.

Vaikka Lind nauttii sotilasmarssien kuuntelemisesta ja on ollut aktiivinen reserviläinen, militaristia hänestä ei saa tekemälläkään. Hän haluaa muistuttaa, että Sillanpään marssilaulukaan ei ole pelkkää sodanlietsontaa. Sotamarssien joukossa se on rauhanomaisimpia. Sen teksti on hengeltään puolustuksellinen ja puhuu myös kotirintaman äänellä.

Suomen luotettavin mies saa voimaa muustakin kuin marssimusiikista. Arvi Lindin voimabiisilistalla on myös rock’n’rollia suoraan sen alkulähteiltä.

Ohjaus: Ville Malja
Käsikirjoitus: Janne Flinkkilä
Kuvaus: Juliana Kontinen ja Ville Malja
Editointi: Juliana Kontinen
Äänitys ja äänten jälkikäsittely: Taneli Suoranta
Ohjelmatunnus: Ville Malja
Grafiikat: Anssi Nordberg
Tunnusmusiikki: Antti Majuri / Secret Flat
Esittelytekstit: Sirje Niitepõld
Kuvausjärjestelyt: Lissu Kirves
Värimäärittely: Veikko Ruuskanen / Toast Post

Konsepti ja tuotanto: Kulttuurituotanto Creat osk 2016

  • Oululainen Satellite Stories -yhtye

    Satellite Stories: Tarttuvia melodioita ei tarvitse ujostella

    Oululaisbändi kävi South By Southwestissä.

    Satellite Stories kävi maaliskuussa esittäytymässä South By Southwest -festivaalilla Austinissa. Samalla bändi pyörähti keikalla New Yorkissa ennen Euroopan-kiertuettaan. Neljäs albumi Young Detectives on juuri julkaistu.

  • New York, öinen kaupunkikuva.

    Betoninen käytävä ja kadun äänet. Avaruusromua 21.5.2017

    Ääniä ympäristöistä, paikoista ja maisemista.

    Puistot. Tyhjät asunnot. Amerikkalaisen Ezekiel Honigin muistot kotikaupungistaan New Yorkista ovat ääniä ja tunnelmia. Ne ovat hänen musiikkinsa materiaalia. Monet musiikintekijät ovat käyttäneet ympäristöään, sen ääniä ja tunnelmia musiikkinsa lähteenä, sekä mielikuvallisesti että aivan konkreettisesti. Millaista musiikkia synnyttävät Havaijin viidakko, Mojaven autiomaa tai mielikuvituskaupungit? Avaruusromussa ääniä ympäristöistä, paikoista ja maisemista. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • saniainen, puutarha, käsitelty kuva

    Hoida puutarhaa, tee musiikkia. Avaruusromua 14.5.2017

    Millaista voisi olla musiikki, joka soi loputtomasti?

    Millaista voisi olla musiikki, joka soi loputtomasti ja jatkuvasti muuttuen? ”Minun alkuperäinen ideani ambient-musiikista oli tehdä päättymätöntä musiikkia”, sanoo englantilainen Brian Eno. Hän kertoo halunneensa tehdä musiikkia, joka ei toistuisi milloinkaan täysin samanlaisena. Musiikkia, joka säveltäisi itse itseään. Hänen uusin sävellyksensä Reflection ei ole perinteisessä mielessä sävellys lainkaan. Se on prosessi. Se on generatiivista musiikkia. Muuttuvaa musiikkia. ”Se on kuin puutarhanhoitoa”, sanoo Brian Eno. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua