Hyppää pääsisältöön

Henrik ”Tiisu” Illikainen: ”Herkkyys on voimaa”

Henrik ”Tiisu” Illikainen saa voimaa oman kylän pojan onnistumisesta, herkkyydestä ja kauneudesta. Etenkin, jos tuo kaikki on yhdessä biisissä.

Tiisu on kuuden Sibelius-lukiossa tutustuneen nuorukaisen yhtye, jonka on povattu pelastavan suomirockin tulevaisuuden. Bändin johtohahmo on Ismo Alangon ja Jarkko Martikaisen manttelinperijäksi veikkailtu Henrik Illikainen – lempinimeltään Tiisu.

Illikainen kirjoittaa vilpittömiä, mutta riehakkaan karnevalistisiksi kiihtyviä kappaleita elämältä turpiin saamisesta, kiemuraisista tyttöjutuista sekä ”suomalaisten suurimmasta riesasta”, sisusta. Estoton esiintyjä on yhtä villi ja levoton kuin kiharapilvensä.

Illikainen pohtii voimabiisiään pitsalaatikoiden ja kitaroiden keskellä kimppakämpässä Helsingin Kalliossa. Voimabiisin ei Illikaisen mielestä tarvitse olla ränttätänttää, kuten moni ajattelisi. Hänen tapauksessaan sen pitää olla herkkä ja kaunis.

Illikaisella on voimabiisiinsä henkilökohtainen suhde jo siksi, että sen tekijä on oman kylän poikia. Jos tiedät, arvaat tai googlaat paikkakunnan, taitaa voimabiisin esittäjäkin olla helppo keksiä. Mutta mikä on biisi?

Teksti: Janne Flinkkilä

Katso, mikä on Henrik Illikaisen voimabiisi!

”Baddingin Valot on täydellinen biisi”

Henrik ”Tiisu” Illikainen herkistyy kuunnellessaan Baddingia. Legenda on nuorelle muusikolle myös esikuva: jonain päivänä Illikainen toivoo vielä säveltävänsä samanlaisen klassikkobiisin kuin Baddingin Valot. Henkilökohtaista kosketuspintaa idoliin tuo se, että Illikainen on Baddingin lailla kotoisin Somerolta.

Rauli ”Badding” Somerjoki (1947–1987) on suomalaisen rockin ja iskelmän legenda, jonka musiikki on jäänyt elämään suomalaiseen mielenmaisemaan. Valot on yksi niistä ikivihreistä, jotka puhuttelevat vuosikymmenien jälkeenkin.

Pakahduttavan kaunis rakkauslaulu kertoo pimeydestä, valosta ja paljon varmaankin myös itsestään Baddingista, joka tunnettiin melankolisena ja omiin oloihinsa vetäytyvänä miehenä. M.A. Nummisen tuottamalla levyllä biisin kitarat soitettiin Hammond-uruille tarkoitetun kaiuttimen kautta. Efekti syvensi ennestään kappaleen surumielisen etäistä tunnelmaa.

Illikainen kuvailee Valot-kappaletta lohduttavaksi. ”Tämä biisi on kuin ikkuna, jonka kautta pelottavia tunteita voi katsella.” Videolla Illikainen kertoo myös, minkälaisia henkilökohtaisia muistoja hänellä liittyy Valot-kappaleeseen.

Huoneessaan Illikainen kuuntelee monenlaista musiikkia riippuen siitä, minkä sortin energiaa missäkin tilanteessa tarvitsee. Osoituksena siitä hän valitsi soittolistalleen voimanlähteitä Alice in Chainsista Taiskan kautta Ravelin Boleroon.

Ohjaus: Ville Malja
Käsikirjoitus: Janne Flinkkilä
Kuvaus: Juliana Kontinen ja Ville Malja
Editointi: Juliana Kontinen
Äänitys ja äänten jälkikäsittely: Taneli Suoranta
Ohjelmatunnus: Ville Malja
Grafiikat: Anssi Nordberg
Tunnusmusiikki: Antti Majuri / Secret Flat
Esittelytekstit: Sirje Niitepõld
Kuvausjärjestelyt: Lissu Kirves
Värimäärittely: Veikko Ruuskanen / Toast Post

Konsepti ja tuotanto: Kulttuurituotanto Creat osk 2016

  • Johanna Försti ja Heidi Pakarinen Levylautakunnassa

    Heidi Pakarinen ja Johanna Försti rakastuivat sekopäähän

    Levylautakunta maisteli Spahettii ja haisteli omenapuita

    Brittirokkia, tanssipoppia ja vilpitöntä laulaja-lauluntekijämusiikkia kokoontuivat arvioimaan tangokuningatar Heidi Pakarinen, laulajatar Johanna Försti ja toimittaja Kirsi Väänänen. Pisteet ja kommentteja 1. Kasabian: You're in love with a psycho 24 pistettä (Sergio Pizzorno) Heidi: Heti alusta oli hyvä bounce.

  • Tuomo & Markus eli Miikka Paatelainen (vas.), Verneri Pohjola, Markus Nordenstreng, Juho Viljanen, Tuomo Prättälä ja Jere Ijäs.

    Tuomo & Markus kaupungissa, josta livemusiikki ei koskaan kadonnut

    Tuomo & Markus esiintyi SXSW-festivaalilla Texasissa.

    Helsinkiläisbändi vei Austiniin, South by Southwest -tapahtumaan hienostuneen sekoituksen countrya, bluesia, soulia ja jazzia. "Ei kannata tehdä liian tiukkoja raja-aitoja itselleen – mitä biiseissä saa olla ja mitä ei”, Tuomo Prättälä sanoo.

  • horisonttia kohti kulkeva tie, tummasävyinen käsitelty kuva

    Sen täytyy viedä pidemmälle… Avaruusromua 26.3.2017

    Musiikin voi tehdä niin, että se stimuloi aivosoluja

    Millaista on musiikki, joka ei ole ”western music”, vaan ”non-world music”? Musiikin voi tehdä niin, että se stimuloi aivosoluja, sanoo eräs musiikin tekijä. Kuinka soi legendaarisen ranskalaisen GRM-studion perintö tänään? Mikä on paras keino ajatella musiikkia? Millaista on musiikki, jonka tulee olla tummaa ja syvää? Voitko luottaa omiin silmiisi ja korviisi? Avaruusromussa uutta suomalaista, ruotsalaista, tanskalaista ja ranskalaista musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Marko Gustafsson, Timo Turpeinen ja Jorma Hietamäki Levylautakunnassa

    Aito ja alaston ähkintä voitti Timo Turpeisen puolelleen.

    Lorde meni pianoballadilla ihon alle

    Aidot soittimet vai konepoppi, iso lauluääni vai ähkintä? Näitä puntaroitiin Levylautakunnassa, jossa vieraana olivat laulamisen ja lauluntekemisen ammattilainen Timo Turpeinen, toimittaja ja basisti Marko Gustafsson sekä Radio Suomen musiikkipällikkö Jorma Hietamäki. Pisteet ja tulokset 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Artikkelikuva KC:n juttuun

    Tuomas Nevanlinna: Donald Trump tviittailee työväenliikkeen raunioilla

    Filosofi Tuomas Nevanlinnan analyysi Donald Trumpista.

    Filosofi Tuomas Nevanlinna kertoo esseessään, miksi Donald Trumpista tuli Yhdysvaltain presidentti. Trump lumoaa, koska hän osoittaa esimerkillään, että kuka tahansa voi voittaa lotossa. Siihen ei tarvita koulutusta ja pinnistelyä, kuten liberaali yhteiskunta uskottelee. Nevanlinna paljastaa myös, miten työväenliikkeen romahdus loi populismin ja mikä erottaa Trumpin Hitleristä.

  • studiomuusikkot

    Suomihittien näkymättömät duunarit

    Neljä muusikkolegendaa kertoo tarinan levyjen takaa.

    Tiedätkö kuka soitti Tapani Kansan R-A-K-A-S-kappaleen rumpufillin tai bassoa Juha Tapion Kaksi puuta -hitissä? Entä kuka kannutti rumpuja Nylon Beatin Viimeinen-biisissä tai soitti kitaraa Jari Sillanpään Satulinna-kappaleessa? Tapani "Nappi" Ikonen, Juha Björninen, Anssi Nykänen ja Ako Kiiski kertoo tarinan levyjen takaa ja siitä, millainen on muusikon ammatti Suomessa. Hiteiltä, naurulta ja notkoilta ei vältytä.