Hyppää pääsisältöön

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg: Itsekuri ja syyllistyminen eivät auta laihtumaan

Pullia eri värisissä leivontavuoissa ja kahvakuula niiden taustalla.
Pullia eri värisissä leivontavuoissa ja kahvakuula niiden taustalla. Kuva: Yle, Tero Kyllönen kahvakuula,pulla,vaakakapina

Syöminen on yksi ihmisen luonnollisimmista perustarpeista. Siitä huolimatta se aiheuttaa isoja ongelmia yhä useamman elämässä. Suklaakakkupalan syömisestä syyllistytään ja pieleen menneestä laihdutuskuurista syytetään itsekurin puutetta. Pysyviä ja parempia elintapoja ei kuitenkaan saavuteta itsekurilla vaan kestävään muutokseen tarvitaan aito motivaatio ja joustava mieli.

– Monesta asiasta syyllistytään aivan turhaan. Ruoasta on liikkeellä paljon epärealistisia, jopa taianomaisia uskomuksia, joita ihmiset pitävät totuutena. Jos joku uskoo oikeasti, että gluteeni tappaa, sokeri tai ajoittainen herkku lihottaa heti tai täysrasvaisesta juustosta saa sydänkohtauksen, niiden syömisestä tulee huono omatunto. Syyllisyys syömisestä on aina merkki, että jotain ei ole ymmärretty hyvällä tavalla, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg muistuttaa.

Syyllistyminen ja monenlaiset syömiseen liittyvät negatiiviset ajatukset ovat ongelmallisia ja ovat usein terveiden elintapojen muodostumisen esteenä. Myös itsekuri on asia, mikä nostaa päätään elintapamuutosten ja laihdutuksen yhteydessä.

Jokin motivaatio muutokseen pitää olla, mutta se on eri asia kuin itsekuri.― Patrik Borg

– Itsekuri on kuin lihas – sen varaan rakennettu muutos toimii aikansa, kunnes se väsähtää ja kaipaa lepoa.

– Tutkimusten mukaan tiukka kontrolli on systemaattisesti heikompaa pitkäaikaista painonhallintaa ennustava tekijä. Jokin motivaatio muutokseen pitää olla, mutta se on eri asia kuin itsekuri. Itsekuria ei juurikaan tarvita, kun tekee muutoksia itselleen mukavalla, arkeen sopivalla tavalla ja ymmärtää, että myös niiden parempien elintapojen pitää olla joustavia.

Vaakakapinan ravintoasiantuntija Patrik Borg.
Vaakakapinan ravintoasiantuntija Patrik Borg. Patrik Borg,tehtävät,vaakakapina

Vaakakapinan Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan syyllisyyttä ruoasta tuntevat eniten naiset. Jopa yli 40 prosenttia suomalaisista naisista kokee syyllisyyttä syömisestään päivittäin tai ainakin viikoittain. Eniten syyllisyyttä tuntevat alle 25-vuotiaat naiset. Mitä nuorempana laihduttamista on alkanut miettiä, sitä useammin syyllisyyttä tuntee. Tutkimuksen mukaan tunne itsekurin puutteesta vaivaa useimmin heitä, jotka kokevat syyllisyyttä syömisestään viikoittain.

Patrik Borgista tutkimustuloksen luvut ovat erityisen huolestuttavia:

– Tämä kertoo kovista paineista ulkonäön ja syömisen suhteen. Syömisestä on tullut myös joillekin hallitsematonta ja se aiheuttaa syyllisyyttä.

– Jotkut asiantuntijat uskovat, että syyllisyydestä on hyötyä, mutta kyllä negatiivisista latauksista ruokaa kohtaan tulee lunta tupaan ennemmin tai myöhemmin – tavalla tai toisella.

Jopa yli 40 prosenttia suomalaisista naisista kokee syyllisyyttä syömisestään päivittäin tai ainakin viikoittain.― Taloustutkimus

Patrik Borg kohtaa työssään jatkuvasti ihmisiä, joille syöminen aiheuttaa murhetta ja syyllisyyttä. Painonsa kanssa kamppailevilla syyllisyys on mukana jossain muodossa lähes aina. Usein syyllisyys voi kummuta jo lapsena kotoa tarttuneista ajatusmalleista. Toinen syy syömisen aiheuttamiin syyllisyyden kokemuksiin on aikuisena opittu väärä tieto siitä, että hiilihydraatit, sokerit ja rasva lihottavat jo pieninäkin määrinä.

Sokeriton, herkuton, maidoton ja vehnätön tammikuu – vähintään. Moni tekee päätöksen uudesta elämästä ja päättää laihtua kertaheitolla useamman kilon. Samaan syssyyn aloitetaan jumpat ja lenkkeily, joiden parissa on hikoiltava joka päivä. Kun yhtälöön lisätään vielä työ, kotiaskareet ja perheen kanssa vietettävä aika, meinaa aika olla vähissä ja pinna tiukalla.

Ei kokonaisuutta kannata rakentaa itsekurin vaan itselle helppojen ja luontevien keinojen varaan.― Patrik Borg

– Ihmiset luulevat, että herkkuja saa syödä vain kerran viikossa, lenkille ja jumppaan pitää mennä ainakin 3–4 kertaa viikossa ja vähemmän pitäisi syödä. Mutta kun ei tarvitse näin tehdä, ei tarvitse hassata itsekuriakaan tähän. Ei kokonaisuutta kannata rakentaa itsekurin vaan itselle helppojen ja luontevien keinojen varaan.

Pysyvää muutosta kohti kannattaa kulkea pienin, mutta varmoin askelin. Sen sijaan, että ahdistuu joka päivä ruoasta ja sen syömisestä, voisi kaiken siihen käyttämänsä energian saada paljon parempaan käyttöön.

Herkut ovat yksi osa normaalia elämää. Se ei saisi olla ongelma.― Patrik Borg

– Kun syöminen tulee hallittavaksi, kovat näläntunteet ja makenhimot rauhoittuvat. Opetellaan tunnistamaan, että syyllistyminen syömisestä on aivan turhaa. Jos herkut aiheuttavat syyllisyyttä, parannetaan kohtuullistamista niiden osalta ja opetellaan ymmärtämään, että herkut ovat yksi osa normaalia elämää. Se ei saisi olla ongelma.

Tyhjä muffinssivuoka pöydällä, jäljellä vain muruset.
Tyhjä muffinssivuoka pöydällä, jäljellä vain muruset. Kuva: Yle, Mira Pelo muffinssivuoka,syöty pulla

Patrik Borgin mukaan syömisestä aiheutuva syyllisyys ja sen vaikutus painonpudotukseen on erittäin mielenkiintoinen aihepiiri, koska tutkittua tietoa ei juurikaan asiasta ole.

– Olennaista on kuitenkin se ajatusmalli ja sen korjaaminen. Tunne siitä, että saa syödä herkkuja, jos haluaa ja kun niitä syö, nauttii siitä. Hyvä lähtökohta on, ettei suostu syyllistymään siitä, mitä tekee.

Lue myös: Laihuuden ihannoinnin järkyttävä tulos: 84 prosenttia naisista tyytymättömiä painoonsa

Vaakakapinan Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn vastasi kaikkiaan 1059 suomalaista, ikäväliltä 15–79 vuotta. Vastaajista oli naisia 498 ja miehiä 561. Tulokset on painotettu vastaamaan väestöä.

Lopeta laihdutus, aloita elämä! Liity kapinajohtaja Jennyn joukkoihin Facebookissa. Vaakakapina laajentuu vuoden 2017 aikana verkosta niin televisioon kuin radioonkin.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Laihtuminen alkaa, kun otetaan käyttöön nimenomaan itsekuri sekä tarkka kalorien seuranta. Näin menään esim. puoli vuotta, jonka aikana uudet ruokailutottumukset on sisäistetty eikä kummempaa itsekuria enää jatkossa tarvita.

Lähettänyt käyttäjä

Oikea määrä oikeanlaista liikuntaa oikeaan aikaan päivästä pitää ihmisen hoikkana. Ruoalla on vain marginaalinen merkitys.

Lähettänyt käyttäjä

Miten tämä "kohtuullistaminen" tehdään muulla kuin itsekurilla? Minua auttaa vain, kun mietin itsekuria pieninä tekoina, en massiivisena elämänhallinnan muutoksena. Pieni teko on siis se, kun päätän karkkihyllyn edessä, että tällä kertaa en osta. Ja se vaatii itsekuria.

  • Sadun tehtävä: Pyskologia.

    Suhde itseen on elämäsi tärkein suhde

    Ihmisen sisäinen puhe vaikuttaa hyvinvointiin.

    Tykkäätkö sä susta? Oma sisäinen puheesi vaikuttaa hyvinvointiin ja siihen, kuinka koet päivän aikana tapahtuneet asiat. Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva kertoo, miksi suhde itseen on ihmisen elämän tärkein suhde.

  • Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva.

    Psykologi Satu Lähteenkorva: Miksi repsahdan vanhoihin rutiineihin?

    Kuinka saada uusi rutiini vanhan toimimattoman tilalle?

    Miten päästä eroon oman hyvinvoinnin kannalta huonoista rutiineista, ja miksi ihminen niin helposti repsahtaa vanhoihin tapoihin? Voiko omalle väsymykselleen tehdä lopulta enää mitään, kun "kaikkea on jo kokeiltu"? Helppo vastaus on, että asioille voi yleensä tehdä jotain - vaikeampaa on se, mitä se meiltä vaatii.

  • Marian sitaatti: Ystävän kanssa pitkäkin lenkki tuntuu loppuvan kesken.

    Ystävät ovat parhaita personal trainereita

    Liikuntaharrastus kannattaa jakaa ystävän kanssa.

    Liikunta on muutakin kuin mahdollisimman tehokkaan suorituksen tavoittelua. Treenikaveri tuo harrastukseen aivan uuden ulottuvuuden. Ystävä voi tsempata liikkumaan silloinkin, kun ei itse jaksa, tai ystävän kanssa voi löytää ihan uusia lajeja. Parhaimmillaan liikunnan ohessa hoidetaan myös korvienväliä, sanoo Maria Jyrkäs.

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina

  • Sadun tehtävä: Pyskologia.

    Suhde itseen on elämäsi tärkein suhde

    Ihmisen sisäinen puhe vaikuttaa hyvinvointiin.

    Tykkäätkö sä susta? Oma sisäinen puheesi vaikuttaa hyvinvointiin ja siihen, kuinka koet päivän aikana tapahtuneet asiat. Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva kertoo, miksi suhde itseen on ihmisen elämän tärkein suhde.

  • Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva.

    Psykologi Satu Lähteenkorva: Miksi repsahdan vanhoihin rutiineihin?

    Kuinka saada uusi rutiini vanhan toimimattoman tilalle?

    Miten päästä eroon oman hyvinvoinnin kannalta huonoista rutiineista, ja miksi ihminen niin helposti repsahtaa vanhoihin tapoihin? Voiko omalle väsymykselleen tehdä lopulta enää mitään, kun "kaikkea on jo kokeiltu"? Helppo vastaus on, että asioille voi yleensä tehdä jotain - vaikeampaa on se, mitä se meiltä vaatii.

  • Marian sitaatti: Ystävän kanssa pitkäkin lenkki tuntuu loppuvan kesken.

    Ystävät ovat parhaita personal trainereita

    Liikuntaharrastus kannattaa jakaa ystävän kanssa.

    Liikunta on muutakin kuin mahdollisimman tehokkaan suorituksen tavoittelua. Treenikaveri tuo harrastukseen aivan uuden ulottuvuuden. Ystävä voi tsempata liikkumaan silloinkin, kun ei itse jaksa, tai ystävän kanssa voi löytää ihan uusia lajeja. Parhaimmillaan liikunnan ohessa hoidetaan myös korvienväliä, sanoo Maria Jyrkäs.