Hyppää pääsisältöön

Mikä ihmeen #lepohaaste?

#lepohaaste-tunnuskuva.
Kuva: Yle / Tuuli Laukkanen #lepohaaste-tunnuskuva. lepohaaste

Heräsitkö sinäkin tähän päivään silmät ristissä? Haaveiletko jo seuraavasta lepohetkestä? Et ole yksin. Jopa 75 % suomalaisista kärsii univajeesta. On aika tehdä asialle jotain - siksi #lepohaaste.

Helmikuun kestävä #lepohaaste on saanut alkunsa tuoreesta kyselystä, jonka mukaan suomalaisten unet ovat lyhentyneet vajaaseen seitsemään tuntiin. Suosituksiin nähden rästiä kertyy siis tunnin verran joka ikinen yö. Uni on kuitenkin elintärkeä osa hyvinvointia, ja sen puutteella on monia seurauksia kehon ja mielen terveyteen. Tiedetään esimerkiksi, että pitkään jatkunut univaje altistaa kakkostyypin diabetekselle, mielialan laskulle, verenpainetaudille ja dementialle.

Siksi Prisma Studio sekä kehopositiivisuuden ja armollisen elämänmuutoksen puolesta puhuva Vaakakapina kutsuvat sinut mukaan #lepohaasteeseen. Positiivisen kampanjan perusviesti on yksinkertainen: lepää riittävästi, niin voit paremmin!

Helmikuussa ei höylätä unesta!

Lähde mukaan, niin saat koko helmikuun ajan tietoa unesta, univajeesta ja riittävän levon hyvistä vaikutuksista viikoittaisissa lähetyksissä, netissä, Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

Lepohaasteen taustalla on Ylen Prisma Studion ja Helsingin yliopiston järjestämä, Suomen kaikkien aikojen suurin väsymyskysely. Yli 16 500 vastaajan otos kertoi karua kieltä suomalaisten väsymyksestä. Unesta näyttää tulleen ylellisyyttä, josta nipistetään jatkuvasti. "Nyt ollaan lähellä sitä rajaa, mihin ihminen kykenee ja jaksaa”, sanoo kyselyssä mukana ollut ollut professori, neurologian erikoislääkäri ja unitutkija Markku Partinen.

Me haluamme nostaa elintärkeän unen takaisin ansaitsemaansa arvoon. Siispä: Paranna elämänlaatuasi, ota #lepohaaste vastaan ja kutsu kaverit mukaan!

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Lepohaasteenne on suoranainen (huono) vitsi unettomuudesta ja univaikeuksista kärsivälle. Mitä antaisinkaan 8h tai edes 7h yöunista, viime yönä nukuin noin 4h ja sekin oli yli keskiarvon. Aikaa nukkua olisi kyllä tarpeeksi, mutta uni ei vain tule tai heräilen vähän väliä.

Liian vähäistä nukkumista ei siis millään haasteilla ratkaista, vaan pitää pureutua univaikeuksien syihin, joita usein ovat esimerkiksi stressi tai muut ongelmat elämässä. Jos näitä ei ratkaista, eivät uniongelmatkaan helpota. Yksi pakko lisää lepohaasteen muodossa ei ainakaan rentouta jo valmiiksi stressaantunutta mieltä ja näin ollen millään tavalla lisää unen määrää. Moni varmasti nukkuisi enemmän, jos siihen vain pystyisi.

Lähettänyt käyttäjä

Milloin tehdään tutkimus, jolla osoitetaan että langaton mikroaaltosäteily on suomalaisten huonolaatuisten unien ja unettomuusilmiön uusi taustatekijä. Tukiasemien säteilylle altistutaan kaikkein pahimmin pienissä kaupungeissa, joissa suojaavia kerrostaloja on vähemmän suhteessa säteilyyn. Yllättäen tutkimuksen mukaan ihmiset nukkuvatkin huonommin pikkukaupungeissa kuin pääkaupunkiseudulla.

Lähettänyt käyttäjä

Ruutuaika tutkimusten mukaan heikentää unen laatua ja aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia. Sinällään irvokasta, että tämä on nimetty #lepohaaste

Luen kirjaa, nukun paremmin.

Lähettänyt käyttäjä

Tämähän ei ollut mikään varsinainen tutkimus vaan kysely, johon on vastannut luultavasti enimmäkseen unihäiriöisiä ihmisiä, koska heitähän juuri tällaisiin vastaaminen kiinnostaa. Ei auta vaikka vastaajia olisi 16000 jos niitä ei ole valittu satunnaisesti. Johtopäätöksiä tällaisesta ei voi koko väestön osalta tehdä.

Lähettänyt käyttäjä

Huonosti nukkuvien ihmisten ongelma ei selviä vain sillä että nukutaan 8 tuntia. Tietenkin haluaisin nukkua, kaikki univajeiset ihmiset haluaisi nukkua. Univajeesta on kärsitty ennenkin, vaikka ei ollut nykyajan härpäkkejä. Ongelma on monimutkaisempi. Siksi toivoisinkin että asiaa tutkittaisiin enemmän ja ongelmasta kärsivien ihmisten tilaa oikeasti voitaisiin auttaa.

Lähettänyt käyttäjä

Lepo on tosiaan haaste monille meistä. Komppaan joitakin edellisiä kommentoijia: olisi kiva nukkua, jos uni tulisi. Kehotukset "mene nukkumaan aina samaan aikaan", "ei kännykkää vuoteen viereen" jms. tuntuvat lapsellisilta, vaikka ehkä niistä joku hyötyykin. Ja pelotteluotsikot, joissa uhkaillaan terveysongelmille, jos et nuku kunnolla, lähinnä ahdistavat ja suututtavat. Syyllistämällä/syyllistymällä lähtee uni vielä kauemmas.

Lähettänyt käyttäjä

Nukkuminen on tärkeä asia. Kerrostaloista liiallinen langaton säteily pois. Kännyköintä ei käytetä yli puolta tuntia päivässä, eikä kahta tuntia ennen nukkumista. Tupakointi pois. Koirien räksytys pois. Langattomia verkkoja ei asenneta koulyihin puhumattakaa päiväkoteihin (Euroopan neuvoston ohjeistus, jolle Suomessa on naurettu. Tulokset alkavat näkyä. Media myös painostetusti hiljaa.)
Riittävät magnesium ja d-vitamiinitasot.

Lähettänyt käyttäjä

Iltavuoro on päättynyt, olet juuri tullut kotiin ja kympin uutiset jo hyvää vauhtia käynnissä. Vielä vajaa tunti sitten menit pää kolmantena jalkana. Ja sama odottaa vajaan yhdeksän tunnin päässä. Herätyskello soi kello viisi. Siihen on aikaa vajaa seitsemän tuntia. Syöt iltapalaa ja yrität rauhoittua nukkumaan. Pyörit sängyssä ja aikasi pyörittyäsi katsot kelloa. Kello on 01:15. Yrität nukahtaa. Ja sitten kello soi. Liian aikaisin, liian kovaa, liian painostavasti. Pakko nousta. Pakko mennä herättämään potilaita. Väsymys unohtuu muutamaksi tunniksi. Nautit työstäsi ja ihmisten kohtaamisesta. Pääset kotiin kello 15. Väsyttää, mutta päiväunille ei voi mennä koska illalla olisi saatava nukuttua jotta aamulla jaksaisi taas nousta kello 5. Illalla ei uni tulekaan, minne se karkasi? Taas alle kuuden tunnin unet. Mutta huomenna saa nukkua pitkään, kun vain tämän päivän jaksaisi. Yövuoro odottaa. Yövuoron kahlaat läpi, aurinko sarastaa, ihmiset kiirehtivät töihin. Mutta sinä menet nukkumaan. Unta riittää vain puoleenpäivään. Illalla taas valvomaan muiden unta. Jaksat vaivoin yön. Pohdit aamulla kuinka pitkään voit nukkua jotta illalla olisi mahdollista nukahtaa aikaisin. Nukkumapäivä on lopulta tuskaista illan odottamista. Vain kaksi vapaapäivää aikaa palauttaa rytmi. Väsyttää koko ajan. Seuraava työvuoro on aamuvuoro. Pakko nukkua. Mutta rytmi hukassa. Kuka sen korjaisi? Pohdit millaista olisi jos tässä olisi mukana lapsi tai kaksi. Ja kotityöt hoidettavana. Nostat hattua, hyvä kun omat pyykkisisi saat hoidettua ja itsesi ruokittua. Maailmassa on paljon väsyneitä sankareita.

Lähettänyt käyttäjä

Millä työnantajan saisi tajuamaan, että työtä teetetään väärään aikaan ja siten työn tuottavuus heikkenee? Suurin osa univajeesta johtuu nimenomaan siitä, että iltavirkku joutuu mukautumaan aamuvirkkujen mielivaltaan. Ei hyödytä mennä aikaisemmin nukkumaan, kun kunnollinen uni ei vain tule kello 21. tai 22., vaan 23.00-0.30 välillä. Herätys on kello 6. aikaan, jotta pääsee tietokoneen ääreen nuokkumaan. Osa työstä tapahtuu siinä ja osa ulkona. Tuottavuus paranisi, jos työn aloitusaika voisi joustaa muillakin, kuin täyspäiväisesti konttorissa käkkivillä. Puhumattakaan kansantaloudellisista ja yksilökohtaisista terveyshyödyistä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Artikkelikuva KC:n juttuun

    Tuomas Nevanlinna: Donald Trump tviittailee työväenliikkeen raunioilla

    Filosofi Tuomas Nevanlinnan analyysi Donald Trumpista.

    Filosofi Tuomas Nevanlinna kertoo esseessään, miksi Donald Trumpista tuli Yhdysvaltain presidentti. Trump lumoaa, koska hän osoittaa esimerkillään, että kuka tahansa voi voittaa lotossa. Siihen ei tarvita koulutusta ja pinnistelyä, kuten liberaali yhteiskunta uskottelee. Nevanlinna paljastaa myös, miten työväenliikkeen romahdus loi populismin ja mikä erottaa Trumpin Hitleristä.

  • studiomuusikkot

    Suomihittien näkymättömät duunarit

    Neljä muusikkolegendaa kertoo tarinan levyjen takaa.

    Tiedätkö kuka soitti Tapani Kansan R-A-K-A-S-kappaleen rumpufillin tai bassoa Juha Tapion Kaksi puuta -hitissä? Entä kuka kannutti rumpuja Nylon Beatin Viimeinen-biisissä tai soitti kitaraa Jari Sillanpään Satulinna-kappaleessa? Tapani "Nappi" Ikonen, Juha Björninen, Anssi Nykänen ja Ako Kiiski kertoo tarinan levyjen takaa ja siitä, millainen on muusikon ammatti Suomessa. Hiteiltä, naurulta ja notkoilta ei vältytä.

Tiede

  • leijonan tähdistö

    Uljas Leijona vaanii maaliskuun tähtitaivaalla

    Uljas Leijona vaanii maaliskuun tähtitaivaalla

    Maaliskuulle tyypillinen tähtikuvio Leijona näkyy hienosti myöhään illalla ja yöllä. Leijona löytyy helposti Otavan avulla: kun näet Otavan suoraan pääsi päällä, siirrä katse hiukan alemmaksi etelän suuntaan, siellä luuraa Leijona varsin mukavassa katselukulmassa. Leijonan tunnistaa myös siitä, että sen länsipää muistuttaa kysymysmerkkiä väärinpäin.

  • mielenosoittajia tieteen puolesta

    Miksi luottaisin tieteeseen?

    Tiede on paras tapa selvittää, kuinka asiat todella ovat.

    Tiede on paras ja kenties ainoa tapa selvittää, kuinka asiat todella ovat. Tutkimus itseään korjaavana menetelmänä johtaa alati paranevaan ymmärrykseen. Ainakin periaatteessa ja pitkällä aikavälillä.

  • Mies lepää sohvalla istuen kädet levällään.

    Lepo seuraava megatrendi vai elävä tasapaino unen, levon ja aktiivisuuden välillä?

    Hyvän elämän resepti: unta, lepoa ja toimintaa.

    Mitä on lepo? Ihmisen on hyvä osata levätä tai ainakin hellittää hetkeksi muulloinkin kuin yöllä, ettei ylivireystila uhkaa. Päivän aikana virittynyttä oloa on syytä vähentää ja siirtyä rauhoittumisen tilaan. Ihminen voi parhaiten silloin kun uni, lepo ja toiminta ovat tasapainossa, ja vielä niin, että vaihtelu näiden asioiden kesken on mahdollisimman laajaa ja joustavaa.