Hyppää pääsisältöön

Mikä ihmeen #lepohaaste?

#lepohaaste-tunnuskuva.
Kuva: Yle / Tuuli Laukkanen #lepohaaste-tunnuskuva. lepohaaste

Heräsitkö sinäkin tähän päivään silmät ristissä? Haaveiletko jo seuraavasta lepohetkestä? Et ole yksin. Jopa 75 % suomalaisista kärsii univajeesta. On aika tehdä asialle jotain - siksi #lepohaaste.

Helmikuun kestävä #lepohaaste on saanut alkunsa tuoreesta kyselystä, jonka mukaan suomalaisten unet ovat lyhentyneet vajaaseen seitsemään tuntiin. Suosituksiin nähden rästiä kertyy siis tunnin verran joka ikinen yö. Uni on kuitenkin elintärkeä osa hyvinvointia, ja sen puutteella on monia seurauksia kehon ja mielen terveyteen. Tiedetään esimerkiksi, että pitkään jatkunut univaje altistaa kakkostyypin diabetekselle, mielialan laskulle, verenpainetaudille ja dementialle.

Siksi Prisma Studio sekä kehopositiivisuuden ja armollisen elämänmuutoksen puolesta puhuva Vaakakapina kutsuvat sinut mukaan #lepohaasteeseen. Positiivisen kampanjan perusviesti on yksinkertainen: lepää riittävästi, niin voit paremmin!

Helmikuussa ei höylätä unesta!

Lähde mukaan, niin saat koko helmikuun ajan tietoa unesta, univajeesta ja riittävän levon hyvistä vaikutuksista viikoittaisissa lähetyksissä, netissä, Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

Lepohaasteen taustalla on Ylen Prisma Studion ja Helsingin yliopiston järjestämä, Suomen kaikkien aikojen suurin väsymyskysely. Yli 16 500 vastaajan otos kertoi karua kieltä suomalaisten väsymyksestä. Unesta näyttää tulleen ylellisyyttä, josta nipistetään jatkuvasti. "Nyt ollaan lähellä sitä rajaa, mihin ihminen kykenee ja jaksaa”, sanoo kyselyssä mukana ollut ollut professori, neurologian erikoislääkäri ja unitutkija Markku Partinen.

Me haluamme nostaa elintärkeän unen takaisin ansaitsemaansa arvoon. Siispä: Paranna elämänlaatuasi, ota #lepohaaste vastaan ja kutsu kaverit mukaan!

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Lepohaasteenne on suoranainen (huono) vitsi unettomuudesta ja univaikeuksista kärsivälle. Mitä antaisinkaan 8h tai edes 7h yöunista, viime yönä nukuin noin 4h ja sekin oli yli keskiarvon. Aikaa nukkua olisi kyllä tarpeeksi, mutta uni ei vain tule tai heräilen vähän väliä.

Liian vähäistä nukkumista ei siis millään haasteilla ratkaista, vaan pitää pureutua univaikeuksien syihin, joita usein ovat esimerkiksi stressi tai muut ongelmat elämässä. Jos näitä ei ratkaista, eivät uniongelmatkaan helpota. Yksi pakko lisää lepohaasteen muodossa ei ainakaan rentouta jo valmiiksi stressaantunutta mieltä ja näin ollen millään tavalla lisää unen määrää. Moni varmasti nukkuisi enemmän, jos siihen vain pystyisi.

Lähettänyt käyttäjä

Milloin tehdään tutkimus, jolla osoitetaan että langaton mikroaaltosäteily on suomalaisten huonolaatuisten unien ja unettomuusilmiön uusi taustatekijä. Tukiasemien säteilylle altistutaan kaikkein pahimmin pienissä kaupungeissa, joissa suojaavia kerrostaloja on vähemmän suhteessa säteilyyn. Yllättäen tutkimuksen mukaan ihmiset nukkuvatkin huonommin pikkukaupungeissa kuin pääkaupunkiseudulla.

Lähettänyt käyttäjä

Ruutuaika tutkimusten mukaan heikentää unen laatua ja aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia. Sinällään irvokasta, että tämä on nimetty #lepohaaste

Luen kirjaa, nukun paremmin.

Lähettänyt käyttäjä

Tämähän ei ollut mikään varsinainen tutkimus vaan kysely, johon on vastannut luultavasti enimmäkseen unihäiriöisiä ihmisiä, koska heitähän juuri tällaisiin vastaaminen kiinnostaa. Ei auta vaikka vastaajia olisi 16000 jos niitä ei ole valittu satunnaisesti. Johtopäätöksiä tällaisesta ei voi koko väestön osalta tehdä.

Lähettänyt käyttäjä

Huonosti nukkuvien ihmisten ongelma ei selviä vain sillä että nukutaan 8 tuntia. Tietenkin haluaisin nukkua, kaikki univajeiset ihmiset haluaisi nukkua. Univajeesta on kärsitty ennenkin, vaikka ei ollut nykyajan härpäkkejä. Ongelma on monimutkaisempi. Siksi toivoisinkin että asiaa tutkittaisiin enemmän ja ongelmasta kärsivien ihmisten tilaa oikeasti voitaisiin auttaa.

Lähettänyt käyttäjä

Lepo on tosiaan haaste monille meistä. Komppaan joitakin edellisiä kommentoijia: olisi kiva nukkua, jos uni tulisi. Kehotukset "mene nukkumaan aina samaan aikaan", "ei kännykkää vuoteen viereen" jms. tuntuvat lapsellisilta, vaikka ehkä niistä joku hyötyykin. Ja pelotteluotsikot, joissa uhkaillaan terveysongelmille, jos et nuku kunnolla, lähinnä ahdistavat ja suututtavat. Syyllistämällä/syyllistymällä lähtee uni vielä kauemmas.

Lähettänyt käyttäjä

Nukkuminen on tärkeä asia. Kerrostaloista liiallinen langaton säteily pois. Kännyköintä ei käytetä yli puolta tuntia päivässä, eikä kahta tuntia ennen nukkumista. Tupakointi pois. Koirien räksytys pois. Langattomia verkkoja ei asenneta koulyihin puhumattakaa päiväkoteihin (Euroopan neuvoston ohjeistus, jolle Suomessa on naurettu. Tulokset alkavat näkyä. Media myös painostetusti hiljaa.)
Riittävät magnesium ja d-vitamiinitasot.

Lähettänyt käyttäjä

Iltavuoro on päättynyt, olet juuri tullut kotiin ja kympin uutiset jo hyvää vauhtia käynnissä. Vielä vajaa tunti sitten menit pää kolmantena jalkana. Ja sama odottaa vajaan yhdeksän tunnin päässä. Herätyskello soi kello viisi. Siihen on aikaa vajaa seitsemän tuntia. Syöt iltapalaa ja yrität rauhoittua nukkumaan. Pyörit sängyssä ja aikasi pyörittyäsi katsot kelloa. Kello on 01:15. Yrität nukahtaa. Ja sitten kello soi. Liian aikaisin, liian kovaa, liian painostavasti. Pakko nousta. Pakko mennä herättämään potilaita. Väsymys unohtuu muutamaksi tunniksi. Nautit työstäsi ja ihmisten kohtaamisesta. Pääset kotiin kello 15. Väsyttää, mutta päiväunille ei voi mennä koska illalla olisi saatava nukuttua jotta aamulla jaksaisi taas nousta kello 5. Illalla ei uni tulekaan, minne se karkasi? Taas alle kuuden tunnin unet. Mutta huomenna saa nukkua pitkään, kun vain tämän päivän jaksaisi. Yövuoro odottaa. Yövuoron kahlaat läpi, aurinko sarastaa, ihmiset kiirehtivät töihin. Mutta sinä menet nukkumaan. Unta riittää vain puoleenpäivään. Illalla taas valvomaan muiden unta. Jaksat vaivoin yön. Pohdit aamulla kuinka pitkään voit nukkua jotta illalla olisi mahdollista nukahtaa aikaisin. Nukkumapäivä on lopulta tuskaista illan odottamista. Vain kaksi vapaapäivää aikaa palauttaa rytmi. Väsyttää koko ajan. Seuraava työvuoro on aamuvuoro. Pakko nukkua. Mutta rytmi hukassa. Kuka sen korjaisi? Pohdit millaista olisi jos tässä olisi mukana lapsi tai kaksi. Ja kotityöt hoidettavana. Nostat hattua, hyvä kun omat pyykkisisi saat hoidettua ja itsesi ruokittua. Maailmassa on paljon väsyneitä sankareita.

Lähettänyt käyttäjä

Millä työnantajan saisi tajuamaan, että työtä teetetään väärään aikaan ja siten työn tuottavuus heikkenee? Suurin osa univajeesta johtuu nimenomaan siitä, että iltavirkku joutuu mukautumaan aamuvirkkujen mielivaltaan. Ei hyödytä mennä aikaisemmin nukkumaan, kun kunnollinen uni ei vain tule kello 21. tai 22., vaan 23.00-0.30 välillä. Herätys on kello 6. aikaan, jotta pääsee tietokoneen ääreen nuokkumaan. Osa työstä tapahtuu siinä ja osa ulkona. Tuottavuus paranisi, jos työn aloitusaika voisi joustaa muillakin, kuin täyspäiväisesti konttorissa käkkivillä. Puhumattakaan kansantaloudellisista ja yksilökohtaisista terveyshyödyistä.

  • Skorpionin tähtikuviota

    Skorpioni pilkistää eteläisellä yötaivaalla

    Skorpioni pilkistää eteläisellä yötaivaalla

    Kesä lähestyy ja nyt ovat käsillä viimeiset hetket tähtitaivaan tarkkailuun ennen vaaleita öitä. Toukokuun alussa tähdet näkyvät vielä hyvin. Katse kannattaa suunnata varsinkin etelätaivaalle, jossa pilkistää osa meille harvinaisesta Skorpionin tähdistöstä. Skorpioni on hyvä kohde yökukkujille, jotka jaksavat valvoa, tähtikuvio nousee nimittäin näkyviin vasta parisen tuntia puolenyön jälkeen.

  • hiilivoimala talvisessa maisemassa ja sen päällä kieltomerkki

    Näkökulma: Pelastetaan ilmasto ydinvoimalla!

    Ydinvoima ei tuota hiilipäästöjä. Sitä pitäisi hyödyntää.

    Kuinka monta hiiliatomia täytyy polttaa, jotta saadaan yhtä paljon lämpöä kuin yhden uraaniytimen halkaiseminen tuottaa? Vastaus on 50 000 000. Siis 50 miljoonaa! Havainnollistan: jos hiiliatomi vastaa yhtä riisinjyvää, uraaniatomi on kuin tuhat kiloa riisiä.

  • kolme hymyilevää sormea puistossa

    Me ollaan kaikki mutantteja - toiset enemmän kuin toiset

    Kaikilla on jotain anatomisia tai fysiologisia poikkeamia.

    Meillä kaikilla on jonkinlaisia anatomisia tai fysiologisia poikkeamia. Joskus ne ovat hyvin ilmeisiä ja joskus niitä ei huomaa. Kuvantamisteknologioiden ja perimän sekvensoinnin kehittyessä mutantit kuitenkin huomataan yhä useammin. Rajanvedosta normaalin ja poikkeavan välillä tulee kokoajan hankalampaa. Millainen mutantti sinä olet, kysyy Lauri Reuter blogissaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Aleksandra Mirolybov-Nurmela hymyilee kuvassa ja katsoo yläviistoon. Kuvan vasemmassa yläreunassa valkoinen Vaakakapina-leima.

    Liikunnanopettaja aiheutti ikuiset arvet: "Häpeä kulkee vahvasti mukanani"

    Aleksandra Mirolybov-Nurmela opettelee arvostamaan itseään.

    “Telinevoimistelutunnilla opettaja asetteli koko luokan ympärilleni katsomaan, kuinka tämä lihava lapsi yrittää hypätä pukin yli. Minä epäonnistuin joka kerta ja tömähdin siihen keskelle. Samaa nöyryytystä opettaja jatkoi kaikilla liikuntatunneilla."

  • Pietari K ja grafiikkaa

    Putoanko minä? Olen lukenut 1920-luvun tyttökirjoja ahdistukseen

    Lue kirjallisuusessee tai kuuntele podcast täältä!

    Keskiluokkaa ahdistaa, sillä nykyään edes koulutus ei takaa hyvää työpaikkaa ja palkkaa. Luen 1920-luvun tyttökirjoja, joissa on jotain tuttua. Niistä näkyy, että yhteiskunnallisilla luokka-asemilla leikittely on mahdollista ainoastaan rikkaille. Downshiftaaminen oli tuttu ilmiö jo viime vuosisadan alussa. Lue kirjaessee tai kuuntele podcast täältä!

  • Martti Lutherin patsas

    Miksi Martti Luther vihasi juutalaisia?

    Luther oli antisemitisti

    Uskonpuhdistaja Martti Lutherin elämän pimeisiin puoliin kuuluu hänen suhtautumisensa juutalaisiin. On vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että armosta ja armeliaisuudesta saarnaava ihminen on kirjoittanut kirjan Juutalaisista ja heidän valheistaan – kirjan, jossa kehotettiin polttamaan ja karkottamaan juutalaiset.

Tiede

  • Skorpionin tähtikuviota

    Skorpioni pilkistää eteläisellä yötaivaalla

    Skorpioni pilkistää eteläisellä yötaivaalla

    Kesä lähestyy ja nyt ovat käsillä viimeiset hetket tähtitaivaan tarkkailuun ennen vaaleita öitä. Toukokuun alussa tähdet näkyvät vielä hyvin. Katse kannattaa suunnata varsinkin etelätaivaalle, jossa pilkistää osa meille harvinaisesta Skorpionin tähdistöstä. Skorpioni on hyvä kohde yökukkujille, jotka jaksavat valvoa, tähtikuvio nousee nimittäin näkyviin vasta parisen tuntia puolenyön jälkeen.

  • kolme hymyilevää sormea puistossa

    Me ollaan kaikki mutantteja - toiset enemmän kuin toiset

    Kaikilla on jotain anatomisia tai fysiologisia poikkeamia.

    Meillä kaikilla on jonkinlaisia anatomisia tai fysiologisia poikkeamia. Joskus ne ovat hyvin ilmeisiä ja joskus niitä ei huomaa. Kuvantamisteknologioiden ja perimän sekvensoinnin kehittyessä mutantit kuitenkin huomataan yhä useammin. Rajanvedosta normaalin ja poikkeavan välillä tulee kokoajan hankalampaa. Millainen mutantti sinä olet, kysyy Lauri Reuter blogissaan.

  • hiilivoimala talvisessa maisemassa ja sen päällä kieltomerkki

    Näkökulma: Pelastetaan ilmasto ydinvoimalla!

    Ydinvoima ei tuota hiilipäästöjä. Sitä pitäisi hyödyntää.

    Kuinka monta hiiliatomia täytyy polttaa, jotta saadaan yhtä paljon lämpöä kuin yhden uraaniytimen halkaiseminen tuottaa? Vastaus on 50 000 000. Siis 50 miljoonaa! Havainnollistan: jos hiiliatomi vastaa yhtä riisinjyvää, uraaniatomi on kuin tuhat kiloa riisiä.

  • Mies lepää sohvalla istuen kädet levällään.

    Lepo seuraava megatrendi vai elävä tasapaino unen, levon ja aktiivisuuden välillä?

    Hyvän elämän resepti: unta, lepoa ja toimintaa.

    Mitä on lepo? Ihmisen on hyvä osata levätä tai ainakin hellittää hetkeksi muulloinkin kuin yöllä, ettei ylivireystila uhkaa. Päivän aikana virittynyttä oloa on syytä vähentää ja siirtyä rauhoittumisen tilaan. Ihminen voi parhaiten silloin kun uni, lepo ja toiminta ovat tasapainossa, ja vielä niin, että vaihtelu näiden asioiden kesken on mahdollisimman laajaa ja joustavaa.