Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Saksa pääkuva

2017 kevät: saksa pitkä oppimäärä

Saksan yo-koe ja vastaukset

Saksan yo-kokeen tehtävävihko, pitkä oppimäärä, kevät 2017
Saksan ylioppilaskokeen oikeat vastaukset, pitkä oppimäärä, kevät 2017

Kommentit

Täällä on lupa avautua, kommentoida, ihmetellä ja spekuloida päivän yo-koetta. Haluamme tarjota paikan keskustelulle ja vertaistuelle muiden kokelaiden kanssa. Huumori on sallittua hyvän maun rajoissa. Ethän kuitenkaan häiritse muiden keskustelua. Asiattomat viestit poistetaan. Ollaan kivoja. :)

Lähettänyt käyttäjä

Miten läppärillä saa tehtyä "saksalaisen ässän"? Voiko sen korvata ylppäreissä käyttämällä vain merkintää ss?

Lähettänyt käyttäjä

Koneella ei sitä käsittääkseni tuon kokeen järjestelmässä saa näppäimillä tehtyä, mutta sen merkin saa, kun avaa sieltä sähkösen kokeen ohjelmasta kirjotusohjelman (onkohan siellä Libre Office tai vastaava (ja pitäisi kaiketi vasemmasta ylälaidasta löytyä joku palkki jota klikata)) ja etsii sieltä erikoismerkeistä ß-merkin. Sitten vaan copy pastea.

Lähettänyt käyttäjä

Kyllä julman YTL:n on nyt hyvä olla ku saa tuollasen kokeen jälkeen maistella pitkän saksan kirjottaneiden abien kyyneleitä kokeita tarkistaessaan.

Lähettänyt käyttäjä

Oli kyllä kohtuuttoman vaikea koe. Tekstit oli tosi hankalia ja aiheiltaan yksipuolisia (liian moni tehtävä liittyi tai lopussa liitettiin jotenkin käsittelemään naisasiaa). Kysymyksen arvontatehtävä oli konseptina naurettavan monimutkainen. Lisäksi on sanottava et ainaki muo rasittaa noi kuuntelutehtävät kokeen alussa. Tuntu et ku niihin keskitty ni sen jälkee aivot oli jo nii puuduksis et ei luetunymmärtämisest tullu yhtikäs mitään. Oikeestaan ainoat onnistuneet tehtävät oli videot ja aineenkirjoitusaiheet. Lohduttavia Eetu-vitsejä odotellessa...

Lähettänyt käyttäjä

Aika haastava, kompakysymyksiä... Millaisia kuului olla niiden kieltokylttien selitysten??

Lähettänyt käyttäjä

Nuo kieltomerkit oli aivan hirveä tehtävävalinta - toivon että vastausten tulkitseminen on löysää sillä eihän noita oikein olisi etukäteenkään voinut harjoitella. Myös luetunymmärtämiset tosi vaikeat verrattuna vaikka viime syksyn yo-kokeeseen.

Lähettänyt käyttäjä

Serkkuni Eetu siitettiin Saksassa joten hänet voidaan luokitella saksalaiseksi. Saksalaisena hän osaa natsien toisen maailmansodan enigma-koodauksen salat, jonka avulla lähetti minulle oikeat vastaukset soittamalla patarumpua ikkunan alla. Varma SS-luokitus tulossa!

Lähettänyt käyttäjä

Veikkaus - Iloa elämään ja sitä rataa, paitsi et veikkaan ettei täl kertaa ihan hirveesti sitä iloa tuu :) Onneksi olkoon YTL olette ylittäneet itsenne! Kerranki koe josta varmasti jäi paskamaku suuhun :)

Lähettänyt käyttäjä

Miksi nykyään kurssikoemaisia tehtäviä, viimesyksynä verbin taivutus ja nyt kieltokyltit. Pitääkö kaiken mennä uusiksi kun sähkösen kokeen tekeminen itsessään jo paljon raskaampaa ja epämiellyttävämpää kun paperinen?

Lähettänyt käyttäjä

Kysymyksen valinta -tehtävään meni ihan turhan paljon aikaa, koska vaihtoehtoja oli niiiin paljon... Kuunteluiden jälkeen tuli myös ahdistunut ja stressaantunut fiilis saada koko edessä oleva koe valmiiksi ajoissa :-)

Lähettänyt käyttäjä

Aivan kohtuuttoman vaikeat osat luetunymmärtämisistä. Ei mitenkään kerro pitkän saksan osaamista tällainen koe. Oli myös aivan liian paljon ja liian pitkiä tekstejä, jaksaminen todella koetuksella viimeisiä tehdessä.

Lähettänyt käyttäjä

oliko tää teidän mielestä vaikee/helppo muihin saksan yokokeisiin edellisiltä vuosilta verrattuna?

Lähettänyt käyttäjä

Siis olenko ainoa kenestä koe ei todellakaan ollut vaikea? Haastava toki enkä hyvää tule saamaan, mutta kiva koe ja kivat tekstit oli! Kieltomerkkitehtävästä tykkäsin erityisesti, merkit olivat oudot mutta suht helpot ja varmasti monet vaihtoehdot sopivat siihen :-)

Lähettänyt käyttäjä

Tuntuupas pahalta. Vielä tällä viikolla sain toisesta yo-vihkosta 250 pisteen paremmalle puolelle, eli vahvan E:n.

Nyt sain omien laskujeni mukaan vain noin 230 pistettä :( eli 150/199 +arvio kirjotelmasta hahahahaha

Ytl on piru ihmisen vaatteissa :(

Lähettänyt käyttäjä

Muutamissa kohdissa harhaanjohdattelevia kysymyksiä ja luetun ymmärtämiset suhteellisen vaikeita verrattuna viime vuosiin. Lisäraskautena tuo kuuntelun mukaan tuominen kirjallisen osan kanssa tuo lisähaasteet, johon suhteutettuna tekstien haastavuustaso melko korkea.

Harhaanjohtavuuteen liittyen esimerkki "Millä tavoilla suurissa liiketiloissa levitetään tuoksuja?". Kysymys viittaa moneen tapaan, vaikka videolla viitataan selvästi vain yhteen tapaan. Tulipahan siinä keksittyä sitten toinen järkevä vaihtoehto, kun luuli, että vaaditaan mainitsemaan ainakin 2 eri tapaa, jolla tuoksuja levitetään. Oikeana vastauksena siis: Ilmastoinnin kautta. Menettääkö pisteitä jos on maininnut myös toisen vaihtoehdon, jota ei varsinaisesti mainita? Ilmastointi on kuitenkin mainittu.

Lähettänyt käyttäjä

Stressitasot oli yheksästä kolmeen asti korkealla, kun heti tajus millanen kiire tulee. Koe oli tosi erilainen kuin mihin oli valmistautunut. Uusia tehtävätyyppejä sekä kuuntelu samana päivänä kirjallisen kokeen kanssa vaikeutti tosi paljo ajankäytön suunnittelua ja mun suttupaperin kulma näyttikin ehkä ennemmin matikan kokeelta. Kaikkeen ehin vastata, mutten todellakaan harkita kunnolla.

Olo oli vähän ku koekaniinilla. Mun mielestä tällaset uudet ylppärit ois voinu laittaa rinnakkain uuden opsin mukaan kirjottavien kanssa, kun ne tottuu jo ekoista kurssikokeista lähtien sähkösyyteen. Onhan se tavallaan positiivista, että uudistuksia tapahtuu, mutta ehkä syksyn pisterajojen aleneminen jo kertoi, että tähän ei taidettu olla vielä valmiita. Koe ois mennyt todella paljon paremmin paperisena, tai ainakin vanhoilla tehtävätyypeillä.

Eiköhän suunta oo tästä ylöspäin. Ei se koe mikään floppi ollu, mutta olihan sitä nyt epämukava tehä.

Lähettänyt käyttäjä

Olen samaa mieltä aiempien kommentoijien kanssa tästä kokeesta. Aivan erilaisia tehtäviä kuin yleensä ja erityisesti luetunymmärtämisten eiheet olivat epäonnistuneet. Nyt kun katselen hyvän vastauksen piirteitä ja vertaan omiin vastauksiini niin alkaa väkisinkin itkettää. Onneksi saksa on itselle ihan ylimääräinen eikä sillä sinänsä ole merkitystä. Muuten voisin sanoa, että ytl pilasi tulevaisuuteni. Tästä kokeesta saamani pisteet eivät ollenkaan vastaa osaamistani, joka on kursseilla ollut tasaisesti 9-10. Pettymys on suuri...

Lähettänyt käyttäjä

Noniin odotan kiitollisuutta paremmista arvosanoistanne minua kohtaan.

T. Loppui aika varsin komeasti kesken ja arvoin noin 10 jäljelle jäänyttä kohtaa. About 95p tulossa ennen esseetä. #farssi #uusintaan

Lähettänyt käyttäjä

Wikipedian mukaan arvosanojen prosenttiosuuksia laskettaessa otetaan huomioon myös edellisen tutkintokerran tulokset. Jos viime syksynä esim. E:n raja oli hyvin alhaalla 227:ssä pisteessä, onko turvallista olettaa että ne pysyisivät nyttenkin suhteellisen alhaalla?

Lähettänyt käyttäjä

Tosi outoa että abien pitäis yhtäkkiä osata ihan erilainen koe mitä on koko lukion aika harjoiteltu. Tekstinymmärtäminen ja kuuntelu painottui kohtuuttoman paljon ja kielioppi/sanasto-osuus oli naurettavan pieni. Alkupuoleen meni niin paljon aikaa ja energiaa että melkein itku meinas tulla siinä vaiheessa kun pääsi esseetä vääntämään. Tosi rankka tehdä kuuntelu samassa.

Lähettänyt käyttäjä

En ymmärrä teitä, ei sitä koetta ollut pakko tehdä samassa järjestyksessä kuin tehtävät siinä olivat! Itse aloitin nopeammilla luetuilla, sitten tein muutaman kuuntelutehtävän ja sitten jo siinä vaiheessa aloin esseetä pohtimaan. Ihan oma vika se on jos ootte paahtanut kaikki saman lajityypin tehtävät aina putkeen kun olisi ollut mahdollisuus hyppiä vaikka miten. Sehän nimeomaan helpottaa entiseen nähden, ettei kuunteluakaan varten tarvitse tsempata koko 1h pätkää, vaan voi tehdä aluksi 10min kuuntelua, sitten muuta, ja sitten takaisin...

Lähettänyt käyttäjä

Minkä takia valitatte kokeen teknisestä toteutuksesta ja tehtävätyypeistä? Juuri luetunymmärtäminen ja kuullunymmärtäminen mittaa sitä oikeaa kielitaitoa ymmärryksen osalta ja aine sitä miten itse osaa saksaa tuottaa. Ihan epäolennaista oikeassa elämässä tietää jotakin ihmeellisiä ja etenkin puhekielessä täysin turhia kieliopillisia kommervenkkejä.

Lähettänyt käyttäjä

No varmaan siksi, että koe on vasta sähköistynyt ja tekninen puoli on ilmeisesti vielä kehitysvaiheessa? :D Silloin luulisi nimenomaan olevan suotavaa valittaa teknisen toteutuksen erheistä...

Muutenkin, on sekin ihan validi pointti että koetta hankaloittaa se, että tehtävät muuttuvat eikä niitä aina voi harjoitella etukäteen. Voit kuinka vaan väittää että tehtävien tyypeillä ei ole merkitystä osaamisen selvittämiseen - mutta olet väärässä. Kuinka monta kertaa lukioaikana esimerkiksi avokysymyksiin vastaamista on harjoiteltu?

Hankala sitä on tehtävässä täyttä osaamistaan näyttää, jos ei ole varma siitä millainen vastauksen pitäisi perustapauksessa olla.

Lähettänyt käyttäjä

Tottakai sähköistä toteutusta saa kritisoida, jos laitteeiden tai järjestelmän ongelmat haittasivat suoritusta.

Vastaus kysymykseesi: avokysymyksiin ei ainakaan meillä harjoiteltu vastaamista. Opettelimme saksaa. Se on paljon hyödyllisempää. Vastaustekniikoita voi sitten käydä harjoittelemassa jossain opokursseilla. Abikurssilla oli vanhoja kokeita tehtävänä. Itse en niitä tehnyt koska koen turhaksi, joten sen takia en osaa vertailla vanhaa ja uutta koetyyppiä. Omasta mielestäni kysymykset oli ihan selkeitä. Avoissa pitää vastata kaikki tieto mitä pohjatekstistä/kuuntelusta irtoaa. Ei se sen vaikeampaa ole.

Ylioppilastutkinnon tavoitteena on selvittää, "ovatko opiskelijat omaksuneet lukion opetussuunnitelman mukaiset tiedot ja taidot sekä lukion tavoitteiden mukaisen riittävän kypsyyden". Tätähän voi mitata millä vaan kysymystyypillä. Jos olet omaksunut asiat, on se ihan sama kysyykö YTL sinulta jotain lausetta Snapchatissa vai paperikokeessa. Et osaa jos et osaa.

Ymmärrän, jos kovan lukurupeaman jälkeen tulos on pettymys, mutta ei sitä kannata kokeen piikkiin laittaa. Yleensäkin näitä sähköisiä kohtaan olen itse havainnut suurta skeptisyyttä, mutta kannattaisi kohdata ne positiivisesti kun ne tulevat kuitenkin halusi tai ei.

Lähettänyt käyttäjä

Okei. Pystytkö valaisemaan sitten mulle mikä se idea on, jos ei kyseisen aineen taidon mittaaminen? Kahdesta aineesta sain nyt L ja (vaan!) E, joten taidan olla liian tyhmä ajattelemaan tasollasi. :(

Lähettänyt käyttäjä

Hyviä pointteja ylempänä! Mielestäni ylioppilaskokeen idea on juuri kielitaidon osaamisen testaaminen, eikä tietynlaisten tehtävätyyppien valmiiksi harjoittelun omaksumista. En siis ymmärrä kuka on ymmärtänyt kokeen idean väärin? Ehkä et itse ole miettiny asiaa nenääsi pidemmälle.

Tekniset laitteet varmasti vielä kehityksen alla, kun murrosvaiheessa nyt elämme. Pitää kuitenkin muistaa, että koe on kaikille sama, ja jos ongelmia on tehtävien kanssa, niin niitä on varmasti ollut monilla muilla. Olemme siis sen suhteen tasa-arvoisessa asemassa. Jos kuitenkin vikaa on ollut vaikka jossain teknisessä laitteessa, niin ei se ole enää kaikille sama, mikä tekee siitä eri-arvoisen. Argumenttisi tehtävätyypeistä eivät siis ole valideja.

Abitreenit

Kysy kokeesta – nostamme kysymyksiä illan lähetykseen! (TE, GE & KE)

Lähetä kysymyksesi terveystiedon, maantieteen tai kemian kokeesta

Kerro mitä pidit päivän kokeesta! (TE, GE & KE)

Terveystiedon yo-kokeen vaikeustaso?

Valitse, mikä kuvaa parhaiten omaa tunnettasi kokeesta.

Maantieteen yo-kokeen vaikeustaso?

Valitse, mikä kuvaa parhaiten omaa tunnettasi kokeesta.

Kemian yo-kokeen vaikeustaso?

Valitse, mikä kuvaa parhaiten omaa tunnettasi kokeesta.

Yo-kokeet ja oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle abitreenit

Uusimmat sisällöt - Abitreenit