Hyppää pääsisältöön

Sähköinen yo-koe ja aineistotehtävät – miten suoriutua kunnialla aiempaa laajemmista ja monimuotoisemmista aineistoista?

läppärin naputtelua ja abitreenien nauha päällä
läppärin naputtelua ja abitreenien nauha päällä Kuva: Yle abitreenit

Psykologian, yhteiskuntaopin ja ranskan ylioppilaskokeet kirjoitetaan ensimmäistä kertaa tietokoneella keväällä 2017. Reaaliaineissa digitaalisuus tuo kokeisiin laajempia ja monipuolisempia aineistoja. Ylioppilastutkintolautakunta on kuitenkin viestittänyt, että ekoissa kokeissa uudistukset olisivat maltillisia. Jos kokeessa on paljon ainestoa, miten siitä voisi selvitä mahdollisimman tehokkaasti? Kysyimme neuvoja lukion opettajilta ja abeilta.

Huomioithan, että mitään absoluuttisia ohjeita aineistotehtävien tekoon ei ole. Ajattele neuvoa pikemminkin yhtenä tapana, jolla voi päästä yhtä hyvään lopputulokseen kuin toisella tavalla.

1. Säästä aikaa lukemalla tehtävänanto.
Mieti, mitä tehtävässä kysytään, ennen kuin alat kirjoittaa. Jos tehtävänannon ymmärtää väärin ja alkaa syventyä aineistoon, voi mennä paljon aikaa hukkaan. Palaa tehtävänantoon vastauksen eri vaiheissa muistuttaaksesi itseäsi.

2. Vältä sekasortoa järjestämällä ikkunat ruudulla.
Järjestelemiseen on erilaisia tapoja, joista sinun on löydettävä itsellesi sopivin. Yksi tapa on avata ruudulle kaikki tarvitsemasi ikkunat, esimerkiksi aineistosivu ja vastaussivu. Näin vältät pomppimisen eri ikkunoiden ja ohjelmien välillä Abitissa. Joidenkin mielestä usean ikkunan avaaminen samanaikaisesti ruudulle tekee vastaamisesta ahdistavaa tihrustamista. Jos ruutu tuntuu liian pieneltä, avaa vain yksi ikkuna kerralla. (Jos oman koneesi näyttö on epämukavan pieni, selvitä jo ennen kirjoituksia, saisitko lainata lukiostasi isompaa konetta koetilanteeseen.)

3. Jäsentele asiat perinteisesti paperille.
Triviaali ohje, mutta hyvä muistaa. Digikokeissakin jaetaan muistiinpanopaperia.

”Jos tehtävässä on enemmän kuin kaksi aineistoa, joita täytyy verrata keskenään, nousee hiki otsalle. Kuudessa tunnissa pitää kuitenkin kirjoittaa aika monta vastausta.”― Abiturientti Rosa Sikorski Helsingin kuvataidelukiosta

4. Merkkaa olennaiset asiat aineistoon käyttämällä Okularia tai Writeria.
Jos aineisto sisältää pelkkää tekstiä, johon haluat tehdä merkintöjä, helpointa on kopioida teksti Abitti-järjestelmän tekstinkäsittelyohjelmaan Writeriin. Jos taas tehtävän aineisto on pdf-tiedostona, Abitissa on sen lukemiseen tarkoitettu Okular-ohjelma, jolla tiedostoon voi esimerkiksi tehdä yliviivauksia eri väreillä. Merkintöjen tekeminen aineistoon hyödyttää varsinkin pitkien tekstien hahmottamista.

5. Viittaa videoaineistoon ottamalla kuvakaappauksia.
Videoaineistoon viittaaminen omassa vastauksessa voi tuntua ongelmalliselta. Yksi tapa on ottaa videosta kuvakaappauksia, liittää ne omaan vastaukseen ja viitata niihin omassa tekstivastauksessa. Videoon voi viitata myös ilman teknistä kikkailua kuvailemalla videon sisältöä.

6. Selätä vaikea tehtävä aineiston kautta.
Jos kokeeseen valmistautuminen ei ole mennyt nappiin eikä kokeesta tahdo löytyä sopivaa tehtävää, aineistoista yleensä löytyy jotain, mistä alkaa kirjoittaa. Ehkä tehtävässä haettava asia muistuu mieleen vastatessa ja tehtävästä tippuu lopulta hyvätkin pisteet.

7. Keskity oikeisiin asioihin arvioimalla aineistoa.
Ylioppilaskokeessa saattaa olla niin sanottua virikeaineistoa. Sen tarkoituksena on johdattaa kokelas aihepiirin pariin ja helpottaa vastaamista. On hyvä ymmärtää, että tällöin tehtävää ei ole vahvasti sidottu tähän aineistoon eikä ainestossa ole niin sanotusti oikeita asioita, jotka sieltä pitäisi löytää. Tästä syystä virikeaineistoon ei kannata keskittyä liian kauan. Tämä ei ole kuitenkaan yksinkertainen neuvo, sillä entä jos virikkeeksi luulemasi aineisto ei olekaan vain virikettä? Tällöin sen huomiotta jättäminen saattaa kostautua.

8. ?

9. ?

Kohdat seiskasta eteenpäin ovat vielä tyhjiä. Minkä neuvon haluaisit antaa kirjoittajille? Jätä se kommenttiosioon. Lisäämme järkevät vinkit listalle.

Hyödyllisiä linkkejä kokeeseen valmistautuvalle

Käy läpi Digabin esimerkkitehtävät
Muista, että Digabin tehtävät ovat kokeilevia, sillä niillä on osoitettu erilaisia tulevaisuuden tehtävätyyppejä. YTL:n mukaan oikeat yo-kokeet ovat maltillisempia.

Lue ylioppilastutkintolautakunnan tiedotteet
Tylsää? Ehkä, mutta tiedotteista saa käsityksen, miten laajalti koe ja aineistot muuttuvat. Luettuasi tiedät, mihin täytyy varautua ja mihin ei.

yo-kokeet sähköistyvät portaittain
Ylioppilaskokeet digitalisoituvat portaittain syksystä 2016 kevääseen 2019. yo-kokeet sähköistyvät portaittain Kuva: Leo Kosola/Yle abitreenit,sähköiset ylioppilaskokeet

Juttua varten on haastateltu psykologian opettaja Raija Anttilaa, abiturientteja Rosa Sikorskia ja Silvia Kivirantaa sekä yhteiskuntaopin ja historian opettaja Eero Kitusta. Lisäksi neuvoja antoivat useat opettajat suljetussa Psykologian Opettajat ry:n Facebook-ryhmässä.

Muokkaus 7.3.2017: Tarkennettu vinkkiä 2.
Muokkaus 9.3.2017: Lisätty vinkkiin 4 suositus Writer-ohjelmasta ja tarkennettu sitä, missä tilanteessa Okularin käyttö on järkevää.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Tiedoksi, jos artikkelin aihe koskettaa sinua tai läheisiäsi:

Abitreenien tavallisesta linjasta poiketen teemme tänä keväänä yhden ennakkolähetyksen. Lähetyksessä ei käydä läpi päivän koetta, vaan ennakoidaan tulevia kokeita. Tarkastelussa ovat sähköisesti kirjoitettavat reaaliaineiden yo-kokeet.

Viime syksynä paperikokeesta luovuttiin filosofiassa ja maantieteessä, tänä keväänä psykologiassa ja yhteiskuntaopissa. Mitä digitaalisuus merkitsee kokeen sisällölle, rakenteelle ja aineistoille? Mitkä asiat tulisi oivaltaa ennen koetta, ja miten itse koetilanteessa kannattaa toimia? Tarkoituksena on huojentaa ja auttaa tämän kevään kirjoittajia.

Studiossa psykan opettaja ja sekä psykan että filosofian sensorit YTL:sta.

Kysymyksiä studiovieraille? Saa ehdottaa täällä tai meilitse leo.kosola@yle.fi.

Lähettänyt käyttäjä

Jännää ottaa ohjeeseen mukaan Okularin käyttäminen, koska esim. harjoituskokeissa sekä viime syksyn ylioppilaskokeissa aineistoja ei ollut pdf-muodossa. Vaikuttaa nyt hieman siltä, että opettajien Okular ihmettelyt ovat tarttuneet ohjeen kirjoittajaan...

Lähettänyt käyttäjä

Kiitos kommentista, Seppo. Tarkoitatko siis, että Okular olisi koetilanteessa täysin hyödytän ohjelma? Ettei yo-kokeiden tekstejä voi avata siinä?

Lähettänyt käyttäjä

Jos aineistot esitetään samalla tavalla kuin aiemmissa kokeissa, eli esim. tekstinä, kuvina yms. aineistovälilehdellä on Okular tällaisessa tilanteessa hyödytön.

Jos toisaalta esim. kokelaille jaettaisiin aineistoja pdf-tiedostoina, näin ei ole aiemmin tehty, silloin Okularin merkitätyökalulle löytyisi käyttöä.

Lähettänyt käyttäjä

Täsmensin ohjetta! Kiitos Seppo! Ei ole toki järkevää kopsata tekstiä yhteen ohjelmaan, muuttaa se pdf-tiedostoksi ja avata Okularilla.
Ja kuten sanoit, Okularin mahdollisuudet on kuitenkin hyvä ymmärtää, jos kokeessa on pdf-tiedosto. Tämä ei tietääkseni ole mitenkään mahdotonta.

Lähettänyt käyttäjä

kuika paljon pisteet laskee jos tulee näppäily virheitä tekstiosuuksiin? En kirjoita paljon koneella ja siksi näin voi käydä minulle.

Lähettänyt käyttäjä

Tuosta useasta ikkunasta näytöllä yhtä aikaa; Abitissa on joku perusmalliseksi säädetty Linux-työpöytäympäristö, luulisi siitäkin löytyvän useita työtiloja/työpöytiä. OSX ja Linux-työpöydät tarjoaa siihen mahdollisuuden, Windowsiin tuli toiminto 10-versiossa. On oikeasti ahdistavaa jos näytöllä on enemmän kuin muutama ikkuna, työtilojen vaihtaminen ja yksittäisen työtilan keskittäminen tiettyyn tarkoitukseen (esim. muistiinpanot, materiaalin selaus) tekee toiminnasta helppoa, nopeaa ja järjestelmällistä. Tehokas toiminta edellyttää sitä että on konseptiin tutustunut ja oppinut käyttämään.

Vielä yksi vinkki; oletettavasti myös Abitissa toimii leikepöytä hiiren keskinäppäimellä/rullalla. Jos jotain tekstiä/kuvan valitsee se kopioidaan heti ja voidaan liittää haluttuun paikkaan painamalla keskinäppäintä. Tämä leikepöytä on erillinen kopioi&liitä toiminnon kanssa eivätkä ne ole yhteydessä toisiinsa.

Aikaa saa kokeissa säästymään hieman jos osaa perus tekstinkäsittelyssä käyttää yleisimpiä näppäinyhdistelmiä.

Jutut

  • #ue2lalu-twitterprojektiin liittyvä kuva. martti lutherin tililtä

    Lukioissa opiskellaan historiaa Twitterin avulla

    Aiheeseen ja valittuun hahmoon perehtyminen vie aikaa.

    Twitterissä voi elää muutakin kuin nykyaikaa, eikä henkilöllisyydenkään tarvitse olla oma. Tämä mahdollistaa henkilökeskeisten aiheiden opiskelun roolipelin lailla. Twiittaamista on kokeiltu eri lukioissa hyvin tuloksin.

  • Onko viime hetken lukeminen kokeeseen turhaa?

    Loksahtelevatko opitut asiat paikoilleen nukkuessa? Siirtyykö tieto sormea pitkin päähän? Oppimiseen liitetään mitä ihmeellisimpiä uskomuksia. Listasimme niistä kolme ja kysyimme asiantuntijoilta, mihin ne perustuvat.

  • Tue muistiasi

    Asioiden kytkeminen toisiinsa tehostaa muistamista.

    Tiedätkö oman tapasi oppia ja valmistautua tenttiin? Erilaiset muistitekniikat ja muistivihjeet helpottavat oppimisen tehostamista. Asioiden kytkeminen toisiinsa auttaa opeteltavan sisällön palauttamista mieleen.

Abitreenit

Yo-kokeet ja oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle abitreenit
  • lähetyskuva abitreenien reaali 2 lähetykseen, kevät 2017

    Abitreenien suora lähetys: Reaali II, kevät 2017

    Perjantaina 24.3.2017 käydään läpi terveystiedon, maantieteen ja kemian yo-kokeet. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastaavat abien kysymyksiin kokeista. Studiossa myös kyseisten aineiden opettajia ja kirjoittajia. Suoratoisto tämän linkin takaa klo 16.50 alkaen.

  • yhteiskuntaopin sensorin vinkit yo-kokeeseen kuva abitreeneihin

    2017 kevät: Yhteiskuntaoppi – Kysy kokeesta!

    Lomake auki koepäivänä klo 12–19. Sensori vastaa illalla.

    Mikä sinua ihmetytti tämän kevään yhteiskuntaopin yo-kokeessa? Lähetä kokeeseen liittyvä kysymyksesi klo 12–19 välillä. YTL:n sensori vastaa kysymyksiin illalla.

  • Kysy sensorilta uskonnon yo-kokeesta.

    2017 kevät: Uskonto – Kysy kokeesta!

    Lomake auki koepäivänä klo 12–19. Sensori vastaa illalla.

    Mikä sinua ihmetytti tämän kevään evankelisluterilaisen uskonnon yo-kokeessa? Lähetä kokeeseen liittyvä kysymyksesi klo 12–19 välillä. YTL:n sensori vastaa kysymyksiin illalla.

  • Kysy sensorilta elämänkatsomustiedon yo-kokeesta.

    2017 kevät: Elämänkatsomustieto – Kysy kokeesta!

    Lomake auki koepäivänä klo 12–19. Sensori vastaa illalla.

    Mikä sinua ihmetytti tämän kevään elämänkatsomustiedon kokeessa? Lähetä kokeeseen liittyvä kysymyksesi klo 12–19 välillä. YTL:n sensori vastaa kysymyksiin illalla.

Uusimmat sisällöt - Abitreenit