Hyppää pääsisältöön

Betoniongelmia ainakin kolme vuotta

Betoniautot lähdössä betoniasemalta liikkeelle
Betoniautot lähdössä betoniasemalta liikkeelle Kuva: Yle, Antti Lempiäinen betoni,betoniauto,betoniautot,betoniteollisuus

Työmailla ja betonintestauksessa alettiin löytää heikkolaatuista betonia jo vuosia sitten. Ongelmat olivat suuri yllätys koko betonialalle.

Viime vuonna paljastuneet betoniongelmat juontavat juurensa ainakin kolmen vuoden päähän, MOT-ohjelma kertoo maanantaina.

Betoni nousi uutisiin viime vuonna, kun Kemijärvellä jouduttiin purkamaan juuri valmistunut rautatiesilta. Turussa puolestaan oli pakko ryhtyä purkamaan uuden sairaalan juuri valmiiksi saatuja perustuksia.

Molemmissa tapauksissa todettiin sama ongelma: betonin lujuus ei yltänyt vaaditulle tasolle. Lujuusongelmien pääsyynä on kohonnut ilmamäärä valetussa betonissa.

Viime syksynä Liikennevirasto teki pistokokeen kahdeksaantoista siltaan. Kuudesta sillasta löytyi betonia, joka ei täyttänyt lujuusvaatimuksia. Viime perjantaina Liikennevirasto kertoi tutkivansa seuraavaksi 93 siltaa eri puolilla maata.

MOT:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan betonin lujuusongelmista alkoi tulla tietoja jo kolme vuotta sitten.

”Minulle tuli ensimmäisen kerran eteen tämä jo kolme vuotta sitten eräässä kohteessa tuolla kauempana Suomessa. Silloin siihen ei sillä tavalla tullut reagoitua muuten kuin kohdekohtaisesti; se oli outo ja erikoinen ilmiö”, testausyritys Contestan erikoisasiantuntija Aki Schadewitz sanoo.

Hän ei osannut odottaa betoniongelmia laajemmaksi ilmiöksi.

”Kyllä se oli totaalinen yllätys. Olen ollut testausalalla 33 vuotta, eikä tämmöistä ole ollut minun aikana. Rakennusalalla olen ollut 42 vuotta, enkä muista, että tämmöistä mitään on ollut”, Schadewitz sanoo.

Myös betonitekniikan työelämäprofessori Jouni Punkki Aalto-yliopistosta oli vihillä pulmista jo aiemmin.

”Siitä on varmaan jo parisen vuotta, että tämmöisiä yksittäisiä keissejä tuli ilmi. Aika pitkältihän ne liittyivät korkeisiin ilmamääriin betonissa, että asia on varmaan parin kolmen vuoden takaa ollut olemassa”, Punkki sanoo.

Sitä ei vielä tiedetä, miksi valmiista betonista on löytynyt liikaa ilmaa. Punkin johtaman tutkimushankkeen pitäisi tuoda asiaan lisävalaistusta kesällä.

”Betoniin on luotettu kuin pässi suuriin sarviinsa, että aina kun betonia tilataan ja sitä valetaan, niin aina onnistutaan. Nyt on sitten jokin raja tullut vastaan ja huomattu, että ihan aina ei onnistutakaan”, myöntää Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila.

MOT: Betonin pahat ilmavaivat
TV1 maanantaina 13.3. klo 20.00
Uusinnat:
TV1 keskiviikkona 15.3. klo 16.20
TV1 torstaina 16.3. klo 5.55
Ohjelman voi katsoa myös Yle Areenasta

MOT: Uusia siltoja betonisyyniin

Ohjelman käsikirjoitus

Yle Uutiset 10.3.: Liikennevirasto tutkii 93 siltaa – taustalla betonin lujuusongelmat

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Mikähän se `valmistuvan` olkiluodon betoonin laatu on?

Lähettänyt käyttäjä

Onko MOTin toimituksessa aiheet vähissä vai mikä on kun kaksi viimeistä (Nuuska-ohjelma) ja tämä Betoni-jakso laahasivat kuin lökäpöksy-teini kenkiään yläkoulun käytävillä. Tuntui että aihetta ei oikein ollut nimeksikään mutta 30min piti saada täyteen....Korruption ja jääviyden ongelmia käsittelevä ohjelma sentään koitti päästä asian ytimeen.

Lähettänyt käyttäjä

Turun notkahtaneessa jo puretussa myllysillassakin oli betoniongelmia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Myllysilta

Lähettänyt käyttäjä

Onko kyse todella liiasta ilmamäärässä betonissa, vai voisiko olla kyseessä esim. hiilidioksidikuplista? Toisaalta mikä vaikutus on sementin raaka-aineen kalkkikiven lähde: Lappeenranta / Gotlanti?