Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö, että huono omatunto ja apea mieliala heikentävät unen laatua? Lue unitutkija Markku Partisen vinkit parempaan yöuneen

uni terveys nukkua nukkuminen
Laadukkaan unen saavuttaminen saattaa onnistua kotikonstein. uni terveys nukkua nukkuminen Kuva: Henrietta Hassinen / Yle nukkua,nukkumaanmeno,nukkuminen,terveys,unettomuus,uni (biologiset ilmiöt),unihäiriöt

Nukutko kahdeksan tuntia yössä, mutta olet päivisin rättiväsynyt? Syynä voi olla huono unen laatu. Unitutkija Markku Partinen antaa vinkit helppoihin kotikonsteihin, joiden avulla unen laatua voi parantaa ja tehdä unesta entistä virkistävämpää. Partinen romuttaa muun muassa yleisen harhaluulon, jonka mukaan liikuntaa pitää välttää myöhään illalla.

Jos unettomuus vaivaa tai olo on pitkistä unista riippumatta päivisin kuin jyrän alle jääneellä, unen laadussa saattaa olla parantamisen varaa. Unitutkija Markku Partinen muistuttaa, että uneen vaikuttavat monet asiat, kuten edellinen päivä, liikunnan määrä ja se, mitä ruokaa on syönyt. Ehkä eniten unen laatuun vaikuttaa kuitenkin mieliala ja se, millainen omatunto on illalla nukkumaan mennessä.

Siksi huomiota kannattaa päivittäin kiinnittää ainakin seuraaviin asioihin:

1. Syö kevyt iltapala ennen nukkumaanmenoa

Raskas ateria juuri ennen nukkumaanmenoa heikentää tutkitusti unen laatua. Kevyt iltapala sen sijaan edesauttaa nukahtamista. Nauti siis iltapalaksi vaikka jogurttia ja marjoja tai pari voileipää ja hedelmä.

2. Käytä kofeiinia kohtuudella

Pitkin päivää litkitty kahvi tai muut kofeiinipitoiset juomat saattavat huonontaa unen laatua merkittävästi. Nauti niitä siksi kohtuudella ja juo päivän viimeinen kahvikupponen jo hyvissä ajoin ennen iltaa.

3. Vältä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja lounasaikaan

Raskaan, nopeita hiilihydraatteja runsaasti sisältäneen lounaan päälle tekee mieli ottaa pienet nokkaunet. Pitkät torkut iltapäivällä saattavat kuitenkin vaikeuttaa nukahtamista illalla.

4. Liiku ja huolla kuntoasi – vaikka iltamyöhällä

Hyvästä fyysisestä kunnosta ja liikunnasta on tutkitusti hyötyä hyvän yöunen saavuttamisessa. Liikunta helpottaa nukahtamista ja syventää yöunta. Uskomus, jonka mukaan liikuntaa ei saisi harrastaa myöhään illalla, joutaa Partisen mukaan romukoppaan.

– Myöhäänkin illalla harrastettu liikunta parantaa yöunta enemmän kuin se, ettei liikuntaa harrasta lainkaan.

5. Käsittele murheet hyvissä ajoin

Jos murheet painavat mieltäsi, käsittele ne hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Näin vältät niiden pompahtamisen mieleesi yön pimeinä tunteina.

– Voi pitää vaikka huolihetkeä tai kirjoittaa päiväkirjaa,

6. Tee makuuhuoneesta houkutteleva

Hyvä makuuhuone houkuttelee vällyjen väliin ja edesauttaa laadukkaan unen saavuttamista. Hyvään patjaan, tyynyyn sekä ilmaviin vuodevaatteisiin kannattaa panostaa – vietämmehän sängyssämme noin kolmasosan elämästämme. Myös hyviin pimentäviin verhoihin tai sälekaihtimiin satsaaminen kannattaa, sillä liika valoisuus häiritsee yöunta. Tuuleta makuuhuone säännöllisesti ja huolehdi, ettei huoneen lämpötila ole liian korkea.
Myös makuuhuoneen virikkeiden määrään kannattaa kiinnittää huomiota.

– Televisio ei kuulu hyvään makuuhuoneeseen. Sen sijaan esimerkiksi ajastimella sammutettava radio tai muu musiikintoistolaite voi hyvin sopia sinne.

Partisen mukaan hyvän makuuhuoneen tunnistaa siitä, että kun maate käydessään alkaa lukea kirjaa, ottaa uni voiton parin sivun jälkeen.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä

Mistä löytyisi asiantuntija, joka osaa kertoa keinot vaikuttaa todellisiin häiriötekijöihin, joihin ei omalla toiminnalla voi vaikuttaa? Sisällä ja ulkona tupakoivien savut, liikenteen ja yritysten saasteet, meluisiksi rakennetut betonielementtitalot, liian kuumaksi säädetty peruslämpötila, kipu, vaikeat olosuhteet töissä tai kotona.

  • Legoukot hääparina sateisen ikkunan edessä

    Oletko mustasukkainen puolisosi menneisyydestä? Vastaa Puoli seitsemän kyselyyn!

    Tarinoita käytetään jutunteossa.

    Kummitteleeko miehesi nuoruudenrakkaus elämässänne ikuisesti? Vaikuttaako siltä, että naisystävälle lasten isä on aina vaan ykkönen? Mustasukkaisuus puolison tai seurustelukumppanin menneisyydestä on yleistä. Italiassa sille on jopa oma nimi: Rebekka-syndrooma. Jos tunnet tai olet tuntenut mustasukkaisuutta puolisosi vanhoista parisuhteista ja kumppaneista, kerro tarinasi meille. Teemme juttua aiheesta ja käytämme tarinoita osana jutuntekoa. Tarinan voi jättää nimettömänä.

  • Kuvassa kissa seisoo pöydällä ja syö lautaselta.

    Jopa joka toinen kissa on ylipainoinen – koko perheen pitää sitoutua, kun lemmikki alkaa laihduttaa

    Lihavuus aiheuttaa lemmikeille terveysongelmia.

    Jos painontarkkailu on vaikeaa ihmisille, niin ei se ole helppoa lemmikeillekään. Eläinlääkärien arvion mukaan jopa joka toinen kissa ja kolmasosa koirista on ylipainoisia. Lihavuus altistaa lemmikit esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksille sekä diabetekselle. Siksi lemmikin ylipainoon täytyy suhtautua vakavasti. Yksi syy karvaturreille kertyneistä liikakiloista on liiassa inhimillistämisessä: lemmikin herkkupalaa kerjäävää katsetta on vaikea vastustaa.

  • Puoli seitsemän -ohjelman vieraat 21.-24.3.2017: Tuija Piepponen, Ville Leinonen, Rosa Meriläinen ja Oskari Saari

    Kiisseliä, kuukautisia ja kasaridiskoa! Tässä Puoli seiskan viikon vieraat

    Puoli seitsemän -ohjelman vieraat 21.-24.3.2017

    Puoli seiskassa mennään taas tunnelmasta toiseen. Tällä viikolla asiaa riittää niin kiisselistä kuin kuukautisista - autourheilua ja lemmikkien laihdutusta unohtamatta. Tässä koko viikon vieraskattaus, olkaapa hyvät! Tiistai 21.3. Vieraana näyttelijä ja kuvataiteilija Tuija Piepponen.

  • Nainen ratin takana näyttää keskisormea.

    Hermostutko helposti liikenteessä? Näillä vinkeillä taltutat rattiraivon

    Rattiraivo syttyy heposti, mutta on myös helppo sammuttaa.

    Rattiraivo on yleinen ilmiö, sillä useiden tutkimusten mukaan jopa 90% ihmisistä kertoo joskus käyttäytyvänsä vihamielisesti liikenteessä. Vakavaan väkivaltaan ja aggressioon sortuu ani harva, mutta kiroilu, tööttäily ja käsimerkkien näyttäminen on yleistä. Oivaltamalla mistä on kyse, raivosta voi päästä eroon.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Kirjailija Katja Kettu vuonna 2017.

    Katja Kettu: Lällällää, helvettiäpä ei ole

    Kirsi-mummon kuolema sai Katja Ketun ajattelemaan jumalaa.

    Minulta kuoli hiljattain mummo. Kirsti Inkeri Heikkinen. Sinänsä Kirsti Inkerin kuolemaan ei liittynyt mitään tavatonta, mutta kuolema pistää miettimään mahdollisuutta kuolemanjälkeisestä olotilasta. Elo ilman jumaluutta on kolkkoa ja ankaraa, kun tulee kysymys kuolemasta ja olemisen rajallisuudesta, Katja Kettu kirjoittaa kolumnissaan.

  • Otra Romppanen_henkilökuva

    Otra Romppanen - Murheenlaakson menninkäinen

    Mana Mana -legenda kertoo värikkäästä elämästään.

    Otra Romppanen on Joensuun ensimmäinen punkkari, jonka kitarasoundi mullisti 80-luvun lopun suomalaisen vaihtoehtomusiikin. Nykyisin Etelä-Savossa asuvan Mana Mana -legendan elämään on mahtunut hulluja mutta lahjakkaita ihmisiä, genrerajojen halveksuntaa, itsetuhoisia ajatuksia ja ultimaattista sekoilua. Muiden mielipiteistä Otra ei edelleenkään välitä.