Hyppää pääsisältöön

Aito ja alaston ähkintä voitti Timo Turpeisen puolelleen.

Marko Gustafsson, Timo Turpeinen ja Jorma Hietamäki Levylautakunnassa
Marko Gustafsson, Timo Turpeinen ja Jorma Hietamäki Levylautakunnassa Kuva: Yle/Tarja Närhi jorma hietamäki,Levylautakunta,marko gustafsson,Timo Turpeinen

Aidot soittimet vai konepoppi, iso lauluääni vai ähkintä? Näitä puntaroitiin Levylautakunnassa, jossa vieraana olivat laulamisen ja lauluntekemisen ammattilainen Timo Turpeinen, toimittaja ja basisti Marko Gustafsson sekä Radio Suomen musiikkipällikkö Jorma Hietamäki.

Pisteet ja tulokset

1. Lorde: Liability 28 pistettä

(Ella Yelich-O'Connor - Jack Antonoff)

Timo: Aluksi vierastin tuota ähkivää laulutapaa, mutta sitten tuo ilmaisu meni voiton puolelle. Hyvä, että sovitus pidettiin pienenä. Melodia minusta riittävän hyvä. 9 p
Marko: Tässä mentiin puhtaasti tunne edellä, ilman mitään vilunkia, asiat tuli totena läpi. Yritin vaan pysyä koossa tämän paljaan ja alastoman esityksen edessä. Vois ajatella, että yksinkertainen laulu on helppo esittää, mutta välitäpä se tunne, sitä ei kaikki osaa. 10 p
Jorma: Pelkäsin jo, että sovitus alkaa kasvaa isoksi, mutta onneksi näin ei tehty. Laulaja ähisi ihanasti ja läsnäolevasti. 9 p

2. Jukka Poika: Rakastaa ja tulla rakastetuksi 25 pistettä

(Jukka Rousu - Pauli Rantasalmi)

Timo: Tämä oli uskottava, pidin laulajan tavasta laulaa. Tekstin sanoma oli oikesti iso ja tärkeä. Tuotannon olisin pitänyt tässä pienempänä. 8 p
Marko: Yksinkertaisesta asiasta kasvoi iso kokonaisuus, kuulautta siinä oli. Siitä en pitänyt, että kertosäkeen laulu vaikutti siltä, että siinä loopataan eli toistetaan yhtä pätkää. Parempi, jos laulettaisi kaikki aidosti läpi, olisi elävämpi. 8 p
Jorma: Alussa ajattelin, että ompa naivi ja höpsö sanoitus, mutta tämä kääntyi sitten hämmästyttävän uskottavaksi. Tuotanto täysin tätä päivää. Hallittu kokonaisuus. 9 p

3. Heikki Hela: Maanantaikappale 23 pistettä

(Heikki Hela)

Timo: Tässä oli positiivinen vire, oli selkeä, hyvin soitettu ja hyvin laulettu. Kappale sopi kevätpäivään kuin nenä päähän. Teksti oli muodollisesti ja riimillisesti rakennettu ihan oikein. 8 p
Marko: Tästä tuli mieleen iloisia asioita. Soitoss hyvä livemeininki, kuin suoraan sisään soitettu. Basisti kuljetti biisiä kuin ajokoira eteenpäin. Tuli mieleen 80-luvun soundi ja maisema. 8 p
Jorma: Oli kiva ja radioystävällinen biisi. Hyvähkö, kuin pikkuista vaille valmis. Oli aidot soittajat, siitä tykkään. Rakenne kovin oletettu, ei yllätyksiä. 7 p

3. Pekko Käppi ja K.H.H.L.: Sata irti revittyä kieltä 23 pistettä

(Pekko Käppi - Toni Tapaninen)

Timo: Tämä lyö ällikällä. Laulaja-lauluntekijä sieltä kyllä vahvasti paistoi. En päässyt yhtään sisälle tekstiin, tämä ei todella aukea yhdellä kuuntelulla. 7 p
Marko: Mystinenhän tämä oli. Pidin laulajasta, mutta ääni voisi olla jotenkin enemmän auki. Euroviisuhumppakomppi, kuin biisissä 'Sata kesää, tuhat yötä'. Makea meininki. 8 p
Jorma: Hyvä potku oli tässä kappaleessa, vei johonkin 70-luvun hillittömyyteen. Laulajan laulutapa jännä, hyvin ristiriitainen juttu. Hieno tuo lopun kitara, vai mikä instrumentti se sitten olikin. 8 p

4. Valerie June: Got soul 22 pistettä

(Valerie June)

Timo: Paljon jänniä sävyjä, kuin Supremes ilman Diana Rossia. Kaatui tuohon laulajan voimattomuuteen. Ei oikein lähtenyt. 7 p
Marko: Tää biisi olisi pitänyt aloittaa tuosta lopusta, jossa oli nousua ja energiaa. Alku oli kuin lämmittelyä, meni kovin kapealla ja sisäsiistillä ilmaisulla aluksi. 7 p
Jorma: Paljon soitannollisia hyviä yksityiskohtia. Laulutyyli oudon nasaalinen, kuin sketsihahmo. Kantri-soul-biisi, joka oli hyvi tehty, mutta tyhjää täynnä. 8 p

5. Osmo Ikonen: Me ei mahuta samaan tilaan 20 p

(Osmo Ikonen)

Timo: Osmo Ikonen on lahjakas mies. Huomaa, että on laulanut paljon englanniksi, laulamisessa paljon suomen kieleen kuulumattomia painotuksia ja fraseerausta. Tuotannossa paljon tavaraa, mutta hienoa, että koneita oli käytetty instrumentin tavoin. 7 p
Marko: Oli vähän hankalaa ymmärtää tekstiä. Sen tajusin kuitenkin, että ei mikään itsestäänselvä rakkauslaulu, vaan kysymys oli valtataistelusta. Ei haittaa, vaikka kaikki studiohärpäkkeet oli käytössä, koska harvoin kuulee näin hyvin tehtyä konetaustaa. 6 p
Jorma: Ei itsetarkoituksellista koneiden käyttöä, vaan tausta toimi hyvin. Tausta velloi kuin meren aallot. Se räppiosuus laski mun pisteitä. 7 p

  • sulanutta tinaa (käsitelty kuva)

    Tinamusiikkia! Avaruusromua 2.4.2017

    Kuuntele 35 sävellystä alle tunnissa!

    Tina on metallinen alkuaine, jonka kemiallinen merkki on Sn. Merkki tulee latinankielen sanasta Stannum. Sn (Stannum) on nimeltään myös miniatyyrisävellysten kokoelma, jolla on 52 elektronista tai elektroakustista esitystä. Käsitetaiteellinen kokonaisuus, vaikka onkin silkkaa musiikkia. Mistä ihmeestä tällainen kokonaisuus on syntynyt? Idean takana on argentiinalaissyntyinen säveltäjä ja pianisti Juan María Solare. Ja miksi juuri tina? Sekin selviää Avaruusromussa. Kuuntele 35 sävellystä alle tunnissa! Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Johanna Försti ja Heidi Pakarinen Levylautakunnassa

    Heidi Pakarinen ja Johanna Försti rakastuivat sekopäähän

    Levylautakunta maisteli Spahettii ja haisteli omenapuita

    Brittirokkia, tanssipoppia ja vilpitöntä laulaja-lauluntekijämusiikkia kokoontuivat arvioimaan tangokuningatar Heidi Pakarinen, laulajatar Johanna Försti ja toimittaja Kirsi Väänänen. Pisteet ja kommentteja 1. Kasabian: You're in love with a psycho 24 pistettä (Sergio Pizzorno) Heidi: Heti alusta oli hyvä bounce.

  • Tuomo & Markus eli Miikka Paatelainen (vas.), Verneri Pohjola, Markus Nordenstreng, Juho Viljanen, Tuomo Prättälä ja Jere Ijäs.

    Tuomo & Markus kaupungissa, josta livemusiikki ei koskaan kadonnut

    Tuomo & Markus esiintyi SXSW-festivaalilla Texasissa.

    Helsinkiläisbändi vei Austiniin, South by Southwest -tapahtumaan hienostuneen sekoituksen countrya, bluesia, soulia ja jazzia. "Ei kannata tehdä liian tiukkoja raja-aitoja itselleen – mitä biiseissä saa olla ja mitä ei”, Tuomo Prättälä sanoo.

  • horisonttia kohti kulkeva tie, tummasävyinen käsitelty kuva

    Sen täytyy viedä pidemmälle… Avaruusromua 26.3.2017

    Musiikin voi tehdä niin, että se stimuloi aivosoluja

    Millaista on musiikki, joka ei ole ”western music”, vaan ”non-world music”? Musiikin voi tehdä niin, että se stimuloi aivosoluja, sanoo eräs musiikin tekijä. Kuinka soi legendaarisen ranskalaisen GRM-studion perintö tänään? Mikä on paras keino ajatella musiikkia? Millaista on musiikki, jonka tulee olla tummaa ja syvää? Voitko luottaa omiin silmiisi ja korviisi? Avaruusromussa uutta suomalaista, ruotsalaista, tanskalaista ja ranskalaista musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Artikkelikuva KC:n juttuun

    Tuomas Nevanlinna: Donald Trump tviittailee työväenliikkeen raunioilla

    Filosofi Tuomas Nevanlinnan analyysi Donald Trumpista.

    Filosofi Tuomas Nevanlinna kertoo esseessään, miksi Donald Trumpista tuli Yhdysvaltain presidentti. Trump lumoaa, koska hän osoittaa esimerkillään, että kuka tahansa voi voittaa lotossa. Siihen ei tarvita koulutusta ja pinnistelyä, kuten liberaali yhteiskunta uskottelee. Nevanlinna paljastaa myös, miten työväenliikkeen romahdus loi populismin ja mikä erottaa Trumpin Hitleristä.

  • studiomuusikkot

    Suomihittien näkymättömät duunarit

    Neljä muusikkolegendaa kertoo tarinan levyjen takaa.

    Tiedätkö kuka soitti Tapani Kansan R-A-K-A-S-kappaleen rumpufillin tai bassoa Juha Tapion Kaksi puuta -hitissä? Entä kuka kannutti rumpuja Nylon Beatin Viimeinen-biisissä tai soitti kitaraa Jari Sillanpään Satulinna-kappaleessa? Tapani "Nappi" Ikonen, Juha Björninen, Anssi Nykänen ja Ako Kiiski kertoo tarinan levyjen takaa ja siitä, millainen on muusikon ammatti Suomessa. Hiteiltä, naurulta ja notkoilta ei vältytä.