Hyppää pääsisältöön

Toimintaympäristösignaaleja digitaalisen median kehityksestä: onko tekoäly media-alalla jo must?

Ihmisenkaltaiset robotit vapaassa keskustelussa SXSW-messutapahtuman yleisödemossa
SXSW-konferenssissa pääsi kokeilemaan vapaata keskustelua robottien kanssa Ihmisenkaltaiset robotit vapaassa keskustelussa SXSW-messutapahtuman yleisödemossa Kuva: Yle / Tuija Aalto demo,keskustelu,robotiikka
Alussa oli hyperlinkki. Linkkien kokoelmista tuli portaaleja. Vuosituhannen vaihteessa haku haastoi linkkihakemistot sisällön löytämisen välineenä. Kymmenen vuotta sitten haun rinnalle nousivat sosiaalisen median tietovirrat. Nyt olemme verkkopalvelujen seuraavan ison kehityskaaren alussa.
Ovatko keskustelevat persoonalliset robotit pian hahmoina osana mediatarjontaa?

Tiede-demot antavat esimakua tulevasta: artikkelin kuvan robotit osallistuivat paneelikeskusteluun interaktiivisen median SXSW-tapahtumassa. Japanilaisen NTT-yhtiön kehittämät botit voivat käydä sekä vapaata keskustelua että tavoitteellista, johtopäätöksiin päätyvää keskustelua. Ovatko keskustelevat persoonalliset robotit pian hahmoina osana mediatarjontaa, vai jääkö chatbot-teknologia näkymättömäksi arkemme sujuvuuden takeeksi?

Keskustelevat käyttöliittymät valtaavat alaa käyttökokemuksessa palvelujen asiakaspalvelusta tavaroiden ostamiseen ja uutisten vastaanottamiseen. Somessa pikaviestintä on tätä päivää kaikille ikäryhmille. Ääniohjattavat assistentit toimivat jo isoilla valtakielillä arkisissa oloissa, niin kännyköissä kuin keittiön pöydällä. Tämän on mahdollistanut tietokoneiden lisääntynyt laskentateho sekä kehitysaskelet luonnollisen kielen analyysissä.

Alla alkuvuonna koottuja signaaleja Yleisradion toimintaympäristöstä.

8.3.2017
Katsaus #3

  • Onko tekoäly “must have “ media-alalla?
  • Valtaosalla on käytössä alle kaksi vuotta vanha puhelin
  • Australia seuraa Etelä-Koreaa: koko maahan kattava LTE Broadcasting -verkko
  • Digitulojen osuus riippuu mediakonsernien liiketoiminta-alueiden painotuksista

9.2.2017
Katsaus #2

  • Google ja Facebook veivät 46% Suomen verkkomainonnasta - kotimaiset sanomalehdet kasvattivat osuuttaan
  • Lehtitalon netti-tv mukaan online-videon mainosvaluuttamittaukseen Ruotsissa
  • Uusmedian ansaintamallit eivät riittäviä: Buzzfeed, Medium irtisanovat
  • Verkkovideot lisääntyvät mainosansainnan, ei asiakastarpeen ehdoilla

19.1.2017
Katsaus #1

  • Somen jättiläiset ja hauska haastaja taistelevat mobiilimainostuloista
  • Levy-yhtiöiden digikriisi ohi, suoratoistopalveluilla suuria haasteita
  • Amazon ja uudistettu C More mukaan nettivideokilpailuun

Tuija Aalto vastaa Ylen toimintaympäristöseurannasta Ylen strategiaosastolla.