Hyppää pääsisältöön

Milloin ääni muuttuu musiikiksi? Avaruusromua 9.4.2017

oskilloskoopin ruutu, äänen "kuva"
oskilloskoopin ruutu, äänen "kuva" oskilloskoopin ruutu

Milloin musiikista tulee ääntä? Ensin oli ääniä ja sitten tuli musiikkia. Vai menikö se niin? Tekikö ihminen äänistä musiikkia kutsumalla tiettyjä ääniä musiikiksi?

Vaikka kaikki musiikki on ääntä, kaikki äänet eivät välttämättä ole musiikkia, ajattelevat monet. John Cage sanoi, että meidän ympäristömme äänet ovat aina uusia ja huomattavasti kauniimpia kuin varta vasten aikaansaadut musikaaliset äänet. Musiikki on ääntä ja äänet ovat musiikkia.

Milloin ääni muuttuu musiikiksi, ja milloin musiikista tulee ääntä?, kysyy norjalais-ranskalainen ryhmä Dans les arbres, ja jatkaa samalla John Cagen ja kaikkien hänen hengenheimolaistensa ikuista - ja voisiko sanoa: kehää kiertävää - pohdintaa. Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Olivatko äänet jo alusta alkaen musiikkia? Eikä sitä vain heti ymmärretty? Vai tekikö ihminen tietoisesti äänistä musiikkia valikoimalla ja käsittelemällä niitä? Tekikö ihminen äänistä musiikkia antamalla äänille nimiä?

John Cage kirjoitti siitä kuinka äänet eivät aina enää olleet ääniä, vaan kirjaimia: C D E F G A H C . Ylennettyjä ja alennettuja. Äänille oli annettu nimet. Niistä oli tullut nuotteja. Ja niistä oli tullut musiikkia.

Cage sanoi, että jos ääni on niin epäonnekkaassa asemassa, ettei sille ole kirjainta, tai jos tuosta kirjaimesta uhkaa tulla liian monimutkainen, tuo ääni viskataan musiikin ulkopuolelle. Sanotaan, että se on hälyääni tai muuten epämusikaalinen ääni.

Jos John Cagen hengenheimolaisilta kysytään, äänillä ja musiikilla ei ole mitään eroa. Ei suuntaan eikä toiseen.

”Minä uskon,että melun ja hälyn käyttäminen musiikkia tehtäessä tulee vain jatkumaan ja lisääntymään, kunnes meillä on sähköisiä soittimia, joiden avulla me voimme käyttää musiikissamme kaikkia mahdollisia ääniä”. Näin kirjoitti John Cage, 80 vuotta sitten.

Osataan sitä meilläkin päin. Tässä suomalainen Market ja musiikkia tulevalta albumilta:

Mitä tarkoittaa, kun yhtyeen nimi on 1982? Tarkoittaako se, että yhtye pyrkii soittamaan tuon ajan, tuon aikakauden, tuon vuoden musiikkia? Ja mitähän sekin sitten on? Nopea googlaus paljasti, että se oli Tiputanssin vuosi. Silloin myös ilmestyi Madonnan ensimmäinen single:

Ja Michael Jacksonin Thriller.

Norjalainen trio nimeltä 1982 (vai onko se nittenhundreåtteto?) ei selvästikään pyri millään tavalla rekonstruoimaan tuon vuoden musiikkia. Vuonna 2017 se kuulostaa tällaiselta:

Puolalainen Michal Jacaszek albumillaan Kwiaty lähde liikkeelle äänistä, eikä edes musiikista, vaan kirjaimista, sanoista, tekstistä, runoista. Robert Herrick oli 1600-luvulla elänyt englantilainen runoilija. Jacaszek kutsuu hänen runojaan metafyysisiksi. ”Ne runot ovat yksinkertaisia ja kauniita”, hän sanoo. ”Niissä kerrotaan kuolemasta, tuskasta, kaipauksesta ja yksinäisyydestä, mutta jotenkin ne antavat lukijalleen toivoa, lohtua ja rauhaa”. Robert Herrick sanoi, että elämä on lyhyt, mutta maailma on kaunis.

Vuonna 2015 Kuusankosken Taideruukissa avattiin uudenlainen kulttuuriklubi. Se on nimeltään Patoklubi, ja siellä on jo jonkin aikaa järjestetty Sähköpato-klubeja, elektronista musiikkia ambient-hengessä. Toiminnan moottorina ovat olleet kotimaisemissaan Kuusankoskella asuva Esa Kotilainen sekä voikkaalainen Esa Rantanen, jotka yhdessä ovat isännöineet kerran kuukaudessa järjestettävää Sähköpato-klubia vuoden 2016 syksystä lähtien. Maaliskuussa 2017 Sähköpato-klubilla oli myös kolmas Esa, nimittäin Esa Ruoho:

Pysymme äänien ja musiikin rajamailla - tai yhteisellä harmaalla alueella. Frans Kedes kertoo olleensa vuonna 1979 kielikurssilla Englannissa ja yllättäneensä muut kurssilaiset ostettuaan levykaupasta verenpunaiselle vinyylille prässätyn levyn, joka sisälsi, ei päivän hittimusaa, vaan ääniefektejä. Eikä mitä tahansa ääniefektejä, vaan kauhuefektejä, äänitehosteita käytettäväksi kauhutarinoissa tai kauhuelokuvissa.

Tuo äänimaailma ei vuosikymmenienkään kuluttua ole jättänyt Frans Kedestä rauhaan, joten hän päätti käyttää sitä osana musiikkiaan:

AVARUUSROMUA 9.4.2017 - OHJELMAN MUSIIKKI:
DANS LES ARBRES: Luminescent (Phosphoresence)
MARKET: Motorella (ennakkojulkaisu)
1982: ”6:37” (Chromola)
JAKASZEK: Love (Kwiaty)
JACASZEK: Soft Music (Kwiaty)
JACASZEK: Gardens (Kwiaty)
ESA RUOHO: Live at Sähköpato-klubi, Kuusankoski, 5.3.2017 - osa - (keikkaäänitys)
FRANS KEDES: More Death and Horror - Frans Kedes Mix - osa - (nettijulkaisu)

  • Elektronisen modulaarisen äänisyntesoijan kytkentäjohtoja

    Tiesin, että olin löytänyt polkuni… Avaruusromua 28.5.2017

    Säveltäjä ja muusikko Mika Toivanen ja pakonomainen intohimo

    ”Siitä alkoi syvä, miltei pakonomainen intohimo luoda ääniä ja äänimaisemia sähköisin keinoin ja tallentaa niitä”, muistelee säveltäjä ja muusikko Mika Toivanen liki 40 vuoden takaisia tapahtumia. Hän kertoo, että kesti kuitenkin vuosikymmeniä kunnes tuo synteettisten suhinoiden ja pörinöiden tallentaminen tuli taas ajankohtaiseksi. Tämä saattaa kuulostaa oudolta. Mitä Mika Toivanen teki yli 30 vuotta, kun ei ehtinyt tallentaa elektronisia suhinoita ja pörinöitä? Totuus on melkein tarua ihmeellisempi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Oululainen Satellite Stories -yhtye

    Satellite Stories: Tarttuvia melodioita ei tarvitse ujostella

    Oululaisbändi kävi South By Southwestissä.

    Satellite Stories kävi maaliskuussa esittäytymässä South By Southwest -festivaalilla Austinissa. Samalla bändi pyörähti keikalla New Yorkissa ennen Euroopan-kiertuettaan. Neljäs albumi Young Detectives on juuri julkaistu.

  • New York, öinen kaupunkikuva.

    Betoninen käytävä ja kadun äänet. Avaruusromua 21.5.2017

    Ääniä ympäristöistä, paikoista ja maisemista.

    Puistot. Tyhjät asunnot. Amerikkalaisen Ezekiel Honigin muistot kotikaupungistaan New Yorkista ovat ääniä ja tunnelmia. Ne ovat hänen musiikkinsa materiaalia. Monet musiikintekijät ovat käyttäneet ympäristöään, sen ääniä ja tunnelmia musiikkinsa lähteenä, sekä mielikuvallisesti että aivan konkreettisesti. Millaista musiikkia synnyttävät Havaijin viidakko, Mojaven autiomaa tai mielikuvituskaupungit? Avaruusromussa ääniä ympäristöistä, paikoista ja maisemista. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua