Hyppää pääsisältöön

Puolen minuutin keskittyminen riittää - mielenrauhaa voi treenata

Nainen mietiskelee kevätsäässä kalliolla.
Nainen mietiskelee kevätsäässä kalliolla. Kuva: Tiina Jensen akuutti,kallio,mielenrauha,nainen,nainen

Jumittavatko ajatuksesi vanhassa, vaikka pitäisi jo suunnata uuteen? Etsitkö rauhaa, mutta haluaisit silti olla energinen? Psykologi Tony Dunderfeltin kehittämä harjoitus auttaa mieltä rentoutumaan. Elämänasenteella on ratkaiseva merkitys siihen, miten me voimme.

Dunderfeltin mukaan ihminen voi treenata mieltään ottamaan iisimmin ja ajattelemaan positiivisemmin. Dunderfeltin kehittämällä, kolmivaiheisella psykotreenillä aivoja on mahdollista opettaa tunnistamaan, että haluaa voida paremmin. Harjoitusta tulisi Dunderfeltin mukaan toistaa 5-10 kertaa viikon tai parin aikana, jotta tuloksia syntyy.

– Yleensä ihminen joko stressaa tai lötköilee. Kolmivaiheinen treeni on näiden kahden ääripään välillä. Voit istua iisisti, mutta olla energinen – se on valppautta, mutta rentoutta, Tony Dunderfelt selvittää.

1. Iisi asenne

Lomat ja lepopäivät ovat oivallinen tilaisuus ottaa iisimmin, mutta tämä istualtaan tehtävä 30 sekunnin harjoitus sujuu kiireiseltäkin ja on helppo tapa rentoutua esimerkiksi keskellä kiireistä työpäivää.

  • Istu alas, tunne miten kroppa painautuu tuolia vasten.
  • Hengitä syvään sisään ja ulos.
  • Voit joko sulkea silmäsi tai pitää ne halutessasi auki.
  • Kuljeta happea hengittäessäsi hissin lailla nenästä alas sisälle kehoosi.
  • Tunne, miten vartalo lämpenee.
  • Salli itsellesi lämmin, hyvä, ankkuroitunut tunne.
  • Nauti, siitä, että sinulla on lämmin ja hyvä olla - että olet lämpimästi elossa.

– Iisi asenne -harjoitus valmentaa aivoja ottamaan iisisti, Dunderfelt selittää. Sen ideana on, että ihminen tunnistaa rentouden – pienimmän mahdollisen rentouden tilan.

– Kyseessä ei ole mikään mielikuvaharjoitus, vaan yksinkertainen hyvänolon rentoutus. Tarkoitus on löytää kosketus siihen psykofyysiseen hyvään oloon, joka jokaisen ihmisen sisältä luontaisesti on löydettävissä.

2. Sisäisen luovuuden löytäminen

Jokaisen meistä tulisi löytää oma sisäinen valomme.

– Alitajunta ei ole mikään pimeä kellari, vaan voimavara, Dunderfelt selvittää.

– Jokainen meistä on hurjan taitava ja osaava, kunhan löytää sen oman luovuutensa, oman sisäisen valonsa.

3. Opi erottamaan tunteet "römpiöistä"

Dunderfelt kehoittaa päästämään irti vanhoista ajatusmalleista ja kääntämään mielen kohti uutta.

– Römpiö on tunne, joka on jäänyt pyörimään mieleesi. Siihen kiinnittyy uskomuksia, voivottelua ja ylipaisuneita negatiivisia tunteita, Dunderfelt selvittää.

– Kaikki tunteet ovat hyviä ja sinällään arvokkaita, mutta esimerkiksi vihan ei pitäisi antaa jäädä kelautumaan mieleen.

Dunderfeltin yksinkertainen ohje onkin: Siivoa mielesi ja päästä irti vanhoista ajatusmalleista.

– Ihmisen tulisi selvittää itselleen, onko tämä nyt aito tunne vai olenko alkanut rämpimään vanhoissa, huonoissa ajatusmalleissa. Jopa 60-80 % omista sirpalemaisista ajatuksista voi jättää pois.

Dunderfelt puhuu myös siitä, kuinka jokaisella on sisimmässään hyvä tahto mennä eteenpäin, mutta silti ihmiset muistavat usein vain huonoja asioita. Tästä pitäisi päästä eroon.

– Esimerkiksi vanhan kunnon plus/miinus-listan tekeminen on oikein hyvä tapa. Listauksen jälkeen on selkeämpää miettiä, mitä hyvää voisin lisätä elämääni seuraavalla ajanjaksolla. Lisää plussaa elämään, Dunderfelt kannustaa.

Kuuntele koko haastattelu Hillan ja Minnan Akuutissa:

Akuutti - elämänmakuisia tarinoita ja ajankohtaista asiaa terveydestä. Liity joukkoomme Facebookissa!

  • Nainen pihassa kissa sylissä.

    Borrelioosin diagnoosi viivästyi - kivut ovat osa Katjan päivittäistä arkea

    Punkin aiheuttamaa borrelioosia on hankala diagnosoida.

    Katja Nevalaisen perheessä sekä äiti että tytär ovat vuorollaan sairastuneet borrelioosiin. Katjan sairautta ei voida enää parantaa, mutta tyttären borrelioosi hoidettiin ajoissa antibiooteilla. Perheessä punkkisyynejä tehdään päivittäin sekä lapsille että lemmikeille. Siperiankissa Pomosta Katja nyppi eräänä kesäisenä aamuyönä irti lähes sata punkkia.

  • Annen motto kannustaa uuteen elämään.

    Alzheimerin tauti mullisti Annen elämän kahdessa kuukaudessa

    Muistihäiriö muutti elämäni täysin.

    59-vuotias Anne Vihakara oli kiireinen nainen. Ajomatkaa työpaikalle Turun yliopistoon kertyi kauppatieteiden lehtorille päivittäin 250 kilometriä. Kotona päivä jatkui Kiina-aiheisella tutkimuksella ja toisella puolella työpöytää odotti satojen opiskelijoiden tenttivastauspino. Perhe, puutarha, harrastukset. Ja sitten täysin yllättäen elämä pysähtyi.

  • Tiia Ung katsoo yläviistoon sinisen metalliseinän edessä.

    Tiia pyöritti perheen arkea jo alle 10-vuotiaana: “Lapsuus loppui isän muistisairauteen”

    Tiia Ung kertoo lapsuudestaan isän muistisairauden kanssa.

    Tiia pyöritti perheen arkea jo alle 10-vuotiaana: “Lapsuus loppui isän muistisairauteen” Oululainen Tiia Ung on on elänyt suurimman osan elämästään muistisairauden ympäröimänä ja nähnyt läheltä, miten se uuvuttaa hyväkuntoisen miehen vääjäämättä. Tiia oli vasta 10-vuotias, kun hänen isällään diagnosoitiin Alzheimerin tauti.