Hyppää pääsisältöön

Uudet levyt

Ohjelma Areenassa

  • Romanttisten pianokonserttojen hehkua

    24.02.2017Klassinen
    Hyperion-levymerkin klassisen ja romanttisen pianokonserton kokoelmasarjat löytävät tiensä aika ajoin myös Uusiin levyihin. Piano on tavannut olla säveltäjien omin soitin ja pianokonsertot sen myötä säveltäjiensä henkilökohtaisimpia teoksia. Uusimmalla levyllä romanttisten konserttojen sarjassa esiin pääsee kolme myöhäisromanttisen hehkuvaa konserttoa, säveltäjinään Amy Beach, Cécile Chaminade ja Dorothy Howell.
  • Saksofonin supertähden täydellistä lasitaidetta

    24.02.2017Klassinen
    Australialaisen saksofonistin Amy Dicksonin uudella soololevyllä Philip Glassin puhtoinen sointipinta kohtaa yhden aikamme hienoimmista solisteista. Siloitellusta lopputuloksesta huolimatta – tai ehkä juuri sen myötä – Dickson tarjoilee Glassia aidosti virtuoosisella tavalla amerikkalaisminimalistin musiikin todellista syvyyttä kosketellen.
  • Hieno ranskalais-englantilainen wieniläisklassikko Georges Onslow

    24.02.2017Klassinen
    Musiikinhistoriaa on totuttu kirjoittamaan suurena tarinana, jossa yksi suurmies ojentaa kapulan seuraavalle. Klassisen musiikin käsite on itsessään syntynyt juuri näin: 1800-luvulla Saksassa sai vallan ajatus musiikinhistoriasta eräänlaisena kehityskertomuksena, joka huipentui Wienissä vuosisadan vaihteessa Haydnin, Mozartin ja Beethovenin musiikissa. Heidän työnsä nostettiin klassikkoasemaan, ja niinpä näiden wieniläisklassikkojen musiikissa tiivistyy ajatus siitä, mitä klassinen musiikki on.
  • Kuivan asiallinen äänitys pilaa muuten hyvän Bartók-levyn

    24.02.2017Klassinen
    Pianisti Cédric Tiberghien lukeutuu moderneihin nykypianisteihin, jotka liikkuvat sujuvasti klassisen perusrepertuaarin laidalta toiselle. Hänen tuore levytyksensä Béla Bartókin rapean modernistisista pianoteoksista voisi olla yksi hienoimpia tapauksia miesmuistiin, ellei äänitys olisi lipsahtanut tavanomaisesta kuivan ja arkisen puolelle. Levy on lähinnä välttävä dokumentti Tiberghienin upeasta pianotaiteesta.
  • Upeasti soiva trumpettilevy Norjasta

    24.02.2017Klassinen
    Kun asialla on norjalainen 2L, soinnikasta lopputulosta sopii odottaa niinkin vaikeasta yhdistelmästä kuin pianosta ja trumpetista. Ja kun muusikkoina on luovan työstämisen duo trumpetisti Ole Edvard Antonsen ja pianisti Wolfgang Plagge, saadaan tylsän torvensoiton sijaan tuoreita, puhuttelevia versiointeja tutunpuoleisista kappaleista.
  • Erkki-Sven Tüür saa ansaitusti huipputulkinnan

    13.02.2017Klassinen
    Äkkiseltään voisi luulla, että RSO:lla riittäisi tärkeämpääkin levytettävää kuin virolaisen Erkki-Sven Tüürin konsertot, vaikkapa kotimainen nykymusiikki. Mutta ei se niin ole. Tüür on kansainvälisesti niin merkittävä säveltäjä ja RSO solisteineen soittaa hänen musiikkiaan niin hyvin, että uusi levytys on perusteltu. Hyvän musiikin tekeminen hyvin on aina tarpeen.
  • Lisävuodenajat eivät pelasta perinne-Vivaldia

    13.02.2017Klassinen
    Ei uskoisi, mutta vielä armon vuonna 2017 löytyy periodisoittoon perehtymätön viulisti, joka vetäisee Vivaldin Vuodenajat ison filharmonisen orkesterin solistina. Tasmin Littlen ja BBC:n sinfoniaorkesterin motiivina tälle kyseenalaiselle teolle on säveltäjä Roxanna Panufnikin Four World Seasons, eräänlainen vastapari Vivaldille.
  • Capucon soittaa modernismista kaunista

    13.02.2017Klassinen
    Olen usein sanonut tai antanut ymmärtää, että nykymusiikki ei kuulosta laisinkaan pahalta, jos sen esittää niin kuin on tarkoitus. Uusien tekniikoiden ja tyylien aito omaksuminen vaatii paljon työtä, mutta se työ saa nykymusiikin kuulostamaan musiikilta. Tämä tuli jälleen mieleen tähtiviulisti Renaud Capuconin uutuuslevyllä. Wolfgang Rihmin, Pascal Dusapinin ja Bruno Mantovanin konsertot kumpuavat läheltä keskieurooppalaisen modernismin pimeää ydintä, mutta Capucon soittaa ne kuin Mozartin konsertot - musikaalisesti, puhtaasti ja tyylin tuntien.
  • Orlando Consortista seniorikuoroksi

    13.02.2017Klassinen
    Kauan sitten 80-luvun lopulla periodi-intoilu oli uutta ja ihmeellistä, ja vankan kuoroperinteen pohjalta Britanniassa sikisi vanhaan musiikkiin keskittyneitä lauluyhtyeitä, sellaisia kuin Hilliard Ensemble, Tallis Scholars - ja Orlando Consort. Viimeksi mainittu on juuri tehnyt uuden levyn, joka osoittaa, että muutos seniorikuoroksi on alkanut, kuten muillakin ikätovereilla.
  • Masaaki Suzuki rajussa vireessä

    13.02.2017Klassinen
    Bach-pastori Masaaki Suzuki joukkoineen on saanut ikuistettua enimmät Bachin kantaatit ja ison kasan cembaloteoksia kaupan päälle. Nyt Suzuki on iskenyt näppinsä Bachin urkuteoksiin, ja niitähän riittää. Projekti on vasta alussa, mutta ensimmäinen, hollantilaisilla uruilla tehty levytys keräsi jo kasan palkintoja, vaikkei Suzukia sitä ennen juuri urkurina jumaloitu. Sarjan toista levyä varten Suzuki on vetäytynyt Japaniin, Kobeen, Shoinin yliopiston kirkkoon, jonka ranskalaistyylisiä klassisia urkuja hän käytti jo kantaateissa. Mutta nyt soitin ei todellakaan jättäydy taustalle.
  • MacMillanin tuoreet orkesteriteokset tekevät vaikutuksen

    10.02.2017Klassinen
    Kuten brittisäveltäjät yleisemmin, myös James MacMillan tukeutuu vahvasti vanhiin sävellyksellisiin hyveisiin: melodiaan, säestykseen, polyfoniaan, hyvään orkestrointiin ja sopuisaan sävelkieleen. Toisin kuin jotkut britit, MacMillan hakee kuitenkin myös vieraannuttavia keinoja, ottaa riskejä, kontrastoi yllättävästi ja tukeutuu tuntemattomaan. Kirkon piiristä tulevana MacMillan on ehkä myös taipuvainen tietynlaiseen mystisyyteen.
  • Rebecca Clarkea ei sovi unohtaa

    10.02.2017Klassinen
    Kiistatta 1900-luvun alkupuolen parhaisiin kamarimusiikkisäveltäjiin lukeutuva englantilaissyntyinen Rebecca Clarke herättää minussa aina erityistä kiihkoa. Syynä on erityisesti hänen musiikkiinsa, kuten vaikuttavasti myöhäisromantiikan ja uusklassismin vaa’ankielellä sävelletty Pianotrio vuodelta 1921. Sen ekspressionismia ja kansanmusiikkivaikutteita yhdistelevä tyyli muistuttaa ehkä Bartókia, mutta ennen kaikkea teos on syvän persoonallista musiikkitaidetta.
  • Pianisti on löytänyt orkesterista hyvän kumppanin

    10.02.2017Klassinen
    Mitsuko Uchida kuuluu lempipianisteihini; hänen soitossaan tiivistyvät monet parhaina pitämäni modernin pianistin ominaisuudet. Hän on niitä harvoja, joiden soittamana viitsin kuunnella vanhempaa musiikkia konserttiflyygelillä. W.A. Mozartin myöhäisen musiikin ilmaisullinen rikkaus ja monikerroksisuus nousevat hänen tulkitsemanaan pintaan—vanhalla hyvällä tavalla. Näin myös Clevelandin orkesterin kanssa Mozartin upeiden Pianokonserttojen parissa.
  • Taitava belgialainen urkusäveltäjä tekee tuttavuutta

    10.02.2017Klassinen
    Urkuja kuulee konserttisaleissa vain harvoin oottaen huomioon sen kuinka hallitseva elementti suuret konserttiurut salissa ovat. Lounais-Saksan Radion uusi julkaisu ottaa tähän kantaa esittelemällä belgialaisen urkusäveltäjän Joseph Jongenin tuotantoa uruille ja orkesterille. 1870-luvulla syntyneenä Jongen oli Debussyn, Ravelin ja Richard Straussin aikalainen, joka teki leipätyönsä opettamalla harmoniaa ja kontrapunktia.
  • Brautigamin Beethoven-sarjan kruunu

    10.02.2017Klassinen
    Ronald Brautigam on tehnyt Bis-merkille yli 60 levyä, muun muassa kokonaislevytykset Mozartin ja Haydnin soolopianotuotannosta. Brautigamin hyveisiin kuuluu tasalaatuisuus, mutta hän on myös persoonallinen ja kiintoisa taiteilija. Niinpä on syytä nostaa hattu päästä, sillä valmiiksi on tullut myös 15 julkaisun kokonaislevytys Ludwig van Beethovenin soolopianotuotannosta.
  • Lapin kamariorkesteri veistää Sörensenin hiljaisuutta

    31.01.2017Klassinen
    Lapin kamariorkesteri on viime vuosina alkanut muiden puuhien ohessa levyttää tanskalaista nykymusiikkia tanskalaiselle Dacapo-levymerkille. Tämä kertoo siitä, että orkesterin osaamiseen luotetaan myös kansainvälisesti ja myös silloin kun nuottitelineellä on jotain joka vaatii kovaa työtä ja hyvää asennetta. Kuulijan näkökulmasta olennaista ei kuitenkaan ole tällainen napapiirin sankaritarina, vaan se että kuuluville tulee todella hienoa musiikkia - tällä kertaa Bent Sörenseniä.
  • Teodor Currentzisin johtama Don Giovanni pitää pihdeissä

    31.01.2017Klassinen
    Euroopan itäisimmässä kaupungissa Permissä vanha kunnianarvoisa Tšaikovski-oopperatalo on noussut uuteen kukoistukseensa. Kaiken takana on kreikkalaissyntyinen, 34-vuotias Teodor Currentzis, jonka takia Sony-yhtiö on tallentanut kolme Mozartin niin kutsuttua da Ponte -oopperaa Uralilla asti. Oopperoista tehdään nykyisin hyvin harvoin aikaa ja rahaa syöviä studiotuotantoja. Oopperan pakeilla tehtyyn äänitykseen on panostettu ja sen kuulee. Koko paketti on tyylikäs ja sisältää libreton peräti neljällä kielellä. Tällaisen levy-yhtiön jättisatsauksen tekee ymmärrettäväksi Currentzisin poikkeuksellinen näkemyksellisyys ja hänen nauttimansa noste.
  • Minnesotan live-Kullervo on kiihkeä ja ajankohtainen

    31.01.2017Klassinen
    Osmo Vänskän ja Minnesotan orkesterin uusi tuplalevy sisältää Sibeliuksen Kullervon, mutta voi sentään: Levyn julkaisu myöhästyi Sibelius-juhlavuodesta ja levy tehtiin ennen Suomi 100 -juhlavuotta. Oikeasti levy juhlistaakin suomalaisen Pohjois-Amerikan siirtolaisuuden 150-vuotismuistoa, mitä juhlittiin viime vuonna. Siihen liittyy levyn toinen teos, Olli Kortekankaalta tilattu juhlakantaatti Migrations. Olipa juhlavuosi mikä hyvänsä, siirtolaisuusteeman takia levy on nyt ajankohtaisempi kuin kukaan olisi toivonut, ja sisältää niin komeaa suomalaista musiikkia, että sitä sai viedä jopa Yhdysvaltoihin ainakin viime vuonna.
  • Missä juhlavuosi, siellä Kiviniemi

    31.01.2017Klassinen
    Itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi on saanut liikkeelle myös urkuri Kalevi Kiviniemen, sikäli kun hän ikinä pysähtyy, niin toimeliasta on hänen levytystyönsä. Kiviniemi rakentaa teemalevyjä varsin vapaasti, ja nytkin on paha sanoa, soittaako hän "Finlandia"-otsikon alla moniulotteisesti Suomen itsenäisyyttä luotaavan kokonaisuuden vai kaikkea mitä nuottisalkusta putosi. Ohjelmassa on ranskalaisia urkusäveltäjiä, Skrjabinia, Aulis Sallista ensilevytyksenä, yksi improvisaatio ja lopuksi pakko-Sibeliukset Sydämeni laulu ja Finlandia.
  • Pönötyslevyltä aineksia Sibelius- eli Suomi 100 -juhlavuoteen

    31.01.2017Klassinen
    Viulisti Petteri Iivonen, pianisti Juho Pohjonen ja sellisti Samuli Peltonen muodostavat pianotrion, jonka nimi on yllätyksellisesti Sibelius-pianotrio. Suomen itsenäisyyden sataa vuotta juhlistamaan trio on yllätyksellisesti levyttänyt Sibeliuksen pianotriot. Onneksi levy on tuplalevy, joten sille on mahtunut raikasteeksi uuttakin musiikkia. Silti levyllä on niin sanottua pönötystä enemmän kuin vuosi 2017 sallii.

Lisää aiheesta