Hyppää pääsisältöön
Vaakakapina. Lopeta laihdutus - aloita elämä.
Vaakakapina. Lopeta laihdutus - aloita elämä. Kuva: Yle Kuvapalvelu, Anne Hämäläinen; Annukka Palmén-Väisänen Jenny Lehtinen,vaakakapina

Mikä Vaakakapina?

Kuinka osallistua Vaakakapinaan? Lue tästä!

Tervetuloa tekemään Suomen suurinta painonhallinnan ja kehopositiviivisuuden vallankumousta! Vaakakapina puhuu armollisen, hitaan ja pysyvän elämänmuutoksen puolesta koko vuoden 2017 ajan. Jennyn manifestissa kerrotaan tiiviisti ne asiat, joihin kampanjalla halutaan kiinnittää erityisesti huomiota. Entä miksi käskemme lopettamaan laihduttamisen? Lue Vaakakapinasta useimmin kysyttyä ja kuinka juuri sinä voit osallistua Vaakakapinaan.

Puheenaiheena nyt: Liikunta

Liikuntahaasteet eivät ole riskitöntä puuhaa

Timmiin kuntoon kuukaudessa? - Lue tämä ennen kuin lankutat 30 päivää putkeen

Liikuntahaasteisiin liittyy paljon riskejä

Kuukauden lankutuksella six-pack kuntoon, piukat pakarat 30 päivän kyykkyhaasteella! Sosiaalinen media marssittaa eteemme erilaisia liikuntahaasteita ja moni meistä niihin myös tarttuu. Vaakakapinan liikunta-asiantuntija Timo Haikarainen kertoo nyt, toimivatko nämä haasteet oikeasti. Entä mitä hyvää ja huonoa liikuntahaasteissa on?

Elina Hovinen istuu lattialla ja nojaa mustaa seinaa vasten.

Bloggaaja Elina Hovinen: "Älytön treenaaminen ja syömisten tarkkailu oli huonon itsetunnon pönkittämistä"

Nykyään Elina Hovinen osaa olla armollisempi itselleen.

Kuten niin moni meistä, myös bloggaaja Elina Hovinen on seissyt lukemattomia kertoja peilin edessä arvostelemassa vartaloaan. Liikunnalla ja tiukalla ruokavaliolla rääkätty ulkomuoto ei ole riittänyt, aina on löytynyt paranneltavaa. Muutama sentti pois reisistä ja pyllyyn lisää pyöreyttä. Eikä pidä unohtaa sokerilakkoa – sehän on ehdoton ehto hyvinvoinnille. Ja tämä kaikki vain siksi, ettei itsetunto ollut saanut elämän varrella riittävästi hellää kohtelua.

Erilaisia liikuntavälineitä ja tarvikkeita valkoisella pohjalla: uimalakki ja uimalasit, pyöräilyhanskat, erilaisia lenkkareita ja urheilutoppeja, räpylät, pyöränpolkimia, urheilulaseja, pyöräilykypärä, banaaneja ja jumipalloja.

Monelle liikunta on pakonomaista suorittamista – millainen suhde sinulla on liikuntaan?

Liikunta ei saisi olla pakkopullaa, vaan hyvän mielen lähde.

Innokkaan kuntoilijan arki on yhä useammin treeniohjelman noudattamista, ruokien punnitsemista, sykkeiden mittaamista ja itsensä äärirajoille puskemista. Lenkkiä ei jätetä väliin, vaikka olo olisi väsynyt monen huonosti nukutun yön jälkeen. Eikä ystävien kanssa vietettävään mukavaan iltaan ehdi millään, koska treeni on tehtävä. Tähänkö kaikkien liikunnanharrastajien tulisi pyrkiä?

Jenny Lehtinen tykkää nyrkkeilystä.

Jenny Lehtinen: Tehokkuusajattelu tuhoaa liikunnan ilon

Unohdetaan tehokkuus ja etsitään iloa!

Miksi liikkumisen ryhtiliikkeet lopahtavat usein ennen kuin ovat kunnolla alkaneetkaan? Koska liikkumista on alettu harrastaa vääristä syistä. Keskeisin motivaattori on unohtunut – eli liikunnan ilo. Vaakakapinan kapinajohtaja Jenny Lehtinen päätyi kokemuksensa kautta vaihtamaan omia tapojaan liikkua.

Vaakakapinan kapinajohtaja Jenny Lehtinen hymyilee iloisesti treenivaatteissa. Hänen takanaan kädet puuskassa hymyilevät Saara Sarvas ja Tytti Shemeikka.

Liian lihava salille? Vaakakapina selvitti, miten ylipainoisia kohdellaan kuntokeskuksissa

Kuntokeskuksissa vallitsee hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri

Aika moni kuntoilua aloitteleva pohtii, uskaltaako salille mennä tai kehtaako ryhmäliikuntatuntia edes harkita. Mitä jos siellä ei osaakaan tehdä mitään tai kunto loppuu kesken? Hävettää, ujostuttaa ja pelottaa. Vaakakapinan kuntokeskuskysely osoittaa, että huolenaiheet ovat turhia. Kuntokeskuksiin uskaltaa, kehtaa ja kannattaa mennä kaikkien siitä haaveilevien ja sitä haluavien. Kysely osoittaa, että kuntokeskuksissa vallitsee hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri.

Marian sitaatti: Kun liikkuminen on kivaa, sitä haluaa lisää.

Hikoile ilolla, ihminen!

Liikuntaharrastusta jaksaa ylläpitää, kun se tuottaa iloa.

Maria Jyrkäs on löytänyt itselleen ehtymättömän motivaattorin liikuntaharrastukseen: Ilo. Kun liikkuminen on kivaa, sitä haluaa lisää. Liikuntaharrastuksen voi ottaa vakavasti, mutta ei ryppyotsaisesti. Tärkein lopputulos on hyvä mieli.

Poimintoja sisällöstä

Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva.

Psykologi Satu Lähteenkorva: Miksi repsahdan vanhoihin rutiineihin?

Kuinka saada uusi rutiini vanhan toimimattoman tilalle?

Miten päästä eroon oman hyvinvoinnin kannalta huonoista rutiineista, ja miksi ihminen niin helposti repsahtaa vanhoihin tapoihin? Voiko omalle väsymykselleen tehdä lopulta enää mitään, kun "kaikkea on jo kokeiltu"? Helppo vastaus on, että asioille voi yleensä tehdä jotain - vaikeampaa on se, mitä se meiltä vaatii.

Kolumni: Satu Lähteenkorva, Vaakakapinan psykologi.

Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva: Konmarita mielesi!

Kuuntele ja karsi elämässäsi.

Tiedämmekö oikeasti, kuinka ääriään myöten elämä kannattaa täyttää – tai toisaalta, miten paljon jättää väljyyttä? Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva kannustaa kuuntelemaan ja karsimaan elämässä. Karsimisesta on tullut merkittävä hyvinvointitaito.

Vaakakapina

Vaakakapinan Facebook-sivulta saat puhuttavimmat uutiset, videot ja tarinat Vaakakapinan maailmanvalloituksesta.

Vaakakapina

Vaakakapina Instagramissa - vuosi 2017 on vuosi kohti fyysisesti terveempää sekä mielekkäämpää elämää - mutta ei henkisen hyvinvoinnin kustannuksella!

Jenny ja läskimyytinmurtajat

Jenny ja läskimyytinmurtajat -Facebook-ryhmä on vertaistuki- ja keskusteluryhmä armollisemman elämänmuutoksen tekijöille.

Vaakakapina: Testaa hyvinvointi-indeksisi. Kuva: Annukka Palmén-Väisänen

Painoindeksi romukoppaan – nyt tulee hyvinvointi-indeksi!

Painoindeksiin tuijottaminen voi heikentää hyvinvointia.

Ihminen on monimutkainen kokonaisuus, jonka mittaaminen pelkän pituuden ja painon suhteella ei kerro juuri mitään kokonaishyvinvoinnista, esimerkiksi henkisestä puolesta, onnellisuudesta – eikä välttämättä edes terveydestä. Vaakakapinan lähtölaukauksena lanseeraamme hyvinvointi-indeksin, jossa huomioidaan ihminen moniulotteisena kokonaisuutena.

Vaakakapina: Useimmin kysytyt kysymykset.

Lopeta laihdutus, aloita elämä - mitä ihmettä?!

Tässä vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Vaakakapina tarjoaa vuoden 2017 aikana uudenlaisen näkökulman painonhallintaan ja hyvinvointiin. Saatat jo ihmetellä, miksi kehotamme lopettamaan laihduttamisen. Tässä vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Sadun tehtävä: Pyskologia.

Suhde itseen on elämäsi tärkein suhde

Ihmisen sisäinen puhe vaikuttaa hyvinvointiin.

Tykkäätkö sä susta? Oma sisäinen puheesi vaikuttaa hyvinvointiin ja siihen, kuinka koet päivän aikana tapahtuneet asiat. Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva kertoo, miksi suhde itseen on ihmisen elämän tärkein suhde.

Asiantuntijoiden tehtävät

Patrikin tehtävä: Syöminen

Syöminen: Ateriarytmin tarkistuslista

Ateriarytmin opettelu vaatii malttia

Tammikuun tehtävässä pureuduimme hyvien ruokailutottumusten ytimeen eli ateriarytmiin. Sen opetteluun menee aikaa usein enemmän kuin uskoisi. Niin kauan kuin hyvä ateriarytmi ei toimi, sitä on tarpeen opetella, kunnes se alkaa enimmäkseen toimia.

Timon tehtävä: Liikkuminen.

Liikkuminen: Omaa lajia etsimässä – voisiko kotijumppa olla sinun juttusi?

Kotijumppa madaltaa kynnystä liikunnan aloittamiseen.

Kotikuntoilu on helppo mutta usein hieman motivaatiota kysyvä tapa hakea tuntumaa liikkumisesta syntyvään mielihyvään. Kotiharjoittelu kannattaa aloittaa maltillisesti. Vaakakapinan personal trainer Timo Haikarainen muistuttaa, että lyhytkin jumppatuokio muutaman kerran viikossa on parempi kuin ei mitään.

Asiantuntijat

Vaakakapinan personal trainer Timo Haikarainen.

Vaakakapinan liikunta-asiantuntija Timo Haikarainen tietää, että vain matkan jatkaminen on tärkeintä

Personal trainer Timo Haikarainen tukenasi Vaakakapinassa.

"Aina voi vaikuttaa hyvinvointiinsa. Aina se ei kuitenkaan ole helppoa. Joskus tulee hetkiä, jolloin mikään ei maistu ja sohva houkuttaa kuin keidas kuivalla aavikolla. Jos sinulle käy näin, se ei ole sinun syysi. Se on normaali ilmiö meillä kaikilla", vahvistaa personal trainer Timo Haikarainen. Tutustu Timoon!

Vaakakapina: Mistä kaikki alkoi?
Vaakakapina: Mistä kaikki alkoi? jenny ja läskimyytinmurtajat,vaakakapina

Löydä liikunnanilo ja näytä se muillekin! #munlaji <3

Uusimmat sisällöt - Vaakakapina

  • Sadun tehtävä: Pyskologia.

    Suhde itseen on elämäsi tärkein suhde

    Ihmisen sisäinen puhe vaikuttaa hyvinvointiin.

    Tykkäätkö sä susta? Oma sisäinen puheesi vaikuttaa hyvinvointiin ja siihen, kuinka koet päivän aikana tapahtuneet asiat. Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva kertoo, miksi suhde itseen on ihmisen elämän tärkein suhde.

  • Vaakakapinan psykologi Satu Lähteenkorva.

    Psykologi Satu Lähteenkorva: Miksi repsahdan vanhoihin rutiineihin?

    Kuinka saada uusi rutiini vanhan toimimattoman tilalle?

    Miten päästä eroon oman hyvinvoinnin kannalta huonoista rutiineista, ja miksi ihminen niin helposti repsahtaa vanhoihin tapoihin? Voiko omalle väsymykselleen tehdä lopulta enää mitään, kun "kaikkea on jo kokeiltu"? Helppo vastaus on, että asioille voi yleensä tehdä jotain - vaikeampaa on se, mitä se meiltä vaatii.

  • Marian sitaatti: Ystävän kanssa pitkäkin lenkki tuntuu loppuvan kesken.

    Ystävät ovat parhaita personal trainereita

    Liikuntaharrastus kannattaa jakaa ystävän kanssa.

    Liikunta on muutakin kuin mahdollisimman tehokkaan suorituksen tavoittelua. Treenikaveri tuo harrastukseen aivan uuden ulottuvuuden. Ystävä voi tsempata liikkumaan silloinkin, kun ei itse jaksa, tai ystävän kanssa voi löytää ihan uusia lajeja. Parhaimmillaan liikunnan ohessa hoidetaan myös korvienväliä, sanoo Maria Jyrkäs.