*

yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista
 
vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
Sivu 6 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567816 ... ViimeinenViimeinen
Näkyvissä 51 - 60 / 229

Keskustelu: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

  1. #51
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    Asko
    Lähetetty: 4.2.2011 22:59

    Osaisiko joku kertoa jotain huumorin keinoista? Itselle jäänyt epäselväksi


  2. #52
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    buu
    Lähetetty: 5.2.2011 12:45

    Voisiko joku selventää, että mitä pitää tehdä, jos täytyy eritella asiatekstin RAKENNETTA? kaunokirjalliset tekstit jotenkin ymmärrän, mutta jos on vaikka joku vaikuttamaan pyrkivä teksti tms, niin mulla ei oo harmainta aavistusta mitä tehä.

  3. #53
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    bocadillo
    Lähetetty: 5.2.2011 15:36

    aspiriini kirjoitti:

    Ehkä voisi päätellä, että runon keinot ovat juuri alku- ja loppusoinnut, vastakkainasettelut, rinnastukset, toisto, asennonvaihto, säkeenylitys, personifikaatio, kielikuvat, rytmi, intertekstuaalisuus, symboliikka, onomatopoeettisuus jne jne.


    Okeilla jäljillä olet


    Lainaus:
    Osaisiko joku sanoa mitä nämä runon keinot on?
    (Vanhan runon keinot tietääkseni -rytmi, -soinnutus -sävytys [mitä tarkoittaa? ]


    Soinnutus tarkoittaa käytännössä alku ja loppusointuja.

    Sävytys termi ei ole itselleni tuttu, mutta uskoisin sen olevan käytännössä sama kuin sävy -tai siis se miten tietty sävy on luotu runoon ja millainen sävy on.

    Rytmi. Miten sen nyt selittäisi Rytmihän syntyy pitkälti lauseiden pituudesta ja lisäksi painottomien ja painollisten tavujen suhteesta (niinkuin musiikin rytmiin vaikuttaa painolliset ja painottomat nuotit!). Myös sanojen vokaali- tai konsonanttipainotteisuus vaikuttaa rytmiin (runsaat diftongit saavat runon helposti "soljumaan"). Rytmi voi olla hidas, kiivas, vaihteleva...

    "Vaka vanha väinämöinen" lausahdus on perinteisesti aika hyvä esimerkki alkusoinnuista ja tavujen painotuksien merkityksestä rytmiin.

    Jos on epäselvyyksiä niin tuossa olis ihan kiva tiivis paketti runoudesta: http://palapelimedia.edukouvola.fi/muutm/Runous.pdf

    PS. muistakaahan että runossa on PUHUJA ei kertojaa.

  4. #54
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    duralsac
    Lähetetty: 5.2.2011 20:44


    Ei meidän prelissä vaan yhtään runoa ollut, että ilmeisesti on eroa kouluittain.

  5. #55
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    pupuliina
    Lähetetty: 5.2.2011 21:22


    mitä eroo on argumentaatiolla ja retorisil keinoil?

  6. #56
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    Christal
    Lähetetty: 5.2.2011 22:43


    pupuliina kirjoitti:
    mitä eroo on argumentaatiolla ja retorisil keinoil?


    Jos tehtävässä pyydetään analysoimaan tekstin argumentaatiota, odotetaan kokelailta sekä argumentointikeinojen että retoristen keinojen käsittelyä. Mutta taas, jos pyydetään vain retorisia keinoja, argumentointikeinoja ei tarvitse ottaa huomioon. Selkein ero niissä on se, että argumentointikeinoilla pyritään perustelemaan oma näkökanta ja retorisilla keinoilla taas vaikuttamaan muutoin vastaanottajaan (esim. tunteisiin).

    Muutamia esimerkkejä molemmista:

    Argumentointikeinoja:
    -lähtökohta
    -edut ja haitat
    -tarkennukset
    -yleisyys
    -historia
    -omat kokemukset


    Retorisia keinoja:
    - superlatiivit
    - vahvikesanat
    - tarkat luvut
    - erilaiset kielikuvat
    -yleistäminen

    Toivottavasti selitykseni hieman valaisi asiaa

  7. #57
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    NPC
    Lähetetty: 5.2.2011 23:36

    pupuliina kirjoitti:
    mitä eroo on argumentaatiolla ja retorisil keinoil?


    Retoriikka on kielen keinoja, argumentaatio on ajatuksia, niin minä sen itselleni selitän ^^
    Argumentaatio on mielipiteen tai väitteen perustelua ja yrittää vedota kuulijan järkeen ja/tai tunteisiin. Retorisilla keinoilla - kuten toistolla, vastakkainasettelulla ja sanavalinnoilla - pyritään tehostamaan argumentaatiota.

    Otetaan esimerkiksi vanha kunnon tupakka.
    Mielipide: Kenenkään ei pitäisi tupakoida.

    Argumentteja: Tupakka vahingoittaa omaa ja ympärillä olevien terveyttä. Tupakka on kallista.
    Tupakointi on aikaavievää ja esim. vähentää tehokkuutta työpaikoilla. Tupakasta johtuvien sairauksien hoitaminen syö yhteiskunnan varoja.

    Retoriikkaa: TUPAKKA TAPPAA.
    Kuka haluaisi bussissa viereensä tupakalta löyhkäävän pummin? Sauhuttelijat on saatava kuriin, ennen kuin tupakka tuhoaa taas uuden sukupolven terveyden ja elämän.
    Huulessa roikkuva tupakka on kertakaikkisen kuvottava, vastenmielinen, vatsaakääntävä näky.

    Argumentointi ja retoriikka siis liittyvät kiinteästi toisiinsa, en oikein osaa kuvitella tilannetta missä ne esiintyisivät toisistaan erillään. Oman äikänopettajan mielestä on ihan oikein (ja pitääkin) käsitellä molempia, vaikka tehtävänanto olisi vain"erittele tekstin retorisia keinoja"tai "analysoi kirjoittajan argumentteja".

  8. #58
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    Jamppu
    Lähetetty: 6.2.2011 13:43

    Hei minuakin kiinnostaa tuo asiatekstin rakenteen erittely eli mitä kaikkea siihen kuuluu?

  9. #59
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    iinah
    Lähetetty: 6.2.2011 17:07

    Hei kaikki rakkaat abit
    No joo..

    Minulla olisi tässä pikku puluma. Tekstitaito on minulle muuten OK, löydän teksteistä paljon tietoa yms. osaan kirjoittaakin niistä. MUTTA en osaa koskaan tehdä hyvää aloitusta, varsinkaan silloin, kun pohjatekstinä on novelli tai romaanin katkelma (S2010 tekstitaidon koe). Tajuan kyllä, että tekstitaidon aloitukseen tulisi laittaa oman tekstinsä keskeinen ajatus, mutta..

    Teimme luokassa S2010 tekstitaidon koetta. Siellä oli mm. tehtävänanto, jossa piti lukea Rikos ja rangaistus tekstikatkelma, ja selittää, minkälaisen kuvan tekstikatkelma antaa päähenkilöstä. Mitä himskuttia aloitukseen pitäisi laittaa? Näinkö:"Rikos ja rangaistus antaa päähenkilöstä itsekriittisen ja kurinalaisen kuvan" tjsp. Siis voiko aloitukseen tiivistää koko oma ajatus siitä, millainen päähenkilö on, ja sitten lähteä erittelemään miksi hänestä tulee tällainen kuva?

    Auttakaa, en viitsi koko ajan kysyä opelta samaa asiaa, kun vastausta ei oikein näytä tulevan.

  10. #60
    Toimitus
    Rekisteröitymispäivä
    Nov 2011
    Viestejä
    1 456

    VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta

    NPC
    Lähetetty: 6.2.2011 18:33

    iinah kirjoitti:
    Siis voiko aloitukseen tiivistää koko oma ajatus siitä, millainen päähenkilö on, ja sitten lähteä erittelemään miksi hänestä tulee tällainen kuva?.


    Vastaus: joo.
    Meidän opettajien käsky/ohje/kehoitus/neuvo on aina ollut "mene suoraan asiaan". Tekstitaidon vastauksessa ei saa alkaa jaarittelemaan ja tekemään sellaista aloitus/esittelykappaletta kuin esseissä on. Jos tehtävänanto on vaikka juuri tuo "selitä, minkälaisen kuvan tekstikatkelma antaa päähenkilöstä" niin (Fjodor Dostojevskin romaani - muistaakseni aineisto on hyvä TT:n vastauksessakin kertoa vaikka sitä ei tarvitsekaan esitellä? Korjatkaa jos olen väärässä.)Rikos ja rangaistus antaa päähenkilöstä itsekriittisen ja kurinalaisen kuvan" on oikein mainio aloitus.

Sivu 6 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567816 ... ViimeinenViimeinen

Viestien lähetyksen säännöt

  • Et voi luoda uusia keskusteluja.
  • Et voi vastata.
  • Et voi lähettää liitteitä.
  • Et voi muokata viestejäsi.
  •  
Muualla Yle.fi:ssä