*

yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näkyvissä 1 - 10 / 13

Keskustelu: Historian oheismateriaaliin vinkkejä?

Rekisteröitymispäivä
    Dec 2011

Post Historian oheismateriaaliin vinkkejä?

Niin, onkos kellään mitään hyviä vinkkejä oheismateriaaleihin historian osalta? Itse kun käytän Abitreenit-sivustolta lataamiani kuunnelmia, tietenkin historian kirjoja, sekä joitain dokumentteja olen löytänyt yle areenalta, elävästä kirjastosta ja ihan normaalista kirjastosta..

Onko kellään esimerkiksi hyviä dokumentti ehdotuksia katsottavaksi ? Tai joitain hyviä kirjoja joissa on historian alueeseen kuuluvaa materiaalia ?

Itse käytän Forum kirjasarjaa, joka nyt on iha ok.. Onko jollakin kenties jotain parempaa kirjasarjaa käytössään?

Kaiken kaikkiian siis ihan yleisesti saa kertoa tai linkittää, jos olisi jotain hyviä oheismateriaaleja..

Otan myös mielelläni vastaan ns. juttukaveria joka jaksaisi aina silloin tällöin keskustella aiheista kanssani skypen tai muun vastaavan kautta. Mikäli "lukutovereita" kertyy paljon, olisi myös mahdollista avata ventriloon Historia hubin.

http://lukionhistoria.nettisivu.org/sivu/ <--- tonne ois kans tarkotus koota materiaalia aiheesta joten sinneppäin voi kanssa laittaa vieraskirjaan matskua.
    Laudatur on viimeksi muokannut viestiä 27.12.2011 01:00

Käyttäjän -sea- avatar
    Rekisteröitymispäivä
    Dec 2011

VS: Historian oheismateriaaliin vinkkejä?

Mua kiinnostaisi kanssa erilaiset kirjat ja mitkä lukion kirjasarjat ovat parhaita?
    2+2=5, hyvin suurilla kakkosen arvoilla.

Rekisteröitymispäivä
    Feb 2012

Olen lukenut nyt kahden ekan kurssin kirjat joissa meillä oli käytössä Forum-sarja, kolmannella kurssilla tuli Muutosten maailma ja tätä kirjaa olen nyt lueskellut ja en tykkää niin paljoa... Teksti on välillä vähän epäselvää, vuosilukuja ja päivämääriä on teksti täynnä eikä asian vaikutuksia/aiheuttajia ja seurauksia selitetä niin hyvin kuin Forumissa. Kamalasti puhutaan kaikista pikkuisista sodista ja miehityksistä yms. mutta niitä ei kuitenkaan selitetä sen enempää, tuntuu kuitenkin siltä, että ainakin minä kaipaan vähän enemmän tekstiä täytteeksi jotta asian ymmärrän ja se jää mieleen. Ulkoa opiskelevalle ehkä hyvä sarja tämä Muutosten maailma...

Olenkin nyt harkinnut, että ainakin tämän kolmoskurssin asiat lukisi vaikka Wikipediasta jos nyt ei toisen kirjasarjan kirjaa aiheesta tilaile. Koululta sain tosin kaksi kertauskirjaa, pitää katsoa miten niissä on asiat selitetty. Tässä kurssissa kun on kuitenkin maailmansodat jotka taitavat kuitenkin olla aika tärkeät, ja niiden osaamisessa olisi parantamisen varaa muutenkin.

Muutosten maailma -kirja on meillä luettu myös kursseissa 4 ja 5, saa katsoa luenko niiden lisäksi jotain muuta aiheisiin liittyvää kun noin pitkälle pääsen. Voisi myös opettajalta kysellä vähän kirjavinkkejä...

Käyttäjän -sea- avatar
    Rekisteröitymispäivä
    Dec 2011

Mulla on nyt kaikkia pakollisten kurssien kirjoja kaksi ja valinnaisten kurssien kirjoja yhdet. Otin ihan randomilla Forumia, Muutosten maailmaa, Corpusta ja Aikakirjaa sen mukaan mitä kirjastossa nyt oli. Näiden lisäksi mulla on Otavan ja WSOY:n Abi-kirjat sekä Maailmanhistorian atlas, jossa on näppärät kartat (mun on helpompi tajuta tapahtumat kun näen kartalla missä ja minne). Kunhan nuo saan ensin luettua niin katsellaan sitten josko haen vielä lisää kirjoja.

Rekisteröitymispäivä
    Jan 2012

Oon nyt lukion tokalla, ja meillä on käytössä Forum-sarja, joka on kyllä hyvä (en oo tutustunut muihin kirjasarjoihin), sillä siinä on runsaasti sitaatteja sekä ohjeita esim. dokumenttitehtävä vastaamiseen, paljon karttoja, kuvia sekä tehtäviä sekä aikajanoja (ainakin vitos kirjassa oli enemmän).

Oheismateriaalit <3

Voin suositella esim. seuraavia;
    Ilta-Sanomat julkaisi tuossa jonkin aikaa sitten Neuvostoliitto-extraliitteen, siis sisältäen haastatteluja, nippelitietoa sekä ihan pääpiirteittäin kaikenlaista tietoa. Liite käy erikseen läpi Neuvostoliiton vaiheet alkaen tietenkin 1910-luvulta 1990-luvulle. Paljon suuria kuvia ja teksti on helposti luettavaa. Sopii varmasti myös niille, jotka ovat hakemassa esimerkiksi yliopistoon lukemaan venäjän kieltä ja kirjallisuutta.

Tieteen Kuvalehden Historia- lehti!! Kun mulle tilattiin tämä lehti, sain tilaajalahjana Toinen Maailmansota- teemalehden, joka sisältää ihan kaikkea. Sain tämän lisäksi myöskin WW2- aiheisen DVDn, jossa materiaalia peräti 600min! Sitä olisi tarkoitus hiihtolomalla tutkailla tarkemmin.

Mainitsemisen arvoisia ovat myös kaikki lehtiartikkelit, ja kannattaa tosiaankin pitää silmällä noita erikoisnumeroita etc, kirjakauppojen alet ja KIRPPUTORIT ovat suoranaisia aarreaittoja; mukaani on tarttunut mm. teokset "Venäjän Vallankumous ja Suomi" sekä sellainen hyvin muinaisen näköinen teos nimeltä "Kansojen historia: Roomalaiset"

Ohessa joitakin nettisivuja;
    http://historianet.fi
    http://pro.tsv.fi/haik/index.htm
    http://www.ennenjanyt.net
    http://www.elore.fi
    http://agricola.utu.fi/keskustelu
    http://www.historyisaweapon.com/zinn...eshistory.html (englanniksi USAn historiasta)

Toivottavasti näistä oli apua joillekin! Ja tsemppiä kaikille nyt keväällä kirjoittaville - itselläni edessä tosiaankin "vasta" ensi syksynä :---)
    a girl with a fake a middle-class Renfrewshire accent.

Käyttäjän -sea- avatar
    Rekisteröitymispäivä
    Dec 2011

Olisko kellään vinkata mitään viihteellistä iltalukemista? Jotain perinteistä fiktioromaania, mutta taustalla olisi faktaa. Kaari Utriot on luettu, samoin Enni Mustosen Järjen ja tunteen tarinat sekä tietysti Täällä Pohjantähden alla.

Voi olla elämänkertaakin, mutta yleensä nuo fiktiot on viihdyttävämpiä. Faktat taustalla pitää kuitenkin olla oikeat! Mielellään joko Suomen sodista (1808-1809, sisällis-, talvi- tai jatkosota) tai muuten itsenäisyyden aikaan tai sitten Eurooppa 1800-1900 vaihde (imperialismi, ms-sodat).

Rekisteröitymispäivä
    Feb 2012

Meillä kanssa käytössä Forum-sarja. Itse oon tykännyt kyllä kyseistä sarjasta kovasti. Kirjastosta lisäksi Muutosten maailma-sarjasta muuta osa. Jossain vaiheessa haen varmaan vielä lisää kirjastosta.
    Otavan abi-historia kirjasta tykkään myös kovasti! Siitä on helppo muistella ja kertailla asioita.

Oon itse sitä mieltä, että noiden oheismateriaalien kanssa kannattaa sinänsä olla varovainen ettei usko niitä ihan sokeasti (kukaan täällä tuskin siihen sortuisikaan ). Tietysti joillekkin niistä voi olla paljonkin apua.

Missä vaiheessa te muut historian lukijat menette? Itse oon kertaillut kaikki kirjat nyt pariin kertaan läpi. Ensimmäisellä kerralla vähän niin ja näin alleviivaten samalla ja toisella kerralla tein myös omia muistiinpanoja. Nyt sitten lukulomalla oon aloittanut kunnolla oikein sisäistämään sitä asiaa ja katsomaan vanhoja yo-tehtäviä.
    Itseäni eniten pelottaa juuri nuo surullisen kuuluisat dokumentti-tehtävät. Me kun ei niitä tunneilla oikeastaan ollenkaan läpi käyty...

Tässä kuitenkin linkkivinkki Forum-sarjan sivuille:
    http://www.otava.fi/oppimateriaalit/...i_sarjat/forum
    Sieltä löytyy vaikka mitä

Rekisteröitymispäivä
    Dec 2011

Itse olen pian pikapuoliin kertaalleen lukenut Forum-sarjan.. Noista materiaaleista sen verran että itselleni niistä on ainakin todella suurta apua.. lukeminen kun ei aina oikein maita, ja kun liitetään tieto kuvaan niin jotenkin se on helpompi sisäistää, lieneekö taustalla yksinkertaisuus, luultavasti.. En siltä vieläkään ole löytänyt mitään kovin hyviä materiaaleja.. Yle areenassa on jotain mutta yleensä menevät aiheen ohi.. Olisi hienoa jos jostain saisi videoita jotka ovat suomenkielisiä tai suomenkielinen tekstitys liitettynä videoon. Mutta ei vaan löydy.. Onkos joku muuten tietoinen siitä että saako Forum sarjaa/ muuta sarjaa äänikirjana kirjastosta ? olettaisin että ei mutta onko kellään kokemuksia?

Rekisteröitymispäivä
    Mar 2012

Mä kirjotin hissasta viime keväänä ällän. Meidän koulussa on käytössä Aikakirja-kirjasarja, joka oli ihan ok ja niitä kirjoja sitten lueskelinkin koetta varten. En usko, että se menestys on mitenkään riippuvaista kirjasarjasta, koska kyllä niistä kaikista ne pääasiat löytyy vähän eri tavalla vaan kerrottuna. Jokaisen oma asia etsiä ne sitten niistä kirjoista. Sen sijaan, että pyrkii lukemaan mahdollisimman paljon eri teoksia kannattaa minusta keskittyä niihin kirjoihin, jotka kursseillakin on käytössä. Itsekin mietin, että pitäisköhän lukea jotain muutakin historia-aiheista, mutta ei se ollut mulle sitten tarpeen.

Ehdottamasti kannattaa kuitenkin ostaa kilpailevan kirjasarjan kertauskirja, koska niissä painotetaan vähän eri asioista, mitä omassa kirjasarjassa ja löytää varmasti jotain, mitä ei omista kirjoista löytynyt. Tein myös aikasuoria ja käsitekarttoja kokonaisuuksien hahmottamiseksi....

Tässä keskustelussa (joo, suomi24 laatua :---D) on musta hyviä ohjeita: http://keskustelu.suomi24.fi/node/5871991

Mutta onnea vaan kokeeseen, varautukaa kirjoituskäden kramppiin!

Rekisteröitymispäivä
    Mar 2012

Tuleekohan antiikin kreikasta ja roomasta mitään kysymystä, kun syksyllä kumminkin oli.. mitäs veikkaatte?

Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen

Viestien lähetyksen säännöt

• Et voi luoda uusia keskusteluja.
  • Et voi vastata.
  • Et voi lähettää liitteitä.
  • Et voi muokata viestejäsi.
  •  
Muualla Yle.fi:ssä